خالق قصه‌های مجید در رشت:

گیلان را از روی هنرمندانش می‌شناسم اما گیلان هیچ کاری برای معرفی هنرمندان خود نکرده و نمی‌کند

نویسنده و خالق قصه‌های مجید امتیاز گیلان در کتاب‌خوانی را بالا نام برد و گفت: ترویج مطالعه در جامعه نیازمند عشق و علاقه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، هوشنگ مرادی کرمانی در آیین تکریم مقام کتابداران و ترویج گفتمان کتاب‌خوانی استان گیلان با اشاره به نقش پررنگ گیلان در نویسندگی کتاب و سرانه مطالعه اظهار کرد: رشت در فرهنگ کتاب‌خوانی امتیاز بسیار بالایی دارد و این احساس در کتاب‌خانه‌های شهرهای گیلان مشهود است.

وی بابیان اینکه انسان‌ها ذاتاً باید هنرمند و فرهنگ دوست باشند و گیلانیان از فرهنگ غنی در حوزه کتاب‌خوانی برخوردارند، افزود: فرهنگ در تعریف نمی‌گنجد و نمی‌توان آن را به دیگران آموخت چون فرهنگ یک هنر است و از تراوش‌ها ذهنی اشخاص است.

خالق قصه‌های مجید بابیان خاطراتی از گذشته به انگیزه نویسندگی خود اشاره کرد و گفت: اینکه مجید با مادربزرگش زندگی می‌کند برگرفته از واقعیت زندگی خودم هست چون من در کوکی پدر و مادرم را از دست دادم و همیشه در تلاش بودم تا رویای خود را به رشته تحریر دربیاورم.

نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی با تاکید بر اینکه هر کتابی باید حداقل یک‌بار هم که شده خوانده شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز کتاب جایگاه خود را به تصویرگری داده و مخاطبان عکس و تصویر را بیشتر از کتاب و مطالعه دنبال می‌کنند.

مرادی کرمانی بابیان اینکه عوض شدن اهمیت تصویر با کتاب واقعیتی تأسف‌بار هست اما این واقعیت را باید بپذیریم، مطرح کرد: ما ساعت‌ها و روزها در خصوص یک واژه حرف می‌زنیم اما جهان امروزه از روی یک تصویر نیازمندی‌های خود را دنبال می‌کند.

وی بابیان اینکه زندگی بشر با عکس شروع‌شده و قبل نوشتن و کتابت این عکس بود که فرهنگی را انتقال می‌داد، گفت: ما در همایش‌های این‌چنینی در خصوص کتاب و واژه حرف می‌زنیم اما بعد از آنکه جلسه تمام شد دنبال رسانه‌ها و ابزارهای می‌چرخیم تا تصویر آنچه گفته شد را بیابیم و یقیناً اگر قصه‌های مجید نمایانگر نمی‌شد توسط مخاطبان خوانده نیز نمی‌شد.

نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی با تاکید بر اینکه باید به کاربرد واژه‌ها بیشتر پرداخته شود، مطرح کرد: خلاقیت افرادی که کتاب می‌خوانند بسیار بیشتر از کسانی هست که تنها به تصاویر نگاه می‌کنند.

خالق قصه‌های مجید افزود: یکی از مزایای کتاب فهم جدیدی از علوم و دانش با هر بار خوانده شدن است اما با دیدن یک فیلم تنها یک پیام از آن استنباط می‌شود.

مرادی با برشمرد مفاخر گیلان ازجمله پرفسور سمیعی و شیون فومنی گفت: من گیلان را از روی هنرمندانش می‌شناسم اما گیلان هیچ کاری برای معرفی هنرمندان خود نکرده و نمی‌کند.

این فیلم‌نامه‌نویس ترویج مطالعه در جامعه را نیازمند عشق و علاقه دانست و گفت: در فرهنگ کتاب‌خوانی باید همچون معتاد عمل کرد و معتاد بود و همان‌گونه که نیازمندان به مواد مخدر به هر دروپیکری برای استعمال دخانیات هستند باید دنبال کتاب بود و مطالعه کرد.

Share