مدير كل حفاظت محيط زيست استان گيلان

با احداث پتروشیمی در گیلان مشکلی نداریم | وزارت نیرو قرار است ۲۰ سد دیگر در استان بسازد

در رابطه با احداث پتروشیمی در استان گیلان، وزارت نفت متعهد شده که تمامی ملاحظات زیست محیطی آن را از ابتدا تا انتها رعایت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا قربانعلی محمد پور، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان در رابطه با مسائل و مشکلات زیست محیطی استان گیلان به «تابناک»، گفت: یکی از مهم ترین مشکلات زیست محیطی استان گیلان را باید ضعف در سامانه های تصفیه خانه های صنعتی و شهری عنوان کرد که تلاش فراوانی برای تکمیل و راه اندازی آنها شده است؛ اما بنا به دلایلی مثل هزینه های سنگین و کمبود اعتبار امکان تسریع در روند اجرایی آنها نداریم. با این حال، دو طرح تصفیه خانه شهر رشت و انزلی در دستور کار مدیران استانی قرار دارد که در این بین، تصفیه خانه شهر انزلی به مدار فعالیت وارد شده است و هم اکنون چیزی حدود ۱۲ درصد فاضلاب این شهر را پیش از ورود به تالاب انزلی تصفیه می کند.

محمدپور با اشاره به طرح های تصفیه خانه مناطق صنعتی استان نیز گفت: همه صنایع موظف هستند با مطالعات لازم اقدامات خود را برای تصفیه آب مصرفی عملیاتی کنند و در این بین اداره کل محیط زیست نیز به آنها کمک خواهد کرد؛ اما هنوز بسیاری از صنایع استان اقدامات قابل قبولی برای اجرایی کردن سامانه های تصفیه انجام نداده اند.

مدیرکل محیط زیست استان گیلان با اشاره به موضوع پسماند و زباله های شهری به عنوان یکی دیگر از مشکلات زیست محیطی این استان گفت: ما در استان گیلان عادی و روزانه ۲هزار تن زباله شهری داریم که در ایام افزایش گردشگر به ۲۵۰۰ تن می رسد و در زمینه دفن و مدیریت آن با مشکلات جدی رو به رو هستیم. جدا از زباله های شهری در استان ما یک میلیون ۸۵۰ هزار تن زباله کشاورزی نیز وجود دارد که به دلیل اقدام کشاورزان برای آتش زدن آن نقش موثری در آلوده کردن آب و هوای استان دارد. تلاش داریم این روند را با بسته بندی کاه و گل ها و ارسال آن به استان های هدف برای مصارف مورد نیاز مدیریت کنیم.

محمد پور با اشاره به وجود سالانه ۴۰ تن سموم کشاورزی مازاد در استان که به شدت محیط زیست را تهدید می کند، افزود: بررسی های ما نشان می دهد که جهاد کشاورزی گزارش های دقیقی از میزان و حجم این سموم ارائه نمی کند و سالانه عدد میزان این سموم را ۴۰ تن گزارش می کند که نشان می دهد بررسی دقیقی در این زمینه وجود ندارد و صرف نظر از میزان، می تواند محیط زیست استان را مورد تهدید قرار دهد. لذا ما تأکید داریم که وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به روند استاندارد امحای سموم کشاورزی ورود جدی داشته باشد.

وی در مورد برنامه های کنونی برای مدیریت پسماند گفت: در حال حاضر سه کارخانه کمپوست در استان گیلان فعال است که ۵۰۰ تن از ۲۵۰۰ تن زباله را به کود آلی تبدیل می کند و چندین کارخانه کمپوست دیگر نیز در برنامه داریم. جدا از این موضوع قرار است چندین دستگاه های زباله سوز نیز خریداری و در بخش های مختلف استان فعال کنیم که در این زمینه موضوع اعتبار مشکل اساسی ما است.

محمدپور با اشاره دوباره به وضعیت پسماندهای کشاورزی که در شرایط کنونی با سوزاندن آنها توسط کشاورزان به محیط زیست استان خسارت وارد می آید، گفت: جدا از موضوع بسته بندی کاه و گل ها و ارسال آن به استان های هدف، راه اندازی کارخانه های تولید خمیر کاغذ برای مدیرت این پسماندها در برنامه های ما قرار دارد که به صورت نمونه یک کارخانه تولید خمیر کاغذ را در شهرستان فومن در دست اجرا داریم.

وی با اشاره به آلودگی ها ورودی به تالاب انزلی گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در تالاب انزلی ورود گونه مهاجم سنبل آبی به این تالاب است که تحقیقات نشان می دهد این گونه مهاجم از کشورهای آفریقایی به تالاب آمده است. این گونه مهاجم خسارت های سنگینی را به سایر گیاهان بومی و نیز گونه های جانوری منطقی وارد می کند و به همین خاطر ما با رایزنی های بین المللی دستگاهی را به ارزش ۲۸۰ میلیون از کشور کانادا خریداری کردیم که در فصل افزایش این گونه مهاجم در تالاب فعال می شود و با جمع آوری این گونه گیاهی مهاجم، اجازه رشد بیشتر آن را نمی دهد.

محمدپور با اشاره به روند دشوار خرید این دستگاه مقابله با سنبل آبی گفت: به دانشگاه گیلان پیشنهاد دادیم با مهندسی معکوس این دستگاه و تکثیر آن، امکان استفاده از آن را در سایر تالاب های استان و کشور برای مقابله با گونه های مهاجم فراهم کند و با این کار در صرفه جویی ارزی نیز ما را کمک کند.

