مشروح اولین نشست اتاق شکوفایی شهری

دنیایی از تجربه و تخصص در اتاق شکوفایی شهر رشت در کنار هم هستند

نصرتی اظهار داشت: باتوجه به اینکه شهر رشت مقصد گردشگری معرفی شده لذا شایسته است حداکثر استفاده را ازاین فرصت طلایی داشته باشیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا صبح روز پنج شنبه هفتم دی ماه اولین نشست اتاق شکوفایی شهر رشت برگزار شد.

مسعود نصرتی با قدردانی از پذیرش دعوت از سوی مدعوین گفت: بسیار خوشحالم که امروز در کنار جمع فرهیخته این شهر هستم.

 مسعود نصرتی: اتاق شکوفایی شهری فارغ از جناح بندی های سیاسی شکل گرفته است

شهردار رشت خوشحالی خود را در یک شروع با اقتدار واقعی دانست و اذعان داشت: این جلسه برای شکل گیری اتاق شکوفایی رشت است. این گونه اتاق ها و کارگروهها در اکثر استانهای کشور کم رنگ یا پر رنگ برای پیشرفت اهداف شهر وجود دارد و در شهر رشت نیز در گذشته ای نه چندان دور وجود داشته است.

 مسعود نصرتی با بیان اینکه این جمع جدا از هرگونه نگاه سیاسی و یا جایگاه حقوقی در کنارهم قرار گرفته اند افزود: نام افراد حاضر در این اتاق با تجربیات مختلف خود در حوزه های گوناگون شهرسازی، حقوقی، ورزشی و هنر به معنای واقعی در شهر تاثیر گذاری خود را به منصه ظهور خواهند رساند.

 

شهردار رشت: دنیایی از تجربه و تخصص در اتاق شکوفایی در کنار هم هستند

 نصرتی با تاکید بر عدم تبدیل سرمایه های این نشست به ریال یادآور شد: امروز دنیایی از تجربه و تخصص در کنار هم هستند تا برای توسعه شهر و شکوفا شدن این شهر گام بردارند.

شهردار رشت با اشاره به تجربیات خود در شهر قزوین یادآور شد: در دوره هشت ساله خدمت در قزوین هر هفته این جلسه تشکیل و به لحاظ اداری درجه اهمیت آن برای بسیاری از همکاران آنقدر بالا بود که آن را به حضور در جلسات ملی ترجیح می دادند.

وی افزود: در شروع کار و فعالیت خود در شهر رشت با نگاه شکوفایی وارد شدیم و قرار است با استفاده از خرد جمعی در تمام تصمیم سازی ها از کار سعی و خطا جلوگیری شود و حتی نام اتاق شکوفایی نیزمی تواند با هم فکری انتخاب شود.

 نصرتی اظهار داشت: باتوجه به اینکه شهر رشت مقصد گردشگری معرفی شده لذا شایسته است حداکثر استفاده را ازاین فرصت طلایی داشته باشیم.

تاکید شهردار رشت بر بهره مندی بیشتر از ظرفیت عنوان شهر خلاق خوراک شناسی

شهردار رشت از ورود ۳۶ میلیون گردشگر در طول سال به استان گیلان خبرداد و گفت: با وجود آمار فوق باید بزرگترین منبع تولید ثروت و اشتعالزایی در استان را داشته باشیم چرا که آمار ۳۶ میلیونی نسبت به ورود ۲۲ میلیون در مشهد آمار قابل توجهی است.

وی با اشاره به ضرورت تامین امنیت سرمایه گذار درشهر یادآور شد: هر سرمایه گذاری که در شهر رشت وارد می شود نه به منابع مالی بلکه نیازمند مشارکت اجتماعی و امینت سرمایه گذاری است.

 نصرتی با اشاره به موفقیت شهر رشت درسال ۲۰۱۵ در ثبت به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی یونسکو تصریح کرد: این شهر بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ نوع خوراک محلی دارد اما چقدر از این فرصت استفاده شده است؟ فرانسه ۴۰۰ نوع پنیر دارد که در انواع و طعم های مختلف هستند اما با تبلیغات گسترده با همین موضوع گردشگران فراوانی را جذب کرده است.

