آیت الله مکارم هم مخالف رفع فیلتر تلگرام شد

این که می‌گوید فلان پیام‌رسان را تا چند روز دیگر فعال می‌کنیم، اشتباه است

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: بالاخره باید بدانیم اگر فضای مجازی اصلاح نشود، مشکل حل نخواهد شد. این که می‌گوید فلان پیام‌رسان را تا چند روز دیگر فعال می‌کنیم، اشتباه است. بنده سوال می‌کنم آیا فضای مجازی که تمام اختیار آن در دست دیگران می‌باشد، عاقلانه است که ۱۵ هزار شغل در آن وجود داشته باشد؟»

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جماران نوشت: «آیت‌الله مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم اظهار داشت: خوشبختانه آتش فتنه خاموش شد اما دشمنان از تلاش باز نایستاده‌اند و منتظر هستند تا فرصت دیگری به دست آورده و آتش دیگری روشن کنند. بیایید این ملت را بشناسید. حامیان نظام و اسلام را بشناسید و از همه مضحک‌تر این که می‌خواهند فتنه‌ای به صورتی که ملاحظه کردید، به سازمان ملل بکشانند و بیان کنند که این حرکات در ایران امنیت دنیا را به خطر می‌اندازد. چقدر عقل این افراد کم است. چقدر درکشان از شرایط و اوضاع کم است. متأسفانه این افراد نمی‌فهمند و دست به این اعمال می‌زنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: نکته دیگری که باید ذکر کنیم، این است که در گوشه و کنار مشاهده می‌کنیم که افرادی پس از خاموش شدن آتش فتنه به دنبال آن هستند نزاع‌های انتخاباتی به راه انداخته و این مشکلات را به گردن این جناح و آن جناح بیاندازند. امروز، روز وحدت است و با صراحت عرض می‌کنم تضعیف قوای سه‌گانه صحیح نیست. همه قوه‌ها اشکالاتی دارند که باید اصلاح کنند اما تضعیف هر کدام از این سه قوه، کار بسیار زشت و حرکتی خطاست. باید همه دست به دست یکدیگر داده و مشکلات را حل کنیم اما کسی بیاید ریاست‌جمهور را نفی کند، قوه قضائیه را نفی کند، این حرکات عاقلانه نیست. بنابراین خدا نکند افرادی بخواهند دعواهای جناحی درست کرده و بگویند این اغتشاش برای فلان جناح بوده است.

این استاد حوزه افزود: بازجویان اغتشاشگران بیان کرده‌اند که اکثریت قاطع این افراد از فضای مجازی الهام گرفته بودند، پس نباید این مسائل را گردن یکدیگر بیاندازیم. امروز وقت این سخنان نیست؛ وقت اتحاد و انسجام است؛ وقت انتقاد منطقی و پیشنهاد اصلاح است و حرکتی غیر از این، نه مطابق با عقل است؛ نه مطابق با دین. بالاخره باید بدانیم اگر فضای مجازی اصلاح نشود، مشکل حل نخواهد شد. این که می‌گوید فلان پیام‌رسان را تا چند روز دیگر فعال می‌کنیم، اشتباه است. بنده سوال می‌کنم آیا فضای مجازی که تمام اختیار آن در دست دیگران می‌باشد، عاقلانه است که ۱۵ هزار شغل در آن وجود داشته باشد و هر وقت دلشان بخواهد حرکتی در آن انجام دهند؟

این مفسر قرآن کریم تصریح کرد: ما مخالف فضای مجازی نیستیم بلکه می‌گوییم بیاییم فضای سالم ایجاد کنیم و این امکانپذیر است. نباید با گذشت زمان مشکلات موجود در فضای مجازی را فراموش کنیم که در این صورت، مجدد در همان دام خواهیم افتاد.

آیت‌الله مکارم شیرازی بیان داشت: بنده در اخبار مشاهده کردم که شهرداری تهران محلی برای اعتراضات آماده کرده است که البته خوب است اما شرط آن این است که مسئولین هم به آن مکان رفته و اعتراضات را بشنوند و راه‌حل‌ها را دریافت کنند. اعتراض به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه مسئولین باید اعتراضات و راه‌حل گروه‌های گوناگون را بشنوند و عمل کنند. برخی افراد به دنبال توجیه اغتشاشات هستند و می‌گویند که ربطی به مشکلات اقتصادی مردم ندارد. باید واقعیت‌ها را چه تلخ باشد، چه شیرین، پذیرفت و به دنبال درمان مشکلات بود.»

Share