به بهانه سال نوی میلادی

حضور شهروندان انزلی در کلیسای مریم مقدس | ارامنه در ایران آزادی مذهبی دارند

سیمون ترهوسپیانس درباره اجرای مراسمات مذهبی با ذکر اینکه چون ایران کشور مذهبی است برای ما مشکلی ایجاد نمی‌شود، گفت: ارامنه مراسمات خود را در جمهوری اسلامی ایران طبق سنت خود برگزار می‌کند و هیچ مشکلی نداریم

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تعدادی از شهروندان انزلی به مناسبت سال نوی میلادی و سالروز میلاد عیسی مسیح (ع) از کلیسای مریم مقدس این شهر بازدید کردند.

کریسمس به صورت سنتی در بیشتر نقاط دنیا در روز ۲۵ دسامبر برگزار می‌شود، ارامنه و پیروان مذهب ارتدوکس نیز اول ژانویه را شروع سال جدید خود می دانند اما میلاد حضرت مسیح را در روز پنجم ژانویه جشن گرفته و ششم ژانویه را نیز روز غسل تعمید عیسی (ع) می‌دانند.

تاریخ سکونت ارامنه در بندرانزلی که زبانشان ارمنی یکی از زبانهای هندواروپایی است، به بیش از سیصد سال پیش باز می‌گردد و پیرو دین مسیحیت از شاخه گریگوریان هستند. ورود اولیه و سکونت ارمنی‌ها در نواحی شمالی ایران و استان گیلان به دوران حکومتی شاه‌عباس باز می‌گردد که در حدود ۲۴ الی ۲۷ هزار خانوار ارمنی جهت زراعت و پرورش کرم ابریشم به این منطقه کوچانده شدند، اما به علت بیماری‌های صعب‌علاج و ناسازگاری با آب و هوای شمال موجب مرگشان گردید که تنها پنج الی شش هزار خانوار از آنان باقی ماند. اجتماع و نخستین سکونت ارمنی‌ها از اواسط قرن هجدهم در بندرانزلی شکل گرفته‌است. در دورهٔ چهارم قرن نوزدهم میلادی هفتاد خانوار ارمنی در بندرانزلی سکونت داشتند که به دلیل بیماری‌های صعب‌العلاج نظیر طاعون و مالاریا از این شهر مهاجرت کردند. بعد از گذشت چند سال، ارمنیانی از منطقه قفقاز و آستراخان به انزلی و برخی از شهرهای ایران کوچیدند. زمانی شمار ارامنه در انزلی به چهار هزار نفر می رسید و ارامنه از تهران و سایر نقاط نیز برای کریسمس به این شهر زیبای ساحلی می آمدند تا در کلیسای مریم مقدس (س)، سالروز میلاد مسیح را جشن بگیرند. امروزه جمعیت ارمنی‌های به حدود ۲۰ خانوار و کمتر از ۵۰ نفر می‌رسد.

“کلیسای مریم مقدس” یکی از بناهای تاریخی بندر انزلی است که در میدان شهرداری شهر انزلی و جلوی ساختمان سابق دادگستری قرار دارد. این کلیسا در سال ۱۸۷۴ میلادی با هزینه شخصی به اسم آواک ملک وردیان (از ارامنه شهر) بنا شد و در سالهای اخیر به همت ارامنه مرمت و بازسازی شده است. کلیسا به شکل مستطیل با جهت شرقی- غربی است و سه ورودی در اضلاع شمالی، جنوبی و غربی دارد. در ضلع شرقی، محراب کلیسا قرار دارد که به وسیله اختلاف ارتفاع، از بقیه فضاها جدا شده است. این کلیسا در مراسم های مختلف پذیرای ارامنه شهر و مهمانان دیگر می باشد.

ارامنه در ایران آزادی مذهبی دارند

سیمون ترهوسپیانس رییس شورای خلیفه گری ارامنه انزلی در این دیدار گفت: کاتولیک ها معتقدند عیسی مسیح پنج روز قبل از سال تحویل متولد شده است و آن روز را کریسمس می‌گویند ولی ارامنه بعد از سال تحویل در سالن هایی جمع می شویم و مراسم سال تحویل را برگزار می‌کنند.

وی افزود: چند سال است به علت کم شدن جمعیت ارامنه و یا کوچ تعدادی از فرزندانمان به شهرهای دیگر برای کار و یا مسائل دیگر نمی‌توانیم سالنی را اجاره کنیم و جمع شویم ناگزیر به تهران نزد فرزندانمان می رویم و بعد از سال تحویل به خانه اقوام و دوستان برای تبریک سال نو می رویم.

رییس شورای خلیفه گری ارامنه انزلی همچنین در مورد برگزاری مراسم کریسمس گفت: کشیش در روز کریسمس به کلیسا می آید و مراسم ویژه ای برگزار می‌کند؛ چون کشیش کم داریم از تهران نان های متبرک شده ای برای کلیساهای شهرستان می فرستند و ارامنه در شب قبل از تولد عیسی مسیح آن نان را از ما می گیرند و در خانه هایشان استفاده می کنند و همان روز از صبح ارامنه روزه می‌گیرند. روز هفتم ژانویه برای ارامنه روز زیارت قبور است.

سیمون ترهوسپیانس درباره اجرای مراسمات مذهبی با ذکر اینکه چون ایران کشور مذهبی است برای ما مشکلی ایجاد نمی‌شود، گفت: ارامنه مراسمات خود را در جمهوری اسلامی ایران طبق سنت خود برگزار می‌کند و هیچ مشکلی نداریم و توجه نمی‌کنیم در خارج ستون پنجم چه می گوید و ما از این وضعیت رضایت داریم. اگر مراسم غسل تعمید داشته باشیم کشیش را از تهران دعوت می‌کنیم و همینجا مراسم غسل تعمید را برگزار می‌کنیم.

وی در مورد جمعیت دقیق ارامنه انزلی گفت: ما در گذشته در این مکان مدرسه داشتیم و حدود صد و هشتاد دانش آموز اقلیت در اینجا تحصیل می کردند و الآن بیشتر از دو دانش آموز اقلیت نداریم؛ در حال حاضر سی و هفت نفر ارامنه در انزلی داریم که کل جمعیت ما به بیست خانوار هم نمی رسد.

Share