در نوزدهمین جلسه شورای شهر رشت مطرح شد

از درخواست ورود مستقیم استاندار به پرونده شهرداری رشت تا انتقاد از بازداشت مدیران در دفتر کار

علوی گفت: حساب های شهرداری با صدور احکام قضایی مرتب مسدود می شود و بنده بارها به مسئولان ارشد استان و مسئولان قضایی تاکید کرده ام که با این معضلات عدیده نمی توان شهر را اداره کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نوزدهمین جلسه شورا عصر امروز ۴دی ماه در تالار شورا برگزار شد.

در این جلسه، رئیس شورا خواستار ورود مستقیم استاندار برای حل مشکلات شهرداری رشت شد. همچنین طرح تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری تقدیم صحن شورا شد.

ارایه راهکارهایی برای توسعه کمی و کیفی فضای سبز شهری، نامگذاری خیابانی به نام آیت الله رفسنجانی و… از دیگر موارد مطرح شده در جلسه عصر امروز بود.

لزوم ورود مستقیم استاندار جهت حل مشکلات شهرداری رشت

در این جلسه، رئیس شورا به مشکلات عدیده مالی شهرداری و بویژه صدور محکومیت های قضایی شهرداری اشاره نمود و ابراز کرد: در حال حاضر مظلومترین دستگاه خدماتی در رشت، شهرداری است. حساب های شهرداری با صدور احکام قضایی مرتب مسدود می شود و بنده بارها به مسئولان ارشد استان و مسئولان قضایی تاکید کرده ام که با این معضلات عدیده نمی توان شهر را اداره کرد.

امیر حسین علوی افزود: چنین دغدغه هایی اجازه برنامه ریزی برای کارهای اساسی را به مدیران شهرداری نمی دهد و آرامش خاطر را برای رسیدگی به مشکلات برای مدیریت شهری و شورا از بین برده است.

وی ابراز کرد: از همین تریبون استفاده کرده و از استاندار محترم درخواست دارم شخصا ورود کرده و برای حل مشکلات مرکز استان اقدام اساسی نماید.

علوی تاکید کرد: مدیریت شهری و شورا اجازه نمی دهد این مشکلات تبدیل به بحران شود اما بحق نیست که شهرداری زیر بار مشکلات خم شود و هیچ نهادی به آن کمک نکند. به عنوان رئیس شورا تاکید دارم اگر این رویه تداوم داشته باشد، معلوم نیست شهرداری از کدام منبع مالی باید طلب طلبکاران را بپردازد و غرامت بدهد. هرچند رای های صادره دستگاه قضا به عدل است، اما حقوق شهر و شهروندان ایجاب می کند برای تک تک لحظات برنامه ریزی نماییم.

وی تاکید کرد: شرایط فعلی شهرداری، زنگ خطری است و اگر لازم است باید تمام مدیران پیشین شهرداری را احضار و پاسخ دهند چگونه است که ملکی که.۲۰ سال پیش توسط شهرداری بدون اجازه مالک تصرف شده، اکنون بابد غرامت آن پرداخت شود!

رئیس شورا تاکید کرد: پیشانی استان با اینهمه مشکل، آینده سختی پیش رو دارد و پرسنل شهرداری نیز با این روند در زندگی دچار مشکلات مالی هستند.

وی خطاب به اعضای شورا اظهار کرد: همه ما برای حضور خود در شورای پنجم رسالتی را تعریف کرده ایم و اگر قرار است کار بزرگی نماییم، باید گام های بزرگی برداریم.

علوی در بخش دیگری از نطق خود، بیکاری و درخواست اشتغال را از جمله مهمترین مراجعات مردمی به شورا خواند و ابراز کرد: ایجاد اشتغال وظیفه تک تک مدیران استان است. ایجاد اشتغال مستلزم ایجاد زیر ساخت های گردشگری، تسهیل شرایط ورود سرمایه گذار و رونق بخشی به حوزه ساخت و ساز با تسهیل قوانین است.

وی از تلاش برای دیدار اعضای شورا با نمایندگان مردم در شهرستان رشت در مجلس خبر داد و افزود: امیدوارم این دیدار هفته آتی محقق شده و بتوانیم مشکلات رشت را به کمک نماینده های استان رفع نماییم.

علوی در پایان سخنان خود، مناسبت های هفته از جمله سالروز تولد شیون فومنی، سال نوی مسیحی و روز کاهش بلایای طبیعی را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد، بلا و بویژه زلزله از این کشور دور شود.

رئیس شورا همچنین ۸دی و سالروز بصیرت و بیداری مردم گیلان را هم یادآور شد و تاکید کرد: مردم گیلان با ذهن بیدار در مقابل اجانب ایستاده اند.

