فرشته رضایی

باغ طبیعت لاکان؛ اکوتوریسم با کمپوست؟!

اگر چه گیلان فضای سرسبز زیادی دارد و به عنوان مثال شهروندان و گردشگران با طی مسافتی تقریبا یکساعته می توانند به مناطق بکر جنگلی در شرق و غرب گیلان برسند، اما این فضاهای طبیعی و خدادای نباید ما را از توجه به این نیاز طبیعی شهروندان در دسترسی به فضاهای سبز بیشتر محروم کند.

رشت یکی از فقیرترین شهرها در زمینه سرانه فضای سبز است. سرانه فضای سبز این شهر به ازای هر شهروند ۴.۲ مترمربع است. درحالیکه شهر کویری چون اصفهان آمار فضای سبز ۲۳.۱ مترمربع است.
در دو سال گذشته مدیریت شهری رشت با نگاه به محرومیت زدایی از محله های رشت اقدام به ایجاد پارک های کوچک محله کرده است، با این حال هنوز هم رشت تنها تکیه اش به فضای سبز سه پارک باغ محتشم، بوستان ملت و بوستان مفاخر رشت در داخل شهر و پارک جنگلی سراوان در خارج از شهر است.
اگر چه گیلان فضای سرسبز زیادی دارد و به عنوان مثال شهروندان و گردشگران با طی مسافتی تقریبا یکساعته می توانند به مناطق بکر جنگلی در شرق و غرب گیلان برسند، اما این فضاهای طبیعی و خدادای نباید ما را از توجه به این نیاز طبیعی شهروندان در دسترسی به فضاهای سبز بیشتر محروم کند. در حال حاضر رشت پرجمعیت ترین شهر شمالی کشور است. به همین میزان، تردد خودروها و حجم آلودگی هوا به معضلات شهرهای بزرگ افزوده می شود. از این رو نیاز به ایجاد اماکن تفریحی بیش از پیش احساس می شود.
اما خبر خوب اینکه به تازگی شهرداری رشت (پس از حل مشکلات حقوقی) بعد از چند سال موفق شد باغ لاکان را به طور کامل در اختیار بگیرد.
با امضای تفاهم نامه ای بین «مسعود نصرتی» شهردار رشت و «محسن یوسف پور» مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری گیلان، باغ ۴۵۰ هکتاری لاکان در اختیار شهرداری قرار گرفت. با ایجاد این باغ طبیعت که ظرفیت تبدیل شدن به یکی از جاذبه های گردشگری رشت را دارد، سرانه فضای سبز رشت از ۴.۲ به ۱۰ مترمربع می رسد.
به گفته کارشناسان، این باغ از باغات بوتانیک محسوب می شود که در ۷۰ سال گذشته در آن درختان سوزنی برگ و پهن برگ کاشته شده و بافت جنگلی آن حفظ شده است. بنابراین با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی، می توان باغ طبیعت لاکان را به امکانات لازم مجهز کرد و با حفظ اقلیم طبیعی آن، رشت را در مسیر توسعه پایدار قرار داد. در حال حاضر باغ ۲۵۰ هکتاری لندن از جمله بزرگترین باغات طبیعی است که در سطح دنیا شناخته شده است، اما با آماده سازی باغ طبیعت رشت، این باغ می تواند به بزرگترین باغات طبیعی دنیا تبدیل شود. به شرطی که توسعه آن با محوریت «اکوتوریسم» و «طبیعت گردی» تدوین شود و برنامه هایی که از قبل برای آن دیده شده، همچون ایجاد موزه حیات وحش طبیعی و گونه های جانوری و همچنین باغ اکولوژیک و گیاه شناسی مورد تاکید و در اولویت اجرا باشد.
با این حال مشکلی اکنون وجود دارد، اینکه باغ طبیعت لاکان دقیقا روبه روی کارخانه تولید کمپوست شهرداری رشت قرار گرفته که از سال ۱۳۵۹ در این محله ایجاد شده است. روزانه چندین تن زباله تر از بخش های مختلف شهرستان رشت و … در این کارخانه به منظور تولید کود کمپوست، تخلیه می شود. بوی نامطبوع حاصل از فرآیند تخمیر زباله های خانگی، چندین کیلومتر در فضای اطراف پیچیده و استشمام آن به همراه مگس های بی‌شمار موجب آزار ساکنان این منطقه و عابران می شود. از طرفی به گلایه های شهروندان که در نزدیکی این کارخانه ساکن اند بی توجهی شده است و این کارخانه نه جمع آوری شده و نه مشکل بو و سر و صدای آن حل شده است. از این رو لازم است شهرداری حین تکمیل این پارک و نظارت درست بر کار بخش خصوصی که آن را در اختیار قرار می گیرد، به منظر روبه روی این پارک و حل مشکل بوی مشمئز کننده این کارخانه توجه کند. در غیر این صورت علیرغم اجرای مناسب پروژه باغ طبیعت لاکان، نمی تواند گردشگران را به این منطقه گسیل کند.

فرشته رضایی/ روزنامه نگار

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share