متن کامل نطق رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت

عاقل منش: چشممان را روی حقیقت نبندیم

همکاران گرانقدر، می خواهم به خود یادآوری کنم که هر یک از ما نمایندگان هزاران نفر از مردم این شهر هستیم. لحظه ای تصور کنید در شهری هزاران نفر در مقابل هزاران نفر صف آرایی کنند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر امروز نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر رشت برگزار شد و محمدحسن عاقل منش به عنوان یکی از ناطقین امروز دقایقی به سخنرانی پرداخت.

متن کامل نطق رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم

در ابتدا ولادت حضرت امام حسن عسکری (ع) را تبریک و تهنیت می گویم.
همچنین جشن کریسمس و فرا رسیدن سال نو میلادی را به عموم هموطنان مسیحی تبریک و شادباش عرض می کنم؛ هموطنانی که دوشادوش برادران و خواهران مسلمان خود در برهه های تاریخی حساس حضور داشته اند و در غم و شادی ها شریک بوده اند.
یکی از مفاخر شهر رشت در عصر معاصر آرسن میناسیان بوده است که با نیکوکاری ها و آثار ماندگار خود خط بطلانی بر تفرقه میان همشهریان خود کشیده است. راه اندازی اولین داروخانه شبانه روزی در رشت و همچنین اولین آسایشگاه معلولین و سالمندان کشور نمونه هایی از اقدامات خیرخواهانه این مرد بزرگ بوده است که باعث شد در مراسم تشییع او پیر و جوان ، مرد و زن، مسلمان و مسیحی، در کنار هم به سوگواری بپردازند.
یکی از درس هایی که آرسن میناسیان برای ما به یادگار گذاشت وحدت و حفظ کرامت انسان ها بود. دوستی و مهربانی بود. پس به احترام تمام آن نیکوکاری های بی چشمداشت فارغ از تمام مرز بندی های سیاسی و جناحی و مذهبی برای لحظاتی می ایستم. می ایستم تا به همکاران شورایی خود بگویم اگر من محمد حسن عاقل منش پیش از هر تصمیمی خدای ناکرده منافع طیفی و شخصی را در نظر گرفته ام بنده را ببخشند و به من متذکر شوند که میراث دار چه بزرگانی در این شهر هستم و چه منشی را باید در پیش بگیرم…

اما محور دوم سخنان امروز من مربوط به مساله زلزله است؛ حادثه ای که در روزهای اخیر نزدیک تر از همیشه احساس شده است.

در آستانه سالروز زلزله غم انگیز بم هستیم و این روزها زمین لرزه های پرشماری در سراسر کشور از کرمانشاه تا کرمان و تهران و گیلان و بسیاری از نقاط کشور رخ داده است. زمین لرزه هایی که زنگ هشداری است برای همه ما… تا با خود بیندیشیم که اگر خدای ناکرده زلزله شدیدی در شهرمان رخ دهد تا چه میزان آمادگی مقابله با آن را داریم و برای کاهش خسارات آن چه کرده ایم؟

قطعا ایراد گیری بدون راهکار ثمره ای برای این شهر ندارد و به اعتقاد من بهترین راهکار حفظ وحدت، تعامل، همدلی و عدم اتلاف وقت شورا با مسائل حاشیه ای و کم اهمیت است و یقین دارم تمامی همکاران شورایی نیز بیش از بنده بر اهمیت این موضوع واقفند. لذا پیشنهاد می دهم با تشکیل کارگروهی در اسرع وقت با بهره مندی از توانمندی های متخصصین این حوزه برنامه ای برای کاهش خسارات ناشی از زلزله با توجه به وضعیت موجود شهر تدوین شود.

و اما محور سوم…

شورای پنجم رشت پس از فراز و نشیب های فراوان در ادوار مختلف با رای بالا و معنادار مردم شکل گرفت. شورایی که ترکیب آن متشکل از نمایندگان اقشار مختلف است و منحصرا در اختیار یک طیف یا جناح قرار نگرفته است و هر یک از اعضای آن تجارب و تخصص های ارزنده ای دارند. طبیعتا انتظار از چنین شورایی بالاتر از برخی ادوار گذشته است. آن هم در شرایطی که در بسیاری از زمینه های عمرانی، اقتصادی، محیط زیستی، ترافیکی و … مشکلاتی از گذشته به جا مانده است.

