وعده‌های بی‌سرانجام؛ خانه امید اهالی دوران رضوانشهر را ویران کرد

خلف وعده آب منطقه ای گیلان و بلاتکلیفی ساکنین پشت سد شفارود

تخریب منازل روستاییان ساکن یکی از روستاهای پشت سد شفارود در منطقه دوران رضوانشهر در حالی صورت گرفت که اهالی این روستا بدون اینکه مطالبات خود را بطور کامل دریافت کنند اقدام به انتقال اسناد مالکیت خود در دفترخانه بنام شرکت آب منطقه ای استان گیلان در راستای همراهی با این پروژه ملی نمودند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا متاسفانه در کشور ما مطالعات اجتماعی در سدسازی یا دیده نشده یا بسیار کم دیده می شود. اگر در دنیا سدی برای مردم ساخته می شود تلاش می کنند تا از ساخت آن رضایت عمومی وجود داشته باشد و تا زمانی که رضایت اکثریت به دست نیاید پروژه ها را اجرا نمی‌کنند.

اسرار امروز نوشت: در کشور ما دولت ها با ساده ترین روش روستاییان پشت سدها را انتقال میدهند و با نرخ نازل کارشناسی و با قوه ی قهریه از زمینی که سالها در آن زندگی کرده اند به حاشیه ی شهرها روانه کرده تا زندگی اجاره نشینی را تجربه کنند و بدین ترتیب کشاورزان مولد زیادی را به بیکاران و دستفروشان حاشیه شهرها تبدیل می کنند.

باید بپذیریم که در مباحث فنی سدسازی  گاهی اوقات زندگی و معیشت مردم، حلقه گمشده ای است که به درستی به آن پرداخته نمی شود.

اگر دولت نمیتواند برای حفظ میراث پشت سدها کاری انجام دهد موظف است از مشکلات ساکنین پشت سد کم کند. سختی دل کندن از سالها میراث معنوی و مادی، آن هم با قوه قهریه آن قدر هست که روستائیان پشت سدها را که همه رشته هایشان برای آینده  پنبه شده، برای داشته های آب برده شان سوگوار کند. سدهایی که برای ساخت آن صدای مردم را نشنیدند و به انتقادات توجهی نکردند. سد شفارود هم یکی از این سدهاست. سد بتنی غلتکی شفارود با هدف تامین آب شرب شهرستان های رضوانشهر و پره سر ،  تامین آب کشاورزی اراضی منطقه، تامین آب سالیانه موردنیاز صنعت، تولید انرژی برق آبی، کنترل سیلاب های فصلی و اشتغالزایی در منطقه  ساخته می شود. سد شفارود در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوانشهر و بر روی رودخانه شفارود درحال ساخت است.

به گفته کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان قرار است در پایان سال ۹۸ سد شفارود آبگیری ‌شود. سدی که به ادعای این مقام مسئول در شهریور سالجاری باید بیش از ۹۱ درصد پیشرفت می کرد در حالیکه اکنون  حدود ۵۶ درصد از زمانبندی، عقب است. همچنین بنا به اظهارات نماینده  شهرستان های رضوانشهر، تالش و ماسال در مجلس شورای اسلامی تعداد خانوار هایی که در انتظار ساماندهی و تملک اراضی هستند ۵۶۴ خانوار با ۹۹۸ نفر جمعیت است و مساحت کل اراضی در این زمینه ۸۸۶ هزار و ۱۱۰ متر مربع می باشد که از این میزان ۳۲ هزار و ۱۱۲ مترمربع اعیان و ۸۵۳ هزار و ۹۹۸ مترمربع عرصه است.

