این حجم حضور رسانه ای مفید است یا مضر؟

چرا شهرداری رشت برای رسانه ها جذاب است؟

در چند سال اخیر اخبار شهرداری رشت و تحلیل های مربوط به مدیریت شهری و شورای این شهر همواره در صدر اخبار رسانه های گیلان خصوصا پایگاه های خبری و گروه های فضای مجازی بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از جارستان، در چند سال اخیر اخبار شهرداری رشت و تحلیل های مربوط به مدیریت شهری و شورای این شهر همواره در صدر اخبار رسانه های گیلان خصوصا پایگاه های خبری و گروه های فضای مجازی بوده است. به گونه ای که با یک جستجوی ساده در موتورهای جستجو گر می توان صدها و هزاران مطلب از شهرداری و مدیریت شهری رشت به دست آورد اما براستی چه چیز باعث می شود که شهرداری رشت تا این حد برای رسانه ها جذاب باشد.

۱- اتفاقات شورای سوم:
شروع فعالیت گسترده پایگاه های خبری در سال ۹۱ و ۹۲ و هم زمانی آن با اتفاقات سال اخر شورای سوم رشت شاید یکی از نخستین دلایل در مرکز توجه قرار گرفتن این نهاد شهرداری و شورای شهر رشت در بین مردم و رسانه ها باشد.
۲- ثابت قدم :
علاقه ثابت قدم به شناخته و دیده شدن و کمک گرفتن او از مطبوعات و رسانه ها برای این امر شاید دومین دلیل توجه خبرنگاران به حوزه شهرداری شد به خصوص که با حجم گسترده اخباری که از او و سازمان تحت زعامتش منتشر می شد مخالفانش هم مجبور شدند به همین فضای رسانه ای پناه ببرند و عملا این فضا به عرصه جنگ نیابتی ثابت قدم و مخالفانش تبدیل شد.
۳- شورای شهر :
انتخابی بودن نهاد تصمیم گیرنده در مدیریت شهری و لزوم پاسخگویی نمایندگان مردم در پارلمان شهری از دیگر دلایل گستردگی اخبار این حوزه در رسانه هاست چرا که هریک از اعضای شورای شهر با حضور در رسانه فرصت بازگویی گوشه هایی از خدمات خود به شهروندان و نیز پاسخگویی به انتقادات آنهارا پیدا می کردند و می کنند.

این حجم حضور رسانه ای مفید است یا مضر؟
هر چند در سال های اخیر جدال موافقین و مخالفین مدیران شهری فضای رسانه ای را اندکی مشوش و گاهی مبتذل نموده است اما در مجموع باید گفت حتی اخباری که امروز نیز در این مورد در رسانه ها منتشر می شود به دلایل زیادی از جمله گستردگی خدمات مدیریت شهری و نیز لزوم پاسخگویی و شفافیت مدیران نسبت به شهروندان قلیل بوده و قابلیت افزایش به خصوص در بخش نقد و تحلیل را دارا است. رسانه ها به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولین از یک سو دغدغه های شهروندان را به مسئولین انتقال می دهند و از سوی دیگر اقدامات انجام شده و موانع پیش رو را به مردم اطلاع می دهند و با شناخت خوبی که از فضای شهری دارند می توانند در ارائه راهکارهایی سازگار با شرایط محیطی شهر و جامعه یاور مدیران شهری باشند. بدیهی است در این راه شهرداری رشت همچنان باید با حمایت از رسانه ها و البته حفظ استقلال آن ها زمینه انتشار اخبار را فراهم آورد و در این راه از رسانه های منتقد خود نیز حمایت نماید چرا که منتقد به مصابه آینه ای است که با نشان دادن کژی ها فرصت اصلاح و پیرایش را در مخاطبش قرار می دهد و شهرداری ، شورای شهر و رسانه ها را وارد یک بازی برد بر می کند. حال که به پیشنهاد مهندس رسولی قراراست فضایی شیشه ای و قابل رویت در شهرداری ایجاد شود چه چیزی بهتر از نشر اخبار و تحلیل در فضای رسانه ای می تواند یاری گر آن ها باشد؟
پس به قول شهردار رشت: ” رسانه ها باید به موقع، به اندازه، تخصصی و منصفانه انتقاد کنند و تذکرات لازم را بدهند تا اثربخشی لازم ایجاد شود”.

Share