دیارمیرزا گزارش می دهد

نظر کسبه و مردم در خصوص انتقال شنبه بازار انزلی چیست؟

یکی از مشکلات این مکان و مکان قبلی، نبود پارکینگ، سرویس بهداشتی و جا‌ و‌ مکان سرپوشیده برای بازاریان و حتی خریدار در فصل بارش است که من خواهش می کنم حتما قبل از نقل مکان به فکر این چند موضوع باشند و با برنامه ریزی و کارشناسی دقیق نقل مکان را انجام دهند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در اردیبهشت ماه سال ۹۴ بود که رضا بدیعی فر رییس شورای شهر وقت انزلی در گفتگو با خبرنگاران از انتقال شنبه بازار انزلی به اداره قند و شکر سابق این شهر خبر داد و دلیل این کار را کنترل ترافیک شهر دانست (اینجا بخوانید) پس از این انتقال حرف و حدیث های بسیاری ایجاد شد و بسیاری از کسبه از این انتقال اعلام نارضایتی کردند تا این پس از روی کار آمدن شورای شهر جدید انزلی بحث در خصوص انتقال شنبه بازار به مکان سابق خود بالا گرفت و هادی حیدری در آذرماه سال ۹۶ از موافقت اعضای شورا از انتقال این بازار به مکان قبلی خبر داد و حتی امیر احمدی‌فرد رئیس فعلی شورای شهر انزلی، جابجایی بازار هفتگی را وعده انتخاباتی‌ای دانست که باید به آن عمل شود. (اینجا بخوانید)

در همین راستا دیارمیرزا بر آن شد که گزارشی از نظر کسبه و مشتریان بازار هفتگی انزلی تهیه کند که در ادامه می‌خوانید.

مردم گیلان و مسافران مکان جدید شنبه بازار را نمی شناسند | باید حتما سبک شنبه بازار تغییر کند

دیارمیرزا: آیا موافق هستید شنبه بازار به مکان قبلی خودش یا جای دیگری انتقال پیدا کند؟

ماهی فروش جوان در پاسخ به این سوال به خبرنگار دیارمیرزا گفت: باید شنبه بازار به جای قبلی خودش برگردد چون تا جایی که من از بزرگان خودم شنیدم و میدانم ۷۵ الی ۸۰ سال شنبه بازار قدیم قدمت دارد.

وی ادامه داد: شنبه بازار قدیم جا افتاده است، مردم گیلان آن بازار را می شناسند این بازار (قند و شکر) را کسی نمی شناسد مگر تعداد اندک شماری، حتی مسافرانی که به این شهر می آیند مکان شنبه بازار قدیم را می شناسند، این مکان را کسی نمی‌شناسد و جز اندک افراد بومی آن هم از ناچار به این بازار برای خرید می آیند.

دیارمیرزا: به نظر شما باید به همان سبک قدیم بر پا شود یا تغییر کند؟

ماهی فروش: نه. باید حتما سبک شنبه بازار تغییر کند با تعدادی راه بندان، خط کشی، پارکینگ اختصاصی، ساخت سرویس بهداشتی و حدالمقدور تردد از شنبه بازار بطور کامل قطع شود تا نظم خاصی به بازار داده شود.

دیارمیرزا: شما در جلسه شورا حضور داشتید که چه چیزهایی گفته شد؟

ماهی فروش: بله حضور داشتم، شورای شهرمان خیلی خوب و دلسوز شهروندان و بازاریان هستند مخصوصا آقای احمدی فرد که ما خیلی با طرح ایشان موافق هستیم و هرکاری انجام دهد درست و کارشناسی شده است.

دیارمیرزا: به نظرشما نظر مردم در این مکان چطور است؟

ماهی فروش: نظر مردم ما هم با نظر آقای احمدی فرد یکی هست و تا جایی که من در جریان این موضوع هستم موافقند.

به خدا مکان قبلی از همه لحاظ راحت تر بود

دیارمیرزا: نظر شما در خصوص تغییر مکان شنبه بازار جدید به قدیم چگونه است؟

خریدار: خیلی عالیه، تمام کاسبان برای خودشان به نحوه احسنت کسب در آمد می کنند. برای خرید در نقطه شنبه بازار قدیمی خیلی راحت تر و امکانات شهری، حمل و نقل و خدمات دیگر بهتر و نزدیک می باشد.

دیارمیرزا: از نظر خرید اجناس در کدام مکان راحت تر بودید؟

خریدار: به خدا مکان قبلی از همه لحاظ راحت تر بود و دسترسی به بازار و اجناس هم بهتر بود، اینجا (قند و شکر) اصلا دارای نظم و نظام نمی باشد ولی در بازار قدیم راسته ماهی فروشان، میوه فروشان، لباس فروشان و… مشخص بود و هر کس نسبت به نیاز خودش به آن قسمت مراجعه می کرد ولی در این بازار جدید اصلا نظمی دیده نمی شود.

