در پی بازتاب اشتباه یک یادداشت در برخی رسانه‌ها اعلام شد؛

رد رخداد وقوع زلزله بزرگ تا ۴ ماه آینده از سوی محقق پژوهشگاه زلزله

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با تاکید بر اینکه به دلیل تغییرات تنشی در دو سوی گسل “ماهدشت-جنوب کرج” افزایش احتمال رخداد زلزله در فاصله زمانی ۲ تا ۱۶ هفته آینده وجود دارد،‌ گفت: ذکر عبارت رخداد زلزله بزرگ در ۴ ماه آینده عبارت درستی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بعد از زلزله شامگاه روز چهارشنبه ۲۹ آذرماه در مرز میان استان‌های تهران و البرز اخبار فراوانی در خصوص احتمال رخداد زلزله‌های بزرگ در روزهای آتی منتشر شده است.

این در حالی است که بارها محققان این حوزه اعلام کردند هیچ کس و با هیچ روشی در دنیا نمی‌تواند رخداد زلزله را پیش‌بینی کند.

اخیرا نیز خبری به نقل از دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله در خصوص رخداد زلزله در ۲ تا ۱۶ هفته آینده از سوی برخی از خبرگزاری‌ها منتشر شد.

زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این خبر بر اساس یادداشت من در خصوص محاسبه احتمال رخداد زمین‌لرزه بوده است، گفت: آنچه که در این محاسبات ذکر کردم، این بود که احتمال رخداد زلزله در ایران همواره وجود داشته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در اثر رخداد زمین‌لرزه ۲۹ آذر تغییرات تنشی در دو سوی گسل “ماهدشت-جنوب کرج” رخ داد که این امر افزایش احتمال رخداد زلزله در فاصله زمانی ۲ تا ۱۶ هفته آینده را در پی خواهد داشت.

زارع با تاکید بر اینکه بر اثر این افزایش تغییرات تنشی ۲ هفته تا ۴ ماه آینده احتمال رخداد زلزله در این گسل وجود دارد، خاطر نشان کرد: از این رو اینکه گفته شود تا ۴ ماه آینده زلزله‌ای به بزرگای ۷.۵ ریشتر رخ دهد ذکر درستی نیست.

این محقق مهندسی زلزله همچنین تاکید کرد: در این زمینه باید به عبارت افزایش احتمال توجه کرد.

Share