مسئول دفتر سازمان فضای مجازی سراج در گیلان

سرمایه‌گذاری دشمن بر روی فضای مجازی | ابعاد ناگفته فتنه ۸۸ برای مردم بازگویی شود

ستوده با بیان اینکه ما هنوز ابعاد مختلف فتنه را به طور کامل برای مردم بازگو نکرده ایم، گفت: بسیاری از اخبار، اسناد و اطلاعاتی که تاکنون در دسترس عموم مردم قرار نگرفته باید برای مشخص شدن و روشن شدن زوایای پنهان فتنه و ریشه هایش افشا و علنی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سجاد ستوده، مسئول دفتر سازمان فضای مجازی سراج در گیلان در گفت‌وگو با شبستان، اظهار کرد: فضای مجازی با توجه به ویژگی‌های فرازمانی و فرا مکانی فراوانی که دارد، موجب شده ظرفیت و بستر فوق‌العاده‌ای برای فعالیت‌های مختلف ایجاد کند.

وی با بیان اینکه این موضوع  موجب شده است که فضای مجازی همیشه مورد توجه جریان‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و … در موضوعات مختلف قرار گیرد، افزود: در فتنه سال ۸۸ به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری شاهد این بودیم که دامنه فتنه با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای مبتنی بر فضای مجازی گسترش یافت.

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در گیلان با بیان اینکه در واقع فضای مجازی یکی از رئوس و عوامل اصلی دامنه دار شدن فتنه و زماندار شدن آن در سطح کشور بود، گفت: در سال ۸۸ و زمانی که اتفاقات فتنه ۸۸ رخ داد، شاهد آغاز رشد نسل وب تعاملی در کشور بودیم که نمود این وب در سایت‌هایی مانند فیسبوک، فرندفید، توئیتر، کلوپ، بالاترین و… مشاهده می شد.

ستوده با بیان اینکه دشمنان نظام و معاندین در ایام فتنه سال ۸۸ از همین بستر برای گسترش دامنه فتنه در سطح کشور استفاده کردند، تصریح کرد: آسیب‌های فراوانی که در فتنه ۸۸ به واسطه فضای مجازی بر فضای عمومی کشور مترتب شد، حاصل عدم توجه درست، به موقع و دقیق نسبت به ظرفیت اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بود.

وی خاطرنشان کرد: عدم شناخت دقیق از فضای مجازی و اینترنت و نیز شناخت درست اثرات و ظرفیت های شبکه‌های اجتماعی که آن روزها رایانه محور هم بودند سبب شد که برخورد و مواجهه مناسبی با این فضا نداشته باشیم و همین موضوع به دامنه دار شدن فتنه در کشور کمک کرد.

سرمایه‌گذاری دشمن بر روی فضای مجازی

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در گیلان اظهار کرد: این عدم دقت و توجه جریان انقلابی در حالی بود که دشمن، اهمیت و جایگاه و میزان اثرگذاری این شبکه‌ها را به خوبی درک کرده و شناخته بود و سرمایه‌گذاری‌ ویژه‌ای بر روی آنها انجام داد، که با توجه به این سرمایه گذاری، در برهه‌ای از زمان برداشت مناسبی هم داشت.

ستوده افزود: آمریکایی‌ها در آن ایام به شدت سعی می‌کردند این فضا را توسعه دهند که در ایام بعد از فتنه جمله معروف هیلاری کلینتون را شنیدیم که در یکی از جلسات سخنرانی اش اشاره کرد که دولت آمریکا جلوی تعمیرات و ارتقاء فنی توئیتر را گرفت برای اینکه به اعتراضات در ایران ضربه وارد نشود.

وی گفت: یکی از خبرهای آن روزها که متاسفانه در این سالها به آن توجه نشد، سفر یکی از مسئولان سایت توئیتر به یکی از کشورهای همسایه بود تا بتواند در فاصله جغرافیایی نزدیک تری فضای اغتشاشات را مبتنی بر این شبکه اجتماعی مدیریت کند.

این فعال رسانه ای تصریح کرد: همچنین معاون سازمان جاسوسی آمریکا در یکی از سخنرانی های رسمی خود با توجه به میزان استفاده‌ای که از فیسبوک برای کسب اطلاعات مربوط به اغتشاشات در ایران داشتند، اعلام کرد؛ به جاسوس‌های خود در ایران گفتیم که به خانه‌های خود بروند و در خیابان‌ها نباشند، زیرا اعضای فیسبوک و توئیتر به اندازه ده‌ها جاسوس برای ما اطلاعات جمع می‌کنند.

ستوده با بیان اینکه اینها  تنها بخش کوچکی از تلاش‌ آمریکایی‌ها برای اثرگذاری در فتنه ۸۸ با استفاده از فضای مجازی بود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در همان ایام و نیز پس از فتنه چندین بار در سخنرانی‌هایشان به این موضوع پرداخته و حتی اسم توئیتر را آورده و به تلاش آمریکایی ها برای حضور موثر در فتنه اشاره کردند.

