دختری که در راه نجات خواهر ۳ ساله‌اش آسیب دید

“هانیه” قهرمانی که از زیر آوار زلزله سر برآورد

هانیه شب زلزله برای نجات خواهر ۳ ساله خود به داخل خانه برگشت و زیر آوار زلزله ماند تا به قهرمانی برای امروز تبدیل شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، روزها از زلزله فاجعه‌بار استان کرمانشاه می‌گذرد و حالا از زیر آوار قهرمان کوچکی به نام هانیه سر برآورده است. این قهرمان سیزده ساله که برای نجات خواهر سه ساله خود زیر آوار ماند اکنون در بیمارستان طالقانی بستری است و نگرانی اصلی او در کنار بازگشت سلامتی، جمع شدن دوباره خانواده در کنار یکدیگر است.

هانیه بر روی تخت بیمارستان و با لبخندی بر لب پذیرای ما بود تا داستان خود را تعریف کند و از شب زلزله و نجات خواهرش بگوید. وی با بیان اینکه شب زلزله از خانه بیرون آمده بودم اما برای بیرون آوردن خواهر کوچکترم مجبور شدم دوباره به داخل منزل بروم گفت: هنگامی که خواهرم را نجات دادم، هنگام خروج یک تکه آهن از سقف روی پشتم افتاد.

وی با اشاره به اینکه در آن لحظه مدام پدرم را صدا می‌زدم در حالی که پدرم هم زیر آوار گرفتار شده بود افزود: برادر و مادرم هم به شدت زخمی شده بودند ولی برادرم با همان وضعیت پدرم را از زیر آوار بیرون کشید و همان موقع همسایه‌ها رسیدند و من را آخر از همه از زیر آوار بیرون کشیدند و همه زخمی شده بودیم و مادربزرگ و خواهر کوچکترم سالم ماندند.

وی با اشاره به اینکه پدرم با همان وضعیت ما را به اسلام‌آباد غرب رساند و از آنجا هر کدام از ما را به جایی انتقال دادند گفت: مادرم در یکی از بیمارستانهای تهران، برادرم در همدان و خودم در کرمانشاه بستری شدیم و دیگر از هم خبری نداشتیم تا اینکه پدرم با من تماس گرفت و بعد از چهار روز متوجه شدیم که مادرم در تهران بستری است.

هانیه با بیان اینکه در شرایط کنونی حال جسمی و روحی خواهرم خوب است افزود: پای برادرم تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفته و اکنون وضعیت خوبی دارد و نتیجه عمل مادرم هم خوب است.

وی با بیان اینکه پدر، خواهر و برادرم اکنون در منزل یکی از اقوام در کرمانشاه هستند اما مادرم هنوز در بیمارستان تهران بستری است گفت: آقای شکری یکی از خیران به ما قول کمک داده‌اند و قرار شد من را به اصفهان انتقال دهند اما مسئولان بیمارستان گفتند که همین جا کار درمان ادامه پیدا می‌کند.

هانیه با اشاره به اینکه اکنون پای خود را حرکت می‌دهم و پزشک معالج نیز گفته که به مرور زمان می‌توانم راه بروم افزود: از همه مردم از جمله همراهان و مشاوران بیمارستان و تمام مردم ایران و جمعیت هلال احمر خیلی تشکر می‌کنم.

قرار بر این بود که هانیه را برای ادامه زندگی به خانه سالمندان منتقل کنند چون دیگر خانه‌ای ندارند و خانواده از هم دور هستند، پدر نیز امروز کار بنایی را رها کرده و در بیمارستانها به دنبال خانواده‌اش است. هانیه آرزو می‌کند دوباره خانواده‌اش دور هم جمع شوند اما پدر هانیه غیرتش اجازه نمی‌دهد که دختر ۱۳ ساله‌اش زود پیر شود و تنها آرزوی سلامتی فرزندانش را دارد.

اقدامات لازم از سوی پزشکان برای هانیه انجام شده و همین یکی دو روزه ترخیص می‌شود و به نوعی ترخیص شده اما منتظر هستند خانه پیدا بشود و او را به منزل ببرند. آقای شکری یکی از خیران قول منزل و وسایل را به این خانواده داده اما پدر هانیه گفته خودش خانه‌ای در اطراف دولت‌آباد و نزدیک بستگان پیدا کرده اما خانمی که این روزها در کنار هانیه در بیمارستان است گفته که یک واحد منزل مسکونی خالی از سکنه دارد که حاضر است برای سکونت هانیه آنرا در اختیار خانواده‌اش بگذارند.

