عضو کمیسیون تلفیق در جمع اعضای اتاق بازرگانی گیلان خبر داد:

بیشتر شدن رفاه مردم در بودجه ۹۷ | فساد در ایران سیستماتیک نیست

در صبحانه کاری روز پنج‌شنبه، تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، به مشکلات و موانع پیش روی حوزه تولید، تجارت و بازرگانی پرداختند و تنها راه نجات کشور از رکود و شرایط فعلی را توجه به مقاوم‌سازی اقتصاد و یا همان شعار و تاکید رهبر معظم انقلاب مطرح کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گیلان به ریاست هادی تیزهوش تابان، رییس این اتاق در گیلان صبحانه کاری روز پنج‌شنبه خود را میزبان غلام‌علی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و عضو کمیسیون تلفیق مجلس بودند.

در این نشست تعدادی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، به مشکلات و موانع پیش روی حوزه تولید، تجارت و بازرگانی پرداختند و تنها راه نجات کشور از رکود و شرایط فعلی را توجه به مقاوم‌سازی اقتصاد و یا همان شعار و تاکید رهبر معظم انقلاب مطرح کردند.

در این نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق صراحتا موانع فضای کسب و کار و تولید و تجارت را مطرح کردند و از نماینده رشت در خانه ملت خواستند که صدای آنان از طریق مجلس به گوش دولت برسد و دولت خود را موظف به حمایت از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان و تولیدات صادرات محور کند.

در جریانات اخیر سیاه‌نمایی شد

نماینده مردم رشت گفت: اجازه می خواهم قبل از ورود به بحث های مطروحه کارشناسی نکاتی را درخصوص حوادث اخیر مطرح کنم؛ واقعیت امر این است که در حوادثی که اتفاق افتاد به بخش های حاکمیت خیلی ظلم شد. اینطور وانمود شده بود که همه کشور را فساد در برگرفته! همه فاسدند! واقعاً این شکلی ست؟ آیا همه کشور فاسدند؟ فساد وجود دارد، هیچکس هم منکر آن نمی شود. اما فساد سیستماتیک نیست. یعنی اگر بگویند از رأس تا ذیل کشور همه فاسدند این ظلم به کشور است، این ظلم به حاکمیت است، این ظلم به ملت است و این سیاه نمایی هایی که اخیراً اتفاق افتاد (قبل از جریانات) موجبات این را فراهم کرد که اطلاعات غلطی به مردم برسد. اعتراض هیچ اشکالی ندارد. اصل ۲۷ قانون اساسی می گوید مردم اعتراض کنند. راههای مدنی اش هم باز است. اما اغتشاش! که شما بیایید پرچم کشورتان را آتش بزنید کدام غیرت و کدام تعصب آن را قبول می کند؟

جعفرزاده ادامه داد: به بعضی از ارکان حاکمیت هم ظلم شد. هم به رهبری هم به سردار سلیمانی. بالاخره پس از مدتی که داشتیم مدعی می شدیم حداقل بین کشورهای منطقه کشور امنی هستیم با یکسری شیطنت ها و دخالت های بعضاً خارجی این آشوب­ها به پا شد و شما می دانید خسارت زدن به اموال عمومی کار خلافی ست و حتماً هم حاکمیت باید برخورد کند! و اگر این اتفاقات استمرار پیدا کند که به لطف خدا خاتمه پیدا کرده است هیچ انتظاری از باب صادرات و واردات و سرمایه گذاری نباید داشته باشیم. ما باید ثابت کنیم که کشور امنی هستیم، مشکلات وجود دارد ولی مسائل را خودمان با خودمان باید حل کنیم. نباید اجازه بدهیم برخی شعارهای ساختارشکنانه سر داده شود. چطور می توانیم بگوییم افرادی که ۴۰ سال پول این کشور را بردند و خوردند و دزدیدند الان دلسوز این مردم شدند؟ و کسانی که ستون پنجم عراق بودند از منی که ترکش هنوز در کمرم است تا خیلی از شماها و بستگان شما که در راه این کشور رفتند، الان اینها دلسوز ما شدند؟

