در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

آشوب‌های اخیر در کشور قرار بود سال آینده اجرا شود | بیش از ۲۰ کشته طی چند روز آشوب

سراج خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها در فاز نخست به دنبال آشوب گسترده با مدل سوریه و لیبی بودند، در فاز دوم سعی داشتند آشوب را به سمت عملیات مسلحانه و تسخیر و تصرف ببرند و نهایتا در فاز سوم با ورود گروه‌های تروریستی از مرز‌ها و استان‌ها به سمت تهران حرکت کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، پشت صحنه حوادث اخیر کشور امشب با حضور رضا سراج؛ کارشناس مسائل راهبردی و امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری بررسی و تحلیل شد.

رضا سراج کارشناس مسائل راهبردی اظهار کرد: آشوب‌های اخیر در کشور طراحی راهبردی و عملیاتی از سوی آمریکایی‌ها، سعودی‌ها و صهیونیستهاست که قرار بود سال آینده اجرا شود.

وی ادامه داد: آنها با توجه به شرایط منطقه دست به اجرای زود هنگام این طرح زدند که با هوشیاری مردم و اقدامات مسئولان انتظامی و امنیتی در فاز نخست شکست خورد.

این کارشناس مسائل راهبردی تصریح کرد: طرح و برنامه اغتشاشات اخیر هم به لحاظ راهبردی و هم به لحاظ امنیتی طراحی خارجی بود که با استفاده از بستر اجتماعی شکل گرفت.

وی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که در رسانه‌های خارجی درج کرد آمریکایی ها در کاخ سفید مرکزی را برای تغییر ساختار ایران ایجاد کردند و گفتند که باید از رکود اقتصادی برای شورش‌های ملی و قومی استفاده کرد.

سراج خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها در فاز نخست به دنبال آشوب گسترده با مدل سوریه و لیبی بودند، در فاز دوم سعی داشتند آشوب را به سمت عملیات مسلحانه و تسخیر و تصرف ببرند و نهایتا در فاز سوم با ورود گروه‌های تروریستی از مرز‌ها و استان‌ها به سمت تهران حرکت کنند.

این کارشناس مسائل راهبری با اشاره به اینکه آنان منافقین را جمع آوری و از بستر شبکه های اجتماعی برای پردازش و تولید محتوا برای زمینه سازی اغتشاشات استفاده کردند، گفت: این حوادث ری استار تستی برای بی ثبات سازی بود که توانستند به برخی مراکز مذهبی ضربه زنند.

در ادامه برنامه امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رییسه مجلس اظهار کرد: آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به دلیل شکست های اخیر در اقلیم کردستان، لبنان و کودتای علی عبدالله صالح در یمن دست به اجرای طرحی زدند که بنا بود سال آینده در ایران اجرا کنند.

وی ادامه داد: اطلاعات دقیقی داریم که مثلثی در وزارت خارجه آمریکا از گروه‌های ضد انقلاب تشکیل شده و اتاق فکری برای طراحی زمینه های اغتشاشات در ایران بعد از سال ۹۷ شکل گرفته بود.

نماینده مردم قم تصریح کرد: برنامه آنها این بود که اغتشاشات از شهرهای کوچک شروع و به تهران ختم شود که با حضور مردم طرح آنان بهم ریخت.

امیرآبادی فراهانی ادامه داد:‌ مطالبات معیشتی اقتصادی مردم به حق است اما برخی از بازداشت شدگان اذعان داشتند که فریب رسانه‌های خارجی درباره افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مجلس را خوردند که این موضوع اصلا صحت نداشته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: درصد قابل توجهی از بازداشت شدگان حوادث اخیر، بومی شهر‌ها نیستند و جزو اراذل و اوباش و یا سابقه دارانی هستند که پیش از این رصد اطلاعاتی شده اند.

در ادامه برنامه  وکیلی عضو هیئت رییسه مجلس در ارتباط تلفنی با بیان اینکه آمریکایی ها از چهل سال پیش و از زمان پیروزی انقلاب با ما دشمنی داشتند و رویکردشان براندازی نظام بوده است، اظهار کرد: اکنون در آمریکا دیوانه ای سر کار است و به گونه ای در تحولات اخیر در اتاق فرمان نشسته که گویا کار دیگری در آن کشور ندارد.

وی ادامه داد: جمعیت تجمع کنندگان حوادث اخیر در سراسر کشور ۴۰هزار نفر بوده اما انقدر برای آنها مهم بود که برای کشوری مثل ایران آرزوی براندازی داشتند.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: سعودی ها در نهایت عصبانیت به سر می‌برند و آرزوهای خود را در کف خیابان‌های تهران دنبال می‌کنند.

