جعفرزاده نماینده رشت:

ساختارشکنی‌ها از احمدی‌نژاد آغاز شد | مجلس اجازه نمی‌دهد مطالبات بحق مردم نادیده گرفته شود

. همه ما چهل سال در زیر سایه انقلاب با هم زندگی کردیم و همدیگر را تحمل کردیم و روزهای خاطرات خوب و بد زیادی را پشت سر گذاشتیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اتفاقات اخیر در کشور اگرچه با برخی بدرفتاری‌های ناپسند و غیرقابل‌قبول و همچنین حمایت معاندان خارجی همراه بود اما در دل خود این نکته را نهفته داشت که مسئولان باید تلاش بیشتری برای تحقق مطالبات مردم انجام بدهند. این در حالی است که اغتشاشات صورت‌گرفته مورد حمایت هیچ‌یک از جریان‌های سیاسی و دلسوزان مردم قرار نگرفت و همگی مردم را به وحدت ملی و حفظ آرامش دعوت کردند. به همین دلیل و برای تحلیل و ارزیابی ریشه‌ها و پیامدهای اتفاقات اخیر با دکتر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نایب‌رئیس فراکسیون مستقلین مجلس گفت‌و‌گو کردیم. دکتر جعفرزاده در این زمینه معتقد است: «بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی امروز کشور ریشه در سوءمدیریت دولت احمدی‌نژاد دارد. بلایی که احمدی‌نژاد سر کشور آورد تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت و همچنان به کشور آسیب خواهد زد. با این وجود آقای روحانی نیز نباید دست روی دست می‌گذاشت و باید زودتر اصلاحات اقتصادی را آغاز می‌کرد تا مشکلات مردم تشدید نشود.» ایشان همچنین در این گفت‌وگو تصریح می‌کند: «بنده از طریق روزنامه شما این پیام را به مردم و دشمنان نظام می‌دهم که اگر این آشوب‌ها و اغتشاش‌ها ادامه پیدا کند، شک نکنید که خیابان‌های ایران محل دفن منافقان و سلطنت‌طلبان خواهد شد.» در ادامه، متن گفت‌وگوی «آرمان» با دکتر غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی را از نظر می‌گذرانید.

ریشه تجمعات اخیر در کجا بود؟ آیا منشأ این تجمعات اقتصادی بود یا سیاسی؟

ریشه این تجمعات در ابتدا اقتصادی بود اما پس از مدتی شکل سیاسی نیز به خود گرفت. با این وجود من معتقدم عملکرد برخی مسئولان نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است. در سال‌های اخیر برخی از مسئولان کشور که از هر دو جریان سیاسی بودند با تخریب یکدیگر و سیاه‌نمایی درباره واقعیت‌های کشور وضعیت دروغینی را برای مردم به وجود آوردند که مردم احساس کردند در این وضعیت مطالبات آنها محقق نخواهد شد. بنده منکر این مساله نیستم که فساد در کشور وجود دارد. با این وجود فساد به‌صورت سیستماتیک نیست و شرایط به شکلی نیست که فساد موجود مانع خدمت‌رسانی به مردم شود. با این حال به‌نظر من در چند روز اخیر و در این تجمعات علاوه بر اینکه برخی از اقشار ضعیف جامعه تلاش کردند صدای خود را به مسئولان برسانند، برخی افراد سودجو نیز با رفتار و اقدامات خود ظلم بزرگی به انقلاب و ارزش‌های آن کردند. کسانی که پرچم کشور را در خیابان‌ها آتش می‌زنند، به دنبال مطالبات مشروع خود نیستند بلکه با اصل نظام و انقلاب مشکل دارند. این افراد به جای اینکه به‌دنبال مطالبات مشروع خود باشند، رفتاری از خود نشان می‌دهند که سبب شادمانی منافقان و سلطنت‌طلبان می‌شود. بنده از طریق «روزنامه آرمان» این پیام را به مردم و دشمنان نظام می‌دهم که اگر این آشوب‌ها و اغتشاش‌ها ادامه پیدا کند، شک نکنید که خیابان‌های ایران محل دفن منافقان و سلطنت‌طلبان خواهد شد. مردم نیز باید بین دلسوزان و کسانی که به‌دنبال مطالبات مشروع خود هستند با افرادی که آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و به‌دنبال اغتشاش و برهم‌زدن امنیت مردم هستند، تفاوت قائل شوند و اجازه ندهند چنین افرادی نظم عمومی جامعه را به‌هم بزنند.