فاطمه شیرزاد نیز ولادت پیامبر مهربانی حضرت عیسی مسیح(ع) را تبریک گفت.

سخنگوی شورا با اشاره به روز ۸دی اظهار کرد: فتنه گر در کشور جایگاهی ندارد و چشمان انسان های انقلابی با بصیرت و ولایتمداری بیدار است و چشم فتنه همیشه بیرون است و در استان ما فتنه جایی نخواهد داشت.

طرح تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی شهرداری تقدیم صحن شورا شد

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا، نیز در نطق پیش از دستور جلسه اظهار کرد: مشکل مالی و پرداخت های متعدد غرامت از سوی شهرداری بسیار جدی است و مورد تاکید همه اعضای شوراست.

رضا رسولی تاکید کرد: رشت پیشانی استان و محرک استان است و حل این مشکلات نگاه استانی و عزم همه مدیران و مسئولان استان را می طلبد.

وی ابراز کرد: استاندار جوان با بکارگیری نیروهای جوان در بدنه مدیریتی نسیم امید را در استان وزانیده است و قطعا باید مشکلات رشت را به عنوان مرکز استان با نگاه ویژه ببینند.

رسولی افزود: اما این نافی وظیفه نظارتی ما نیست. اگرچه در دوره قبل نیز برخی از اعضای فعلی شورا حضور داشتند، ولی امروز روز حساب است و قبل از اینکه به حساب ما رسیدگی شود باید به حساب خود رسیدگی نماییم و باید تلاش کنیم در مسیر شکوفایی گام برداریم.

عضو شورا با اشاره به لوایح تعرفه عوارض که در کمیسیون های عمران و بودجه در حال بررسی است، ابراز کرد: این لایحه می تواند بخشی از مشکلات مالی شهرداری را مرتفع نماید.

رسولی همچنین خواستار تحقیق و تفحص در سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت شد و با ارایه طرحی در این زمینه به صحن شورا گفت: طرح تحقیق و تفحص از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت بین سالهای ۹۴ و ۹۵ با امضای چند تن از اعضای شورا تقدیم ریاست شورا می شود و امیدواریم مسئول وقت آن سربلند بیرون آید.

درخواست نامگذاری خیابانی به نام آیت الله رفسنجانی

رسولی با اشاره به ۸دی و روز بصیرت تاکید کرد: این روز نشان داد مردم ما با تمام توان از ارزش های نظام و انقلاب دفاع می کنند.

وی یاد بزرگان نظام و انقلاب را هم نام برد و تصریح کرد: فضای باز فعلی کشور مرهون خدمات بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است و قطعا همراهی بزرگانی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار موثر بوده است و آثار وجودی ایشان در بین ما وجود دارد و وظیفه ماست که این نام ها را حفظ کند.

رسولی خواستار نامگذاری یکی از معابر رشت به نام آیت الله رفسنجانی شد و تصریح کرد: با توجه به نزدیک شدن اولین سالمرگ ایشان، امیدواریم کمیسیون فرهنگی شورا نسبت به نامگذاری یکی از خیابان های رشت به پاس مجاهدت های ایشان اقدام نماید.

وی یادآور شد؛ در برخی از شهرها این نامگذاری صورت گرفته است و لازم است ما نیز به عنوان فرزندان انقلاب به وظیفه خود عمل نماییم.

دستگاه های متولی در روزهای بحران کنار شهرداری باشند

محمد حسن علیپور نیز روز ۸دی را گرامی داشت و گفت: این روز نماد ولایت پذیری و بصیرت مردم رشت است.

عضو هیات رئیسه شورا با اشاره به بحران برف سال گذشته اظهار کرد: سازمان هایی که باید در زمان بحران به داد شهرداری برسند، حضور ندارند و فشار روزهای بحران بر سر کارگران خدمات شهری است.

علیپور اظهار کرد: لازم است برای مقابله با بحران های احتمالی آمادگی داشته باشیم و از دیگر دستگاه های متولی هم بخواهیم در کنار شهرداری باشند.

عضو هیات رئیسه شورا ابراز کرد: در سازمان فرهنگی و سالن حجاب نیروهای شرکتی ۶ماه است که حقوق نگرفته اند. از ریاست شورا می خواهم اقدام جدی در این زمینه نماید. البته تشکر می کنم که هدیه شب یلدا به نیروهای خدمات شهری نیز تعلق گرفت ولی در حال حاضر نیروهای راننده هم دو ماه است حقوق نگرفته اند.

وی از اعضای شورا خواست نیروهای پیمانکار شهرداری را تحت نظر شرکت تعاونی شهرداری درآورند.

میراث آرسن میناسیان، حفظ کرامت انسان ها بود

محمد حسن عاقل منش روز ۸ و ۹دی را که به نام روز بصیرت و ولایتمداری نامگذاری شده است، تبریک گفت و تاکید کرد: مردم ولایتمدار رشت در این روز با آرمان های ولایت و امام و رهبر تجدید پیمان کردند.

