از ماسک تا کرم‌های آلوئه ورا؛

نحوه استفاده از آلوئه ورا برای درمان جوش و سلامت پوست

ژل شفاف درون آلوئه ورا به صورت موضعی برای التیام پوست سوخته یا آسیب‌دیده استفاده می‌شود و بعضی افراد از آلوئه ورا برای درمان جوش استفاده می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آلوئه ورا گیاهی از خانواده‌ی گیاهان گوشتی (آبدار) است. این گیاه به صورت وحشی می‌روید و دارای برگ‌های ضخیم و آبدار است. ژل شفاف درون آلوئه ورا به صورت موضعی برای التیام پوست سوخته یا آسیب‌دیده استفاده می‌شود و بعضی افراد از آلوئه ورا برای درمان جوش استفاده می‌کنند. خواص آلوئه ورا زیادند. احتمالا خواص آنتی‌بیوتیکی این گیاه باعث می‌شوند آلوئه ورا برای درمان جوش مؤثر باشد. مکتبی هم بر این باور است که خوردن آلوئه ورا هم می‌تواند به آبرسانی به پوست و التیام آن کمک کند، اما مدارک کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

کاربرد آلوئه ورا برای درمان جوش

می‌دانیم که آلوئه ورا دارای خواص ضدالتهاب، آنتی اکسیدان و آنتی‌باکتریال است. قرن‌هاست که از این گیاه برای التیام زخم، از بین‌بردن درد و مرهم سوختگی استفاده می‌شود. بیشتر افراد به آلوئه ورا حساسیت ندارند و استفاده‌ی موضعی از آن ریسک بسیار پایینی دارد.

روش استفاده

استفاده از آلوئه ورای خالص و مالش آن روی صورت به‌عنوان پاک‌کننده باعث تقویت جریان خون در پوست و مرگ باکتری‌های مضر می‌شود. می‌توانید بگذارید آلوئه‌ ورا یک شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. این کار باعث کاهش التهاب و قرمزی محل جوش می‌شود.

ماسک آلوئه ورا، عسل و دارچین

یکی از انواع ماسک های ضدجوش، ماسک آلوئه ورا، عسل و دارچین است. آلوئه ورا خاصیت آنتی‌باکتریال دارد که به کاهش باکتری‌های عامل جوش کمک می‌کند. بر اساس تحقیقاتی که روی فواید عسل و خواص دارچین انجام شده، این دو ماده هم همین تأثیر را دارند. با مخلوط‌کردن هر سه‌ این موارد و مصرف آن به‌عنوان ماسک خانگی، می‌توانید شانس خود را برای داشتن پوستی سالم و بدون جوش بالا ببرید.

روش استفاده

دو قاشق عسل خالص را با یک قاشق آلوئه ورا مخلوط کنید. مخلوط باید به‌خوبی قابل‌پخش‌کردن باشد، اما زیاد شُل نشود. یک‌چهارم قاشق پودر دارچین به مخلوط اضافه کنید و بلافاصله ماسک را روی صورت قرار دهید. اجازه دهید پنج تا ده دقیقه روی صورت بماند و بعد آن را کاملا بشویید.

ماسک آلوئه ورا و آب‌لیمو

ماسک آلوئه ورا و آب لیمو ترش علاوه‌بر اینکه پوست شما را تقویت و تازه می‌کند، باعث پاکسازی منافذ پوست می‌شود و بعضی از باکتری‌های عامل جوش را از بین می‌برد. تحقیقات بالینی نشان داده‌اند که اسید‌های موجود در میوه‌ها، مانند اسیدهای موجود در آب‌لیمو پاک‌‌کننده‌های مؤثری برای درمان جوش هستند.

روش استفاده

برای تهیه‌ی این ماسک از دو قاشق غذاخوری آلوئه ورای تازه به‌عنوان پایه استفاده کنید و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری آب‌لیمو به آن اضافه کنید. اگر برای پوشاندن تمام صورت‌تان به مقدار بیشتری از این ماسک احتیاج داشتید، حتما نسبت ۸ به ۱ آلوئه ورا به آب‌لیمو را حفظ کنید تا پوست‌تان بر اثر خاصیت اسیدی آب‌لیمو آسیب نبیند. اجازه‌دهید ماسک ۵ تا ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند و بعد آن را کاملا بشویید.

اسپری آنتی‌باکتریال آلوئه ورا

آلوئه ورا رشد سالم سلول‌های پوست را تقویت می‌کند، بنابراین ارزشش را دارد که برای محافظت از پوست‌تان یک اسپری پاک‌کننده‌ی آلوئه ورا تهیه کنید. این اسپری بدون براق‌کردن پوست یا تولید بیش‌ازحد چربی که منافذ پوست را می‌بندد، پوست صورت شما را هیدراته می‌کند.

روش استفاده

در یک ظرف اسپری ۶۰ میلی‌لیتری، یازده واحد آب خالص را با دو واحد آلوئه ورا مخلوط کنید و یک تا دو قطره از روغن دل‌خواه به آن اضافه کنید. حالا یک اسپری خنک‌کننده و ضدجوش دارید. هنگام استفاده مواظب باشید مخلوط با چشم‌هایتان تماس پیدا نکند و هر بار قبل از استفاده مخلوط را به‌خوبی تکان دهید.