دیارمیرزا: موافق هستید که بازار به مکان قبلی یا مکانی جدید تغییر کند؟

خریدار: اگر جدید باشد و نظم داشته باشد مسلما جای جدید ولی اگر قرار باشد به این منوال باشد شنبه بازار قدیم به نظرم بهتر است.

بازار جدید (قند و شکر) سبب بهبود وضعیت ترافیک شهر شده است

دیارمیرزا: به نظر شما کاسبی در مکان شنبه بازار قدیم بهتر است یا مکان کنونی (قند و شکر)؟

سبزی فروش: اینجا یا اونجا ندارد، از قدیم شنبه بازار قدیم جا افتاده بود الان هم مدتی این مکان برای کسب و کار جا افتاده است این مکان فکر می کنم از نظر ترافیک نسبت به جای قبلی خیلی کمتر باشد و کمک به تردد شهری هم کرده، درسته در این مکان هم تاحدودی ترافیک می شود ولی به نسبت به مکان قبلی کمتر است.

این مکان از بازار قدیم خیلی بهتر است

دیارمیرزا: صحبت است که بازار فعلی قرار است به جای قبلی خودش تغییر مکان کند نظر شما چیست؟

خریدار: برای انتقال بازار به مکان قبلی باید مشکل ترافیکی شهر را در نظر بگیرند زیرا بازار قدیم نزدیک میدان اصلی شهر بود.

وی ادامه داد: تردد وسایل نقلیه شاید در بازار جدید کمتر از بازار قبلی می باشد و با انتقال بازار به مکان فعلی شاهد ترافیک کمتری در سطح شهر هستم و به نظر من این مکان از بازار قدیم خیلی بهتر است.

در مکان فعلی به دلیل دوری راه، مردم کمتر برای خرید می آیند

دیارمیرزا: می گویند شنبه بازار فعلی قرار است نقل مکان به قدیم خود کند درسته است؟

سیب زمینی و پیاز فروش: نه آقا! فرماندار موافقت نکرده است.

دیارمیرزا: اگر موافقت شود به نظر شما مکان قبلی بهتر است یا فعلی؟

سیب زمینی و پیاز فروش: خوب شنبه بازار قدیم نزدیک است و تردد با خودرو و برپایی وسایل راحت تر بود.

دیارمیرزا: به نظر شما کاسبی در کدام نقطه بهتر است؟

سیب زمینی و پیاز فروش: در مکان قبلی افراد پیر و سالخورده بهتر و راحت تر برای خرید به بازار می آمدند ولی در مکان فعلی به دلیل دوری راه، مردم کمتر برای خرید می آیند.

دیارمیرزا: اگر بازار به مکانی مثلا کلویر نقل مکان کند موافقید؟

سیب زمینی و پیاز فروش: شنیده بودم، ولی آن مکان خیلی از شهر دوره و احتمالا استقبال از آن بازار کم شود ولی تا جایی که من می دانم فرماندار موافقت نکرده است.

وی ادامه داد: در جلسه ای که در دفتر شورای شهر برگزار شد گفتند که در یک ماه دیگر مشخص خواهد شد که نقل مکان قطعی خواهد بود یا نه ولی از جاهایی شنیده ام که این مکان بازار برای شخصی می باشد که قرار است از شهرداری و بازاریان گرفته شود.

شنبه بازار قدیم خیلی بهتر از این مکان است | فقط بومیان منطقه برای خرید مراجعه می کنند

دیارمیرزا: روزهایی که نمایشگاه در این مکان برپا است مشکلی ندارید؟

لباس فروش: نمایشگاه برگزار شود دیگر برای ما جایی نمی ماند ولی در مجموع شنبه بازار قدیم خیلی بهتر از این مکان است.

وی ادامه داد: آن نقطه توریست می آمد ولی اینجا از توریست خبری نیست و فقط بومیان منطقه برای خرید مراجعه می کنند.

این کاسب افزود: از روزی که از شنبه بازار قدیم به این مکان آمده ایم نصف بازاریان نمی آیند و رفته اند به جای دیگر چون این بازار گنجایش زیاد فروشندگان را ندارد.

دیارمیرزا: زمانی که نمایشگاه برگزار می شود فروشندگان داخل سوله چه‌کار می کنند؟

لباس فروش: هیچی، تا زمانی که نمایشگاه بر پاست متاسفانه کار و کاسبی تعطیل می باشد.

شهردار و شورا شهر خواهشمندم پاسخگو باشید

خریدار: شهردار و شورا شهر خواهشمندم پاسخگو باشید.

