جهانی خبر داد:

ایجاد نخستین بانک سفال شمال کشور در گیلان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: نخستین بانک سفال شمال کشور به منظور تسهیل در روند کار پژوهشگران در رستم آباد رودبار ایجاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: نخستین بانک سفال شمال کشور به منظور تسهیل در روند کار پژوهشگران در رستم آباد رودبار ایجاد شده است.

ولی جهانی افزود: دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که برای دو هزار اثر از این تعداد یک بسته سفال تعریف شده است.

وی اظهار کرد: هر یک از بسته های سفال تعریف شده در بانک سفال، مستند سازی شده و دارای شناسه، نقشه و جی.پی.اس است.

وی ادامه داد: پیش تر بسته های یاد شده در مراکز مختلفی از رشت وجود داشت که اینک با ایجاد بانک سفال بسته های یادشده متمرکز و روند پژوهش برای پژوهشگران تسهیل شده است.

جهانی یادآور شد: پایگاه پژوهشی باستان شناسی مارلیک نیز در شهرستان رودبار بمنظور تحقیقات وسیع تر در تپه سه هزار و ۵۰۰ ساله مارلیک ایجاد شده است.

وی بر لزوم گسترش فعالیت های پژوهشی در رودبار بعنوان کانون حائز اهمیت فرهنگ، تمدن و گلچینی از اقوام مختلف در یک منطقه تاکید و تصریح کرد: پژوهش مهمترین راه کشف و رفع مشکلات به شمار می آید، لذا با سرمایه گذاری در این حوزه و اشاعه فرهنگ تحقیق می توان در آبادانی استان گامی اثرگذار برداشت.

تپه مارلیک یک محوطه باستانی در کرانه شرقی سفیدرود و درهٔ گوهر رود گیلان است، این تپه‌ بقایای به جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست کم سه تا سه هزار و ۵۰۰ سال پیش است و پژوهشگران گمان می برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان مردمان این تمدن بوده است.

گروهی از پژوهشگران نام مارلیک را برگرفته از واژگان گیلکی مار و لیک (سوراخ) می‌دانند و دلیل این نام گذاری را انبوه مارهایی که در گذشته در آن زندگی‌ می کردند، می‌دانند و گروهی دیگر مارلیک را برگرفته از نام قوم آمارد می شمارند، آنها مارلیک را ساخته شده از دو واژه مارد (اشاره به آماردها) و لیک (قوم) می‌دانند.

اگر این نظریه درست باشد این تمدن به مردم آمارد تعلق دارد و گروهی دیگر مارلیک در زبان سانسکریت را جایگاه مادرسالاران (یافت الهه های کوچک زن به نشان تقدس جایگاه مادر ) تعریف کرده اند.

شهرستان رودبار در جنوب استان گیلان واقع است.

دو هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۶۰ اثر از آنها در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

Share