بیش از ۲۰ کشته طی چند روز

سراج کارشناس مسائل راهبردی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمریکا و کشور‌های اروپایی بازی دومینو طراحی کرده بودند به طوری که، کشور‌های اروپایی نقش پلیس خوب را بازی می‌کردند، گفت: جریان مالباختگان اعتراض مشروعی داشتند به گونه‌ای که متضرر شده بودند، آن‌ها مراجعات مکرری به مجلس و بانک مرکزی داشتند و لذا اعتراضات خود را به این صورت دنبال می‌کردند.

وی با اشاره به جریان منافقین، سلطنت‌طلبان و چپ‌های مارکسیستی خاطرنشان کرد: این جریانات فراخوانی را در تهران اعلام کردند به طوری که به رئیس جمهور اهانت شد و در نوبت بعدی در میدان انقلاب اقدامات ساختارشکنانه را دنبال کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مالباختگان صف خود را از جریان به وجود آمده جدا کردند، اظهار داشت: در مشهد مردم مالباخته تا ظهر تجمع کرده بودند و بعد از آن جریانی که سازماندهی کرده بودند وارد عمل و ساختارشکنی شد، به طوری که در سی و دو نقطه از تهران اعلام فراخوان کردند، شعار‌های سراسر کشور مشابه بود و همچنین بعضا لیدر‌ها در شهر‌های مختلف لباس متحدالشکل داشتند.

سراج ادامه داد: این جریان برای روز شنبه در ۷۲ نقطه فراخوان دادند به طوری که در ۴۲ نقطه درگیری ایجاد شد و دو کشته به جا ماند، آن‌ها تلاش کردند فاز آشوب را کنترل و وارد عملیات مسلحانه کنند، در روز یک‌شنبه در ۱۲۰ نقطه فراخوان دادند و در ۵۲ نقطه درگیری به وجود آمد، متاسفانه در روز یکشنبه آن‌ها وارد فاز درگیری مسلحانه شدند و ۱۴ نفر کشته شد و در روز دوشنبه اعلام فراخوان در ۱۳۹ نقطه دادند به طوری که ۸ نفر کشته شدند.

وی با اشاره به اینکه آن‌ها به ۸۵ بانک در سه روز حمله کردند و ۴۰ خودرویی عمومی را به آتش کشیدند، افزود: آن‌ها در ۲۵ نقطه به اماکن مقدس حمله کردند، حتی پرچم کشور را به آتش کشیدند که می‌توان آن را اقدام تروریستی و انتقام‌جویانه اعلام کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نیروی‌های انتظامی و امنیتی هوشیاری به خرج داد و به خوبی عمل کردند، گفت: حضور گسترده و به موقع مردم آب بر آتش جنگ محاسباتی دشمن ریخت به طوری که آمریکایی‌ها دچار محاسبات غلط شدند.

سراج تصریح کرد: این آشوب‌ها می‌خواهد ایران را بی ثبات کند تا در اثر آن قدرت محاسباتی آمریکا بالا برود تا از این طریق ایران اراده آمریکا را در تغییر برجام بپذیرد.

وی با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی به عنوان شتاب دهنده عمل می‌کنند به طوری که فاصله بین اعتراض و آشوب را از بین بردند، خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی، شبکه‌های رفتارساز هستند لذا قدرت ساخت جنبش بی سر را دارند.

این کارشناس مسائل راهبردی ادامه داد: کسی به دنبال بستن پیام رسان‌ها نیست اما چرا در داخل قدرت کنترل سرور‌ها را نداریم.

سراج با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ شکاف اجتماعی شکل گرفت که توسعه با نگاه به بیرون بود و آثار آن را در قالب اعتراض و اغتشاش دیدیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این جنبش اتاق فکر بیرونی دارد، ادامه داد: در سه ماهه اخیر شبکه های اجتماعی عملیات اعتماد زدایی از نظام را ایجاد کردند به طوری که مطالبات مردم افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به نقش محرک سیاسی در طی سه ماه گذشته ادامه داد: برخی از مقامات ثابت به عنوان محرک سیاسی عمل کردند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طراحی راهبردی عملیات خارجی داشت، گفت : قرار بود سال بعد این عملیات اجرایی شود اما بسترهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را آمریکا به وجود آورد.

سراج با اشاره به اینکه پیام رسان ها خدماتی را به مردم ارائه می‌دهند که می‌تواند مفید باشد، گفت : باید از مردم تشکر کرد، مردم تحت رهبری امام آموخته‌اند که هر جا نا امنی ایجاد شد باید در صحنه حضور پیدا کنند.