وی با اشاره به پخش شایعات در فتنه ۸۸، اظهار کرد: استفاده از فضای مجازی برای پخش شایعات فراوان در حوزه‌های مختلف یکی دیگر از مواردی بود که از سوی آشوبگران و ایادی فتنه صورت گرفت. به عنوان مثال اخباری که در مورد ترانه موسوی و سعیده پورآقایی در آن ایام پخش شد، از جمله شایعاتی بودند که از سوی آشوبگران جعل شده و به شکل شایعه و از طریق فضای مجازی دست به دست و پخش می‌شد.

این کارشناس فضای مجازی افزود: در قضیه ندا آقاسلطان کلیپی بعد از کشته شدنش در یوتیوب منتشر شد که با آنکه با پروتکل‌ها و قوانین این سایت ها هم خوانی نداشت، اما به شکل گسترده توسط یوتیوپ منتشر شد. یوتیوب پروتکلی دارد که بر اساس آن کلیپ هایی که حاوی تصاویری از قتل یک انسان باشد را محدود کرده و جلوی انتشار آن را می گیرد و درصورت بارگزاری در روی سایت حذف می کند اما در زمینه کلیپ قتل ندا آقا سلطان دست به انتشار گسترده آن زد.

ستوده با بیان اینکه سایت یوتیوب نه تنها کلیپ ندا آقاسلطان را منتشر کرد، بلکه ضریب ویژه ای هم به آن داد و کمک کرد که در کمتر از یک هفته میلیون‌ها بار در سطح جهان دیده شود، گفت: این‌ها تنها نمونه های محدودی است که ما شاهد بودیم دشمن و فتنه‌گران از فضای مجازی برای پخش شایعات، فضا سازی روانی و رسانه ای، فراخوان مردم برای تجمعات و اغتشاشات در جاهای مختلف و… از فضای مجازی استفاده کردند. شواهد این چنینی فراوانند.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در آن ایام برای دشمن و به ویژه برای آمریکایی‌ها به قدری اهمیت پیدا کرد که ما بعد از فتنه ۸۸ تقریبا در بهمن ماه همان سال شاهد اعمال تحریم‌های بسیار سنگینی از سوی آمریکا علیه ایران بودیم و می‌خواستند همزمان  اینترنت را هم بر ما تحریم کنند، تصریح کرد: اما اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا به کنگره رفت و سخنرانی ویژه ای در آنجا داشت و اعضای کنگره را مجاب کرد که طرح تحریم اینترنت را کنار بگذارند و طرح تحریم اینترنت به طور دائم از دستور کار کنگره آمریکا خارج شد.

در ایام فتنه ۸۸ شاهد ۸ ماه دفاع مقدس در حوزه فضای مجازی بودیم

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: درکنار همه فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده ای که دشمن داشت و از فضای مجازی برای گسترش فتنه استفاده می‌کرد و با توجه به همه خلاهایی که آن روزها در کشور به ویژه در حوزه فضای مجازی داشتیم، شاهد تلاش‌های مجاهدانه، خالصانه و البته غریبانه جوانان معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی در آن ایام برای گسترش انقلاب و مواجهه و مقابله با فتنه بودیم که در ابعاد مختلف به ویژه در آگاهی بخشی عمومی و نیز مقابله با گسترش دامنه فتنه بسیار موثر بود.

ستوده با بیان اینکه این تعبیر هشت ماه دفاع مقدس بسیار تعبیر زیبایی است، اظهار کرد: ما در ایام فتنه شاهد ۸ ماه دفاع مقدس از سوی افسران جوان جنگ نرم در حوزه فضای مجازی بودیم که با حرکت‌های خودجوش خود در پاسخگویی به شبهات و آگاهی بخشی و کمک به شفاف شدن فضا به ویژه پس از غبار فتنه بسیار موثر بودند، جوان‌هایی که با دست خالی وارد عرصه شده و با شجاعت و البته خلاقیت های مثال زدنی کمک کردند تا دامنه فتنه کاهش پیدا کند و مردم بتوانند واقعیات را به طور صریح دریافت و درک کنند.

وی در ادامه با اشاره به توسعه زیرساخت ها و ابزارها و نیز افزایش دسترسی و گسترش میزان استفاده مردم از قالب های مختلف فضای مجازی افزود: ما در آن سالها حداکثر چهار میلیون کاربر فضای مجازی داشتیم اما الان و در سال ۱۳۹۶ که هشت سال از آن موضوع گذشته شاهدیم که فقط شبکه اجتماعی تلگرام بیش از ۴۰ میلیون مخاطب فعال دارد یا نزدیک به ۶۰ میلیون ایرانی از ساحت‌های مختلف فضای مجازی استفاده می‌کنند.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به توسعه شبکه های اجتماعی بر بستر تلفن همراه و رشد استفاده مردم از شبکه های اجتماعی موبایلی افزود: در سال ۸۸ شبکه های اجتماعی همگی تحت رایانه استفاده می شدند اما از آن سالها به بعد و با گسترش استفاده از تلفن های همراه هوشمند شاهد استقبال مردم از شبکه های اجتماعی موبایلی هستیم به نحوی که امروز تقریبا کمتر کسی است که از این شبکه ها تنها تحت وب و رایانه استفاده کند.