امید نباید در مردم شکسته شود

وی با بیان اینکه امید نباید در مردم شکسته شود افزود: خواهشی که دارم فریب خیلی از این مسائل را نخوریم. ما با هم در یک کشوری زندگی می کنیم که من فکر می کنم اگر واقعیت هایش گفته شود خیلی قضاوت ها فرق می کند و شاید این ضعف در ما بود که نتوانستیم واقعیت ها را خوب انعکاس بدهیم. خدماتی که نظام داد خدماتی که انقلاب داد. اتفاقات خوبی هم افتاد، طبیعی است که خیلی از کارها هم مانده است و باید با همکاری همدیگر درستش کنیم. همین جلسه ای که برقرار شده نشان امید است. امید نباید در مردم شکسته شود. کشورهایی که با ما خصومت دارند به هر دلیلی! درست یا غلط ! اینها می خواهند امید مردم از بین برود و خواهش من این است که ما حداقل در تله آنها نیفتیم. من هم نمی دانم چرا بحث یک انتخابات در کشور ما تمام نمی شود. یک انتخاباتی در سال ۸۸ شد. یک اتفاقات تلخی هم افتاد. آن را تا ۹۲ ادامه دادیم. انتخاباتش تمام شد ولی بردیمش تا ۹۴. بعدداً ۹۴ را بردیمش تا ۹۶. یک انتخابات می شود بعدش دیگر تمام می شود. همه باید دست به دست هم بدهیم این کشور را درست کنیم.

انقلاب مفت به دست نیامده است

جعفرزاده با اشاره به اقدامات برخی مسئولان سابق گفت: کسی که ۸ سال ۱۰ سال اینجا مسئولیت داشته حال که از حاکمیت خارج شد می­شود اپوزسیون! مردم را دعوت می کند به تجمعات. این چه کار زشتی است؟ تا روزی که مسئولیت داریم خوب مسئولیت داریم! از روزی که مسئولیت نداریم باید بنشینیم و کمک کنیم. مدیران قبل انقلاب الان چکار می کنند؟ در هر صورت بعضاً دارند کمک می کنند، فکر می کنند، فکر می دهند، یکجا حرفشان شنیده می شود، یکجا شنیده نمی شود. باز نا امید نشدند. ما همگی باید کمک کنیم تو تله دشمن نیفتیم! چون همه سوار یک قایقیم. کسی هم فکر نکند که یک گوشه قایق را سوراخ کند می تواند دیگران را خیس کند! نه!! اول از همه خودش غرق می شود. ما هم نقد داریم، انتقاد داریم! حرف داریم! خیلی هم حرف داریم! ولی همه باید کمک کنیم آرامش در کشور برقرار شود. واقعاً ولایت فقیه یک نعمت بزرگ است برای کشور. برای ما مرکزیست که اجازه نمی دهد این قوا ها (سه قوا) به جان همدیگر بیفتند. خوب این یک نعمت است. خیلی از کشورهای دنیا به این نتیجه رسیده اند! تنها راه به خیال خام خودشان شکست انقلاب اسلامی این است که بر روی ولایت فقیه انگشت بگذارند. ما خون ها داده ایم. فقط هفده هزار نفر را در این کشور ترور کردند بعد این منافقین می توانند دلسوز ما باشند؟

نماینده رشت در ادامه تصریح کرد: سال ۵۷ یادتان هست؟ که بانک های ما یک شاهی نداشتند! همه را دزدیدند و بردند! کیف های خودشان را پر کردند و الان هوای شاهنشاهی به سرشان زده است. نقد داریم ولی اصل و اساس نظام و انقلاب برای ما مهم است و من خواهشی که دارم وارد این فضاها نشویم. حواسمان را جمع کنیم انقلاب مفت به دست نیامده است که مفت از دست برود همه ما پای نظام و انقلاب و آرمان های آن تا پای جان ایستاده ایم.

حضور بخش خصوصی در کمیسیون تلفیق برای اولین بار در ایران

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه بودجه ۹۶ آذر ماه امسال چاپ و به نمایندگان تحویل شده است از خبر داشتن مردم در کف خیابان‌ها در آذر ماه امسال از ردیف بودجه سال ۹۷ گفت: برای اولین بار در کشور بخش خصوصی در کمیسیون تلفیق حضور دارد. حضور دو نماینده بخش خصوصی در کمیسیون تلفیق پس از بحث و بررسی و نهایی شدن از سوی نمایندگان با نظر کارشناس بخش خصوصی ما در کمیسیون تلفیق رای‌گیری می‌کنیم.