چه میزان احتمال این وجود دارد که منشأ این تجمعات از طرف مخالفان دولت آقای روحانی بوده است؟

اگر ما به محل و نقطه آغاز این تجمعات دقت کنیم متوجه می‌شویم که این احتمال وجود دارد و ممکن است این تجمعات سناریویی از طرف مخالفان دولت بوده باشد. به هر حال باید بپذیریم که نقظه آغاز این تجمعات از شهر مشهد بوده است. این در حالی است که در این شهر برخی از تریبون‌های مختلف علیه منافع مردم و کشور صحبت می‌کنند و ممکن است این اقدامات سبب تحریک مردم شده باشد. از سوی دیگر افرادی که در گذشته و به مدت هشت سال مدیریت کشور را در دست داشتند امروز به اپوزیسیون و مخالف‌خوان نظام تبدیل شده‌اند و به جای اینکه درباره عملکرد پرحرف و حدیث خود به مردم پاسخگو باشند، به نظام انتقاد می‌کنند و سرتا پای نظام را زیر سوال می‌برند. نکته مهم در این زمینه اینکه برخی تلاش می‌کنند انتخابات در کشور را به‌هم مرتبط کنند و تا انتخابات بعدی بکشانند. به‌عنوان مثال برخی تا مدت‌ها درباره انتخابات سال۸۸ صحبت می‌کردند و تا سال۹۲ که انتخابات بعدی برگزار شد، همچنان از اتفاقات انتخابات سال۸۸ صحبت می‌کردند. از سوی دیگر برخی نیز پس از انتخابات سال۹۲ این وضعیت را ادامه دادند و تا انتخابات سال۹۶ درباره انتخابات سال۹۲ صحبت می‌کردند. این در حالی است که هر انتخاباتی در مقطع خود دارای اهمیت است و نباید یک انتخابات را تا سال‌های بعد ادامه داد و آن را کشدار کرد.

مواضع ساختارشکنانه احمدی‌نژاد و نزدیکانش و انتشار کلیپ‌های خاص به چه میزان تاثیرگذار بود؟

