نماینده مردم رشت

کشور را گران و غیرشفاف اداره می‌کنیم | هیچ کس نمی‌تواند بگوید چقدر درآمد و هزینه داریم

جعفرزاده گفت: زمانی می‌توانیم پیشرفت کنیم که کشور شفاف اداره شود و بدانیم چقدر درآمد و چقدر هزینه داریم و آیا اساسا هزینه‌های ما درست یا غلط است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در همایش روز حسابدار با بیان اینکه حسابداری زندگی را شفاف و به آن جهت می‌دهد متذکر شد: حسابداری در واقع به ما می‌گوید که راهی که می‌رویم درست یا غلط است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه به عنوان کسی که با الفبای نظام بودجه کشور آشناست، می‌گویم که با از محدود کشورهایی هستیم که هیچ کس نمی‌تواند بگوید چقدر درآمد و هزینه داریم.

نماینده مردم رشت ادامه داد: احتمالا برخی بگویند که در نظام بودجه‌ریزی میزان درآمد و هزینه آمده اما واقعیت این است که ایران جزو کشورهای ناشفاف است. اینجاست که حسابداران و حسابرسان ما باید وارد کار شوند. چون شفافیت وجود نداشته و پنهان‌کاری زیادی وجود دارد شاهد هدر رفت منابع هستیم.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اینکه بودجه سال ۹۷ قرار است بر مبنای عملکرد تعیین شود، متذکر شد: از سال ۱۹۹۵ میلادی این بودجه بعد از سالها مسکوت ماندن در جهان معمول شده است. بودجه عملکردی یعنی اینکه چقدر از اهداف ماموریت تعیین شده تحقق پیدا کرده و این منابع در کجا هزینه شده است.

وی با بیان اینکه آمریکا از لحاظ بودجه عملکردی رتبه ششم را در اختیار دارد، متذکر شد: کشوری که بهترین وضعیت را در بودجه عملکردی دارد استرالیا بوده و در این مدل از بودجه ما به دنبال قیمت تمام شده فعالیت هستیم. در کشوری بودجه ریزی می‌کنیم که منابع به سختی به دست می‌آید که یکی مالیات و دیگری نفت است و در بهترین شرایط با کنار گذاشتم سهم صندوق توسعه در سال ۹۶ برابر با ۳۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته ایم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به درآمد ۷۵ هزار میلیارد تومانی به دست آمده از حوزه مالیات در سال ۹۵ گفت: این عدد در سال ۹۶ به ۱۱۱ هزار میلیارد تومان رسید و در سال ۹۷ می‌خواهیم به ۱۲۷ هزار میلیارد تومان برسیم. بنابراین اگر زمین و زمان را به هم بریزیم نمی‌توانیم بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشیم و وقتی با چنین سختی درآمد کسب می‌کنیم می‌بایست بتوانیم دقیق و درست هزینه کنیم.

*کشور را گران اداره می‌کنیم

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه در کنار هدر رفت منابع، کشور را گران اداره می‌کنیم، متذکر شد: اصلاح نظام درآمد و هزینه کشور ضروری است و نظام بودجه ریزی نیز بیانگر دخل و خرج کشور است که برای اینکار حتما نیاز به شفاف سازی داریم تا بدانیم برای هر ماموریت مطابق با قوانین بالادستی باید چقدر هزینه کنیم.

نماینده مردم رشت گفت: آیا هم اکنون قیمت تمام شده فعالیت‌ها موجود است؟ آیا در کشورمان تمام نظام زیرساختی برای قیمت تمام شده فعالیتها وجود دارد؟ با ضرس قاطع می‌گویم خیر. البته به مدت ۵ سال نظام بودجه ریزی عملکردی در برنامه‌ها آورده شده است. ما نیاز شدیدتری برای اداره صحیح پولی و مالی کشور داریم. برای اداره کشور برای اینکه بتوانیم دخل و خرج را نظام‌مند و از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم و مطابق با برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی حرکت کنیم نیازمند کمک حسابداران هستیم و در بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد باید بدانیم که قیمت تمام شده هر فعالیتی چقدر است.

جعفرزاده گفت: از کسانی هستم که بارها گفته‌ام که باید در نظام معافیت مالیاتی بازنگری داشته باشیم. چرا در این کشور این همه فرار مالیاتی وجود دارد. هرکسی در این کشور درآمد کسب می‌کند می‌بایست مالیات بدهد تا بدانیم کشور چقدر درآمد دارد. به جای معافیت مالی باید شفاف سازی صورت گیرد و در جای دیگری کمک کنیم اما اجازه دهیم که مشخص شود روی کاغذ کشور چقدر درآمد و هزینه دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: در کشور بودجه‌ریزی جدول ۱۷ داشتیم که تعدادی از مراکز و موسسات از دولتها بودجه می‌گرفتند اما به خاطر اینکه در ابتدای آن عنوان «کمک» آمده بود دیوان محاسبات نمی‌توانست بر آن نظارت کند. به جای قرارگیری این جدول هر کدام در حوزه خود قرار گرفتند و وزارت ارشاد در حوزه فرهنگی مسئول شد تا این موسسات و شرکتها پس از دریافت بودجه پاسخگو باشند.

وی افزود: زمانی می‌توانیم پیشرفت کنیم که کشور شفاف اداره شود و بدانیم چقدر درآمد و چقدر هزینه داریم و آیا اساسا هزینه‌های ما درست یا غلط است. در کجای دنیا حدود ۷۵ درصد بودجه کشور را به بخش دولتی اختصاص می یابد؟ پس از این اصل ۴۴ چه شد؟

می‌توانیم ۲۵ الی ۳۰ درصد غذای کشور را تامین کنیم

جعفرزاده با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم که بودجه سال ۹۷ بودجه درستی است متذکر شد: اگرچه با ایده‌آل‌ها فاصله دارد اما راه درستی را می‌رویم. حدود ۳۰۰ ردیف متفرقه در بودجه وجود دارد. نباید یک ریال با اعمال سلیقه شخصی هزینه شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: برای ۴۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در بودجه ۹۷ یارانه در نظر گرفته شده و تقریبا از هر دو ایرانی یک نفر نیازمند شناخته شده است و آیا عیب نیست که این همه نیازمند داریم؟

نماینده رشت در مجلس اظهار کرد: گیلان امروز ۱۰ درصد غذای کشور را تامین می‌کند و به شرط تامین آب مورد نیاز حداقل می‌توانیم ۲۵ الی ۳۰ درصد غذای کشور را تامین کنیم. در ۴۰ سال براساس سیاستهای گذاشته ۱۶۰ سدبالادست سدهای گیلان ساخته شد و ۵۳ درصد آب حوزه سپیدرود نگه داشته شده و ۲۸ درصد آب شیرین به دریای خزر ریخته می‌شود. اما کمتر از هزار میلیارد تومان نیاز داریم تا ۳۰ درصد غذای کشور را تامین کنیم و این امر با اختصاص بودجه یکسال یارانه میسر است.

جعفرزاده در پایان اظهار کرد: نظام بودجه ریزی عملکردی در سال ۹۷ وارد فاز اجرایی شده اما در کشورمان سازمان‌ها و دستگاه‌ها براساس قیمت‌های تمام شده رفتار نمی‌کنند و یاد گرفته‌اند که پولی بگیرند و قدرت مانور خود را نشان دهند.

Share