وی در همین رابطه از شفاف‌ شدن بودجه خبر داد و اضافه کرد: وقتی مردم از جزئیات بودجه حتی از آذر ماه امسال خبر داشتند و از قدرتمندترین تشکیلات کشور که به کسی حساب و کتاب پس نمی‌داد مردم اظهار گله‌مندی کردند نشان دهنده شفافیت بودجه در بودجه سال ۹۷ است.

راه‌آهن گیلان نه راه‌آهن ایران

عضو کمیسیون تلفیق به دفاع رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در استان خرم‌آباد اشاره کرد و با تاکید بر اینکه ما چنان از وضعیت استراتژیک این راه‌آهن در کشور صحبت کردیم و حتی خود دکتر نوبخت نسبت به این موضوع حساسیت دارند که دکتر تاجگردون رییس کمیسیون بودجه در خرم‌آباد از راه‌آهن گیلان به عنوان راه‌آهن ایران نام بردند و گفتند: «با اتصال راه آهن آستارا انزلی – رشت – قزوین و ساخت پل روی بندر قشم موقعیتی در کریدور شمال – جنوب ایجاد خواهد شد که همین راه‌آهن به اندازه ۷۰ درصد درآمد نفت برای کشور درآمد ایجاد خواهد کرد.»

جعفرزاده سرعت در ساخت راه‌آهن را از دغدغه‌های اصلی نمایندگان دانست و با تاکید بر اینکه در کمیسیون تلفیق ما راه‌آهن گیلان را راه‌آهن ایران دیدیم به اهمیت این راه‌آهن و ارتباط آن با ۲۲ کشور دنیا پرداخت و افزود: ما توجیه راه‌آهن را اتصال آب به انزلی و آستارا می‌دانیم و ساخت راه‌آهن از زیرساخت‌های اصلی ما در گیلان است.

وزارت خارجه ما وزارت اقتصادی خارجی ندارد

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس نهم و دهم از برخی عملکردهای وزارت متبوعه دکتر ظریف انتقاد کرد و با بیان این مطلب که وزارت خارجه ما وزارت اقتصادی خارجی علی‌رغم پرداختن به مسایل سیاسی نیز باید باشد تصریح کرد: یکی از راه‌های نجات کشور ما توجه به اقتصاد مقاومتی است ۵۰ سال پیش دنیا در زمینه مقاوم کردن اقتصاد خود حرکت کرد کشور ما به‌جای اینکه مصرف کننده باشد می‌تواند صادرکننده موفقی باشد چون دارای امکانات متعدد در حوزه کشاورزی و غیره است و اگر نتوانسته به بازار کنار خود (روسیه) صادرات کند و از این ظرفیت بهره‌گیری کند نشانگر ضعف در درون خودمان است که دولت موظف است در این رابطه آسیب‌شناسی کرده و از خود بخش خصوصی برای رفع این مانع کمک بگیرد.

به گفته وی راه‌اندازی معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه یکی از راه‌های شناخت از بازارهای هدف است.

عدم موفقیت دولت در جراحی اقتصادی چهار سال اول

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با تاکید بر اینکه در بودجه سال ۹۷ دو موضوع مهم هدفمندی یارانه‌ها و سوخت مورد توجه و بررسی کارشناسی قرار دارد و هر لایحه دولت در این زمینه مورد رای در کمیسیون تلفیق نخواهد بود از عملکرد دولت روحانی در چهار سال اول فعالیت آن انتقاد کرد و با اشاره به اینکه دولت یازدهم آرام آرام می‌توانست این جراحی‌ها را انجام داده تا برای مردم هم مشکلات ملموس نباشد و حل یک‌باره مسایل اقتصادی در سال پنجم قطعا در کف خیابان‌ها خود را بروز خواهد داد تصریح کرد: حذف ۳۳ میلیون نفر در هدفمندی یارانه‌ها و افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین کار اشتباهی بود که از سوی دولت مطرح شد و مجلس تحت هیچ عنوان زیر بار چنین لایحه‌ای نخواهد رفت.

بنزین در کشور ما جزء کالاهای اساسی است پیش‌بینی ما این است تا ۱۵ درصد افزایش رای بیاورد و در زمینه هدفمندی هم احتمالا از هر سه نفر یک نفر حذف شود اما در زمینه عوارض خروج از کشور هم که حرکت اشتباهی بوده است با یک افزایش نسبی روبه‌رو خواهد بود چون نیم درصد درآمد دولت در این بخش است و در سال ۹۵ بالغ بر ۹ میلیون نفر از ایران به خارج از کشور مسافرت کردند و دولت نباید در این بخش پافشاری روی افزایش عوارض داشته باشد.