متاسفانه تعداد زیادی از ساکنین پشت سد شفارود از بی مهری مسئولین شرکت آب منطقه ای و وعده های بدون عمل بسیار گله مندند. با درخواست اهالی سه روستای شیشار ،سرک و وزدشت (دوران) که در دهستان خوشابر بخش مرکزی رضوانشهر قرار دارد  برای تهیه گزارش، راهی شدیم و به رسم مهمان نوازی مردم منطقه، مورد استقبال گرم قرار گرفتیم. مردمی که امیدوار بودند  تا این گزارش به گوش آیت الله زین العابدین قربانی نماینده ولی فقیه در استان گیلان ،دکتر مصطفی سالاری استاندار ،کاظم لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و … برسد  تا آستین همتی بالا برود.

با طناب پوسیده ما را به داخل چاه انداختند

اهالی این منطقه درد دل زیادی داشتند. پای صحبت اسماعیل پوردادا عضو شورای سابق شیشار شالم منطقه دوران نشستیم. گلایه داشت.گلایه هایی که تمام نمی شد.می گفت مسئولین شرکت آب منطقه ای آبروی نمایندگان مردم این منطقه در شورای اسلامی را بردند. وعده دادند و عمل نکردند. با طناب پوسیده ما را به داخل چاه انداختند. چاهی که به راحتی امکان نجات از آن را نداریم. پوردادا می گوید: ما را شرمنده مردم روستا کردند. مردمی که از هر چه برای آینده خود در این منطقه اندوخته بودند با اعتماد به نمایندگان خود در شورا و مسئولین شهرستان برای اجرای پروژه ملی سدشفارود ، گذشتند .

وی که ریاست هیئت مدیره شرکت عشایر شهرستان را نیز بعهده دارد ،افزود: طبق قانون و مصوبه شورای عالی کشور درسال ۱۳۵۸، هر روستایی که در یک طرح ملی املاک خود را تخلیه کند باید مبلغی را به عنوان حق ریشه و معاش (حق کوچ) دریافت کند که این موضوع هم در شرکت آب منطقه ای استان گیلان مغفول مانده است. پوردادا در ادامه از مسئولین شرکت آب منطقه ای استان گیلان پرسید: چرا پیش از اینکه برای ساماندهی ساکنین این روستاها تامین اعتبار کنید خانه های امیدشان را بر سرشان خراب کردید؟!

وی که نمایندگی مردم را برای پیگیری امور روستاییان در سد شفا رود دارد، ادامه داد: به تعدادی از ساکنین این روستاها ۵۰ درصد قیمت کارشناسی را پرداخت کردند و بقیه بلاتکلیف مانده است ! به تعدادی دیگر هم بابت ۵۰ درصد پیش قسط اول چک تحویل دادند که آن هم موجودی نداشت و جالب اینکه این روستاییان عزیز با پیش پرداخت اول اقدام به معامله و تهیه سرپناه کرده اند و اکنون باید ضرر و زیان عدم تسویه حساب را نیز پرداخت کنند.

پور دادا در ادامه به عصبانیت مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان در روز ملاقات عمومی اشاره کرد و افزود: متاسفانه جناب آقای لطفی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان اجازه صحبت کردن به ما نمی دهد و در روز ملاقات عمومی هم توجهی به ما نکرد. خودکار خود را به سرش کوبید و گفت من اعصاب ندارم. ما را به امان خدا رها کرد و رفت. از مدیری که مسئولیت یک شرکت بزرگ را بعهده دارد و به اعصاب خود مسلط نیست چطور می توانیم انتظار حل مشکلات مردم مظلوم منطقه دوران را داشته باشیم؟

وی با تقدیر از دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان، گفت: دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان  که در اولین سفر کاری خود  به شهرستان رضوانشهر آمدند و در بازدید از سدشفارود تاکید کرد که در ساماندهی روستائیان بالا دست،پایین دست و مالکان اراضی باید حقوق این افراد نیز دیده و نسبت به ساماندهی دقیق آنان اقدام شود. ای کاش ایشان  کسانی را مامور کنند تا از نزدیک بررسی نمایند چه میزان مسئولین شرکت آب منطقه ای استان گیلان به تاکید وی در ساماندهی روستاییان منطقه دوران توجه کرده اند؟

پوردادا در پایان گفت: متاسفانه رییس کارگاه شرکت ژیان هم بجای تعامل با مردم منطقه با بداخلاقی باعث ایجاد تنش می شود و بجای اینکه نسخه ای برای درمان دردهای ساکنین پشت این سد بپیچد که اثرگذار باشد همانند دوران ارباب رعیتی رفتار می کند.