هانیه نیازمند خدمات تخصصی فیزیوتراپی پیشرفته است که این خدمات در استان‌هایی همچون تهران یا اصفهان بهتر انجام می‌شود و وی باید هر چه زودتر انتقال یابد که امکان مراقبت و درمان وجود داشته باشد تا هرچه سریعتر بتواند راه برود. این برای یک قهرمان کار خیلی بزرگی نیست و هانیه به ما می‌گوید دوست دارم خانه‌مان فقط ضد زلزله باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه که شب گذشته از هانیه عیادت کرده گفت: استاندار اصفهان هزینه درمان هانیه را تقبل و اعلام کرده آمادگی دارد وی را برای ادامه درمان به اصفهان منتقل کنند. همچنین دو بانک نیز برای ساخت مسکن برای خانواده هانیه اعلام آمادگی کردند. تعدادی از خیرین نیز اقداماتی برای جمع‌آوری کمک برای خانواده هانیه را آغاز کرده‌اند.

دکتر سعیدی جراح متخصص مغز و اعصاب و پزشک معالج هانیه نیز با بیان اینکه هانیه به‌دلیل زلزله اخیر در سرپل‌ذهاب دچار صدمات جدی شده است گفت: این نوجوان ۱۳ ساله اکنون نخاعی شده و دچار شکستگی و دررفتگی مهره گردن نیز شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه زمانی که هانیه به بیمارستان اعزام شدند از همان بدو ورود درمان طبی او شروع شد عنوان کرد: در بخشی از جسم صدمه دیده این بیمار عمل آزادسازی نخاع شروع شد و خوشبختانه بعد از آن با کمک تیم درمانی و پرستاران اقدامات درمانی دیگر نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون بهبودی این بیمار مناسب بوده است بیان کرد: امیدواریم این شرایط بهتر شود و فیزیوتراپی انجام شود و خود این دختر همت والایی برای بهبودی دارد.

سعیدی با بیان اینکه بر اثر دررفتگی و شکستگی مهره‌ها و صدمه دیدن ستون فقرات، هانیه از ناحیه دو پا فلج شده بود و نمی‌توانست راه برود، گفت: بعد از انجام عمل جراحی مهره‌های در رفته به سرجایش برگشت و فشار از روی نخاع او برداشته شده و نخاع هم آزاد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون تنها یک عمل جراحی بر روی هانیه انجام شده است، اظهار کرد: بعد از انجام عمل اکنون مراحل فیزیوتراپی را آغاز کرده‌ایم و خوشبختانه اکنون هانیه می‌تواند پاهای خود را تکان دهد.

پزشک معالج هانیه تنها نیاز فعلی هاینه را فیزیوتراپی دانست و گفت: این اقدام اکنون در بیمارستان آیت‌الله طالقانی کرمانشاه برای هانیه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه فیزیوتراپی و درمان رایگان هانیه را شخصاً بر عهده گرفته‌ام، گفت: هانیه نمونه یک انسان فداکار و ایثارگر است که با این سن کم خود درس بزرگی به همه داد و در جامعه باید بیشتر به این افراد بها داد.

سعیدی همچنین با بیان اینکه صدمات نخاعی هزینه بر است، گفت: در طول سال افرادی به دلیل سقوط از ارتفاع یا تصادف دچار ضایعه نخاعی می‌شوند که جا دارد یک مرکز بازپروری ستون فقرات و نخاع در استان کرمانشاه ایجاد و این بیماران را زیرپوشش ببرد.

با حضور در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نمونه‌هایی دیگری از قهرمانانی مانند هانیه در منطقه مشاهده می‌شود که در اوج گمنامی هستند و نیازمند توجه بیشتر مسئولان و کمکهای خیران هستند. مرضیه دختری ۲۴ ساله در روستای مله‌رولان از توابع بخش ازگله به خبرنگار ما گفت که زن برادرش برای نجات وی مصدوم شد و فرزند خود را نیز از دست داد یا دختری در سرپل‌ذهاب برای نجات مادر سالخورده‌اش به خانه‌شان بر می‌گردد که بر اثر زلزله فوت می‌کند. اینها نمونه‌هایی از فداکاری و ایثار مردمان این منطقه هستند که این روزها چشم امید به دستان خیران ایران اسلامی دارند.

Share