لاریجانی در همایش پاسداشت نهضت جنگل

۸۰۰۰ شهید گیلانی نشان‌ دهنده این است که گیلانیان شاگردان میرزا کوچک جنگلی هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۸۰۰۰ شهید گیلانی خود نشان‌ دهنده این موضوع است که گیلانیان شاگردان میرزا کوچک جنگلی هستند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا همایش پاسداشت نهضت جنگل و بزرگداشت نود و ششمین سالگرد شهادت میرزا کوچک جنگلی با حضور دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر مصطفی سالاری استاندار گیلان، نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مدیران و فعالان سیاسی و اقشار مختلف مردم در سالن اجتماعات بانک صادرات برگزار شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش با بیان اینکه میرزا شخصیتی تأثیرگذار و جذاب در تاریخ معاصر داشته است، گفت: در تاریخ ایران، هنوز تمام ابعاد نهضت جنگل روشن نشده است و احتیاج به تحقیق بیشتر دارند. البته گاهی خلا موجود در مورد این شخصیت بزرگ سبب شده است که نهضت جنگل را گوناگون قرائت کنند. هنوز اسناد و منابعی در مورد میرزا کوچک و نهضتش جمع آوری نشده است.

وی با اشاره به اینکه جریان‌هایی در ایران تلاش می‌کردند بزرگان دینی را طور دیگری تفسیر کنند خاطرنشان کرد: میرزا در شرایط حساس تاریخی قیام کرد، برخی می‌خواهند قیام میرزا را مارکسیستی نشان دهند چون‌ که وی به لنین نامه نوشته بود اما این دلیلی بر چپ‌گرا بودن میرزا نیست.

لاریجامی متذکر شد: امام خمینی (ره) نیز به گوراچف نامه نوشت اما باید ببینیم که مضمون نامه چه بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه میرزا شخصیت ساخته‌شده‌ای داشت بیان کرد: میرزا کوچک شخصیت از خود گذشته‌ای داشت بود و یکی از علل عدم موفقیت مسئولین را پرداختن به القاب صوری می‌دانست که تمایل آن‌ها به این القاب موجب مفاسد کثیره‌ای خواهد شد.

لاریجانی میرزا کوچک را یک شخصیت ملی خواند و گفت: یکی از علتها را میتوان این دانست که شهید مدرس از میرزا کوچک خان جنگلی دعوت کرده بود تا به پایتخت بیاید.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ۸۰۰۰ شهید گیلانی خود نشان‌ دهنده این موضوع است که گیلانیان شاگردان میرزا کوچک جنگلی هستند.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهارات خود روحانیت را راهبر و جلودار اکثر نهضت‌های اسلامی خواند و اظهار کرد: در یک‌صد سال اخیر نهضت‌هایی که در ایران شکل گرفته با هدایت روحانیت بود، نهضت تبریز، نهضت تنباکو و نهضت جنگل با محوریت روحانیت و علما شکل گرفته بودند.

وی اسلامی بودن را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های نهضت جنگل دانست و تصریح کرد: درست است که نهضت جنگل با شهادت میرزا پایان یافت اما یک جریان فکری را برای گیلان و ایران به وجود آورد.

لاریجانی تصریح کرد: در راه مبارزه گاهی افراد از ایدئولوژی خود دور می‌شوند و راه خود را تغییر می‌دهند اما محبان اهل‌بیت در عقیده خود خواهند ماند. غرب باید زندگی میرزا کوچک خان را بفهمد که امروز میرزاهای دیگری تکثیر شده‌اند و بر عقیده خود خواهند ایستاد و اجازه تعرض به کشورشان را نخواهند داد.

وی با اشاره به اینکه میرزا کوچک خان جنگلی پای حرف‌های خود ایستاد، افزود: ایجاد تفرقه در این نهضت موجب شد تا نهضت میرزا ضربه‌های زیادی از داخل بخورد.

رئیس مجلس همچنین میرزا کوچک جنگلی را علاقه مند به اتحاد با کشورهای اسلامی دانست و با اشاره به اوضاع کنونی منطقه گفت: اگر کشورهای اسلامی به یکدیگر کمک می کردند رژیم صهیونیستی جرئت تعرض به کشورهای اسلامی منطقه را پیدا نمی‌کرد.

Share