 به ما دروغ گفتند

هلاکو پورقلی یکی دیگر از روستاییان این منطقه است که با حسرت به خانه اش نگاه می کرد.خانه ای که سالها تلاش کرد تا ساخته شود و حالا قرار است در چند لحظه با حمله لودرهای شرکت پیمانکار سد شفارود با خاک یکسان شود. وی با دیدن ما وارد بحث می شود و با ناراحتی می گوید: ما با کار کشاورزی و دامداری امرار معاش می کردیم. به دستان پینه بسته من نگاه کنید. آقای خبرنگار، تورا بخدا بنویسید به کدامین گناه حق زندگی کردن را از ما می گیرند؟

 وی افزود: مسئولین شرکت آب منطقه ای استان گیلان افتخار می کنند که حاصل سالها زحمات ما را با قیمت مناسب کارشناسی خریداری کرده اند در صورتیکه هیچوقت راضی نبودیم داشته های خود را در این روستا بگذاریم و با پولش در حاشیه شهرها اجاره نشینی را تجربه کنیم؟!

وی اضافه کرد: گفتند پروژه ملی است اگر همکاری نکنید با قانون طرف هستید و ما به خاطر ملی بودن طرح، تن به این کار داده ایم.

  پورقلی یادآورشد: مسئولین شرکت آب منطقه ای استان گیلان علیرغم همکاری ما و انتقال اسناد مالکیت داشته های ما در این روستا بنام آن شرکت، به ما دروغ گفتند و همان پول ناچیز را به ما ندادند و از اعتماد ما سوءاستفاده کردند.

وی تاکید کرد: شغل اجدادی ما دامپروری است .سربار دولت نبودیم.حالا بجای تشویق برای همکاری با دولت ما را تنبیه کردند.

هلاکو پورقلی در پایان گفت: من در زمان جنگ چیزی کم نگذاشتم و مطیع اوامر رهبری و دولت هستم . اما انتظار دارم مسئولین نسبت به تعهدات خود بی تفاوت نباشند و ما را بلاتکلیف رها نکنند.

 از رسانه ملی انتظار داشتیم سری به ما می زدند

کمال سالار دخت جوانی که غصه پدر داشت در حالیکه به آینده خراب شده اش می نگریست، گفت: تکلیف والدین من که به دلیل خلف وعده شرکت آب منطقه ای در اینجا تنها مانده اند چیست؟ پدرم تنها در اینجا زندگی می کند و دغدغه زیادی دراین خصوص دارم.

وی از حضور خبرنگاران نشریه ناظر و پایگاه خبری و تحلیلی اسرار امروز تشکر کرد و گفت: شما اولین رسانه ای هستید که حضور میدانی در این منطقه داشتید که جای تقدیر و تشکر دارد. اما از رسانه ملی انتظار داشتیم در برنامه هایی که برای حمایت از سدسازی تهیه می کند حداقل سری هم به ما می زدند و گزارشی از وضعیت زندگی ساکنین تهیه می کردند تا مسئولین استان و کشور اگر فرصت ندارند به اینجا بیایند حداقل ببینند که ما هم وضعیتی مشابه زلزله زدگان کرمانشاه و کرمان و …داریم تا شاید فکری به حال ما بکنند.

وی با تقدیر از دهیار و اعضای شورای اسلامی منطقه دوران، یادآور شد: دهیار و اعضای شورای اسلامی آن قدر برای دریافت مطالبات به حق کشاورزان تلاش کردند که خسته شده اند و ظاهرا حرفشان در شرکت آب منطقه ای استان گیلان خریدار ندارد.