واگذاری ۷۱ هزار پروژه دولتی به بخش خصوصی

این نماینده مجلس در خانه ملت از واگذاری ۷۱ هزار پروژه دولتی به بخش خصوصی و پیمانکاران بخش خصوصی خبر داد و گفت: از این ۷۱ هزار که ۵ هزار پروژه در گیلان به صورت نیمه‌کاره رها شده است در قالب یک کتاب فهرست شده تا سرمایه‌های کشور به حرکت درآید و با تحویل این پروژه‌ها به بخش خصوصی کشور از حالت رکود به رونق اقتصادی تغییر وضعیت پیدا کند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با بیان اینکه اگر این پروژه‌ها را بخواهیم تا پایان امسال هم تمام کنیم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پول می‌خواهد و اگر هیچ پروژه‌ای از امروز ساخته نشود و بخواهیم همین پروژه‌ها را تکمیل کنیم ۲۰ سال زمان نیاز است و برای دولت هم فروش اوراق قرضه به نوعی خیانت به آیندگان است و موافق این روش نیستیم بنابراین تصویب کردیم ۷ هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات و یارانه در کارگروه دیده شود تا بخش خصوصی بتواند پروژه‌های بر زمین مانده را از طریق تسهیلات بانکی و آورده شخصی به سرانجام برساند.

به گفته وی در همین رابطه پیمانکاران و سرمایه‌گذاران مجرب شناسایی و به واسطه توانایی که در هر زمینه دارند پروژه‌ها به آنان تحویل می‌شود.

ضریب بازگشت درآمد گیلان برای اولین بار ۱۰۳ واحد شد

این نماینده مجلس در کمیسیون تلفیق وضعیت بهبود فضای کسب و کار گیلان در سال جاری را در بهار ۹۶ به عنوان استان دوم کشور و همین شاخص را در تابستان به عنوان استان اول کشور براساس آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرد و شاخص‌های آن را بهار ۹۶ که رتبه دوم بودیم بهتر از تابستانی که رتبه اول کشور را به دست آوردیم دانست و افزود: البته این بهتر بودن گیلان علی‌رغم اینکه دارای رشد و برتری فضای کسب و کار در استان است اما نشانگر بدتر شدن استان‌های دیگری نیز است.

وی با تاکید بر ظرفیت‌های گیلان در استفاده بهتر از فرصت‌های ملی بهترین حال درآمدی را که گیلان به خزانه واریز و ضریب بازگشت دریافت می‌کرد ۷۵ واحد عنوان کرد و یادآور شد: برای اولین بار در کشور در سال ۹۶ به ازای ۱۰۰ واحدی که گیلان از درآمد خود به خزانه واریز کرد ۱۰۳ واحد دریافت کرد.

نوبخت مظلوم است

جعفرزاده همچنین با دفاع از عملکرد دکتر نوبخت، معاون گیلانی رییس جمهور از وی به عنوان یک چهره مظلوم و دلسوز برای ایران و گیلان نام برد و اضافه کرد: دکتر نوبخت برای حساسیت خیلی از استان‌ها خیلی از کارها و قدم‌هایی را که بر‌می‌دارد نمی‌تواند بازگو کند. دکتر نوبخت به گیلان و توسعه گیلان تعصب دارد و در بحث راه‌آهن همواره به دنبال تامین منابع و سرعت در اجرای این پروژه است که نباید غیرمنصفانه درباره این شخصیت ارزشمند ملی صحبت کنیم او علی‌رغم اینکه گیلانی است باید به همه کشور نگاه یکسانی داشته باشد.

پیشنهاد حضور ماهانه سه وزیر را به استاندار دادم

نماینده رشت همچنین تاکید کرد: با صحبتی که با آقای سالاری داشتم به او گفتم من می‌توانم هر ماه سه وزیر را به گیلان بیاورم تا امتیازات لازم را از وزرا برای توسعه گیلان بگیریم و چون ما عقب‌ماندگی زیاد داریم همواره باید در سطح ملی مطالبات گذشته گیلان را درخواست کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: اما وقتی با آوردن برخی از چهره‌ها از جمله آقای لاریجانی، آقای پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصاد، آقای حجتی در گیلان حاشیه ایجاد می‌شود بنابراین چهره‌ها از آمدن به گیلان ابراز نگرانی می‌کنند و برای کسانی که دلسوزانه به دنبال پیشرفت گیلان هستند این‌گونه اتفاقات شایسته نیست.