ستوده با بیان اینکه با توجه به فضایی که الان داریم اگر فتنه‌ای ایجاد شود قطعا کار ما در حوزه فضای مجازی بسیار خطیر و سخت تر خواهد بود، تصریح کرد: رسانه‌های ما به ویژه رسانه ملی و رسانه‌های پرمخاطب فضای مجازی که معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی هستند باید در موضوعات روز با توجه به ظرفیت عظیم و حضور گسترده مردم در فضای مجازی حضوری جدی و فعالانه داشته باشند و در زمینه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح، به سرعت و به موقع به مردم فعالیت کنند. این حضور، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی اگر به موقع و به هنگام و سریع نباشد، قطعا رسانه های ریز و درشت معاند میدان دار خواهند شد و با شایعه پراکنی و خبرسازی های کذب فضا را برای ایجاد بی اعتمادی و تنش مهیا خواهند کرد.

رسانه‌ها از سکوت مصلحت‌ آمیز در اتفاقات و اغتشاشات پرهیز کنند

وی خاطرنشان کرد: در اتفاقات و اغتشاشاتی که پیش می‌آید، باید از سکوت‌های مصلحت آمیز رسانه‌ای پرهیز کنیم و اجازه ندهیم با سکوت ما یک تعداد جوجه رسانه‌ای فراری میدان دار عرصه اطلاع رسانی به مردم شوند. حوادث هر آن میزان که تلخ باشند، مردم حق دارند از آنها با خبر شده و همین اطلاع رسانی درست از سوی رسانه های رسمی و داخلی ضمن آنکه رسانه های داخلی را به مرجع خبر تبدیل خواهند کرد، اعتمادشان به نظام را نیز افزایش خواهد داد.

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج با اشاره به اثرگذاری گسترش نهضت سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی در پیشگیری بسیاری از آسیب های فضای مجازی به ویژه در کنترل شایعه افزود: با توجه به گسترش استفاده مردم از حوزه‌های مختلف فضای مجازی باید همه کمک کنیم تا سواد عمومی فضای مجازی مردم را بالا ببریم تا قدرت تشخیص شایعات از حقایق را داشته باشند و به خصوص در چنین مواقعی با شناخت درست صحنه در تشخیص روایت و خبر های دروغ و راست دچار اشتباه نشده و آسیب‌های روانی کمتری نسبت به فضای فتنه بر فضای عمومی جامعه ما وارد شود.

ابعاد ناگفته فتنه ۸۸ برای مردم بازگویی شود

وی با بیان اینکه ما هنوز ابعاد مختلف فتنه و آسیب‌های وحشتناک اقتصادی و اجتماعی که فتنه ۸۸ بر جامعه ما وارد کرد را به طور کامل برای مردم بازگو نکرده ایم، گفت: بسیاری از اخبار، اسناد و اطلاعاتی که تاکنون در دسترس عموم مردم قرار نگرفته باید برای مشخص شدن و روشن شدن زوایای پنهان فتنه و ریشه هایش افشا و علنی شود.

مسئول دفتر استانی سازمان فضای مجازی سراج در گیلان با بیان اینکه شناخت و آشنایی با زوایای مختلف فتنه به مردم کمک می‌کند تا در مسیر حرکتشان در مواجهه با فتنه‌های اینچنینی تصمیمات درستی بگیرند، تصریح کرد: نوجوانی که امسال وارد دانشگاه می‌شود در ایام فتنه سال ۸۸ تنها ده ساله بوده و این نوجوان روایت درستی از اتفاقات فتنه ندارد و ما باید با روایت صحیح از اتفاقات فتنه بخش مهمی از تاریخ انقلاب را به درستی به نسل‌های جوان و نوجوان منتقل کنیم تا جوانان بتوانند در مسیر حرکتشان دست به انتخاب‌های درست بزنند.

وی در ادامه افزود: در اغتشاشات روزهای اخیر که در برخی از شهرهای کشورمان به وقوع پیوست شاهد بودیم که نسل های جدید و به تعبیری نسل های دیجیتالی که عمدتا به نوجوانان و جوانان دهه هشتادی اطلاق می شود با ناآگاهی و نیز عدم اطلاع درست از وقایع سال ۸۸ در برخی از این اغتشاشات حضور داشته و بر اساس آگاهی تحریف شده شان از آن سالها گاه دست به رفتارها و اعمال ناصحیح و حتی خرابکارانه زدند که اینها همه نشان می دهد که باید اتفاقات آن سال به دور از هرگونه تحریفی برای مردم بیان شود.

Share