 مسئولین آب منطقه ای استان گیلان به دروغگویی شهره شدند 

هوشمند پور قلی فرزند شهید احمد پورقلی هم یکی دیگر از اهالی دوران است که دردلش زیاد است. از بی توجهی مسئولین به گلزار شهدا گرفته تا بدقولی شرکت آب منطقه ای استان گیلان. پای صحبتش نشستیم. وی گفت: کار بجایی رسیده که مسئولین آب منطقه ای استان گیلان در بین این روستائیان به دروغگویی شهره شدند.

وی افزود: باید با  فعالیت متولیان سدسازی در کشور عدالت اجتماعی توسعه یافته و زندگی مردم  بهبود یابد. اما مردم منطقه دوران را فراموش کردند؟! سد شفارود نه تنها باعث بهبودی وضعیت زندگی مردم این منطقه و عدالت اجتماعی نشد بلکه  شغل اجدادی کشاورزی، دامداری، زنبورداری و… اهالی را از بین برد. کشاورزان بیکاری که به حاشیه شهرهایی نظیر رضوانشهر، پونل، پره سر و… مهاجرت کردند در حالی که پیش از این  کسب و کار پایدار داشتند.

این فرزند شهید افزود: از مردم منطقه دوران خواهش کردیم چون طرح ملی است با دولت همکاری کنند. ساکنین منطقه هم قبول کردند و برای دفاع از دولت کمال همکاری را داشتند. متاسفانه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای با مردم برخورد درستی نداشت. حتی یکبار از نزدیک پای درددل مردم این منطقه نیامد . روستایی که ۶ شهید و دو جانباز دارد.

وی خاطرنشان کرد: با ساخت سد شفارود امنیت شغلی و روانی ساکنین این منطقه به خطر افتاده و کسی هم پاسخگو نیست.

این فرزند شهید یادآور شد: اگر مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان گیلان همان توجهی که به ساخت سد لاستیکی شهرستان زادگاه خود دارند  به سد شفارود داشتند شاید خیلی از مشکلات منطقه دوران هم مرتفع می شد.

هوشمند پورقلی در پایان با بیان اینکه مردم این منطقه از دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان تقدیر می کنند،گفت: مردم این منطقه برای اختصاص اولین سفر شهرستانی به رضوانشهر توسط استاندار گیلان تشکر می کنند و آمادگی خود را برای همکاری با ایشان اعلام نمودند.

 آقایان مسئول، کجا هستید؟  

فریدون سالاردخت پیرمرد ۶۰ ساله ای ساکن این منطقه در حالیکه نامه های اداری و مکاتبات خود با دستگاه های ذیربط را به ما نشان می داد گفت: بنا به اصرار اعضای شورای اسلامی و دهیار منطقه دوران برای همراهی با اجرای پروژه ملی سد شفارود ، ۸۰ درصد تاسیسات و ابنیه خود را تخریب کردم در حالیکه یک ریال نگرفتم و مالکیت املاک خود را نیز در دفترخانه به شرکت آب منطقه ای منتقل کردم.

 وی با تاکید بر اینکه با شرکت آب منطقه ای تاکنون همکاری صددرصد داشتیم،خاطرنشان کرد: مسئولین شرکت آب منطقه ای باعث بیچارگی ما شدند. چک دادند که موجودی نداشت و با آبروی ما بازی کردند .

 وی که مدعی بود بیش از یکصد سال اجدادش اینجا زندگی می کردند ،اضافه کرد: آقایان مسئول،کجا هستید؟ چرا به داد ما نمی رسید؟ چرا درد ما را بررسی نمی کنید؟ از بس به ما دروغ گفتند دیگر نمی توانیم به حرف مسئولین اعتماد کنیم؟

این پیرمرد ۶۰ ساله گفت: اگر زلزله می شد و خانه هایمان تخریب می گردید آن قدر اذیت نمی شدیم که شرکت آب منطقه ای استان گیلان بدون اینکه پول املاک ما را بپردازد زندگی ما را از بین برد.

