در نشست علمی مطرح شد؛

مطالعات اسنادی سبب آشکار شدن زوایای پنهان «جنبش جنگل» می شود

نشست علمی «نقش اسناد آرشیوی در بازنمایی نوین جنبش جنگل» در حالی برگزار شد که حاضران بر اهمیت مطالعات و پژوهش اسنادی بر روی نهضت جنگل تأکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، نشست علمی «نقش اسناد آرشیوی در بازنمایی نوین جنبش جنگل» ظهر یکشنبه در پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

در ادامه این نشست عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اهمیت شناخت اسناد معتبر و بررسی و مطالعه آن ها برای بازشناسی وقایع تاریخی ، اظهار کرد: سندشناسی و سند پژوهی دانشی است که از چندین مهارت و علم بهره می برد.

قربانعلی کناررودی با بیان اینکه پیش از تائید و مطرح کردن اسناد ابتدا باید سندشناسان اعتبار آن را تائید کنند، افزود: متاسفانه در داخل کشور، سندشناسان بسیار محدودی داریم که توانایی خواندن و تائید اعتبار اسناد را دارند.

وی، خواندن سند را مهمترین و نخستین گام در سندپژوهی دانست و گفت: در دنیای معاصر، هر پژوهش و تحقیق و کتابی که بدون اسناد تدوین و منتشر شود، از اعتبار ساقط است.

عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به نهضت جنگل و ناشناخته ماندن برخی زوایای آن ،تصریح کرد: با وجود اهمیت اسناد در پژوهش های تاریخی هنوز اقدامات اسنادی جدی درباره میرزاکوچک جنگلی صورت نگرفته و جای اسناد در بررسی زندگی و افکار میرزا و نهضت جنگل و همراهانش خالی است.

کناررودی افزود: اعتبار ارائه اسناد و مطالعه آنان در تحقیق های تاریخی نسبت به سایر منابع بسیار بیشتر است.

بیشترین اسناد کشور پس از ملی شدن صنعت نفت، مربوط به نهضت جنگل است

در ادامه این نشست، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با اشاره به رویکردهای مطالعات و چاپ کتاب ها و تحقیقات درباره نهضت جنگل طی یکصد سال اخیر ، اظهار کرد: به طور کلی بر روی نهضت جنگل شاهد تحقیقات و پژوهش های اسنادی بسیار کمی هستیم.

عباس پناهی با بیان اینکه با وجود عمر کوتاه نهضت جنگل (هفت سال) توجه زیادی به این نهضت هم در داخل و هم در خارج از کشور شده است، افزود: با وجود اینکه نهضت جنگل در کتاب ها و مطالعات متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفته، اما هنوز اسناد بسیار متعددی در داخل و خارج از کشور وجود دارد که مطالعه دقیق بر روی آن ها می تواند جوانب مختلف نهضت جنگل را آشکار کند.

وی تصریح کرد: طی سال هایی که از نهضت جنگل می گذرد، رویکردهای مختلفی نسبت به جنبش جنگل از جمله رویکرد بدبینانه، آرمانگرایانه، پژوهشی و پژوهشی-اسنادی رقم خورده است.

پناهی با بیان اینکه هنوز جنبه های پنهانی از نهضت جنگل وجود دارد ، گفت: از نظر آماری، پس از نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران، نهضت جنگل بیشترین اسناد را در تاریخ ۲۰۰ سال اخیر ایران به خود اختصاص می دهد که نیاز است با در دسترس قراردادن این اسناد، پژوهشگران اسناد مربوط به نهضت جنگل را مطالعه و زوایای پنهان آن را روشن سازند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه در کشورهای دیگر از جمله انگلستان، اسناد متعددی درباره نهضت جنگل وجود دارد ، افزود: مطمئنا دسترسی به این اسناد و مطالعه آنها می تواند جنبش جنگل را مورد بازشناسی قرار دهد.

بی توجهی به طبقه بندی موضوعی در تحقیق های پیرامون نهضت جنگل

کارشناس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در استان گیلان نیز در این نشست علمی با اشاره به کمبود کتاب هایی که به صورت اسنادی بر روی نهضت جنگل مطالعه و تحقیق کرده اند ، گفت: متاسفانه در مطالعات پیرامون موضوع نهضت جنگل به طبقه بندی موضوعی اسناد بی توجهی شده است.

علی امیری با ذکر تنوع و پراکندگی اسنادی که درباره نهضت جنگل به نگارش درآمده است ، افزود: تنوع و پراکندگی این اسناد مهم و تاریخی که بخش قابل ملاحظه ای از تاریخ تحولات سیاسی معاصر ایران را در خود پنهان داشته، موضوع طبقه بندی و بازنشر آن را در ردیف پژوهش های حائز اهمیت در سال های اخیر قرار داده است.

وی ادامه داد: مطالعه اسناد و طبقه بندی موضوعی آن ها می تواند در بازشناسی جنبش جنگل و در نتیجه شناخت تاریخ ۲۰۰ سال اخیر ایران بسیار تاثیرگذار باشد.

Share