منفی شدن تراز تجاری ۹ ماهه سال ۹۶

جعفرزاده به منفی شدن تراز تجاری کشور در ۹ ماه سال ۹۶ که شامل میعانات گازی نیز می‌شود اشاره کرد و یادآور شد: اتاق بازرگانی محل تولید فکر و ثروت است من در کمیسیون اقتصاد، کمیسیون ویژه اصل ۴۴ می‌توانم از طریق همکارانم در مجلس به فعالان اقتصادی کمک کنم. در همین رابطه آمادگی دارم نشستی برای اعضای اتاق در این کمیسیون‌ها طی یک هفته آینده در تهران و یا پس از بودجه در رشت برگزار کنم.

سهل شدن قوانین خواسته اصلی فعالان اقتصادی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان نیز در این نشست با قدردانی از حضور نماینده مردم رشت در خانه ملت و رویکرد دلسوزانه مهندس جعفرزاده به بخش خصوصی و فعالان حوزه کسب و کارگفت: اتاق بازرگانی گیلان طی سال‌های اخیر تلاش گسترده‌ای را برای گشودن تجارت در بازارهای هدف به دنبال داشته است و در همین رابطه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی از ساخت مجسمه عمر خیام که تنها مجسمه ایرانی در خاک روسیه و هفتمین مجسمه ساخته شده این شاعر برجسته ایرانی در دنیا است که در آستراخان روسیه با یک چهارم قیمت تمام شده طرف ایرانی، با هزینه ۴۰۰ میلیون تومان توسط روس‌ها ساخته شده است.

هادی تیزهوش تابان ایجاد سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه را که آبان ماه امسال با استقرار دفتر ۱۴ اتاق کشور با مدیریت اتاق گیلان در آستراخان روسیه ساخته شده است را یک اتفاق جدید در شناسایی بازار هدف این سرزمین بزرگ و همسایه ایران تلقی کرد و ادامه داد: سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه که بعد از تعطیلات کریسمس فعالیت خود را آغاز خواهد کرد در زمینه معرفی کالاهای ایرانی و همچنین بازاریابی تولیدات صادرات محور در روسیه می‌تواند نقش موثر خود را در زمینه ارزآوری ایفا کند.

نایب رییس اتاق مشترک ایران و روسیه با ارزیابی از وضعیت صادرات کالاهای ایرانی به روسیه که قرار است از ۱۶ صدم کل صادرات کالاهای ایرانی این رقم را به ۴ درصد تغییر بدهیم، روسیه را یک فرصت برای تولیدکنندگان داخلی دانست و اضافه کرد: قوانین روسیه بسیار سخت است چون ما امکانات و زیرساخت‌های لازم برای صادرات به این کشور را نداریم و از سویی قوانین و حمایت‌های لازم از صادرکنندگان ما صورت نمی‌گیرد بنابراین حضور و استمرار ما در بازار روسیه با دشواری روبه‌رو است که دولت می‌باید برای حمایت از فعالان اقتصادی و توجه به صادرات زمینه و بستر لازم برای صادرات را فراهم کند.

هادی تیزهوش تابان همچنین از اجلاس دی ماه کشورهای ایران و آذربایجان در تهران خبر داد و افزود: این اجلاس در ۲۷ دی ماه به مدت یک روز در زمینه بیزنس تجاری در رشت برگزار می‌شود.

دولت زیرساخت تجارت و صادرات را فراهم کند

مشاور اتاق بازرگانی گیلان در امور روسیه نیز در این نشست با ارایه آمار استخراج شده از تجارت ایران و روسیه از مرکز تجارت فدرال روسیه به وضعیت تجارت ایران با روسیه که دارای ظرفیت و بازار مصرف بسیار ارزشمندی در دنیا است و از سویی این ظرفیت و بازار مناسب در مجاورت پهنه آبی جمهوری اسلامی ایران از طریق دریای کاسپین قرار دارد گفت: براساس آمار سال ۲۰۱۶ سهم مبادلات تجاری روسیه ۴۰۶ میلیارد و ۵۳ میلیون دلار و حجم کل واردات روسیه ۱۸۲ میلیارد و ۲۶ میلیون دلار بوده است که سهم ایران از این تجارت از بازار روسیه ۳۰۲ میلیون دلار بوده است.