 شهردار رشت یادآور شد: قرار است کارگروه های تخصصی زیر مجموعه این اتاق تشکیل شود و با ایجاد زیرساخت ها به همه این مسائل از جمله حفظ امنیت گردشگر، ایجاد زیر ساخت و … بپردازد.

وی با اشاره به حضور جمعی از شهرداران، فرمانداران و نمایندگان مجلس و اعضای شورای ادوار مختلف در این اتاق شکوفایی گفت: تمام گروه ها و کسانی که در این اتاق گرد هم آمده اند، به عشق اعتلای شهر رشت در این جمع حضور یافته اند.

 اتاق شکوفایی شهری رشت شکل گرفته است تا به مدیران اجازه خطا ندهد

 نصرتی با تاکید بر افزایش آستانه تحمل افراد نسبت به یکدیگر تصریح کرد: در ماه های ابتدایی این جلسات با تشکیل کارگروههای گوناگون فضایی به وجود خواهد آمد تا افراد نقطه نظرات خود را بیان کنند تا در هر رده ای اجازه اشتباه کردن به مدیران ندهند و برای رسیدن به این فضا باید آستانه تحمل افراد نسبت به یکدیگر افزایش یابد و این اتاق صرفاً مخصوص مدیریت شهری و شورا و شهرداری نیست و می خواهد رشت به نقطه مطلوب دست یابد. ضمن آن که این اتاق توسط خود متخصصین مدیریت می شود.

وی با تاکید بر هم اندیشی بیش از ۲۰ سرمایه گذاری بومی و غیر بومی طی چند ماه اخیر با شهرداری رشت اذعان داشت: در نشست های فوق هیچکدام از سرمایه گذاران در برگشت سرمایه خود و تناسب عرضه و تقاضا در این شهر سوالی نپرسیدند بلکه همه آنها به دنبال ثبات مدیریتی، همراهی مسئولین و مدیریت شهری با سرمایه گذار در اجرای پروژه ها بودند.

نصرتی تصریح کرد: سختی کار چند ماه اول و اجرای چند پروژه اول است، لذا شایسته است با استفاده از شخصیت های ملی و فراملی در سایه اتحاد و همدلی در توسعه و اعتلای شهر گام برداریم.

شهردار رشت گفت: هر کاری که در این شهر صورت گیرد عنوان اتاق شکوفایی شهر رشت همراه آن خواهد بود.

وی با تاکید بر ارتقاء انتظار مردم با شکل گیری اتاق شکوفایی خاطرنشان ساخت: پس ما باید این نگاه را داشته باشیم که همه ما این مسئولیت را عاشقانه پذیرفتیم و با کمک همدیگر به خروجی های مثمر ثمری دست خواهیم یافت.

نصرتی در راستای تشریح تجربیات خود در قزوین گفت: در سال ۸۸ اولین جلسه قزوین + ۲۰ برگزار شد که در آن جلسه ۲۰ موضوع جمع آوری و ظرف مدت یک برنامه هشت ساله بخش اعظمی از آن محقق شد.

شهردار رشت آستانه تحمل را نکته کلیدی دانست و تصریح کرد: امید است به خاطرشهر رشت همدیگر را تحمل کنیم تا مقدمات جذب سرمایه گذار وتوسعه این شهر فراهم گردد.

سید امیرحسین علوی: می خواهیم شورای دوره پنجم با عنوان “عقل و عمل؛ خرد و اجرا” شناخته شود

در ادامه سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت و ضمن ارائه گزارشی مختصر از عملکرد مدیریت شهری گفت: رویکرد شورای پنجم رویکردی متفاوت نسبت به ادوار گذشته است.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به حضور دکتر مسعود نصرتی به عنوان شهردار رشت و رویکرد شورا در دوره پنجم اظهارداشت: برخی از دوستان برای ادوار مختلف شورا عنوان و نامی را در نظر گرفته اند و می خواهیم شورای دوره پنجم با عنوان “عقل و عمل؛ خرد و اجرا” شناخته شود.

