توسط حفاران غیر مجاز

تخریب بخشی از لایه‌های باستانی تپه مناره بازار گسکر صومعه سرا

سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: در روزهای اخیر سودجویانی که اقدام به حفاری غیرمجاز به قصد تحصیل اشیاء عتیقه در یکی از روستاهای صومعه سرا کرده بودند، به همت نیروهای پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی این شهرستان دستگیر شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا باز هم خبر رسید حفاران غیر مجاز در گوشه ای دیگر از گیلان دستگیر شدند اما این بار لایه های باستانی تپه مناره بازار صومعه سرا از تیغ آز حفاران غیرمجاز، بی آسیب نماند و پس از حفر حفره ای چند متری و کشف خمره ای از عهد صفوی، بازداشت و تحویل مراجع قضایی شدند.

ایرنا نوشت: مطابق ماده ۵۵۸ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات های بازدارنده) مصوب دوم خردادماه سال ۱۳۷۵ فصل نهم تخریب اموال تاریخی فرهنگی هرکس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن ، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی – تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، یا اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی – تاریخی یا مذهبی باشد و خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از یک تا ۱۰ سال محکوم می شود.
به تقریب در هر ماه خبری مبنی بر دستگیری حفاران غیر مجاز بدست می رسد که توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان تحویل مقامات قضایی می شوند.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: در روزهای اخیر سودجویانی که اقدام به حفاری غیرمجاز به قصد تحصیل اشیاء عتیقه در یکی از روستاهای صومعه سرا کرده بودند، به همت نیروهای پایگاه حفاظتی میراث فرهنگی این شهرستان دستگیر شدند.
ولی جهانی افزود: متاسفانه حفاری افراد یادشده که بر اساس گزارش های مردمی حین ارتکاب جرم دستگیر شدند؛ بی تخریب نبوده و بخشی از لایه های باستانی تپه مناره بازار صومعه سرا را تخریب کرده و یک خمره سفالی متعلق به دوران صفوی نیز از خاطیان به دست آمده است.
وی ادامه داد: با توجه به محرز بودن جرم این افراد و وجود آثار کند و کاو، مجرمان برای تشکیل پرونده قضایی و رسیدگی های بعدی به مرجع قضایی شهرستان صومعه سرا ارجاع داده شدند.
مناره آجری گسکر (مناره بازار)، یکی از زیباترین و با شکوه ترین بناهای برجا مانده از دوره سلجوقی است که در ۹ کیلومتری غرب شهرستان صومعه سرا و بر سر راه دهکده جاده کنار به مناره بازار بنا شده است.
سرهنگ عباسعلی گلپور فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این رابطه، به تعامل بین کارکنان و ضابطان یگان حفاظت میراث فرهنگی با عوامل انتظامی استان در مقابله با خاطیان اشاره کرد و گفت: به موجب این همکاری شاهد رشد کمی و کیفی خدمات، نسبت به مدت مشابه سال گذشته و نیز برخورد قاطع با قاچاقچیان اشیاء نفیس تاریخی، حفاران غیر مجاز و تخلفات این چنینی بوده ایم.
وی بهره گیری از مشارکت اجتماعی را یکی از اولویت های این یگان دانست و گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان با رویکرد بهبود خدمت رسانی اقدام به جذب مشارکت عمومی از طریق گسترش تعاملات با دهیاری ها، شوراهای شهر و روستا، پایگاه های مقاومت و نیز تعامل با تشکل های مردم نهاد کرده است.
وی ادامه داد: اجرای گشت های مشترک با نیروی انتظامی، اجرای مانورهای ویژه، برگزاری کارگاه های آموزشی متعدد برای پرسنل و نیز آموزش های دفاعی و انتظامی در سال جاری به منظور ارتقاء سطح کیفی خدمات از جمله اقدامات این یگان حفاظتی میراث فرهنگی بوده است.
گلپور افزایش کنترل و پیگیری های قضایی از سوی یگان حفاظت میراث فرهنگی گیلان را مورد بحث قرار داد و افزود : حراست از ابعاد تاریخی استان گامی در راستای صیانت از فرهنگ و آئین های یک ملت خواهد بود.

Share