آقای حیدری یکی از اعضا شورای شهر در جلسه گفتند که از مردم و کسبه همه پرسی شده است که موافق نقل مکان بودید؟

خریدار: چه کسی این حرف را زده از همه همین الان بروید بپرسید اگر همه پرسی از بازاریان شده باشد! اصلا کی آمدند که کسی ایشان را ندیده است!؟

الان با این نقل مکان موافق هستید یا نه؟

خریدار: صد در صد موافقم ولی در صورتی که با برنامه و مثل سابق نباشد. اول فکر ترافیک جا و مکان عوارضی، پارکینگ، سرویس بهداشتی و … باشند بعد حکم نقل مکان صادر کنند.

خواهشا با برنامه ریزی نقل مکان شود

کاسب: روز اول اومدیم اینجا به ما جا دادند و جاها را مشخص کردند به هر شخصی طبق مکان جا و شماره دادند هفته بعد دیدم شخصی میوه فروش بساط کرده وقتی گفتم برادر من جایی که مشخص شده متعلق به من است وقتی کارت جا را نشان دادم گفت: ۲۰ سال در این مکان بساط دارم کارت چیه نشان میدهی.

وی ادامه داد: الان مشکل اینجاست سازماندهی خوب خیلی در روند کار وقتی کاسبی تاثیر دارد، خواهشا با برنامه ریزی نقل مکان شود.

این کاسب افزود: لازم میدانم رک بگویم به غیر از اینکه ما به شهرداری عوارضی پرداخت می کردیم مغازه داران شنبه بازار هم از ما طلب پول می کردند با این عنوان که در جلوی مغازه من بساط پهن کردی در ماه حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان نسبت به مکان از فرد اجازه جا می گرفتند.

وی همچنین گفت: یک مشکلی هم هست که در گذشته برای صدور کارت محل فروش در شنبه بازار قدیم تا دیر وقت می‌ماندیم تا کارت صادر شود و روز بازار می رفتیم می‌دیدیم قبل ما شخصی بساط کرده آن هم دقیق با همان شماره چرا که متاسفانه طرف آشنا داشت.

برای خرید مایحتاج باید دو کورس ماشین سوار شویم | در بازار فعلی هیچ نظمی وجود ندارد

دیارمیرزا: به نظر شما کدام مکان بهتر است؟

خریدار: آن مکان خیلی بهتر از این مکان است چرا که با توجه به گرانی اجناس حتما برای خرید مایحتاج باید دو کورس ماشین سوار شویم یا دربست بگیریم چون راه برای تردد خودروهای شخصی بعضی از مواقع بنا به ترافیک بازار ممنون است ولی شنبه بازار قدیم اصلا این طور نبوده و خرید خیلی آسان و با توجه به رودخانه، اسکله و بازار ماهی فروشان از تنوع روحی و روانی برخوردار بود است از همه مهمتر اینکه در شنبه بازار قدیم نظم وجود داشته و برای مایحتاج به قسمت مورد نیاز خودمان رجوع می کردیم ولی در این مکان باید کل بازار را بچرخیم تا وسیله مورد نیاز خودمان را پیدا کنیم چرا که هیچ نظمی وجود ندارد.

در بازار قبلی وسلیه نقلیه آسانتر پیدا می شد

دیارمیرزا: شنیدید که قرار است شنبه بازار به جای قبلی خودش برگردد، شما راضی هستید؟

زن سبزی فروش: بله صد در صد. زیرا در آن مکان هم برای خریدار و هم برای فروشنده وسیله نقلیه آسانتر گیر می آید و هم فروش در آن نقطه نسبت به اینجا خیلی بیشتر بود در این مکان به دلیل بی نظمی همیشه سر جا و پهن کردن بساط دعواست(لبخند) کسی هم پیگیر این امر نمی باشد حتی متولیان شهرداری!

مبلغ عوارض بستگی به جا و اجناس افراد دارد

دیارمیرزا: در خصوص قبض عوارضی جا و مکان برای ما بیشتر توضیح می دهید؟

مامور عوارض شهرداری: این قبض عوارضی جا و مکان است که فروشندگان این بازار پرداخت می کنند و متعلق به شهرداری می باشد.

دیارمیرزا: هر شخص چه مقدار پرداخت می کند؟

مامور عوارض شهرداری: بستگی به جا و اجناس فرد دارد که ما به نوع آن دقت و عوارضی طلب می کنیم که از بعضی افراد به دلیل بضاعت کم، حتی شده مبلغی دریافت نمی‌کنیم.

دیارمیرزا: موافق نقل مکان هستید؟

مامور عوارض شهرداری: بله، چون از هر لحاظ شنبه بازار قدیم ارجعیت دارد به این بازار حالا چه از نطر نظم و امکانات تا حمل ونقل آسان و دسترسی مردم شهر به بازار با توجه به قسمت بندی مشخص.

