عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

ترویج کتب کمک درسی با اهداف آموزش و پرورش در تضاد است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کتب درسی که هم اکنون در مدارس توسط معلمان و دبیران تدریس می‌شود بهترین منبع آموزشی، تربیتی و علمی برای دانش آموزان است و کتب کمک درسی همانطور که از نامشان نیز پیدا است باید فقط به‌عنوان ابزار کمکی مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا اسدالله عباسی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: اهمیت کتاب‌های درسی در پیشبرد اهداف سند تحول بنیادین بسیار حائز اهمیت است و کمرنگ شدن این نقش اساسی توسط تکیه بی‌رویه به کتب کمک درسی می‌تواند آموزش و پرورش را از مسیر اصلی خود خارج کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: کتب درسی که هم اکنون در مدارس توسط معلمان و دبیران تدریس می‌شود بهترین منبع آموزشی، تربیتی و علمی برای دانش آموزان است و کتب کمک درسی همانطور که از نامشان نیز پیدا است باید فقط به‌عنوان ابزار کمکی مورد استفاده قرار گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر نقش مهم کتاب‌های درسی افزود: آموزش و پرورش برای دستیابی به اهداف عالیه‌ای که برای آن پیش بینی شده از منابعی که توسط نخبگان فرهنگی و علمی در قالب کتب درسی گرد آوری شده استفاده می کند که منبع قابل اطمینانی در عرصه تعلیم وتربیت محسوب می‌شود.

عباسی با اشاره به نحوه عملکرد و تاثیر موسسات آموزشی در نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد: در حال حاضر ارائه برنامه‌های درسی و آموزشی به نوعی در اختیار آموزشگاه‌های آزاد قرار گرفته و به موجب آن توانسته‌اند با تالیف کردن کتاب‌های کمک آموزشی نسبت به مدیریت کردن مدارس اقدام کنند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس نحوه عملکرد آموزشگاه‌های آزاد را مورد انتقاد قرار داد و گفت: شیوه‌ای که توسط این مراکز مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار نادرست است همچنین باعث می‌شود ابتکار عمل از دست معلمان فرهیخته و نخبه آموزش و پرورش در انتقال مفاهیم واقعی تعلیم و تربیت گرفته شود.

وی با تاکید بر ایجاد ابتکار و خلاقیت در دانش آموزان توسط کتب درسی افزود: کتاب‌های درسی حاصل تلاش گروه‌های آموزشی و نمایندگان معلمان در استان‌ها و سایر مناطق مختلف کشور است و اگر دانش آموزان به‌سمت کتب کمک درسی گرایش پیدا کنند باعث وابستگی شدیدشان به این منابع می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف عالیه آموزش و پرورش در تدوین و نگارش کتاب‌های درسی، شکوفایی استعدادهای متعدد دانش آموزان است و تکیه بیش از اندازه به کتب کمک درسی می‌تواند در کاهش نوآوری و خلاقیت‌های آنان تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین در مورد قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها ابراز داشت: بر طبق این قانون، وزارت آموزش و پرورش اختیاراتی را به شوراهای آموزشی در هر استان به ریاست استانداران و فرمانداران برای رسیدن به اهداف تعیین شده قرار می‌دهد.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس تشکیل این شوراها را از نکات مثبت وزارت آموزش و پرورش دانست و اعلام کرد: با تشکیل شوراهای آموزشی در مناطق مختلف کشور، وزارت آموزش و پرورش از حالت متمرکز خارج می‌شود و بدین ترتیب برخی از وظایف خود را به استان‌ها تفویض می‌کند.

Share