علوی با بیان اینکه شورا بر بهره مندی از تمام ظرفیت های فکری و علمی و اجرایی شهر تاکید دارد افزود: افرادی در اتاق شکوفایی حضور دارند که با روحیه باز ورود کرده اند تا مشکلات را رفع کنند.

علوی با اعلام اینکه خود را بی نیاز از مشورت و همفکری ندانسته و نمی دانیم تصریح کرد: به سوی گروه های متخصص در حوزه های مختلف دست یاری دراز می کنیم.

سید امیرحسین علوی خاطر نشان کرد: در اتاق شکوفایی شهر جمع شده ایم تا بگوییم می خواهیم رشت را به این جایگاه مشخص و ویژه برسانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه این تالار شاهد اتفاقات بزرگی بوده است اظهار داشت: اتفاق بزرگی در حال رقم خوردن است و اساس کار این است که متخصصین استراتژی ها را مشخص کنند و مدیران برنامه ریزی های لازم را صورت دهند.

 
 شورای پنجم همراه شهردار و شهرداری رشت است

علوی با اشاره به نشست با روسای ادوار شورا گفت: سیر تکاملی رشت طی یک دوره ۲۰ ساله کاملاً محسوس است اما این حرکت در مقایسه با بسیاری از شهرها کند و آرام بوده است و باید روند توسعه تسریع شود.

سید امیرحسین علوی خاطر نشان کرد: اگر نخبگان جامعه در کنار هم به سمت اهداف مشخص حرکت کنند سایر افراد نیز در همان راستا حرکت خواهند کرد.

وی با اشاره به تصویب راه اندازی شورایاری ها در دوره چهارم گفت: در اجرای برخی مسائل نیاز به کمک نخبگان و بزرگان شهر داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با اعلام اینکه شورای پنجم همراه شهردار و شهرداری است افزود: در همین مدت کوتاه شورای پنجم به اندازه تمام ۴ سال شورای چهارم طرح ارائه کرده است و رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است.

علوی در پایان گفت: به دنبال تفکر برود و اجرا کند نیستیم؛ ما حامی و ناظر شهرداری هستیم تا اجرا کند.

محمدحسن علیپور بر رونق کسب و کارهای کوچک و خدمت صادقانه به مردم تاکید کرد

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، به مبحث اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال پرداخت و باید گفت: باید با سنجیدن ظرفیت ها و نه با واردات، با رونق کسب و کارهای کوچک و خانگی کشور را به این اهداف مهم برسانیم.

محمد حسن علیپور با اشاره نیاز های شهری همچون معابر، خیابان ها، ترافیک و گفت: باید خدمت صادقانه ای به مردم ارائه شود.

متین عاشوری: درخواست همراهی و مشارکت بیش از پیش نخبگان را داریم

سرپرست مدیریت نوسازی و تحول اداری شهرداری رشت نیز ضمن خیر مقدم به مدعوین اذعان داشت: افراد باتجربه و فرهیخته ای در این اتاق وجود دارند و ما درخواست همراهی و مشارکت نخبگان در راستای شکوفایی و تحول بیش از پیش شهر رشت در راستای توسعه شهری را داریم.

ارائه نقطه نظرات حاضرین در جلسه

در ادامه مختار جباری و مومن صالحی به بیان نقطه نظرات خود در زمینه توسعه شهری پرداختند و سیده سکینه خاتمی نیز خواستار ارائه تجربیات موفق دکتر نصرتی در شهرداری قزوین شد و گفت: نمی خواهیم چرخ را دوباره اختراع کنیم. خدیجه گلین مقدم و مسعود اصفهانی رئیس بنیاد نخبگان گیلان نیز سخنرانان بعدی بودند.

دکتر رضا سیمبر عضو هیئت علمی گروه سیاسی دانشگاه گیلان نیز پیشنهاد گروه آمایش سرزمین را مطرح کرد و بر حضور مشاور حقوقی در مجموعه تاکید کرد. وی توجه به مسائل مالی و حسابرسی، برگزاری جلسات دائمی و کارگاه های و پنل آموزشی را ضروری دانست.