 برخی چون پارتی دارند در بهترین نقطه بازار کاسبی می کنند

دیارمیرزا: به نطر شما اگر بازار به جای قبلی خوش برگردد خوب است؟

بازاری: والا نمیتوانم تصمیم بگیرم چون کار و کاسبی در کل انزلی و گیلان و حتی با شرایط حاکم در کشور در کل ایران می توانم بگویم ضعیف است.

وی ادامه داد: اگر بگویم شنبه بازار قدیم خوب است شاید چند مدت دیگر آن مکان بدتر از اینجا باشد، مسلما مسئولین و متولیان امر باید تصمیم بگیرند چون حرف اول و آخر را آنها می زنند.

این بازاری افزود: یکی از مشکلات این مکان و مکان قبلی، نبود پارکینگ، سرویس بهداشتی و جا‌ و‌ مکان سرپوشیده برای بازاریان و حتی خریدار در فصل بارش است که من خواهش می کنم حتما قبل از نقل مکان به فکر این چند موضوع باشند و با برنامه ریزی و کارشناسی دقیق نقل مکان را انجام دهند.

وی اظهار کرد: خیلی از افراد کاسب جدید هستند ولی چون دارای آشنا و به قول معروف پارتی دارند بهترین نقطه بازار نصیب آنها شده است ولی ما که جزو قدیمی های بازار و بومی انزلی هستیم هر روز در یک نقطه از بازار هستیم چرا که جایی ثابت طبق شماره نداریم، ای کاش نماینده های کاسبان و قدیمی های این بازار چند نفر قبول می کردند که حرف ها و درد دل های کاسبان را به شهردار و شورای شهر بزنند تا با این مشکلات تصمیمی قطعی و جامع بگیرند، اگر قرار به نقل مکان باشد ولی باز مشکل باقی بماند، فایده ندارد.

این بازاری در پایان گفت: من تمام بازارهای اطراف شهرستان از آبکنار، کپورچال و حتی شهرهای همجوار کاسبی می کنم ولی هیچ جایی بی نظم تر از این مکان ندیده ام والسلام.

اگر نمایشگاه برگزار شود بدبختی می کشیم

دیارمیرزا: اگر نمایشگاه برگزار شود چه کار می کنید؟

کاسب: هیچی بدبختی می کشیم با هزار زور و زحمت، منت و خواهش یه جا در بیرون از بازار داخل خیابان که آن هم حتما خودمان چادر بزنیم به کاسبی بپردازیم حالا اگر جایی بماند و مشکلی با کسبه دیگر پیش نیاید تا که بتوانیم یک لقمه نان حلال سر سفره خانواده ببریم.

از کاسبی خبری نیست | انزلی را با شنبه بازارش می شناسند

دیارمیرزا: سلام، چرا بیکار نشستید؟

لباس فروش: چه کار کنیم، از کاسبی خبری نیست با این وضع و جای بازار(لبخند تلخ)

دیارمیرزا: قرار است شنبه بازار قدیم برگردد کدام مکان بهتر است؟

لباس فروش: آن مکان خیلی بهتر است خودتان یک نگاه بیندازید به‌کل متوجه می شوید، وای بحال زمانی که نمایشگاه برگزار شود به صورت محترمانه ما را از این سوله بیرون می کنند بدون در نظر گرفتن کسب و کار این افراد روز درآمد که چه مشکلاتی برای آنها پیش خواهد آمد.

دیارمیرزا: از چه نظر مکان، قبلی بهتر است؟

لباس فروش: چون داخل شهر و جمع مردم بود و راسته بازاریان بومی بودند، توریست و افراد غیر بومی به بازار قدیم که دارای قدمت است سر می زنند و بهتر است بگویم انزلی را با شنبه بازارش می شناسند.

وی ادامه داد: در این مکان چه در فصل سرما و چه گرما همیشه مشکل داشتیم که نه سیستم گرمایشی روشن می کنند و نه سیستم خنک کننده، جالب اینجاست با توجه به وجود تهویه هوا آن هم روشن نمی کنند.(لبخند)

این بازاری گفت: با توجه به شنیده ها که می فرمایند قرار است بازار نقل مکان کند از آقایان شورای شهر بپرسید اصلا با بازاریان و کسبه مشورت گرفته اند؟ اصلا توجه به مشکلات و درد دل های آن ها گوش داده اند که برای خودشان تصمیم گیری می کنند و هر کس در راس کار می آید متاسفانه برای خودش تغییر مکان می دهد.

وی در پایان گفت: الان شهر خمام در حال تغییر مکان هستند و از تک تک بازاریان و کسبه نظر خواهی و حتی پیشنهاد سازنده خواستند چرا در انزلی نباید این ماجرا باشد!؟

Share