لاریجانی در مراسم بزرگداشت میرزا کوچک خان:

میرزا کوچک خان مانع دخالت خارجی شد | تفرقه باعث شکست نهضت جنگل شد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میرزاکوچک‌خان مانع دخالت خارجی شد، گفت: گرایش میرزا به اتحاد اسلامی تحت تاثیر سید جمال اسد آبادی بود زیرا وی به دنبال تحت پوشش قرار دادن تمامی کشورهای اسلامی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان سفر یک روزه خود به استان گیلان عصر امروز (چهارشنبه، ٢٢ آذرماه) در مراسم بزرگداشت نود و ششمین سالگرد شهادت میرزا کوچک خان شهید جنگلی گفت: تردیدی نیست میرزا کوچک خان یک شخصیت جذاب برای تاریخ معاصر ما است.

خلاء اسناد تاریخی باعث انحراف هایی در توضیح شخصیت میرزا کوچک خان شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در طول تاریخ فقط میرزای جنگلی نیست که در حق او جفا شد بلکه جریان های مختلفی وجود داشتند که تلاش می کردند بزرگان دینی حتی افرادی همچون حافظ شیراز و شیخ محمد خیابانی را به گونه دیگری تفسیر کنند که علت آن وجود خلاءهای در منابع و اسناد تاریخی بوده است.
وی افزود: یکی از جاذبه های تاریخی درباره میرزا کوچک خان جنگلی گرایش چپ مارکسیستی است چرا که به  لنین نامه نوشته بود در حالیکه امام راحل(ره) نیز به گورباچوف نامه نوشته بود.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه قیام میرزا کوچک خان در زمان حساس اوایل جنگ جهانی اول صورت گرفت که ایران وضعیت نابسامانی داشت، یادآور شد: ایران در آن زمان از شمال توسط شوروی، از جنوب توسط انگلیس و از غرب توسط آلمان و عثمانی تحت سلطه اجانب بود و شرایط مشروطه نیز به هم ریختگی داشت که ناشی از دخالت خارجی و آشفتگی سیاسی درونی و برخی افراطی گری ها بود که باعث سوءاستفاده افراد از خلاءها شده و باعث شد دستاوردهای مشروطه محقق نشود.

میرزا کوچک خان القاب صوری حکمرانان را مایه کبر و غرور می‌دانست

رئیس قوه مقننه با اشاره به خاطره ای درباره آیت الله خمامی اظهار داشت: در همان زمان ها بود که یک افسر روس به زنی شوهردار تجاوز کرد که آیت الله خمامی بعد از در جریان قرار گرفتن دستور اعدام را صادر کرد و مردم آن را اجرا کردند لیکن رضاشاه وی را خواست و گفت این اقدام باعث اعتراض تزار روس شده است و ایران را تحت فشار قرار می دهد که آیت الله خمامی گفت ما الان هم تحت فشار هستیم از این رو نباید ذلت را بپذیریم.

وی با اشاره به شخصیت جذاب میرزا کوچک خان خاطرنشان کرد: بسیاری افراد مبارز شجاع بودند که در مبارزه با نفس شکست می خوردند اما میرزا کوچک خان شخصیت ساخته شده ای داشت و معتقد بود یکی از علل اشکالات تعلق خاطر به القاب صوری بود که تولید مفاسد می کند و نباید هر کسی که دو قدم برای کشور بر می دارد لقبی به او چسبانده شود که سبب کبر و غرور خواهد شد.

شهید مدرس(ره) در سطح ملی روی میرزای جنگلی حساب می‌کرد/ نظر دهخدا درباره وطن پرستی میرزا

دکتر لاریجانی ادامه داد: در همان زمان بود که مرحوم شهید مدرس(ره) به میرزای جنگلی پیغام داد که به سمت تهران حرکت کند زیرا می خواست وی با استبداد آنجا نیز مبارزه کند لذا در سطح ملی روی وی حساب می شد البته چند شخصیت ممتاز و اثربخش یعنی میرزا کوچک خان جنگلی، آیت الله مدرس(ره) و شیخ محمد خیابانی در تبریز با یکدیگر هم دوره بودند که باید به مکاتباتی که میان آنها رد و بدل می شد ورود کرد.