تاکید مرتضی طالع ماسوله بر نگاه ساده و عمیق بر مساله گردشگری

 طالع ماسوله طی سخنانی با اشاره به ظرفیت و تجربه حاضرین در جلسه گفت: آنچه تا امروز در رشت شاهد بوده ایم رشد بوده است نه توسعه.

رییس دبیرخانه شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر ضرورت شناخت صحیح صنعت گردشگری به منظور رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: از استاندار تا مدیران باید پای درس اساتید گردشگری بنشینند تا بتوانند با رونق گردشگری، نسبت به اشتغالزایی اقدام کنند.

وی افزود: پیش از این پروژه ۲۰۲۰ را در شبهای تهران مطرح کردیم. همه باید رشت را آب و جارو بزنیم تا میهمانان خود را دعوت کنیم و از انها استقبال کنیم.

طالع ماسوله خاطر نشان کرد: گردشگر مسافر و مشتری نیست. باید هر کسی که وارد این شهر می شود به عنوان میهمان نگاه کنیم و اتفاقاً این یکی از فضیلت های بزرگ فرهنگ گیلان است که به میهمان نوازی مشهورند.

تاکید اصغر شکرگزار بر ایجاد تعامل بین دانشگاه و مدیریت شهری و ثبات مدیریتی

شهردار اسبق رشت با تاکید بر فعالیت های دانشگاهی و اینکه می توان پایان نامه های دانشجویی را به سمت مدیریت شهری و نیاز های آن هدایت کرد این ارتباط را بسیار موثر دانست.

شکرگزار با اشاره به اینکه در دوران حضور خود در شهرداری از ظرفیت دانشگاه در امور مدیریت شهری تا حدودی بهره مند شده است گفت: هنوز هم با حضور در دانشگاه با مجموعه شهرداری ارتباط داریم اما باید این ارتباط تقویت شود و اعتقاد دارم باید با شناخت صحیح از مشکلات، شاخص های مطلوبیت شهر را تعریف کنیم و با بهره مندی از ظرفیت های موجود به اهداف مدنظر برسیم.

وی در خصوص کمبود سرانه فضای سبز گفت: رفیوژ وسط خیابان مورد توجه است اما پیاده رو ها در سالیان گذشته به نوعی رها شده است و سرانه فضای سبز بسیار پایین است. در گذشته رشت را شهری پوشیده با درخت می دانستند اما با نوسازی خانه ها، درختان و گیاهان را تا حد زیادی از بین برده ایم.

شکرگزار در ادامه به بیان نواقصی از طرح تفصیلی، آلودگی رودخانه ها و مساله سراوان پرداخت و بی ثباتی مدیریت در شهرداری ها را یکی از عوامل عدم دستیابی به اهداف دانست و نسبت به حضور طولانی مدت دکتر نصرتی و رسیدن شهر به یک نقطه مطلوب با همراهی شورا ابراز امیدواری کرد.

ابراز خرسندی شهردار رشت از نگاه شورا

 نصرتی در پایان این مراسم ضمن تشکر از همراهی و همفکری های صورت گرفته در جمع بندی و پاسخ به مسائل مطرح شده گفت: جلسه بسیار خوبی بود. این را در مقام مقایسه با اتاق هایی که در گذشته شرکت کرده ام می گویم. همراهی و نوع نگاه بسیار عالی بود و برای من بسیار جای امیدواری است که در کنار هم مباحث اصلی را مشخص کنیم و در مسیر قرار بگیریم و موضوعات روی ریلی چیده شود و پیش برویم.

شهردار رشت با اشاره به سخنان سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت در تبیین مواضع اعضای شورا، از نگاه صریح و ویژه شورای پنجم نسبت به بهره برداری از خرد جمعی و تصمیمات نخبگان و باتجربگان شهر استقبال و قدردانی کرد و گفت: این اتاق شکوفایی قرار نیست صرفاً شهرداری را همراهی کند بلکه قرار است شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان و دستگاه های آن را همراهی کند.

  محدودیتی برای عضویت در چند کارگروه وجود ندارد

شهردار رشت در خصوص نحوه عضویت در اتاق شکوفایی شهری گفت: هیچ منعی در عضویت همزمان در چند کارگروه وجود ندارد. ضمن آن که در مسائلی مباحث در جلسات تلفیقی کارگروه ها بررسی و مصوب خواهد شد.

