مدیر منطقه 2 شهرداری رشت

ماموران سد معبر بسیار مظلوم واقع شده‌اند

مرتضی عاطفی گفت: سیاه نمایی رسانه‌ها در انعکاس وظایف ماموران سدمعبر در برخورد با دستفروشان سبب شده جای مظلوم و ظالم عوض شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مرتضی عاطفی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: طبق قانون دستفروشی در سطح شهر ممنوع و شهرداری موکلف به جمع آوری دستفروشان بوده و در قانون مشخص نشده است که شهرداری موکلف است که برای ساماندهی و ایجاد اشتغال برای دستفروشان اقدامی انجام دهد و مسئول ایجاد شغل در کشور نهاد دیگری است.

وی ادامه داد: به دلیل رشد فزاینده بیکاری و مهاجرت روزانه از روستا به شهر در راستای اشتغال در شهر رشت پدیده دستفروشی تبدیل به یک معضل شده و این امر مشکلات دیگری همچون معضلات اجتماعی به وجود آورده و با ایجاد سد معبر مشکلات عبور و مرور و چندان شده است.

عاطفی اضافه افزود: دستفروشی در طی سالهای اخیر شکلش تغییر کرده است و به جای آنکه کالاها بر روی دست قرار بگیرید و یا در زنبیل‌هایی عرضه شود فروشندگان در پیاده‌روها حجم قابل ملاحظه‌ای از فضا را اشغال کرده‌اند که گاهی ریشه اینگونه فعالیتها جستجو می‌شود متوجه می‌شویم صاحبان مغازه گاها با دادن جا و تامین بخشی از اجناس و دادن برق مغازه فضای جدیدی برای فروش اجناس خود در کنار خیابان ایجاد کرده‌اند و یا محوطه جلوی مغازه خود را اجاره داده‌اند پس این امر با توجه به مظلوم نمایی دستفروشان در رسانه‌ها جای بسی تامل دارد.

وی تاکید کرد: منکر برخی از رفتارهای تند و خارج از عرف با دستفروشان نیستیم ولی ما باید به تمام جوانب امر نگاه کنیم دستفروشانی که واقعا دستفروش هستند اتفاقا اگر این افراد ساماندهی شوند می‌توانند جاذبه‌های جدیدی برای شهر رشت ایجاد کنند اما هستند دستفروشانی که به عرضه مواد مخدر و یا مشروبات الکلی و یا سایر کالاهای غیرمجاز می‌پردازند.

شهردار منطقه دو اضافه کرد: مصوبات شورای تامین رشت صراحت دارد در بعضی نقاط محدودیت ساعتی مشخص شده تا دستفروشان در ساعات مشخص بتوانند اقدام به دستفروشی کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای نظم بخشی با حوزه دستفروشی به دلیل تبعاتی که دستفروشی دارد شورای تامین دست یاری به سوی قوه قضاییه و نیروی انتظامی دراز کرده است که با شهرداری همکاری کنند، متاسفانه تاکنون حضور نیروی انتظامی بسیار کمرنگ بوده است و همکاری سه جانبه برقرار نشده است.

عاطفی تاکید کرد: برخورد فیزیکی با دستفروشان ممنوع است و ما این امر را بارها به نیروهای خود گفته‌ایم و آموزش‌های لازم را داده‌ایم ما منکر اتفاقات پیش آمده نیستیم اما این اتفاقات ساماندهی شده نیست و ما هم با متخلفین به شدت برخورد می‌کنیم اما لازم است به این نکته توجه کنیم، بسیاری از مواقع در زمان اعمال قانون و جمع آوری سد معبر خود دستفروشان اقدام به درگیری با نیروهای سد معبر می‌کنند و برخی از افراد نیز شناسایی شدند که توسط دستفروشان جهت ایجاد درگیری با ماموران سد معبر حمایت می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ماموران سدمعبر به وظایف قانونی محوله می پردازند گفت: ماموران سد معبر در واقع بسیار مظلوم واقع شده‌اند زیرا علاوه بر اینکه مورد ناسزا از سوی دستفروشان قرار می‌گیرند و غالبا دستفروشان با آنها درگیر می شوند و در درگیری‌ها آسیب می‌بینند از طرف رسانه‌ها نیز مورد هجوم قرار می‌گیرند و در سیاه نمایی رسانه‌ای جای مظلوم و ظالم عوض می‌شود.

شهردار منطقه دو رشت اضافه کرد: جمع آوی سدمعبر از وظایف شهرداری است و ما بسیار با دستفروشان مدارا می کنیم تا شاهد عواقب بد اجتماعی این برخوردها نباشیم و نیاز است مسئولین بلند پایه استان به این امر ورود کنند تا شاهد معضل دستفروشی نباشیم  و همچنین ما برای ساماندهی دستفروشان علاوه بر اینکه تاکید می‌کنم جز وظایف ما نیست اقداماتی را انجام داده‌ایم که ایجاد بازارچه‌های محلی یکی از اقدامات است.

Share