بنده باید به‌صورت صریح عنوان کنم که ساختارشکنی‌ها از احمدی‌نژاد آغاز شد. بنده هنگامی که احمدی‌نژاد تحرکات اخیر خود را آغاز کرد به‌صراحت عنوان کردم که اگر با وی برخورد نشود، برای کشور مشکل ایجاد می‌کند. احمدی‌نژاد «حسنعلی قلی بک» که نبوده بلکه به مدت هشت سال رئیس‌جمهور این کشور بوده است. چطور ممکن است فردی که خود رئیس‌جمهور بوده و رئیس یکی از قوای سه‌گانه کشور، علیه یک قوه دیگر تا به این اندازه هجمه و تبلیغات ایجاد کند؟ احمدی‌نژاد اگر درباره پرونده خود گلایه دارد باید به‌صورت خصوصی دغدغه‌های خود را مطرح کند تا مسئولان نیز با توجه به شرایط پرونده به‌صورت محترمانه برخورد کنند. این در حالی است که احمدی‌نژاد به‌عنوان فردی که رئیس‌جمهور کشور بوده و قوه عاقله کشور را در اختیار داشته، در رفتاری سوال‌برانگیز علیه مسئولان قوا کلیپ ضبط می‌کند و در فضای مجازی منتشر می‌کند. با این وجود اگر همان زمان با احمدی‌نژاد برخورد می‌شد، کار به اینجا نمی‌رسید. سهل‌انگاری که در زمینه برخورد با احمدی‌نژاد، برخی از تریبون‌های نماز جمعه و همچنین درباره برخی از شکست‌خوردگان انتخاباتی شد، کار را به جایی رساند که امنیت و آرامش مردم به مخاطره افتاد. واقعا در ماجرای اخیر در حق نظام و انقلاب ظلم شد. هنگامی که برخی افراد دست به سیاه‌نمایی و منحرف‌کردن افکار عمومی می‌زنند چه انتظاری وجود دارد که چنین اتفاقاتی رخ ندهد. برخی از تریبون‌های رسمی عنوان می‌کنند که برخی از مسئولان و فرزندانشان قاچاقچی هستند. هنگامی که چنین جمله‌ای منتشر می‌شود مردم احساس می‌کنند مسئولان در حق آنها اجحاف می‌کنند. در ماجرای حقوق‌های نجومی از بین صدهزار مدیری که در کشور وجود داشته تنها۴۰۰ نفر حقوق نامتعارف دریافت می‌کردند. این در حالی است که هنگامی که این افراد معرفی شدند همگی پول‌های دریافتی خود را به بیت‌المال برگرداندند. برخی افراد جناح اصولگرا که چنین مسائلی را عنوان می‌کنند و از کاه، کوه می‌سازند کسانی هستند که در انتخابات شکست خورده‌اند و به همین ‌دلیل دست به هر اقدامی می‌زنند. بنده قصد حمایت از دولت را ندارم ولی برخی باید این نکته را در نظر داشته باشند که همه ما سوار یک قایق هستیم؛ احمدی‌نژاد، رئیسی، علم‌الهدی و… مردم باید این نکته را در نظر داشته باشند که همه سوار یک قایق هستند و اگر این قایق سوراخ شود و خدای‌نکرده غرق شود با همه سرنشینانش غرق خواهد شد. کسانی که امروز مدعی نظام و مردم شده‌اند به مدت هشت سال مدیریت کشور را برعهده داشتند و مشخص نشد در این مدت ثروت کشور را در چطور خرج کردند. از سوی دیگر افرادی که چهل سال است در آن سر دنیا انواع و اقسام فسق و فجور و الواتی‌ها را انجام داده‌اند، امروز از اغتشاشگران حمایت می‌کنند و برای مردم دلسوزی می‌کنند. این افراد بدانند مردم ایران هیچ ‌نیازی به دلسوزی آنها ندارند. چطور ممکن است افرادی که در کنار صدام علیه کشور جنگیدند و بسیاری از جوانان این سرزمین را شهید کردند، امروز دلسوز مردم ایران شوند؟ این افراد در کارنامه سیاه خود جنایت‌های بزرگی را مرتکب شده‌اند و تاکنون حدود۱۷‌هزار نفر را ترور کرده‌اند.

دیدگاه شما درباره شیوه برخورد با تجمع‌کنندگان خیابانی در این چند روز چیست؟

در این زمینه نباید با همه تجمع‌کنندگان به یک شکل برخورد کرد. بدون شک با افرادی که اغتشاش ایجاد می‌کنند، به اموال عمومی آسیب می‌زنند و آرامش و امنیت مردم با به مخاطره می‌اندازند، باید برخورد قاطع صورت بگیرد. از سوی دیگر به برخی از شهروندان که احساس کردند در این تجمعات می‌توانند صدای خود را به مسئولان برسانند باید احترام گذاشت و حرف و درد آنها را شنید و تلاش کرد مطالبات آنها را برآورده کرد. کسی منکر مشکلات مردم و جامعه نیست و همه ما معتقدیم که شرایط زندگی برای مردم سخت شده و مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. بنده به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی قول می‌دهم که همه نمایندگان مجلس با تمام قدرت و توانایی خود پیگیر مطالبات مردم خواهند بود و اجازه نخواهند داد حق هیچ‌کدام از مردم پایمال شود. هنوز برای بنده مشخص نیست منشأ خبر افزایش ۷۰‌درصدی حقوق نمایندگان کجا بوده است؟ این مساله کذب محض است و حقوق هیچ‌کدام از نمایندگان مجلس افزایش پیدا نکرده است. هنگامی که نمایندگان مجلس را به این شکل تخریب می‌کنند و از سوی دیگر دولت و دیگر مسئولان را نیز تخریب می‌کنند، جوانان جامعه که قدرت تحلیل و واکاوی همه مسائل را ندارند، پیش خود گمان می‌کنند همه مسئولان کشور دارای مشکل هستند و مرتب همدیگر را تخریب می‌کنند. فردی که هشت سال رئیس‌جمهور کشور بوده در سیاه‌نمایی و تخریب مسئولان پیش‌قدم شده و هر کاری دوست داشته باشد، انجام می‌دهد. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب بزرگ‌ترین لطف را به وی کرده و ایشان را به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب کرده است. به همین دلیل نیز آقای احمدی‌نژاد باید مشکلات خود را در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کند و از کشاندن این مشکلات به سطح جامعه خودداری کند. در سال‌های اخیر رقابت سیاسی در کشور به لجن‌پراکنی تبدیل شده و هیچ‌کدام از جریان‌های سیاسی دارای ادبیات سیاسی مناسبی نیستند. این در حالی است که احزاب موجود در کشور هم دچار سستی و کاهلی شده‌اند و همه مسائل را به شب انتخابات موکول کرده‌اند.