پاک‌کننده‌ی آلوئه ورا، شکر و روغن نارگیل

اگر به درمان‌های طبیعی برای جوش تمایل دارید، یک انتخاب خوب مخلوط کردن آلوئه ورا با روغن نارگیل و شکر برای به دست آوردن یک لایه‌بردار خانگی است. با لایه برداری پوست، سلول‌های مرده‌ای که منافذ پوست را مسدود می‌کنند را از پوست‌تان می‌زدایید. شکر خام یا نی‌شکر سفید می‌تواند به آرامی این سلول‌ها را کنار بزند و راه را برای نفوذ آلوئه ورا به پوست و تحریک رشد سلول‌های سالم باز کند. روغن نارگیل، علاوه بر این که خواص آنتی‌باکتریال مخصوص خود را دارد، به عنوان یک امولسیون‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند. اسید چرب اصلی روغن نارگیل مورد مطالعه قرار گرفته و درمان خوبی برای جوش شناخته شده است. مخلوط هر سه این موارد پوست را صاف و تازه می‌کند.

روش استفاده

از روغن نارگیل به‌عنوان پایه استفاده کنید. نیم‌فنجان شکر خام یا سفید را به نیم‌فنجان روغن نارگیل اضافه کنید، خوب مخلوط کنید و سپس یک‌چهارم فنجان ژل آلوئه ورا به مخلوط اضافه‌کنید. این مخلوط لایه‌بردار را می‌توانید در یخچال نگهداری کنید. هنگام استفاده مخلوط را به‌آرامی روی پوست مالش دهید، به‌طوری وارد ناحیه‌ی چشم نشوید. بعد از استفاده، صورت را کاملا با آب بشویید.

پاک‌کننده‌ی آلوئه ورا و روغن درخت چای

روغن درخت چای آنتی‌باکتریالی اثبات شده و ترکیبی مؤثر در مبارزه با جوش‌هاست بنابراین مخلوط‌کردن این ماده با آلوئه ورا می‌تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد. البته نباید بگذارید این ترکیب روی پوست‌تان بماند چون روغن درخت چای خاصیت اسیدی دارد و بسیار قوی است.

روش استفاده

از آلوئه ورا به‌عنوان پایه استفاده کنید. دو تا سه قطره روغن درخت چای را در آب خالص بریزید و با آلوئه ورا مخلوط کنید. یک دقیقه بعد از قراردادن مخلوط روی پوست صورت، پوست را کاملا بشویید و خشک کنید.

کرم‌های آلوئه ورا

بسیاری از کرم‌های ضدجوش و درمان‌کننده‌های معمول جوش حاوی آلوئه ورا هستند. می‌توانید بعضی از این محصولات را برای مصرف روزانه انتخاب کنید. آلوئه ورا خاصیت ضدالتهاب دارد که باعث می‌شود این گیاه سوژه‌ی خوبی برای تبلیغات دارویی شود. هنگام خرید کرم‌های ضدجوش به برچسب ترکیبات آن توجه کنید تا بتوانید آلوئه‌ ورای بیشتری در برنامه‌ی مراقبت از پوست‌تان بگنجانید.

خطرات و مسائل جانبی استفاده از آلوئه ورا

بعضی افراد معتقدند که نوشیدن آب یا جوشانده‌ی آلوئه ورا برای درمان جوش و درمان آکنه مؤثر است، اما تاکنون مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. اما مدارک علمی نشان داده‌اند که خوردن مقادیر زیاد آلوئه ورا، می‌تواند به بدن آسیب بزند و شما را در معرض انواع خاصی از سرطان قرار دهد. تا زمانی‌که اطلاعات بیشتری در مورد خطرات مصرف آلوئه ورا یافت شود، از نوشیدن مقادیر بالای نوشیدنی‌های حاوی آلوئه ورا خودداری کنید.

همچنین بر اساس گزارش Mayo clinic آلوئه ورا ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشد. اگر قصد مصرف خوراکی آلوئه ورا برای درمان جوش را دارید، این موضوع را با پزشک‌تان درمیان بگذارید.

قبل از مصرف هر ماده‌ی جدیدی روی پوست صورت، ابتدا آن را روی مچ دست، پشت گوش یا روی بازو تست کنید. اگر بعد از تست آلوئه ورا هرگونه قرمزی یا حساسیت پوستی مشاهده کردید، از آلوئه ورا برای درمان جوش استفاده نکنید.

سخن آخر

راه‌های زیادی برای استفاده از آلوئه ورا برای درمان جوش وجود دارد. اگر جوش‌هایتان ملایم یا معمولی هستند، نتایج تحقیقات به نفع شماست: آلوئه ورا یک باکتری‌کش قوی و درمان مؤثری برای جوش‌هاست. استفاده از آلوئه ورا در برنامه مراقبت از پوست، به‌علت ریسک بسیار پایین و امکان موفقیت بسیار بالا، مورد توجه بسیاری از افراد قرار می‌گیرد.

Share