عضو شورا نیز سال نو مسیحی را به شهروندان ارمنی تبریک گفت و تاکید کرد: هموطنان مسیحی دوشادوش برادران و خواهران مسلمان در برهه های تاریخی شریک بوده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا یاد نیکی های ارسن میناسیان را پاس داشت و تصریح کرد: این خیر مسیحی با آثار ماندگار خود خط بطلانی بر تفرقه میان همشهریان خود کشید. راه اندازی اولین داروخانه شبانه روزی در رشت و آسایشگاه معلولین و سالمندان کشور نمونه هایی از اقدام های این خیر نیکوکار بود که باعث شد پیر و جوان در مراسم تشییع وی حضور یابند.

عضو شورا تاکید کرد: درس وحدت و حفظ کرامت انسان ها مهمترین میراث آرسن بود. پس به احترام نیکوکاری های وی می ایستم تا به همکاران شورایی خود بگویم اگر بنده پیش از هر تصمیمی منافع شخصی را در نظر گرفته ام بنده را ببخشید و بمن متذکر شوید که میراث دار چه بزرگانی در این شهر هستم.

عاقل منش به زلزله های اخیر کشور اشاره نمود و افزود: این زمین لرزه ها در آستانه زلزله بم زنگ خطری برای ماست تا اگر در شهر ما رخ دهد تا چه میزان برای مقابله با بحران آمادگی داریم.

وی همچنین اظهار کرد: ایرادگیری بدون راهکار ثمره ای برای این شهر ندارد و بهترین راهکار حفظ وحدت، همدلی و عدم اتلاف وقت شورا با مسائل حاشیه ای و کم اهمیت است. لذا پیشنهاد می دهم با تشکیل کارگروهی در اسرع وقت با بهره مندی از توانمندی های متخصصین این حوزه برنامه ای برای کاهش خسارات ناشی از زلزله با توجه به وضعیت موجود شهر تدوین شود.

عاقل منش شورای پنجم را شورایی با ترکیب افراد متخصص، با تجربه و جوان و پرانرژی توصیف کرد و افزود: از چنین شورایی انتظارات نیز فراتر است آن هم در شرایطی که در بسیاری از زمینه های عمرانی، اقتصادی، محیط زیستی، ترافیکی و… مشکلاتی از گذشته بجا مانده است.

وی به تلاش شورای پنجم برای انتخاب شهرداری با تجربه و متخصص اشاره نمود و ابراز کرد: انتخاب شهردار با ۱۱رای بارقه امیدی برای رفع مشکلات بجامانده از گذشته است. اما همه مسائل شبیه روزهای نخست پیش نرفت و اگر چشممان را روی حقیقت نبندیم باید بپذیریم که گاهی مسائلی جزئی بوجود آمده است که ادامه دار بوده و منجر به دلخوری هایی نیز شده است.

عاقل منش خطاب به دیگر اعضای شورا اظهار کرد: هریک از ما نماینده هزاران نفر از مردم این شهر هستیم لحظه ای تصور کنید در شهری هزاران نفر در مقابل هزاران نفر صف آرایی کنند آیا آن شهر به نقطه مطلوبی می رسد؟ یا هر لحظه با خطر نزاع دسته جمعی و هرج و مرج مواجه است؟ در نقطه مقابل تصور کنید شهری را که همه مردمان ان در کنار هم برای تحقق اهدافشان در تلاشند کدام یک را برمی گزینید؟

وی تاکید کرد: امروز در کنار هم جمع شده ایم تا شهری بسازیم در شان مردم رشت. امروز میراث دار انبوهی از مشکلات هستیم اما ایا صرف به دنبال مقصر بودن دردی را دوا می کند؟ یا پافشاری بر اشتباهات گذشته مساله‌ای را اصلاح و رفع می کند؟ قطعا اینطور نیست و همه بر آن واقفیم.

عضو شورا تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که با ورود سرمایه گذار رونق اقتصادی به رشت بازگردد تا پس از سالها به جای صحبت در مورد رودخانه ها و تاب عینک اقدام موثری انجام دهیم. سرمایه گذار به امنیت و آرامش نیاز دارد و امنیت در بستر فرهنگ بروز می کند و فعالیت های فرهنگی باید با برنامه ریزی باشد. می خواهیم سراوان پس از سالها نفس بکشد، پای گردشگران به شهر باز شود و رشت مقصد گردشگری شده و فرهنگ و اصالتمان را به دنیا معرفی کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در پایان اظهار کرد، به زودی برنامه های فرهنگی کلان شهر رشت تدوین شده و به صحن شورا می رسد.