سید جلیل جلالی‌فر با اشاره به اینکه رویکرد روسیه و جهت‌گیری آن بر مبنای مقاو کردن اقتصاد است و روسیه به دنبال جایگزین کردن تولید داخل به جای واردات است تصریح کرد: از سال ۸۰ تا ۸۲ در زمینه صادرات به روسیه سیر صعودی داشتیم اما با غفلت کردن دولت از سال ۸۰ چون رقبا سیستماتیک حرکت کردند بازار روسیه از دست ایران خارج شد.

این بازرگان و کارشناس اقتصادی حوزه روسیه فقدان لجستیک و حمل و نقل را یکی از مشکلات اساسی در کشور برای فعالان اقتصادی در صادرات به روسیه ارزیابی کرد و با اشاره به اینکه چون سیستم توزیع کالا نیز در روسیه دیده نشده است و در روسیه ۵۸ درصد توزیع کالا به صورت زنجیره‌ای و ۴۲ درصد سنتی است ادامه داد: از این پتانسیل هم حتی در زمینه سنتی غفلت شده اما با راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستراخان به دنبال احیاء بازار روسیه هستیم.

جلیل جلالی‌فر با تاکید بر اینکه تجار ما نتوانستند به دلیل وجود زیرساخت به‌طور مداوم در بازار روسیه حضور داشته باشند اضافه کرد: دولت در شرایط فعلی باید وارد عمل شود چون امروز شعار و وعده رضایت جامعه و فعالان اقتصادی را تامین نمی‌کند و دولت مکلف است با ایجاد لجستیک تجاری، انبارهای سردخانه‌ای در بازارهای هدف اتصال راه‌آهن رشت به بندر کاسپین که بندری با آبخور ۹ متر یک بستر مناسب برای تجارت و صادرات است اقتصاد کشور را با تحول روبه‌رو کند.

رییس کانون کارآفرینان گیلان با ابراز گله‌مندی از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در حوزه‌ی صادرات محصولات کشاورزی و هماهنگ نبودن این وزارت‌خانه در تجارت با روسیه به پیشنهاد تجمیع اعتبارات ادارات در زمینه پژوهش، تحقیق و بازار پرداخت و همچنین به دولت هم پیشنهاد داد: یکی از اقدامات مهم دولت برای عضویت ایران در بازار اوراسیا بهره‌مندی از مزایای گمرکی است که ما می‌توانیم با حذف تعرفه‌ها، به صادرات توجه بیشتری کنیم.

جلالی‌فر حضور شرکت پگاه در خاک روسیه و رویکرد جدید در زمینه گشت فراسرزمینی و اجاره انبار در خاک روسیه برای تشویق فعالان اقتصادی و تغییر نگاه سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی را از دیگر مسایل مهمی دانست و توجه دستگاه‌های متولی به این بخش را مهم ارزیابی کرد.

استاندار گیلان به شورای گفتگو توجه کند

رییس اتحادیه صادرکنندگان گیلان در این نشست با اشاره به اینکه اگرچه همه می‌گویند حال تولید خوب است اما باید باور نکرد، با آرزوی موفقیت برای استاندار گیلان در طول دوران ماموریتش در گیلان و با تاکید اینکه اگر استاندار گیلان ماموریت موفقی در گیلان داشته باشد این موفقیت برای همه ما گیلانیان است به شورای گفتگو به عنوان یک میز مشترک بین بخش خصوصی و دولت پرداخت و عنوان کرد: شورای گفتگو باید مورد توجه استاندار گیلان باشد اما وی سه هفته می‌گذرد که نتوانسته در جمع اعضای شورای گفتگو حاضر شود و این نشست تشکیل نشده است.

قاسم رضاییان وضعیت نامطلوب سرمایه‌گذاری و بالابودن مطالبات کشاورزان را از دغدغه‌های اصلی گیلان دانست و تصریح کرد: دولت در زمان انتخابات به مردم در زمینه‌های اقتصادی وعده‌هایی داده است که امروز باید به وعده‌های خود عمل کند.

وجودبیش از ۴۵۰ پتانسیل شناخته شده در گیلان

رییس کمیسیون گردشگری و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی گیلان هم با اهمیت دانستن شورای گفتگو به عنوان مرکز انتقال صدای بخش خصوصی به دولت به نقش و جایگاه گیلان در توسعه گردشگری و ژئوتوریسم پرداخت و گفت: توسعه گردشگری طبیعت محور بر پایه مطالبات ژئوتوریسم و ژئوپارک‌ها که گروه مطالعاتی با بررسی وضعیت استان در زمینه گردشگری و پتانسیل‌هایی که در این بخش وجود دارد بیش از ۴۵۰ پتانسیل را در این خصوص شناسایی و مورد توجه قرار داده است.

