وزیر ارتباطات:

ایستادگی در برابر فناوری منطقی نیست | بیشتر افراد درکی از پیشرفت فناوری ندارند

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، فناوری در فرهنگ جامعه تاثیر می‌گذارد و زندگی بشر را تغییر می‌دهد و ایستادگی در برابر آن منطقی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در نشست هم اندیشی با فعالان حوزه کسب و کارهای نوپا، درباره اهمیت این حوزه و مناسب‌سازی این فضا در کشور اظهار کرد: اگر ما خود را با ساختارها منطبق نکرده و حدود خود را متناسب نکنیم، در عرصه رقابت فناوری و فرهنگ بازنده خواهیم بود و به ناچار مغلوب فناوری و فرهنگی که به ما تحمیل می‌شود، خواهیم شد. اما با ایستادگی در برابر این حوزه ما سهم خود را از دست خواهیم داد.

وی با بیان اینکه فناوری در فرهنگ جامعه تاثیر می‌گذارد و زندگی بشر را تغییر می‌دهد، افزود: ایستادگی در برابر این مد منطقی نیست. بلکه ما باید بیمه‌نامه خود را ارائه دهیم و جایگاه خود را ثبت کنیم. ما در حال حاضر در دنیا با مفاهیمی مانند بلاک چین روبرو هستیم که مفاهیمی مانند ثبت احوال و اسناد را تحت تاثیر قرار می‌دهند و تغییر شگرفی خواهند داد. بنابراین باید خود را با این ساختارها منطبق کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ادغام فناوری و اقتصاد جدی‌تر شده، گفت: کشورهای دنیا در اقتصاد و فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری جدی را شروع کرده‌اند. همچنین شرکت‌های برتر امروزه عمدتا شرکت‌های فناوری هستند. از طرفی حاکمیت‌ها در حال واگذاری قدرت به این حوزه هستند و این چالش در همه دنیا وجود دارد.

آذری جهرمی با اشاره به راهکارهایی که در برابر پیشرفت فناوری وجود دارد، اظهار کرد: ما می‌توانیم بگوییم در برابر این سیل چاره‌ای نداریم جز اینکه خود را تطبیق دهیم. راه دیگر این است که مقابل فناوری بایستیم اما راه دیگر عرصه خلاقیت است که شاخصه آن از باب ایجاد کسب و کارها بسیار اهمیت دارد. اینکه بتوانیم در کشور با خلاقیت تحولات حوزه را به نفع خود تغییر دهیم.

بیشتر افراد درکی از پیشرفت فناوری ندارند

وی با بیان اینکه باید سیاست، راهبرد و استراتژی داشته باشیم، گفت: ابتدا باید تحولی که در دنیا در حال رخ داده است را درک کنیم اینکه فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، واقعیت افزوده و بیگ دیتا چه تاثیری بر کشور خواهد داشت. البته در ابتدای راه بیشتر افراد از این فضا درکی ندارند اما باید سواد را در بدنه حاکمیت افزایش دهیم و درباره اینکه چه تغییراتی در حال وقوع است، آگاهی‌رسانی کنیم. البته در کنار ضعفی که در بدنه دولت در دانش وجود دارد، پذیرش مطالب است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید به دنبال راهی در اقتصاد دیجیتال باشیم که غرب می‌خواهد از آن خود کند، گفت: ساختارهای درونی حاکمیت آنچنان نیست که چابکی لازم را برای تحولات داشته باشد. البته در کمیسیون اقتصادی دولت تغییر اساسنامه فناوری اطلاعات را داشتیم. همچنین بناست سازمان فناوری اطلاعات از حالت حاکمیت خارج شده و در کنار پست‌بانک با مرکز تحقیقات کارهای توسعه‌ای انجام دهد.

آذری جهرمی با تاکید بر حمایت از کسب و کارهای نوپا بیان کرد: با معاونت علمی و فناوری، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و نهادهای دیگر جلساتی برای حمایت از کسب و کارهای نوپا داشتیم. اینکه این شرکت‌ها تا دو سال تحت حمایت‌هایی باشند، بحث تامین مالی برای استارت‌آپ‌ها و تسهیل قوانین در دست اقدام است. اگر با استفاده از قوانین و تسهیل آنها موانع کسب و کارها را حل نکنیم، عرصه را به خارجی‌ها می‌بازیم. البته افکار عمومی نیز باید از کسب و کارهای داخلی حمایت کنند.

