تحریف اظهارات محمدی توسط شرق

خاطره‌ای از هاشمی که جنجال آفرید

محمدی درباره تیتری که روزنامه شرق برای مصاحبه او انتخاب کرده به خبرنگار انصاف نیوز گفت: آقایان دوست داشتند از حرف من این‌گونه برداشت کنند!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روزنامه جمهوری اسلامی در خبری در باره اظهارات منوچهرمحمدی تهیه کننده فیلم انتخاباتی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی درسال ۱۳۸۴ توضیحاتی داد.

این روزنامه نوشت: درحالیکه روزنامه شرق در شماره سه‌شنبه خود به نقل از منوچهر محمدی تهیه‌کننده فیلم انتخاباتی سال ۱۳۸۴ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مدعی شده است که روایت گفتگوی میان هاشمی و بهشتی زاییده ذهن نویسنده این فیلم است، علاوه برآنکه محمدی تاکید می‌کند که اظهاراتش توسط شرق تحریف شده است و این خاطره را آقای هاشمی برای او تعریف کرده است، محمد عطریانفر که در جریان ساخت این فیلم بوده و مسیح مهاجری از چهره‌های نزدیک به شهید بهشتی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، خاطره مذکور را درست ارزیابی کرده و روایت آن در فیلم را نقل به مضمون دانسته‌اند.

اکنون که عدم صحت این بخش از مصاحبه که به شکل کاملا تصادفی تیتر نیز شده، محرز است، دلایل این اقدام توسط روزنامه مذکور آنهم دقیقا در سالروز درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مشخص نیست.

واکنش مسیح مهاجری به تشکیک درباره خاطره هاشمی

‎پیرو انتشار اظهارات منسوب به یکی از تهیه کنندگان سینما در رابطه با تشکیک در خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از گفتگوی خود با شهید بهشتی، حجت‌الاسلام مسیح مهاجری که از نزدیکترین اعضای حزب جمهوری اسلامی به شهید بهشتی دبیرکل حزب جمهوری اسلامی، محسوب می‌شد و مدیرمسئولی روزنامه جمهوری اسلامی که ارگان حزب بود، را برعهده داشت این گونه اظهارات را نادرست ارزیابی می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری، از جانبازان حادثه انفجار حزب جمهوری اسلامی در رابطه با اصالت خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌گوید: خاطرات آقای هاشمی، از محکمترین اسناد در روایت تاریخ انقلاب است و تاکنون با وجود تلاشهای برخی جریانات، هیچگونه مورد نادرستی در خاطرات آقای هاشمی اثبات نشده است و برعکس صدها مورد موید و دلیل بر صحت روایت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از مسائل ثبت شده است.

عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی در رابطه با اظهارات یکی از تهیه کنندگان سینما و ادعای اینکه خاطره آقای هاشمی از گفتگوی وی با شهید بهشتی زاییده ذهن این تهیه‌کننده بوده است، گفت: کسانی که آشنایی مختصری با آقای هاشمی داشته باشند، می‌دانند که ایشان فردی نبود که بخواهد براساس سناریو و ذهنیت یک تهیه‌کننده سینما عمل کند، بلکه همواره براساس عقل و تشخیص خود عمل می‌کرد و تا جایی که بنده اطلاع دارم موضوع این خاطره را خود آقای هاشمی ابتدا نقل کرده است و متن براساس آن نوشته شده است، حالا ممکن است برخی الفاظ در این موضوع در روایت فیلم، نقل به مضمون شده باشد.

حجت‌الاسلام مهاجری تاکید کرد: اگر این موضوع صحت داشت، می‌توانستند آن را که مربوط به ۱۲ سال قبل بوده است تا یکسال پیش که زمان حیات آقای هاشمی بود مطرح کنند تا ایشان جواب بدهد. البته الان هم، خانواده آقای هاشمی و برخی افراد دیگر که در جریان موضوع بوده‌اند این ادعا را رد می‌کنند.

مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی تصریح کرد: سالیان زیادی است که جریاناتی که احساس می‌کنند حقایق موجود در خاطرات آقای هاشمی به ضرر آنهاست با روشهای مختلف سعی می‌کنند که اعتبار و اصالت آن را زیرسوال ببرند اما نتوانسته‌اند و این بار نیز نخواهند توانست همانطور که نتوانستند اثرگذاری آقای هاشمی را از بین ببرند، خاطرات ایشان نیز به لطف الهی بعنوان سندی معتبر درباره تاریخ انقلاب خواهد ماند.