سرانه فضای سبز رشت تنها ۴/۲ دهم درصد

احمد رمضانپور نیز در نطق پیش از دستور جلسه گفت: معضلات و مشکلات رشت بسیار زیاد است و هر زمان که نطق دارم، بخشی از مشکلات را بیان نموده و تلاش می کنم راهکار نیز ارایه دهم.

عضو شورا با اشاره به وجود دو نوع فضای سبز در محیط های شهری که به دو نوع فضای سبز موثر و مفید تقسیم شده است، تصریح کرد: رشد فزاینده شهر نشینی و افزایش ترکیب جمعیتی شهری نسبت به روستا تبعاتی را برای مدیران شهری ایجاد کرده و بویژه در حوزه آب و خاک و فضای سبز شهری مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی به نقش های مختلف فضای سبز در محیط های شهری اشاره نموده و تاکید کرد: توسعه فضای سبز علاوه بر نقش اجتماعی و اقتصادی می تواند فضای زیست را برای جامعه شهری تلطیف نماید.

رمضانپور ابراز کرد: طبق بررسی های سازمان مسکن و شهرسازی، سرانه قابل قبول فضای سبز بین ۷تا ۱۲متر مربع درنظر گرفته شده است. طبق استاندار سرانه فضای سبز رشت باید ۹متر مربع باشد اما اکنون سرانه فضای سبز ما ۴/۲ دهم درصد است. چنین فضای سبزی برای شهری که اقلیم مناسبی دارد، یک فاجعه اکولوژیکی است. رشت نه تنها از استانداردهای بین المللی بلکه از استانداردهای کلانشهری هم بسیار فاصله دارد.

رمضانپور در ارایه راهکارهایی برای توسعه کمی فضای سبز شهری مطالبی بیان نمود و تاکید کرد: حداقل کار این است که در فضاهای عمومی مدیربت شهری برای ایجاد فضای سبز اقدام فوری نماید. و افزایش کمی فضای سبز داشته باشیم. حریم رودخانه ها و زمین های که بلااستفاده مانده است باید زیر توسعه فضای سبز قرار گیرد.

رمضانپور با اشاره به مراحل اخر واگذاری باغ لاکان به شهرداری ابراز کرد: افزودن باغ های شهری مثل باغ سالار مشکلات بسیار پسندیده بود و باید تلاش کنیم باغ ۷هکتاری زربافی، باغ خصوصی احمد زاده و داوودی را نیز با کمک خود مالکیت احیا نموده و به فضای سبز اضافه نماییم.

وی همچنین خواستار کاشت نهال در مناطق ۵گانه و کنار رودخانه ها و ورودی های شهر رشت شد.

عضو شورا به درختهای ورودی شهر فومن اشاره نمود و اظهار کرد: متاسفانه بعد از انقلاب نتوانستیم درختان مسیر فومن را نگهداری نماییم و به ناحق بخشی را هم از بین بردیم.

کاشت درخت در ورودی های شهر، کاری نیست که نتوانیم انجام دهیم. بنابراین باید حدود اربعه رشت و ورودی های چهارگانه رشت را درخت بکاریم.

رمضانپور تاکید کرد: برخی درختهای کاشت شده در فضای سبز عمومی مناسب محیط و اقلیم ما نیست و نگاه سلیقه ای جای کار کارشناسی را گرفته است.

حتی شاخ های درختان نیز غیر اصولی بریده می شود. بنابراین، نیاز داریم یک طرح جامع فضای سبز تدوین نماییم. شهر هایی که طبق قانون فضای سبز آن پایین است، راهکارهای قانونی ارایه دهیم. به عنوان نمونه، سازمان منابع طبیعی موظف هست اراضی مورد تملک خود را در اختیار مدیریت شهری قرار دهد تا به سرانه فضای سبز شهری اضافه نماید.

رمضانپور همچنین به ضرورت راه اندازی پروژه آب خام اشاره نمود و گفت: بر اساس ابلاغیه وزارت کشور ، شهرداری ها باید سیستم آبیاری مدرن داشته باشند. افزون بر آن پیمانکار نگه داری فضای سبز موظف است اب را ۲۰سانت در زمین بفرستد. ولی اکنون شاهدیم با شیوه غیر اصولی فضای سبز شهری ابیاری می شود.

رمضانپور تاکید کرد: باید در حوزه افزایش کیفی فضای سبز تلاش ویژه ای صورت گیرد.

رمضانپور در بخشی از سخنان خود به ایجاد تسهیلات برای سرمایه گذار اشاره نمود و ابراز کرد: نمی گویم با مجرمین برخورد نکرد، ولی در استانی که مدیران در محل کار خود امنیت ندارند و گرفتار می شوند، در چنین شرایطی هیچ سرمایه گذاری ورود نمی کند.

Share