در پانزدهمین جلسه کمیسیون ترافیک مطرح شد

باید در دفاع از حقوق مردم اعتراض کنیم | طرح جامع ترافیک رشت نیازمند بازنگری است

در پانزدهمین جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا نسبت به بروز بحران ترافیکی در رشت هشدار داده شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با گرامی داشت ۱۲ دی روز رشت گفت: رشت قدمت طولانی دارد و ۴۵۷ سال است که به عنوان مرکز گیلان انتخاب شده و از این بابت به خودمان می بالیم.

وی با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی تصریح کرد: شهدای جنگ تحمیلی و بزرگانی از جمله پروفسور سمیعی و….برای رشت مایه مباهات هستند.

حاجی پور با تقدیر از رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در خصوص برگزاری مراسم روز رشت گفت: برنامه روز رشت بسیار خوب بود و انتظار می رود در سال های آینده برنامه های بهتری برگزار شود.

حاجی پور با بیان اینکه ۱۲ دی روز تولد رشت است گفت: دیروز روز تولد شهر ما بود و برای اولین بار در کشور رشت به عنوان مرکز گیلان نام برده شد و این افتخاری برای همه ما می باشد.

وی با تبریک به جواد تن زاده مالک جدید تیم فوتبال سپیدرود گفت: تن زاده به عرصه پر فراز و نشیبی گام گذاشته و برای وی آرزوی موفقیت دارم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با اشاره به سند بازآفرینی رشت بیان کرد: اخیرا که چرا تندخو شده ام و باید بگویم هرگاه که منافع مردم رشت در میان باشد برای دفاع از حقوق شهروندان ساکت نخواهم نشست.

حاجی پور افزود: ما نمایندگان مردم رشت هستیم و زمانی که مشکل و کم کاری هایی مشاهده می کنیم باید در دفاع از حقوق مردم اعتراض کنیم.

وی در خصوص سند بازآفرینی رشت تصریح کرد: بنده معتقدم برای اجرای سند بازآفرینی رشت باید از مشاور بومی و آشنا به امور و شهر استفاده شود و در غیر این صورت اشتباهات فاحش و غیر قابل جبرانی اتفاق می افتد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا بیان کرد: در رشت مشاورین توانمند و آشنا به مقوله بازآفرینی و طرح تفصیلی حضور دارند و باید از همین افراد استفاده شود.

حاجی پور گفت: در جلسه امروز به بررسی طرح ترافیکی با عنوان(ارتقای سطح فرهنگ ترافیک با محوریت آموزش ) می پردازیم .

مشاور کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا در خصوص طرح ارائه شده اظهار کرد: با توجه به مشکلات زیست محیطی ، استان گیلان طی چند سال آینده مهاجر پذیر خواهد شد و در پنج سال آینده هوای سالم نخواهیم داشت.

پیمان بازدیدی افزود: در این طرح با هدف ارائه راهکارهایی به کاهش و رفع آلودگی های زیست محیطی ترافیکی تدوین شده است.

مسئول ارائه طرح ترافیکی در این جلسه اظهار کرد: خودروهای تک سرنشین و شخصی در رشت بسیار تردد می کنند و باید به گونه ای فرهنگ سازی شود تا حمل و نقل عمومی در اولویت قرار بگیرد.

عزیزی افزود: باید مقوله حقوق شهروندی و فرهنگ ترافیکی را از طریق آموزش گسترش دهیم و ورود سازمان های مردم در آموزش های ترافیکی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این طرح مبحث آموزش مورد توجه است تصریح کرد: خانواده ها از جمله جامعه هدف در این طرح بوده و قصد داریم با فرهنگ سازی موحب کاهش بی نظمی های ترافیکی در نقاط پر رفت و آمد ، کاهش آلودگی هوا و… بشویم.

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت در این جلسه اظهار کرد: در ارائه طرح های ترافیکی باید به زیر ساخت هایی از جمله آسفالت، وضعیت حمل و نقل عمومی و…. توجه شود.

محمد حسن عاقل منش افزود: در گذشته بوستان پلیس در رشت در مباحث ترافیکی فعالیت خوبی داشت و در آن برنامه های مختلف آموزشی برای مخاطبین برگزار می شد.

وی خواستار راه اندازی مجدد برنامه های آموزش ترافیکی در این بوستان شد.