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به نظر مرحوم دهخدا درباره میرزای جنگلی عنوان کرد: میرزا از مجاهدان گیلان بود که برای بیرون کردن محمدعلی شاه به تهران آمد و بی نهایت معتقد به اسلام و وطن پرست بود همچنین یک افسر عالیرتبه انگلیسی درباره شخصیت میرزا کوچک می گوید امثال وی در ایران نایاب بود البته نظر وی درست است اما او جلودار بود و ما در کشورمان وطن پرستان بیشماری داریم.

میرزا کوچک خان مقابل ظلم و ستم انگلیسی ها ایستاد

وی در ادامه با بیان اینکه ایرانیان از گذشته های دور در وطن پرستی پیش رو بوده اند، اظهار داشت: بسیار دیگر از مورخان و نویسندگان نیز میراز را منصف و مجاهد می دانند لذا نهضت خیابانی در تبریز، نهضت جنگل و حتی نهضتی که میرزای شیرازی کوچک در سامرای عراق علیه انگلیسی ها راه انداخت همه و همه از گرایش های شیعه منطقه نشأت می گیرد.

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه میرزا کوچک خان جنگلی به اسلامی بودن کار خود بسیار اعتقاد داشت، تصریح کرد: اقدامات نظامی در برهه های زمانی مناسب جواب می دهد چنانچه زمانی منافقین نزد امام(ره) در نجف رفتند و اجازه حمله مسلحانه خواستند اما امام این حرکت را تأیید نکرد اما در زمانی دیگر ممکن بود حمله نظامی لازم باشد لذا در زمان میرزا لازم بود در برابر بیگانگان ایستادگی نظامی شود.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: زمانی از میرزا پرسیدند تکلیف این همه کشته شده چه می شود و آیا در برابر خون آنها مسئول نیستیم که میرزا پاسخ داد زمانی که ظلم بر مسلمانان روا می شود باید به پا خیزند و با آن مبارزه کنند که در آن زمان انگلیسی ها علیه مسلمانان اقدام می کردند و لازم بود میرزا با آنها مقابله کند مانند حرکت موسی(ع) در برابر فرعون.

ریشه تروریسم در منطقه به خاطر ایجاد روحیه اشغال است

وی تأکید کرد: امروز باید غربی ها بفهمند زمانی که کشوری را اشغال کردند سالم نمی مانند و زمانی که یک میلیون عراقی را شهید و مجروح می کنند قطعا نمی توانند به سلامت زندگی کنند ضمن اینکه ریشه تروریسم در منطقه به خاطر ایجاد روحیه اشغال است چنانچه در افغانستان بعد از اشغال، القاعده به وجود آمد و بعد از اشغال عراق شاهد بروز و ظهور گروه های تروریستی مختلف بودیم همچنین اشغال لیبی نیز منجر به گسترش تروریسم شد.

دکتر لاریجانی خطاب به عاملان ایجاد تروریسم گفت: وقتی مردم را با اشغال تحقیر می کنید آنها تحمل نمی کنند و در تور تروریست ها قرار می گیرند همچنین وقتی در منطقه شاخ و شانه نسبت به فلسطین کشیده می شود و اسرائیل علیه فلسطین اقدام می کند راهی به جز ایجاد گروه های مقاومت نیست.

آمریکا بداند اگر جایی را اشغال کرد راحت نمی‌ماند/ مسلمانان اجازه ادامه اقدامات به زمینه‌سازان اشغالگری را نمی‌دهند

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: صهیونیست ها به پیمان اسلو پایبند نبودند و نباید در کرانه باختری شهرک سازی می کردند و قدس را برای فلسطین به رسمیت می شناختند اینها همه در حالی صورت می گیرد که امروز آمریکا حرف از تغییر پایتخت می زند لذا غربی ها باید از زندگی میرزای جنگلی بفهمند اگر جایی را اشغال کردند راحت نمی مانند و امروز میرزا کوچک خان تکثیر شده و شخصیت نایابی نیست.

وی ادامه داد: اخیرا یکی از کشورهای منطقه با آمریکا صحبت کرد و آمریکا نیز بنا به شروطی وعده حمایت از آنها را داد نخست اینکه روابط عادی با اسرائیل داشته باشند و دوم اینکه با ایران مبارزه کننده لذا امروز دشمنی آنها با ایران علنی شده اما باید بدانند خون مسلمانان از اقدامات آنها به جوش می آید و نمی گذارند زمینه سازان اشغالگری به کار خود ادامه دهند.

