دیارمیرزا گزارش می‌دهد

اتفاقات عجیب در شهرداری رشت | ضربه به حیثیت مدیریت شهری با اقدامات اشتباه

درحالی که شهردار رشت در پاسخ به انتقادات شایسته سالاری را مبنای انتخاب مدیران و جابجایی صورت گرفته عنوان کرده بود، حالا پس از ۲۰ روز از این تغییرات اتفاق عجیبی در شهرداری رشت رخ داده است

شهرداری رشت

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا نیمه نخست آذرماه سال جاری مسعود نصرتی شهردار رشت سرانجام دست به تغییرات در بدنه شهرداری زد تا مدیریت شهری رشت با تیمی جدید متشکل از برخی مدیران قدیمی و برخی چهره‌های کمتر شناخته شده دوره جدیدی را آغاز کند.
انتصابات صورت گرفته در شهرداری رشت از همان روزهای نخست از یک سو مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفت و تعدادی از آنها تغییرات صورت گرفته و حضور برخی مدیران امتحان پس داده را که کارنامه چندان مناسبی نیز در دوران فعالیتشان از خود به جای نگذاشته بودند چند گام به عقب ارزیابی کردند.
صدور انتصابات خارج از چارت مصوب شهرداری و ایجاد پست‌های من درآوردی، انتخاب یک زن و شوهر برای دو معاونت حساس شهرداری و همچنین استفاده از نیروهای غیربومی و بی‌توجهی به نیروهای شایسته بومی نیز دیگر انتقاداتی بود که حتی در همان زمان صدای تعدادی از اعضای شورای شهر را درآورد.
درحالی که شهردار رشت در پاسخ به انتقادات شایسته سالاری را مبنای انتخاب مدیران و جابجایی صورت گرفته عنوان کرده بود، حالا پس از ۲۰ روز از این تغییرات اتفاق عجیبی در شهرداری رشت رخ داده است که مبنای انتخاب مدیران در شهرداری را زیر سوال برده و شائبه معامله‌گری در انتخاب مدیران را تقویت می‌نماید.
مسعود نصرتی در حالی مهناز استقامتی را به عنوان معاون شهرسازی و معماری و همچنین همسر او حامد اخوان را به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری رشت منصوب کرده بود که حالا خبرهای رسیده حاکی از این است که پس از معارفه مهناز استقامتی تنها یک هفته بیشتر در محل کار خود در شهرداری رشت حضور نداشته و در هفته های اخیر  غیبت داشته و پس از پیگیری از علت غیبت مشخص شد ایشان به محل کار قبلی خود بازگشته و در اقدامی عجیب همچنان به عنوان سرپرست شهرسازی و معماری منطقه ۲۱ شهرداری تهران مشغول بکار است اما همسر ایشان همچنان در رشت بعنوان معاون حضور دارند و آقای شهردار نیز مجبور شده در سکوت کامل خبری سرپرستی برای این معاونت انتخاب کند تا این آبروریزی پنهان بماند! ناگفته نماند که در همان زمان نیز از گوشه و کنار شنیده‌هایی به گوش می‌رسید که استقامتی شرط حضور خود را در رشت معطوف به اعطای یک پست معاونت به همسرش کرده بود که حالا با اتفاقات رخ داده آن شنیده‌ها چندان بیراه نیز به نظر نمی‌رسد و هدف تنها پیدا کردن یک رزومه معاونت شهرداری کلانشهر برای آقای همسر بوده است! اینجاست که ضرورت دارد شهردار رشت به شهروندان و اصحاب رسانه پاسخ دهد که برچه اساس و مبنایی و با سفارش چه کسانی افرادی گمنام و ناشناخته را به عنوان معاون خود برگزیده تا او اینگونه یک شهر را به استهزا بکشاند!
اما اشتباه مسعود نصرتی تنها در موارد بالا خلاصه نمی‌شود بلکه در انتخاب مدیران مناطق نیز انتصابات عجیب و سفارشی صورت گرفته است. باید از آقای شهردار بپرسیم که آیا در رشت و در میان مدیران شهرداری قحط‌‌ الرجال بوده که مدیرانی را به عنوان شهرداران منطقه انتخاب کرده که تا پیش از این شهری با بودجه بیش از ۵ میلیارد تومان را مدیریت نکرده بودند و حتی برخی نیز دارای پرونده قضائی هستند و درست آنها در مناطقی به کار گرفته شده‌اند که منابع اصلی درآمد شهرداری رشت از آن مناطق تامین می‌شود و کوچکترین اشتباه از آن ناحیه می‌تواند سبب کاهش درآمد شهرداری را فراهم آورد.
در حالی که در کنار معضل پسماند، اندک اندک به بحران احتمالی برف نیز نزدیک می‌شویم انتقاد دیگری که به شهردار رشت وارد است، تعداد بالای سفرهای خارج از استانی شهردار رشت و توجه به طرح‌ها و پروژه‌هایی است که اجرای آنها نیازمند تصمیمات ملی و خارج از حیطه مدیریت شهری است که این مورد نیز انتقاد برخی اعضای شورای شهر را در پی داشته است. آقای شهردار باید بداند که نیاز فعلی شهر فعالیت کریدور شمال و جنوب و فعالسازی راه ابریشم نیست و درحالی که چندین ماه است مناطق مختلف رشت وضعیت جنگ زده پیدا کرده نباید به گونه‌ای عمل کنیم که سبب نارضایتی مردم شویم.
اعضای شورای شهر رشت نیز موظف هستند با نظارت قوی بر عملکرد شهرداری رشت جلوی تخلفات احتمالی و ضعف‌های مشهود را تا دیر نشده بگیرند تا به شهر رشت خسارت وارد نشود.

Share