رئیس اداره هواشناسی آستارا خبر داد:

پیدا شدن دستگاه «رادیوسوند» در ارتفاعات آستارا

رئیس اداره هواشناسی بندر مرزی آستارا از پیدا شدن یک دستگاه “رادیوسوند” (دستگاه جمع آوری اطلاعات جوی سطوح بالا) در ارتفاعات شهرستان و تحویل آن به اداره هواشناسی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، فردین فرتوت نیا اظهار کرد: اهالی بخش لوندویل از توابع شهرستان مرزی بندر آستارا یک دستگاه “رادیوسوند” که برای جمع آوری اطلاعات جوی سطوح بالا) می باشد را در ارتفاعات منطقه باباعلی پیدا کردند و به اداره هواشناسی آستارا تحویل دادند.

وی ادامه داد: دستگاه “رادیوسوند” هواشناسی در بخش جو بالا جهت بررسی شرایط جوی در سطوح فوقانی اتمسفر طی دو نوبت در ساعات ۰۰ و ۱۲ (یو-تی-سی) همراه با بالن در آسمان رها می گردد.

فرتوت نیا با بیان اینکه اطلاعات کسب شده از رادیوسوند توسط پلاتر بر روی نقشه اسکیوتی رسم می گردد ، افزود: با استفاده از این نقشه می توان پارامترهایی نظیر سمت و سرعت باد ، فشار بخار آب ، فشار بخار اشباع ، دمای پتانسیل ، نسبت اختلاط ، رطوبت نسبی ، دمای تر ، دمای معادل ، دمای پتانسیل معادل ، دمای مجازی ،  لایه های مختلف جو معمولاً تا ۳۰ کیلومتر از سطح زمین و همچنین وقوع ناپایداری را شناسایی کرد.

وی با تأکید بر اینکه مرکز پایش و جمع آوری این داده ها در گیلان ایستگاه هواشناسی فرودگاه رشت می باشد ، خاطر نشان کرد: این دستگاه بعد از طی مسافت ارتفاع ۳۰ کیلومتری به دلیل اختلاف فشار و انفجار بالن الحاقی ، به سطح زمین سقوط می کند.

رئیس اداره هواشناسی آستارا در پایان ضمن تقدیر از مردم فهیم شهر لوندویل و منطقه باباعلی ، تصریح کرد: این دستگاه پس از سقوط در ارتفاعات منطقه باباعلی لوندویل به این اداره (نزدیکترین ایستگاه هواشناسی منطقه) تحویل داده شد.

Share