این مقام استانی گیلان مشکل دیگر تالاب های استان مثل تالاب انزلی را ورود بیش از حد شیرابه زباله های استان به آنها توصیف کرد و گفت: در روزهای بارانی هر ثانیه ۱۸ لیتر شیرابه زباله به تالاب انزلی وارد می شود که هرچند در ایام غیر بارانی تا ۵ لیتر کاهش دارد، یکی از معضلات جدی تالاب های استان است که تا بحث مدیریت پسماند به خوبی حل نشود، این مشکل نیز ادامه خواهد داست.

محمد پور در بخش دیگری از سخنان خود و در رابطه با تصمیم وزارت نفت برای احداث یک واحد پتروشیمی در شهرستان رودسر و موضع این سازمان در مقابل آن گفت: یکی از مشکلات این است که مسئولان ارشد ما را از ابتدا در جریان برنامه های توسعه ای خود قرار نمی دهند و ما زمانی از این موضوعات مطلع می شویم که تقریباً‌ تصمیم گیری ها نهایی شده است. با این حال در رابطه با احداث پتروشیمی در استان گیلان، وزارت نفت متعهد شده که تمامی ملاحظات زیست محیطی آن را از ابتدا تا انتها رعایت کند و با توجه به نیاز این صنایع به آب دریا ما مخالفتی با احداث پتروشیمی در استان نداریم، مشروط بر اینکه وزارت نفت تمامی اقدامات کارشناسی را برای جلوگیری از ورود خسارت به محیط زیست استان در آن لحاظ کند.

مدیر کل محیط زیست گیلان در بخش دیگری از سخنان خود، دست اندازی و تصرفات غیر قانونی سواحل دریا را از دیگر مشکلات زیست محیطی این استان عنوان کرد و افزود: در دهه های گذشته، اشخاص و نهادهای بسیاری با تصرف سواحل دریای خزر در بخش های مختلف استان دست اندازی های مخربی را در دستور کار خود قرار دادند که برای مثال در بخش لوندویل شهرستان آستارا بخش هایی که برای کشاورزی در نظر گرفته شده بود، تبدیل به واحدهای مسکونی و تجاری شده است و اکنون مدیریت موثری بر آن نمی توان داشت.

وی با اشاره به صید غیر مجاز و بی ضابطه ماهی در استان گفت: سازمان شیلات در مسیر صیادی و برداشت از ماهی های دریای خزر هیچ گونه گزارشی به سازمان محیط زیست نمی دهد و ما در این زمینه به شدت نیازمند این هستیم که سازمان شیلات را مجاب کنیم که در یک بستر شفاف و روشن میزان و زمان برداشت گونه های آبزی را با محیط زیست هماهنگ کند، اقدامی که در حال حاضر رخ نمی دهد.

محمد پور در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به میزان بارش باران استان گفت: متأسفانه تصور اشتباهی که در کشور وجود دارد این است که استان های شمالی از جمله گیلان از کمبود بارش رنج نمی برند.در حالی که من به استناد میزان اندک بارش سال آبی جاری می توانم این نکته را به شما بگویم که استان ما نیز همانند بسیاری از استان های کشور با مشکل کمبود بارش و کاهش حجم آب های سطحی رو به رو شده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: جدا از کاهش بارش مشکل دیگر ما بارش باران در فصل هایی غیر از زمانی است که کشاورزان به آب نیاز دارند و این موضوع دلیلی شده است که وزارت نیرو تصمیم بگیرد با هدف مدیریت روان آب های استان طرح مطالعاتی ۲۰ سد را در دستور کار خود قرار بدهد؛ سدهایی که البته قرار است، نه به شکل بتنی بلکه به صورت سدهای لاستیکی ساخته شوند و امکان مدیریت میزان آب پشت آنها وجود داشته باشد.

محمدپور در ادامه با تأکید بر اینکه بهترین راه توسعه استان گیلان توجه به توانمندی های گردشگری این استان است، ادامه داد: وقتی از طرح های گردشگری برای توسعه منطقه حمایت کنیم معنای دیگر آن این است که از محیط زیست نیز حمایت کرده ایم. چون قرار است گردشگر به منطقه بیاید تا از زیبایی های طبیعی لذت ببرد و طرح های گردشگری در همین راستا مدیریت خواهند شد. برای مثال ما با ورود به این بحث و کمک به طرح های اکوتوریستی، تلاش داریم فرصتی را فراهم کنیم تا هم برای مردم شغل پایدار ایجاد شود و هم اقدام های تخریبی مثل صید و شکار غیر مجاز کاهش یابد؛ اقداماتی که برای نمونه می توانم به تأسیس مجتمع اکوتوریستی در روستای جیرسرباقر خاله اشاره کنم. ما در این روستا با تقویت زیرساخت های گردشگری مردم محلی را ترغیب کردیم تا به منابع درآمدی این محل به جای صید و شکار روی بیاورند.

این مقام استانی استان گیلان در بخش پایانی صحبت های خود و در رابطه با سؤال خبرنگار که پرسید موضوع احداث پیست دوچرخه سواری در تالاب استیل و ایجاد خاکریز در میان تالاب توسط شهرداری که با تلاش خبرنگاران و دوستداران محیط زیست متوقف شد، نشان داد اداره تحت امر شما نظارت قوی بر طرح های مخرب دیگر نهادها ندارد، گفت: این موضوع درست نیست و اداره محیط زیست گیلان از همان ابتدا در جریان موضوع قرار گرفت و تلاش زیادی برای توقف طرح انجام داد. خوشبختانه با ورود بموقع رسانه ها و دوستداران محیط زیست مواضع ما تقویت شد و کمیسیون اصل ۹۰ نیز موضع ما را تأیید کرد تا برای همیشه طرح توسعه ای تالاب استیل که بر اساس آن قرار بود در میان تالاب خاکریزی ایجاد شود، متوقف شود.

Share