به‌نظر شما گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی موجود به چه میزان به عملکرد دولت آقای روحانی برمی‌گردد و به چه میزان ریشه در گذشته دارد؟

بنده به برخی از رویکردهای دولت آقای روحانی انتقاد دارم، با این وجود این مساله سبب نمی‌شود که انصاف را نادیده بگیرم. به‌نظر من اغلب مشکلات کنونی جامعه ریشه در سیاستگذاری‌های اشتباه گذشته دارد. در شرایط کنونی آقای روحانی در بودجه سال۹۷ اصلاحات قابل قبولی را انجام داده است. با این وجود این اصلاحات باید از سال۹۳ آغاز می‌شد و نه امروز. اگر این اتفاق رخ می‌داد مسائل اقتصادی با شیب ملایمی رخ می‌داد و به مردم فشار وارد نمی‌شد. در شرایط کنونی نیز مجلس تحت هیچ ‌شرایطی زیر بار افزایش نرخ بنزین نخواهد رفت. بسیاری از نابسامانی‌های اقتصادی امروز کشور ریشه در سوءمدیریت در دولت احمدی‌نژاد دارد. مشکلاتی که احمدی‌نژاد سر کشور آورد تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت و همچنان آسیب خواهد زد. با این وجود آقای روحانی نیز نباید دست روی دست می‌گذاشت و باید زودتر اصلاحات اقتصادی را آغاز می‌کرد تا مشکلات مردم تشدید نشود. چرا آقای روحانی چهار سال دست روی دست گذاشت و امروز به فکر اصلاحات اقتصادی افتاده است؟

موضع مجلس درباره تجمعات اخیر چیست؟ مجلس در این زمینه چه تدابیری خواهد اندیشید که به مطالبات مردم پاسخ مناسب داده شود؟

مجلس به‌صورت قاطع به این مسائل ورود خواهد کرد و اجازه نخواهد داد مطالبات بحق مردم نادیده گرفته شود. در این قضیه هیچ‌شکی وجود نخواهد داشت. همه ما چهل سال در زیر سایه انقلاب با هم زندگی کردیم و همدیگر را تحمل کردیم و روزهای خاطرات خوب و بد زیادی را پشت سر گذاشتیم. ملت ایران همواره با عزت و سربلندی زندگی کرده و در آینده نیز همین مسیر را ادامه خواهد داد. برخی از کشورهای منطقه مانند عربستان که آتش‌بیار معرکه شده‌اند و از اغتشاشات حمایت می‌کنند این مساله را در نظر داشته باشند که ما در حال تمرین حوصله و صبر در مقابل عربستان هستیم وگرنه شرایط به شکلی دیگری رقم خواهد خورد. ما انقلاب را مفت و مجانی را به دست نیاوردیم که امروز به‌صورت مفت و مجانی آن را از دست بدهیم. همه ما باید تابع قانون کشور باشیم و هیچ‌کس حق ندارد برای خود قانون جدیدی وضع کند و براساس آن اقدام کند.

Share