وی با دلی پر از اندوه ،افزود: می دانم رهبرمان از وضعیتم بی خبر است. ای کاش می شد که دردم را به ایشان می گفتم تا به داد من کشاورز برسد. پول ما را که ندادند حالا می گویند قرار است آب و برق ما را قطع کنند چون فریب مان دادند و مالکیت خانه هایمان را بدون اینکه پولش را بپردازند با وعده های تو خالی بنام خود کردند. حتی هزینه دفترخانه که بعده شرکت آب منطقه ای بود به گردن ما انداختند و یک ریال پرداخت نکردند.

فریدون سالاردخت در پایان از اعضای شورای اسلامی و دهیار منطقه دوران به شدت انتقاد کرد و گفت: با اصرار اعضای شورای اسلامی و دهیار منطقه دوران گرفتار بدقولیها و دروغگویی برخی مسئولین شدیم و همچنان بلاتکلیف هستیم.

 اجازه اجرای هیچ پروژه عمرانی را نمی دهند 

فرهاد پوررحمتی دهیار منطقه دوران که به دلیل ترغیب مردم برای واگذاری املاک خود به شرکت آب منطقه ای گیلان، مغضوب اهالی شده است ،گفت: قرار بود بر اساس مصوبه ای که در شورای تامین شهرستان رضوانشهر به تصویب رسید به کسانی که املاک خود را در سد شفارود تخلیه کنند زمین جایگزین تحویل دهند که در این راستا یک قطعه زمین ۱۸ هکتاری در پونل تعریف شد.

فرهاد پوررحمتی افزود: در اجرای آن مصوبه هم زمین جایگزین گلزار شهدا مشخص و تحویل داده شد اما متاسفانه بندهای دیگر آن مصوبه تاکنون عملیاتی نشده است.

وی از مسئولین ارشد استان درخواست کرد تا در جهت حفظ سنت، فرهنگ و بافت روستایی برای اجرای مصوبه تحویل زمین ۱۸ هکتاری پونل اقدامات لازم صورت پذیرد.

وی در ادامه این گفتگو با اشاره به درخواستهای زیاد صدور پروانه ساخت در منطقه دوران ،تصریح کرد:اجازه اجرای هیچ پروژه عمرانی را نمی دهند در صورتیکه بیشتر از ۴۰ درخواست صدور پروانه ساخت در حوزه های مختلف در دهیاری منطقه دوران ثبت شده است.

دهیار منطقه دوران همچنین از نا امن بودن مجتمع آموزشی سید الشهدای دوران رضوانشهر خبر داد و تاکید کرد: در مجتمع ۵۰ ساله سید الشهدای منطقه دوران ، خطر جان دانش آموزان را به شدت تهدید می کند و اجازه تعمیر و نوسازی هم نداریم.

وی گفت: همچنین ۷۵  خانوار منطقه دوران بلاتکلیفند و حق ساخت و ساز و تعمیرات ابنیه خود را ندارند.

این مقام مسئول در دهیاری منطقه دوران با تقدیر از تلاش و پیگیری آقایان افشار و حبیب پوررحمتی اعضای شورای اسلامی دوران، گفت: از جناب آقای عسکر حسنی پور فرماندار محترم شهرستان رضوانشهر و مهندس هادی صیادی بخشدار محترم مرکزی این شهرستان که انصافا در پیگیریهای خود برای رفع مشکلات روستاییان منطقه دوران چیزی کم نگذاشتند صمیمانه تقدیر و تشکر می کنیم.

