وعده جدید برای افتتاح تالار مرکزی رشت

بازدید معاون وزیر ارشاد از دو پروژه فرهنگی در گیلان که تبدیل به اثر باستانی شدند!

معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مشارکت بخش خصوصی و بانک ها، دو اولویت دولت برای اتمام پروژه های نیمه تمام است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از آن مستثنی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجتمع فرهنگی هنری درحال احداث شهرستان لاهیجان در شرق گیلان و همچنین پروژه تالار مرکزی رشت بازدید کرد.

علی اصغر کاراندیش مروستی در بازدید از پروژه ملی تالار مرکزی رشت، افزود: ٧٠ هزار پروژه نیمه تمام دولت که ٣٠٠ پروژه آن، مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، مربوط به دولت های مختلف است که امیدواریم سال آینده با بهره مندی از مشارکت ٢ حوزه بانک ها و بخش خصوصی، به اتمام برسند.

وی در خصوص پروژه تالار مرکزی رشت که عملیات احداث آن از سال ٨۶ آغاز شده، گفت: این پروژه تقریبا به اتمام رسیده و علت تاخیر آن، مشکل برگشت صدا در سالن کنسرت بود که با حضور شرکت های خارجی مرتفع نشد و در نهایت، با طراحی استادان داخلی این مشکل رفع شده است.

کاراندیش اظهار کرد: تاکنون ۶٠٠ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این پروژه هزینه و اعتبار اتمام آن نیز تا پایان سال تامین شده و تالار مرکزی رشت اوایل سال ٩٧ طی مراسم رسمی افتتاح می شود.

ساخت تالار مرکزی رشت به عنوان یکی از زیر ساخت های فرهنگی و با هدف ارائه بستر مناسب برای انجام فعالیت های فرهنگی، هنری و موسیقی در سال ١٣٨۶ آغاز شد. در این پروژه که از پروژه های ملی استان است و با نظارت دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال اجراست، عواملی مانند فقدان تأمین اعتبار پروژه، پیچیدگی های فنی و رعایت موارد خاص آگوستیکی سالن کنسرت هال در طولانی شدن پروژه نقش بسزایی داشته است.

تالار مرکزی رشت یکی از هشت تالار زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در فضایی به مساحت ١٢ هزار مترمربع شامل سالن کنسرت هال موسیقی با ظرفیت ٩٨٠ نفر، سالن تئاتر با ظرفیت ۵۴٠ نفر، سالن تمرین تئاتر با ظرفیت ٧٠ نفر، سالن موسیقی سنتی با ظرفیت ١٢٠ نفر در حال احداث است.

مساحت فضاهای فرهنگی – هنری استان گیلان، ٣۴ هزار و ٩۴٢ متر مربع است که با افتتاح طرح ملی تالار مرکزی رشت، ١٢ هزار متر مربع به فضای فرهنگی استان افزوده می شود.

٣٠٠ مجتمع فرهنگی-هنری در کشور درحال احداث است

علی اصغر کاراندیش مروستی در بازدید از مجتمع فرهنگی و هنری درحال احداث شهرستان لاهیجان اظهار داشت: هم اکنون ٨٢٠ مجتمع فعال در کشور وجود دارد ولی هنوز تا رسیدن به فضای مطلوب فرهنگی در کشور فاصله داریم که با بهره برداری از این ٣٠٠ مجتمع درحال ساخت، به فضای مطلوب و استاندارد فرهنگی نزدیک خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این مجتمع های در حال احداث، افزون بر ٢٣٠ طرح استانی نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور درحال اجراست که حدود ۶٠ طرح، در زمره طرح های ملی هستند که ١٠ طرح آن فعال نیست و بقیه ۵٠ طرح فعال اعم از تالار مرکزی، موزه هنرهای معاصر و کتابخانه مرکزی می باشد که از پروژه های بسیار بزرگی هستند.

به گفته کاراندیش، اعتبار ملی برای اجرای این ۵٠ طرح در سال جاری، بیش از دو هزار و ٣٠٠ میلیارد ریال و اعتبارات استانی هم یک هزار و ۵٠٠ میلیارد ریال است.

وی پیشرفت فیزیکی این طرح ها را بین ١۵ تا ٩٧ درصد ذکر کرد و گفت: بر اساس سیاست های دولت، اجرای طرح های نیمه تمام در دستور کار قرار دارد و بعد از آن، اقدام به شروع طرح های جدید می شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در سفر یک روزه به گیلان از مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان و پروژه ملی تالار مرکزی رشت بازدید می کنم، درباره روند پیشرفت مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان گفت: مجتمع در حال احداث لاهیجان، چهار هزار و ٧٠٠ مترمربع زیربنا دارد که ساخت آن قبلا در اختیار مسکن و شهرسازی بود ولی از سال ٩٣ به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان واگذار شد و فاز اول آن با یک هزار و ٢٧٠ مترمربع شامل آمفی تئاتر است که پیشرفت بیش از ٨٠ درصدی دارد.

کاراندیش ادامه داد: اعتبار تجهیزات این مجتمع نیز خارج از اعتبارات جاری، از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین خواهد شد.

وی گفت: مرحله اول و فضای جانبی این مجتمع در سال ٩٧ راه اندازی می شود که پس از آن، عملیات مجتمع های دوم و سپس مجتمع سوم، شروع و تلاش خواهد شد تا مجموع فضای این مجتمع، در چند سال آینده احداث و به بهره برداری برسد.

به گفته کاراندیش، برای تکمیل این مجتمع به ٧٠ میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز است و در سال جاری بیش از ٣٠ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که ١٠ میلیارد ریال آن اختصاص داده شده و در حال انجام و تکمیل است.

کلنگ ساخت مجتمع فرهنگی – هنری لاهیجان در دهه ٨٠ به زمین شده شد و مدتی، نیمه کاره بود که در سال ٩٣ بار دیگر با واگذاری به پیمانکار، کار اجرایی آن آغاز شده است.

Share