وی با اشاره به چشم‌انداز سند استراتژی دولت در حوزه اقتصاد دیجیتال اظهار کرد: طرح تلکام در اقتصاد ملی مشخص است اما فناوری اطلاعات سهم مشخصی ندارد. یعنی هدف ویژه‌ای برای پیگیری کردن نداریم. همچنین در بودجه کشور در این حوزه بخشی وجود ندارد، بنابراین باید در بودجه آینده حتما سر فصلی برای پیگیری این موضوع باشد. تمام ۵۰۰ میلیارد تومان وامی که قرار است به کسب و کارها اختصاص یابد، در قالب وام نیست بلکه این هزینه در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز می‌آید و منابعی با سود کمتر باید در اختیار وی سی‌ها (سرمایه‌گذاریهای خطرپذیر) قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اختلالاتی که در زمان ناآرامی‌ها برای اینترنت ایجاد شده بود، بیان کرد: به دلیل شرایطی که در کشور وجود داشت، نیازمند بودیم که این فضا ساماندهی شود اما این طور نیست که بگوییم هیچ خسرانی برای کسب و کارها ایجاد نشد؛ با وجود این بنای دولت بر شفافیت بود.

علیه ابزارهای ما پروپاگاندای رسانه‌ای وجود دارد

آذری جهرمی با برشمردن دو عرصه پیام‌رسان و رسانه اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود باید به سمتی برویم که ظرفیت پیام‌رسانی را در کشور فعال کنیم. البته بحث رسانه با پیام‌رسان متفاوت است. ما اگر به لحاظ اعتماد عمومی مشکل داریم، باید آن را برطرف کنیم. البته پروپاگاندای رسانه‌ای نیز علیه ابزارهای ما وجود دارد که باید آنها را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود این بخشی از فضای مجازی در اختیار فضایی وجود دارد که برای ما تحریم شده است. از جمله گوگل پلی و اپ‌استور که گاهی سرویس‌های خود را به روی ما می‌بندند. بنابراین اقتصاد ما نباید مبتنی بر چارچوبی باشد که برای ما تحریم شده است. از طرفی موضوع رسانه در حوزه وظایف وزارت ارتباطات نیست. امروزه رسانه‌های سنتی در حال تبدیل به رسانه‌های نوین هستند اما در کانال‌های تلگرامی موجود فضای یکطرفه‌ای ایجاد شده که تاثیری در دنیا ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انتقادات درباره شرایط پذیرفتن پیام‌رسان‌های خارجی بیان کرد: گفته شده پیام‌رسانی از طرف ما مورد قبول است که اعمال حاکمیت ما را بپذیرد. اگر کسانی با این شرط مخالف هستند، باید بگویم وقتی یک پیام‌رسان هست که احکام ما را نمی‌پذیرد، چه اقدامی در برابر آن می‌توان انجام داد. بنابراین باید پذیرفت که این مسئله با برخورد رادیکالی طرفین حل نمی‌شود.

آذری جهرمی با بیان اینکه آینده کشور و دنیا در عرصه اقتصاد دیجیتال قرار گرفته، افزود: اگر کشوری دنبال نقش خود در این عرصه باشد، باید حرفی برای گفتن داشته باشد. شبکه ملی اطلاعات یعنی اگر ما بازار داخلی خود را داریم، به دنبال بازار جهانی نیز باشیم. در واقع شبکه ملی اطلاعات اکوسیستمی برای رشد کسب و کارهای نوپای داخلی است.

در این نشست برخی از صاحبان کسب و کارهای نوپا به بیان مشکلاتی پرداختند که در حوزه فناوری اطلاعات وجود دارد. از جمله موضوع مالیات که از ابتدا برای این شرکت‌ها لحاظ می‌شود. در صورتی که استارت‌آپ‌ها در سال‌های اول وابسته به سرمایه‌اند و به اعتقاد آنها نباید دغدغه مالیات داشته باشند.

مسئله دیگر اینکه بعد از خلق ایده و تولید محصول چطور می‌توان آن را به جامعه معرفی کرد؛ همچنین برخی فیلتر ابزارهای فناوری از جمله توییتر، فیس بوک و یوتیوب را دلیل داغ شدن بازار تلگرام دانستند که با فیلتر آن مشکل زیادی برای کسب و کارهای مبتنی بر آن ایجاد می‌شود.

همچنین برخی به اختلال ناشی از فیلتر چند روزه تلگرام و ضرری که این اختلال بر کسب و کارها ایجاد کرده بود، اشاره کردند و اظهاراتی که این  ضررها ناچیز بوده را غیرواقعی دانستند. بیشتر این کسب و کارها معتقدند فیلتر سرویس‌های خارجی بیش از اینکه کمکی به سرویس‌های داخلی باشد، خیانت به آنهاست زیرا به اعتماد مردم لطمه می‌زند.

محدودیت‌های محتوایی برای کسب و کارهای داخلی همچنین مسئولیت محتوای پلت‌فرم‌ها و نحوه برخورد با ناشران این محتوا از دیگر مواردی بود که به آن اشاره شد. تسهیل قوانین، فرآیند اقدام مجوز، موضوع کپی‌رایت، مسئولان ناآگاه و بدون دانش از دیگر مشکلات کسب و کارهای نوپا بود که درباره آنها به گفت‌وگو پرداختند.

Share