شرمنده نگاه مردم هستیم 

حبیب پور رحمتی در حالیکه محوطه مسجد جامع منطقه دوران را نشان می دهد، می گوید: اعتماد مردم نسبت به ما سلب شده است. قولهایی به مردم دادیم که عملی نشد و شرمنده نگاه مردم هستیم. حتی اجازه بهسازی محوطه مسجدی که با تلاش و هزینه مردم ساخته شده است را به ما نمی دهند و می گویند در داخل مخزن قرار دارد و قرار است زیر آب برود. به همین دلیل مسجد ما نیمه کاره باقی مانده است.

وی افزود: از سال۹۲ به ما تحمیل کردند که حق ساخت و ساز و حتی دفن میت را ندارید و حتی چند مورد قبر کندیم که آمدند و پر کردند.

پوررحمتی اضافه کرد: در مواقع بارندگی به دلیل پخش گل و لای در سطح جاده توسط کامیونهای شرکت پیمانکار سد شفارود،شاهد تصادفات متعدد منجر به جرح خصوصا در داخل تونل هستیم هر چند که در مواقع آفتابی هم ، خاک حاصل از تجهیزات سنگ شکن پروژه سد شفارود امان ما را بریده است.

عضو شورای اسلامی منطقه دوران با اشاره به اینکه استانداران زیادی در طول اجرای این پروژه آمدند و رفتند و متاسفانه وعده هایشان محقق نشد،تاکید کرد:  بارها مسائل و مشکلات در این زمینه به صورت های مختلف به نهادهای مربوطه منعکس کردیم ولی متاسفانه تا کنون اقدام عملی در جهت رفع مشکل این منطقه صورت نگرفته است و انتقادهای ساکنین منطقه دوران همچنان بی پاسخ مانده است.

وی از تلاشهای محمود شکری نماینده مردم شهرهای تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی تقدیر کرد و افزود: جناب آقای شکری برای احقاق حقوق اهالی منطقه دوران تلاش بسیاری کردند و امیدواریم بخاطر خون شهدا هر چه زودتر مطالبات روستاییان عزیز منطقه پرداخت شود.

زمانی که از ما سند می خواهند ما را حلواحلوا می کنند 

رضایی که صاحب مجتمع گردشگری باغ خورشید است با اشاره به اینکه روزی در گذشته پیش از ساخت سدشفارود، میزبان مسافران و گردشگران زیادی بودیم، گفت: روزی در این مجتمع رونق زیادی داشتیم و سربار کسی نبودیم.

رضایی افزود: حدود ۱۵ نفر اینجا کار مستقیم داشتند و بصورت غیر مستقیم هم کسانی که مواد اولیه محلی به ما می دادند از این مجتمع نان می خوردند اما حالا متاسفانه زندگی خود را ازدست داده ایم.

مدیر مجتمع باغ خورشید اضافه کرد: تردد بی محابای ماشین آلات سنگین شرکت پیمانکار سد شفارود باعث شده مسافران و گردشگران برای تردد در این جاده احساس امنیت  نکنند.

وی خاطرنشان کرد: سر و سامان گرفتن هر منطقه از کشور باعث رونق تمام کشور است. اگر قرار بود آقایان سد بسازند ابتدا باید وضعیت ساکنین این منطقه را روشن می کردند. می خواستیم پروانه بگیریم گفتند در داخل مخزن سد شفارود هستید و اینجا زیر آب می رود.

رضایی گفت: روزی این روستاها برای خودش رونقی داشت. همه چیز داشتیم. کرم ابریشم، گردو، ازگیل، شاه بلوط، عسل، لبنیات و… اینجا بود و نیازی به رفتن به شهر نداشتیم.

مدیر مجتمع باغ خورشید، تصریح کرد: زمانی که از ما سند می خواهند ما را حلواحلوا می کنند و زمانیکه می خواهند حق قانونی ما را بدهند توجهی ندارند.

وی در پایان گفت: کاسبی ما از بین رفت و نیروی کار ما بیکار شدند. گل و لای را در باران و خاک را در آفتاب به ما هدیه کردند. امنیت شغلی ما را از بین بردند و ما را بلاتکلیف رها کردند.

Share