سردار رشید در سی امین نشست تخصصی توسعه

انقلاب و جنگ تحمیلی هویت ساز است | پیوند بین حادثه جنگ تحمیلی با توسعه باید کنکاش شود

سردار محسن رشید، رییس اسبق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ اظهار کرد: پیوند بین جنگ تحمیلی با توسعه را باید زوابایی مختلف کنکاش کنیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سی امین نشست تخصصی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با محوریت “نقش دفاع مقدس در توسعه” با سخنرانی سردار محسن رشید رئیس اسبق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در سالن اجتماعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان برگزار شد.

در ابتدای جلسه کیوان محمدی، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان، گفت: همایش‌هایی که برای شهدا گرفته می‌شود نشان میدهد که شهدا چه در زمان جنگ و چه بعد از شهادتشان مظلوم بودند.

محمدی با بیان اینکه ما آنگونه که باید نمی‌توانیم مقام شامخ شهدا را گرامی بداریم و حق مطلب را ادا کنیم، یادآور شد: برای خیلی‌ها سوال خواهد بود که جنگ چه ارتباطی با توسعه دارد؟ قطعا اگر روحیه جنگنده و دلاورانه مردم که در جنگ از خودشان نشان دادند، نبود ما نمی‌توانستیم در توسعه کشور گام برداریم.

وی افزود: ماجرای جنگ در کشور ما هنوز تمام نشده است. هنوز حوادثی در کشور اتفاق می‌افتد، که در آینده امکان دارد بر افکار عمومی تاثیر بگذارد. جمعی که اینجا حضور دارند اگرچه تاریخ رسمی را ننوشتند اما در تاریخ مردمی نقش پررنگی ایفا کردند.

محمدی افزود: ارزش کار اینها به این است که در آینده حرف و حدیث کمتری خواهد بود و جای شکر دارد که این ها با همت والا خودشان آینده این کشور را میسازند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان یادآور شد: امیدواریم که بتوانیم اقداماتی را در راستای روشن کردن موارد جنگ به خوبی نشان دهیم.

محمدی با بیان اینکه باید جنگ ۸ ساله را با معیارهای همان زمان ارزیابی کنیم، گفت: تلاشهای ملت ایران و رهبری امام راحل در دوران انقلاب بود که جنگ تاریخی را در کشور رقم زدند.

انقلاب و جنگ تحمیلی هویت ساز است / روز شمار جنگ، بدون پژوهشهای میدانی ممکن نبود

سردار محسن رشید، رییس اسبق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ در این نشست اظهار کرد: پیوند بین جنگ تحمیلی با توسعه را باید زوابایی مختلف کنکاش کنیم.

رشید با بیان اینکه جامعه‌ای که برنامه ریزی نداشته باشد، امکان توسعه وجود نخواهد داشت، گفت: تاریخ هر جامعه‌ای نقش بسزایی در هویت سازی جوانان خواهد داشت. ما نسل دومی‌ها فرزندانی هستیم که مشروطه و کودتای سال ۳۲ را دیدیم و همین حوادث تاریخی سبب رقم خوردن انقلاب شد.

وی افزود: یک حادثه مهم به نام انقلاب و یک جنگ تحمیلی در تاریخ داریم که برای ما هویت ساز است و جز هویت ملی ماست و از پایه های توسعه ما نیزخواهد بود.

رییس اسبق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ با تاکید بر اینکه همه جوامع نیاز به الگوهایی دارند، گفت: الگوها زمانی تاثیر گذار خواهند بود که زنده باشند.

وی با اشاره به اینکه اساسا الگوها نقاط قوت جامعه محسوب می‌شوند، گفت: الگوها استوانه‌هایی هستند که میتوان به آن تکیه کرد و اگر این از زاویه ببینیم، متوجه می‌شویم که بار بزرگی بر دوش کسانی است که دوران انقلاب و جنگ را دیده اند.

رشید با بیان اینکه الگوی مدیریت در دوران ۸ ساله یک الگوی مهم است، گفت: باید الگوهایی که معرفی می‌شوند از شناسه‌های مستند و منابع مناسب ارائه داده شوند.

وی افزود: زمان انقلاب بنده یک جوان بودم و زندانهای شاه را دیدم و هرگز تصور نمی‌کردم که انقلاب اتفاق بیافتد و اصلا آمادگی برای انقلاب و حتی جنگ را نداشتیم و قطعا برای مکتوب کردن حوادث آن دوران هم آمادگی نداشتیم.

رییس اسبق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ با بیان اینکه  او فرمانده سپاه در دوران جنگ ۲۸ سال بودم، گفت: پژوهشگران میدانی جنگ، کم سن و سال بودند. آنچه که آن روز به عنوان پژوهش میدانی مربوط میشد بنده به نام روش آموزش توام با حرکت می‌نامم.

رشید تصریح کرد: گام‌های متوالی سبب تقویت این فعالیت شد که در زمان جنگ وجود نداشت و اولین گام در عملیات والفجر مقدماتی اتفاق افتاد و گام بعدی محققین و راویان را به میدان فرستادیم تا آموزش ببینند اما چگونگی نوشتن بعد از خیبر شروع شد گام بعدی گزارش‌های دسته جمعی بود.

وی با بیان اینکه عامل انسانی در ثبت و ضبط جنگ بسیار مهم است، گفت: این کار را نمی‌توانستیم بر اساس تئوری انجام دهیم و عامل انسانی در ثبت و ضبط روایت جنگ تحمیلی بسیار مهم بود.

رشید ادامه داد: در اولین سال جنگ توانسیم کتابی را از روایت کنندگان جنگ انتشار دهیم و بعد از جنگ کتابهای موضوعی شروع به چاپ شد. اگر چیزی به نام روز شمار جنگ تولید می‌شود، بدون پژوهشهای میدانی ممکن نبود.

رییس اسبق مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ با تاکید بر اینکه شهدا ذخایر بزرگ انقلاب هستند، تصریح کرد: آنچه که امروز به صورت صادقانه از جنگ داریم به همت کسانی است که خودشان را وقف روایت جنگ کردند و از آن بالاتر، خون شهدا تطهیر کننده آن است.

Share