دکتر همایون کاوه از مطالبات پنج ساله در زمینه فرهنگ خلاق خوراکی‌های بوم آورد در گیلان خبر داد و افزود: متاسفانه آنچه که از پتانسیل‌های یونسکو در رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی استفاده شده مورد استفاده ابزاری و برندسازی شخصی شده است از ۲۱۰۰ خوراکی شناخته شده ۴۸۰ خوراکی از آن گیلان است و رشت کمترین سهم خوارک را در گیلان دارد اما براساس منوپول شکل گرفته در ابتدای این مطالعات که ۱۷۳ خوراکی اعلام شده بود هنوز شهرداری رشت به آمار اولیه این مطالعات که ۱۷۳ غذا شناخته شده بود اکتفا می‌کند در حالی که اکنون این خوراکی‌ها در گیلان به ۴۸۰ تنوع افزایش یافته است.

عضو کمیسیون اتاق مشترک ایران و ارمنستان همچنین وجود ترجیحی‌کردن تعرفه‌ها، سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان، تعارض در قوانین مالیاتی، مکتوب شدن قراردادهای یک طرفه توسط دولت را از موضوعاتی دانست که می‌طلبد دولت اصلاحات لازم در این بخش را اعمال کند.

در این نشست همچنین مهران فکری تملک زمین‌های آستارا به مساحت ۶۰ هکتار برای ساخت راه‌آهن را از گله‌مندی‌های مردم این شهرستان دانست و با بیان اینکه مردم آستارا باید در شهر خودشان اکنون از آذربایجانی‌ها، انبار اجاره کنند گفت: مشکلات مالیاتی، معاف نبودن صادرکنندگان، دیده شدن یکسان قوانین صادرات و واردات از مشکلات پیش‌روی عرصه تجارت و بازرگانی است.

قوانین صادرات و واردات در کشور یکی است

مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی گیلان با بیان اینکه مجلس می‌باید در تنظیم و قانون‌گذاری قوانین واردات و صادرات را از یکدیگر تفکیک کند و برای بخش صادرات کشور قوانینی را جایگزین قوانین فعلی کند تا با تسهیل شدن صادرات کشور به رونق و اشتغال دست یابد گفت: دولت باید از دیدگاه و نظر بخش خصوصی که دارای تجربه کارشناسی فیزیکی و میدانی در عرصه تجارت است استفاده کند چرا که عدم بهره گیری از همین تجربیات امروز صادرات کشور را با چالش روبه‌رو کرده است.

مسعود نیک سیرت بالا بودن دستمزدها، تورم‌های سالانه و قوانین مزاحم را موجب از دست دادن تجارت ایران در بازار جهانی ارزیابی کرد و افزود: صادرکننده در بازار هدف تمام ریسک‌های تجاری و هزینه‌ای سربار را می‌پذیرد و موجب ارزآوری و رونق در کشور می‌شود اما از سویی واردکننده هیچ هزینه سرباری ندارد و کمترین ریسک متوجه او است اما در قانون با صادرکننده شرایط یکسانی دارد.

عبدالغفار نجفی، رییس کمیته صنعت اتاق بازرگانی نیز در این نشست به بالا بودن عوامل بخش تولید، بالا بودن قیمت تمام شده، عدم مدیریت صحیح در کشور و نبود نگاه حمایتی از سوی ادارات کار و تامین اجتماعی و مالیاتی در کشور پرداخت. در این نشست همچنین شجاع‌پور، عضو کمیسیون کشاورزی اتاق از مشکلات ۲۴ کارخانه تولید پودر ماهی و ۱۰۷ لنج در آب‌های کاسپین و عدم تعهد دولت در پرداخت تسهیلات ۳۵ درصد معوقه کارخانه‌داران اشاره کرد و گفت: از ۲۴ کارخانه در طول یک سال گذشته ۱۲ کارخانه به تعطیلی کشیده شدند.

گفتنی است در این نشست مهندس جعفرزاده در پایان به دورهمی ماهانه با فعالان اقتصادی و اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی وعده داد.

Share