منتخبین شورای پنجم نیز خوشبختانه پس از اعلام نتایج آرا، بلافاصله جلسات خود را آغاز کردند و پیش از آغاز به کار رسمی شورا به یکی از دغدغه های آن زمان مردم رشت یعنی انتخاب شهردار پرداختند تا در اسرع وقت پس از تعیین شاخصه ها و چند مرحله گزینش از بین کاندیداها نهایتا شهرداری توانمند را با رای تاریخی ۱۱ نفره انتخاب نمایند و بارقه های امید را در خصوص رفع مشکلات به حا مانده از گذشته زنده نگه دارند.

اما همه مسائل شبیه روزهای نخست پیش نرفت و اگر چشممان را روی حقیقت نبندیم باید بپذیریم که گهگاه مسائلی جزیی به وجود آمده است که ادامه دار بوده و منجر به دلخوری هایی نیز شده است.

همکاران گرانقدر، می خواهم به خود یادآوری کنم که هر یک از ما نمایندگان هزاران نفر از مردم این شهر هستیم. لحظه ای تصور کنید در شهری هزاران نفر در مقابل هزاران نفر صف آرایی کنند… آیا آن شهر به نقطه مطلوبی می رسد یا هر لحظه با خطر یک نزاع دسته جمعی و هرج و مرج مواجه است؟ در نقطه مقابل تصور کنید شهری را که همه مردمان آن در کنار هم برای تحقق اهدافشان در تلاشند… کدام یک را بر می گزینید؟
ما امروز در کنار هم جمع شده ایم تا شهری بسازیم در شان مردم رشت… امروز ما میراث دار شهری با انبوهی از مشکلات هستیم اما آیا صرفا گشتن دنبال مقصر دردی را دوا می کند؟ یا پافشاری بر اشتباهات گذشته مساله ای را اصلاح و رفع می کند؟ قطعا اینطور نیست و همه بر آن واقفید.
ما می خواهیم پای سرمایه گذاران را به این شهر باز کنیم تا اقتصاد این شهر رونق بگیرد… تا پس از سالیان سال به جای صحبت در خصوص رودخانه ها اقدامی موثر انجام دهیم… می خواهیم سراوان پس از سالها نفس بکشد… می خواهیم پای گردشگران را به این شهر باز کنیم و با تبدیل شدن به مقصد گردشگری فرهنگ و اصالتمان را به دنیا معرفی کنیم… می خواهیم مردم ما هنگام رانندگی آرامششان به مخاطره نیفتد… اینها بخشی از اهداف و زبان مشترک همه ما است… تک تک ما در قلب خود دلسوز این شهر هستیم و تک تک ما قلبمان به عشق شهر و مردمان شهرمان می تپد و می خواهیم با اقدامات خود گامی در راستای خدمت به مردم برداریم … اما گاهی احساس
میکنم که محمد حسن عاقل منش شاید هدف را فراموش می کند…
امروز شورا چشم انداز روشنی می تواند داشته باشد که تحقق آن در گرو همدلی و تعامل و گذشت و صبوری بیشتر تک تک اعضا است.
نگذاریم خدای ناکرده جزیی ترین مسائل به شکافی عمیق بین همکاران تبدیل شود و آسیب آن به شهر وارد شود. نگذاریم صدای اختلافات جزیی، سرمایه گذاران را از ورود به این شهر منصرف کند. نگذاریم شورا چندصدایی شود. اختلاف نظر امری طبیعی در کار شورایی است اما نباید این اختلاف سمت و سویی دیگر پیدا کند و تمام این ها دل نگرانی هایی بود که به خود یادآوری کردم تا خدای ناکرده مردم را از رایی که به من داده اند و اطمینانی که به بنده کرده اند پشیمان نکنم و به همین دلیل با اعضای خانواده شورایی خود در میان گذاشتم.
برنامه ریزی دقیق فرهنگی برای توسعه رشت الزامی است و این نوید را به همکاران شورایی می دهم که به زودی برنامه ای مدون در حوزه فرهنگ تقدیم شورا کنم.

Share