محمد علی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه گسل‌های نارضایتی ما از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها تحریک شد و هرگاه نارضایتی خود را نشان داد، دشمنان ما تلاش کردند تا بر این گسل سوار شوند، افزود: این رخداد در درون اطلس ما ویژگی‌های جدیدی داشت، جریان لمپنیسم و تجزیه طلبان در این اعتراضات حضور داشتند.

 وی با بیان اینکه متن اعتراض مردم گرفتار حاشیه شد، گفت: متن اعتراض مردم به حق بود، از منظر منافع ملی و متغیر‌های قدرت باید مسائل را در اطلس جمهوری اسلامی ایران طوری ببینیم که اگر آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی‌ها بخواهند همه امکانات خود را به کار بگیرند باید اقدامات آن‌ها را خنثی کرد.

وکیلی با اشاره به نارضایتی‌هایی که در نتیجه وضعیت معیشت و مشکلاتی که در خصوص موسسات مالی و اعتباری پیش آمد، اظهار داشت: این موضوع زمینه سوء تفاهم عمومی را فراهم کرد به طوری که در شهریورماه وقتی تجمع مالباختگان موسسات مالی و اعتباری صورت گرفت گفتم اگر این تجمعات هرچه زودتر از کف خیابان‌ها جمع نشود ممکن است نارضایتی‌های جزیره‌ای ترکیبی شود و سبب ایجاد گسل‌های اجتماعی و درگیری شود، ما باید تحلیل جامعه شناختی از اتفاقات داشته باشیم.

 این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه سهم دشمنی آمریکا، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها ثابت است و متغیر متفاوت نیست گفت: ممکن است این سهم کمی در تاکتیک‌ها تفاوت داشته باشد، ما ساده از کناره حوادث گذشتیم و نخواستیم موضوع را از منظر منافع ملی نگاه کنیم، خلأ رفتاری و سازمانی داشتیم و این بار این خلأ از اعتراض مدنی خوش‌خیم به بد خیم تبدیل شد.

 امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه با شعله ور شدن آشوب داعش قصد ورود داشت، اما سربازان گمنام امام زمان (عج) آن‌ها را در نطفه خفه کردند،  اظهار داشت: پیام رسان‌های اجتماعی بر سر موضوع بنزین دروغ نوشتند.

 وی با اشاره به اینکه مجلس و دولت باید تلاش مجدانه برای حل مشکلات مردم داشته باشند، عنوان کرد: داعش از طریق فضای مجازی و تلگرام به داخل مجلس آمد.

 امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه مردم در روز اول صف خود را از آشوبگران جدا کردند، گفت: دشمن طراحی خود را برای ایجاد آشوب کرده بود، این اتفاق از اتاق فکر آمریکا بیرون آمد و عوامل آن برای مسئولان نظام مشخص است.

 وی با اشاره به بحث قانون اساسی پیرامون تجمعات و اعتراضات افزود: قانون موضوع تجمعات و اعتراضات را مشخص کرده است به طوری که مردم می‌توانند از طریق وزارت کشور و استانداری‌ها مجوز بگیرند.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۷ همه مربوط به حقوق مردم است، تصریح کرد: واقعیت این است که ما در کشور مشکل داریم، اما در کنار مسائل و مشکلات مدیران خوب هم وجود دارد، بعد از انقلاب اسلامی کار‌های بزرگی در کشور صورت گرفت به طوری که روستا‌های زیر ۲۰ هزار خانوار نداریم که برق نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید در بحث مبارزه با فساد و حقوق مردم کار‌هایی انجام دهیم، افزود: حقوق مدیران و مقامات کشور به صورت شفاف در دسترس عموم باید قرار بگیرد، عوارض برق، آب و گاز برای سال ۹۷ افزایش نخواهد یافت.

امیرآبادی فراهانی با بیان اینکه از سوی رسانه‌ها بزرگنمایی در رابطه با بودجه نهاد‌های فرهنگی صورت گرفته است، گفت: در خصوص موسسات مالی و اعتباری بار‌ها به بانک مرکزی گفتیم که موضوع را تمام کنند، اما تاخیر ایجاد شد.

 این عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به اینکه باید پیام رسان‌های اجتماعی در کشور ساماندهی شوند، افزود: اگر دشمن از موبایل استفاده می‌کرد می‌توانستیم آن‌ها را رصد کنیم، چرا در کشوری که ۸۰ میلیون نفر جمعیت دارد وزیر از مدیر یک پیام رسان بخواهد که تلگرام را برای دو ساعت ببندد، چرا باید انقدر التماس کرد، در این شبکه‌ها هزاران فساد وجود دارد، این پیام رسان‌ها باید در داخل کشور مدیریت شوند، در این صورت می‌توانیم فضای کسب و کار را شکل دهیم.

Share