عطریانفر: خاطره واقعیت تاریخی بود و در فیلم نقل به مضمون شد

‎جناب آقای عطریانفر، اخیراً آقای منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما وفیلم انتخاباتی آقای هاشمی در سال ۱۳۸۴ در مصاحبه با روزنامه شرق ادعا کرده است که خاطره آقای هاشمی از گفتگوی ایشان با شهید بهشتی زاییده ذهن آقای محمدی بوده است، نظر شما بعنوان یکی از افرادی که در جریان ساخت این فیلم بوده‌اید، چیست؟

موضوعات ومسائلی که به سیاستمداران، اندیشمندان و انسانهای بزرگ برمی گردد، معمولاً بسته به اهمیت و تاثیر‌گذاری آنها، مورد توجه اعتنای جامعه ومخاطبان خاص قرار می‌گیرد.

اخیرا برادر ارجمندمان آقای مهندس منوچهر محمدی که از چهره‌های شاخص و برجسته سینمای کشور هستند راجع به فیلم انتخاباتی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مصاحبه قابل توجه ومفصلی را با روزنامه شرق انجام داده‌اند که فرازی از آن نیازمند تصحیح وتوضیح است. ابتدا باید عرض کنم کار آقای منوچهر محمدی و کارگردان ارجمند جناب آقای کمال تبریزی در ساخت فیلم مزبور اقدامی شایسته، بدیع و جذاب ودر نوع خود کاری در خور تحسین واحترام بود.

در مصاحبه مذکور آقای محمدی به نکته‌ای اشاره کرده‌اند که محتاج تدقیق و ترمیم است چرا که موضوع به شخصیت برجسته وتراز اولی چون هاشمی رفسنجانی برمی گردد که ملک وملت وانقلاب ونظام وامدار خدمات بی‌نظیر و منحصر بفرد اوست ایشان در مصاحبه اشاره کرده‌اند که دیالوگ بهشتی وهاشمی مخلوق ذهن وابتکار ایشان بوده است.و ناخواسته بذهن خواننده متبادر می‌شود که این فراز جنبه واقعی نداشته و امری انتزاعی است.

از آنجا که بنده در آن دوره در کنار فعالیتهای انتخاباتی آقای هاشمی رفسنجانی حضور داشتم باید روایت ایشان را بدین شرح تصحیح کنم: مضمون دیالوگ در فرمایشات واظهارات مقدماتی آقای هاشمی برای سناریست وتهیه‌کننده فیلم مطرح شده وحاق و محتوای آن جنبه تاریخی و واقعی داردواین محتوا از ذهن و ضمیر آقای هاشمی به عزیزان مسئول در ساخت فیلم منتقل شده است. البته واژگان بکار گرفته شده وابدیات خاص آن محصول هنرمندی وظرافت سنجی و هوش آقای محمدی بوده است. و فی الواقع مجددا تاکید می‌کنم محتوای آن دیالوگها در عالم خارج برای هاشمی ودر زمان حیات شهید بهشتی واقع شده بود که آن فقید سعید مضمون آن را برای دوستان روایت نموده بودند.

علاوه بر این متن فیلم که به همت و دقت آقای محمدی تهیه شده بودتا آنجا که بنده مطلع هستم دو یا سه بار به اطلاع آقای هاشمی رسید و با اصلاحاتی از ناحیه ایشان مجددا تنظیم شدمنزلت تاریخی آقای هاشمی واهمیت روایت مزبور ضرورت این اصلاحیه را در پاسخ به سوالتان اجتناب ناپذیر می‌کند.

‎منوچهر محمدی: خاطره را برای من آقای هاشمی تعریف کرد
‎محمدی درباره تیتری که روزنامه شرق برای مصاحبه او انتخاب کرده به خبرنگار انصاف نیوز گفت: آقایان دوست داشتند از حرف من این‌گونه برداشت کنند! آن خاطره را آقای هاشمی برای من تعریف کرد و من ادبیاتش را تغییر دادم و با سبک و سیاق خودم نوشتم، بعدا هم گویا ایشان این ماجرا را در جای دیگری، گمان کنم کنگره شهید بهشتی، عین همین را نقل می‌کنند. حالا چند کلمه جابه‌جاشده که چیز خاصی نیست. وی افزود: من عین همین مطالب را به‌ صورت جوابیه برای روزنامه شرق ارسال کردم.

Share