نصرتی با اشاره به تجربیات گذشته خود در این حوزه تفکیک و اولویت بندی پروژه ها را از اهداف این کارگروه دانست و گفت: این شیوه در رشت نیز قابلیت اصلاح، تکمیل و اجرا دارد.

 وی با اشاره به اینکه برای جلسه اول لیستی ۱۷۳ نفره تهیه کردیم گفت: از این تعداد به دلیل محدودیت های زمان و عدم دسترسی به برخی چهره های متخصص موفق به برقراری تماس با حدود ۴۰ نفر نشدیم و از حدود ۱۳۰ مدعو نزدیک به ۱۰۰ نفر در این جلسه حضور داشته اند و قطعاً در آینده اطلاع رسانی گسترده تری نیز انجام خواهیم داد و این تعداد افزوده خواهد شد و با تیمی کامل تر در کنار هم قرار می گیریم.

 شهردار رشت در ادامه صراحتاً اعلام کرد: تمامی ایده ها و پیشنهادات قابلیت مطرح شدن دارند و اهداف دست یافتنی است و باید با اقتدار پشت آرمان هایمان باشیم و اجازه ندهیم دچار تزلزل شود.

وی در پایان با اعلام اینکه این جلسه به عشق ارتقای شهر رشت شکل می گیرد و همه اعضا برای حضور در آن از کارهای خود صرفنظر می کنند از برگزاری منظم و هفتگی جلسات خبر داد و گفت: جلسه بعدی اتاق شکوفایی شهری روز پنجشنبه ساعت ۹ صبح خواهد بود.

متن بیانیه اتاق شکوفایی شهری

در افق این چشم انداز رشت به عنوان یکی از دروازه های تعامل ایران با منطقه آسیای مرکزی و قفقاز (اوراسیا) بوم شهری است سبز، پایدار، هوشمند، رقابت پذیر، تاب آور، زیست پذیر، خلاق، مشارکت جو و برخوردار از فرهنگ و هویت غنی ایرانی اسلامی که به عنوان شهری شاد، سرزنده، انسان محور و کارآمد در نظام دسترسی های درون شهری و برون شهری با تاکید بر حمل و نقل پایدار با تنوع جاذبه های گردشگری دارای آوازه ملی و بین الملل و به عنوان کانون اصلی خدمات پشتیبان گردشگری پایدار در منطقه ایفای نقش می نماید.

شهر رشت با اتکا به سرمایه اجتماعی ارزشمند خود دارای هویت بصری، برخوردار از عدالت اجتماعی و انسجام کالبدی فضایی و همچنین شکل گیری های نظام مدیریت یکپارچه شهر، منطقه رشت، مبتنی بر حکمروایی خوب شهری و نقش آفرینی در عرصه دیپلماسی شهری، آن را به الگویی برای شهرهای منطقه و دیگر کلانشهرهای کشور و کانون اصلی ارائه خدمات دانش پایه و پیشرفته پشتیبان تولید و خدمات برتر بازرگانی و ارتباطی بدل ساخته است.

نخستین نشست اتاق شکوفایی شهر رشت با حضور دکتر مسعود نصرتی شهردار رشت، سید امیرحسین علوی رئیس شورای اسلامی شهررشت، محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی، فرهام زاهد رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست، رضا رسولی رئیس کمیسیون عمران و توسعه، اسماعیل حاجی پور رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک، محمدحسن علی پور عضو هیئت رئیسه و جلال الدین محمد شکریه عضو شورای اسلامی شهر رشت و نایب رئیس اتاق اصناف کشور و رمضانپور نرگسی عضو شورای اسلامی شهر، شماری از شهرداران و اعضای شورای رشت در ادوار گذشته و جمع کثیری از نخبگان، متخصصین و مدیران حوزه ها و دستگاه های مختلف و فعالین اجتماعی در راستای ارائه پیشنهادات در خصوص پتانسیل ها و نقاط ضعف شهری در تالار گفتگوی عمارت تاریخی شهرداری رشت برگزار شد.

Share