یکی دیگر از مشاورین کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت با انتقاد به طرح ترافیکی ارائه شده در کمیسیون حمل و نقل شورا اظهار کرد: ترافیک خط قرمز بنده است.

جواد تن زاده افزود: در طرح ارائه شده به بی نظمی های ترافیکی رشت اشاره نشده و مبحث مطرح شده در این طرح جزو اولویت های ترافیکی نیست.

وی با اشاره به اینکه سرعت گیرهای متعدد در سطح رشت توهین به فرهنگ مردم رشت است گفت: در ارائه طرح های ترافیکی باید به اولویت ها توجه شود و در حال حاضر وجود سرعت گیرهای متعدد یکی از مشکلات اولویت دار در این حوزه می باشد.

تن زاده با اذعان به اینکه الفبای ترافیک در رشت گم شده است خاطر نشان کرد: در رشت چیزی به نام (بی آر تی) وجود ندارد و ( بی آر تی) تعریف و شرایط خاص خودش را دارد.

وی گفت: پلیس مدام در خصوص سرعت گیرها با ما تماس می گیرد و تاکید دارند که در مناطقی که وقوع تصادف بیشتر است حتما سرعت گیر ایجاد کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت با اشاره به طرح جامع حمل و نقل در رشت گفت: پس از ده سال انتظار طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت به تصویب رسید و در نهایت از سال ۱۴۰۵می توانیم تراموا و انبوه بر داشته باشیم.

جمشیدپور نیاز به بازگشایی معابر در رشت را ضروری دانست و بیان کرد: تا سال ۱۴۰۰بر اساس طرح جامع باید ده محوردر رشت بازگشایی شده باشد.

مشاور کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با انتقاد از وضعیت سرعت گیرها در رشت تصریح کرد: سرعت گیر با سرعت گاه تفاوت دارد و شهرداری رشت به جای ایجاد سرعت گیر در برخی از معابر تپه گاه ایجاد کرده است.

جواد تن زاده در خصوص طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت گفت: مشاوراین طرح در بررسی و تدوین آن نسبت به فرهنگ ترافیکی مردم رشت بی توجه بوده است.

وی با بیان اینکه خط ویژه رشت الگو برداری اشتباه از شهر تهران می باشد افزود:مهندسی ترافیک یک علم است و به طور سلیقه ای نمی توانیم آن را اجرا کنیم.

تن زاده خواستار بازنگری در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک رشت شد.

حاجی پور رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با بیان اینکه مکلف به اجرای طرح جامع ترافیک هستیم اظهار کرد: این طرح نیازمند بازنگری است.

رضا نادم از مشاورین کمیسیون ترافیک شورای رشت در این جلسه گفت: در طرح ترافیکی ارائه شده زمان مشخصی به منظور ارائه آموزش ها در نظر گرفته نشده است.

وی افزود: در دستورالعمل های مربوط به اجرای خط ویژه تاکید شده چنانچه زیر ساخت های لازم و الزامات مورد نیاز وجود نداشته باشد آشفتگی ترافیکی ایجاد خواهد شد.

نادم با اشاره به نرده های مربوط به خط ویژه در خیابان امام رشت بیان کرد: یقینا پلیس مخالف برداشتن این نرده ها است و متاسفانه بدنه شهرداری رشت به لحاظ ترافیکی بسیار ضعیف می باشد.

علیرضا کامران راد مشاور کمیسیون ترافیک شورا با اذعان به اینکه در طرح ارائه شده در جلسه امروز به اولویت ها توجه نشده است گفت: درسال های گذشته تردد اتوبوس ها زمان بندی شده بود اما متاسفانه با تغییر مدیریت ها این مهم نادیده گرفته شد.

وی بیان کرد: باید به حمل و نقل عمومی توجه بیشتری معطوف شود و مجددا زمان بندی مشخص برای تردد اتوبوس ها در نظر گرفته و شهروندان از آن مطلع باشند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای رشت اظهار کرد: با توجه به نظرات مطرح شده در خصوص طرح ترافیکی بهتر است بعد از رفع معایب درهفته آینده مجددا به بررسی آن بپردازیم.

حاجی پور بیان کرد: بوستان پلیس که در گذشته به نارون تغییر نام پیدا کرد ه بود، بوستان ترافیک نامگذاری خواهد شد و آموزش مباحث ترافیکی به طور جدی در آن پیگیری می شود.

Share