معاون تحقيقات و فناوری وزارت بهداشت:

۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی گیلان فعالیت علمی ندارند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در بخش تحقیقات پژوهشی،گیلان باید فعال‌تر عمل کند، گفت: ۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های گیلان فعالیت علمی ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دکتر رضا ملک زاده در برنامه هفته پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بانک صادرات، ضمن تبریک هفته پژوهش، اظهار کرد: طبق برنامه پنجم و ششم توسعه،کشور باید تا سال ۱۴۰۴ جایگاه نخست آموزش و پژوهش را کسب کند.

وی، تصریح کرد: برای رسیدن به این امر مهم باید بدنبال افزایش همکاری بین‌المللی و سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌های دانش بنیان و حمایت از طرح‌های پژوهشی و تحقیاتی باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، بودجه پژوهشی در سال ۹۵ را حدود ۳۶۰ میلیارد تومان در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی موظفند تا طبق قانون یک درصد از بودجه خود را در سال به تحقیقات اختصاص دهند،که دانشگاه گیلان نیم درصد از بودجه خود را به امر پژوهش اختصاص داد.

ملک‌زاده، اضافه کرد: فعالیت‌های مهمی در حوزه پزشکی در کشور انجام شده که ازجمله آنها، ایجاد موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی کشور، راه‌اندازی برنامه ثبت بیماری و افزایش واحدهای تحقیقاتی در بیمارستان‌هاست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، از راه‌اندازی ۸۰ مرکز رشد در سراسر کشور طی سالیان اخیر خبر داد.

وی، فناوری و تحقیق را از اولویت‌های مهم حوزه سلامت عنوان کرد و گفت: ایجاد فضای مطلوب رشد فناوری، تبدیل علم به محصول و بکارگیری دانش در خدمت سلامت نیازمند برنامه و ساز و کار جدی است.

ملک‌زاده، با بیان اینکه یکی از موازین بسیار مهم در تحقیقات علوم پزشکی، رعایت اخلاق است، افزود: نیروهای انسانی و به ویژه محققین و دانشمندان اساس ثروت یک ملت هستند.

وی، مهم‌ترین اقدامات در حوزه پژوهش‌ها و فناوری سلامت را توسعه و تکمیل آزمایشگاه‌های جامع تحقیقات، توسعه کیفی پژوهش‌ها، شرکت‌های دانش بنیان، موسسه ملی توسعه علوم پزشکی ایران دانست و گفت: به دنبال تحول بسیار عظیم در حوزه پزشکی هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه در بخش تحقیقات پژوهشی، گیلان باید فعال‌تر عمل کند، یادآور شد:پایین بودن کیفیت مقالات یکی از مشکلات دیگر پژوهشگران است.

وی، اضافه کرد: ۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های گیلان فعالیت علمی ندارند و ۴۲ درصد هم کمتر از ۱۰ مقاله دارند و تنها بیش از ۲۰ درصد از اعضای هیئت علمی کار علمی کرده‌اند.

ملک‌زاده، با تاکید بر اینکه تیم‌های تحقیقاتی باید در استان ایجاد شود،یادآور شد: در مجموع در کل کشور در حوزه پیگیری و پایش اهداف و برنامه‌ها در شاخص‌‌های نوآوری دارای رشد هستیم.

وی، با بیان اینکه تحقیقات کوهورت می‌تواند جهش بزرگی در پژوهش‌های حوزه سلامت ایجاد کند،خاطرنشان کرد: یک سوم شرکت‌های دانش بنیان کشور در حوزه سلامت فعال هستند.

وی، نیروی انسانی مستعد، علاقمند و باانگیزه، راه‌اندازی آزمایشگاه جامع و پیشرفته،مرکز مجهز آموزشی و مقالاتی برای مطالعات ملاحضه‌ای بالینی،رعایت اخلاق در کلیه مراحل پژوهش را از زیرساخت‌های مهم و اساسی پژوهش مورد نیاز در دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد.

Share