میرزا کوچک مانع دخالت خارجی بود/ شروط میرزای جنگلی برای پذیرفتن حمایت شوروی

دکتر لاریجانی همچنین اظهار داشت: آنها تصور می کنند با اشغال فلسطین این منطقه آرام می شود در حالی که مسلمانان پای آرمان های خود ایستاده اند و محبان اهل بیت(ع) هیچگاه آرام نخواهند نشست.

رئیس مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه زمانی می خواستند شیخ محمد خیابانی را تخریب کنند که شهید مدرس(ره) جلوی آن را گرفت، اظهار داشت: عده ای از مدرس(ره) سوال کردند که این افراد باعث محاربه می شوند آیا همراهی با آنها صحیح است که ایشان پاسخ داد حقیر از میرزا و اشخاصی که همراه وی هستند هیچ نیست سوئی نسبت به اسلام و ایران دریافت نکردم و ایشان تنها مانع دخالت خارجی می شود و ظرفیتی برای مبارزه با دشمن است.

وی ادامه داد: گاهی افراد در مسیر مبارزه راه خود را تغییر می‌دهند و کم می آورند اما میرزای جنگلی پای حرف خود ایستاد و زمانی که انگلیسی ها به او گفتند از او حمایت می کنند او پاسخ منفی به آنها داد و وقتی فرمانده نیروی دریایی انقلاب شوروی به وی وعده حمایت نظامی داد، از آنجایی که میرزا نیاز به سلاح داشت شروطی تعیین کرد مبنی بر اینکه اصول کمونیسم در کشور اجرا نشده و املاک و اموال مردم دستیازی نشود، تبلیغات کمونیستی صورت نگیرد، جمهوری انقلابی و مجلس تأسیس شود، هیچ حکومتی حق ورود به گیلان را نداشته باشد و مردم برای زندگی خود تصمیم گیری کنند لذا اگر امروز نیز ما در کنار آرمان های خود نایستیم شکست خواهیم خورد.

تفرقه باعث شکست جریان میرزا کوچک خان شد/ ضرورت حفظ وحدت درونی در شرایط ناآرام منطقه

دکتر لاریجانی در ادامه با بیان اینکه تفرقه باعث شکست جریان میرزا کوچک خان شد، افزود: در تاریخ آمده کسمایی ملاقاتی با میرزا داشت و نامه انگلیسی ها را برای او آورد که با دولت آن زمان ستیز نکند که میرزا پاسخ داد وثوق الدوله می خواهد ایران را در بازار لندن به فروش برساند و ما با آنها همکاری نمی کنیم لذا از اینجا بود که انگلیسی ها در این جریان ایجاد تفرقه کردند و باعث شکست آنها شدند که همین تفرقه باعث ایرادات و ضرباتی به مشروطه شد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: امروز که نفوذی در منطقه داریم به همان میزان مخالف نیز داریم و مسائلی که در منطقه پشت سر هم به وجود می آید حاکی از طراحی برای ناآرامی در منطقه است پس اگر می خواهیم موفق باشیم باید وحدت درونی خود را حفظ کنیم.

میرزاکوچک خان تحت تأثیر اتحاد اسلامی سیدجمال الدین اسدآبادی بود/ دستیابی به قدرت ملی از راه دیانت

وی با اشاره به گرایش میرزا کوچک به اتحاد اسلامی تحت تأثیر سیدجمال الدین اسدآبادی بیان داشت: سیدجمال به دنبال تحت پوشش قرار دادن تمامی کشورهای اسلامی بود و حتی اندونزیایی ها از وی تبعیت می کردند لذا تأثیر جریان سازی سیدجمال بسیار زیاد بود و جریان میرزا نیز در شیعه ریشه داشت از این رو بی توجهان به نقش مرجعیت همواره ضربه خورده اند و روشنفکرانی که تز منهای روحانیت می دادند از آن دسته افرادی بودند که شهید مطهری(ره) درباره آنها می گفتد این منهانیون ضرر می زنند و در پاسخ به کتاب بنی صدر علیه روحانیت در کتاب خود با عنوان نهضت های صدساله نوشت که ممکن است روحانیت اشکالاتی داشته باشد اما همچون آفتی بر درخت است که برای اصلاح آن باید آفت را از بین برد و ریشه درخت را نزد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه میرزای جنگلی معتقد بود قدرت ملی از راه دیانت به دست می آید، یادآور شد: جریان روحانیت جریان اصیل جمهوری اسلامی است که باید حفظ شود و نمی توان با این جریان اصیل به صورت تاکتیکی و فنی برخورد کرد.

Share