مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان مطرح کرد

ممنوعیت تردد ناوگان ۵۰ سال به بالا از سال ۹۷ | فعالیت سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور

نازک کار، با اشاره به افزایش مسافرین و تردد خودروها در سطح راه ها، خاطرنشان کرد: پلیس راه نمی تواند با نیروی انسانی این حجم از تردد را کنترل و ساماندهی کند لذا نیازمند سامانه های کنترل ترافیک مجهز هستیم

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدرضا نازک کار مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، در نشست با خبرنگاران، با اشاره به نامگذاری ۲۶ آذر به عنوان روز «حمل و نقل و رانندگان» از سوی شورای فرهنگ عمومی، اظهار کرد: ۲۶ آذرماه یادآور مجاهدت و تبلور غیرت تمامی فعالان بخش حمل و نقل به ویژه رانندگان تلاشگر است که در لبیک به ندای بنیانگذار انقلاب اسلامی مبنی بر انتقال مایحتاج مردم از باراندازها و اسکله ها، حرکت جهادگونه ای در شرایط حساس دفاع مقدس انجام دادند و از وقوع بحران اقتصادی جلوگیری کردند.

وی با بیان اینکه ۲۶ آذر لغایت اول دی به عنوان هفته «حمل و نقل، رانندگان و راهداری» نامگذاری شده است، افزود: از سال ۷۵ روز اول دی به منظور ترویج فرهنگ نگهداری راه ها و معرفی خدمات راهداران زحمتکش که با تلاش شبانه روزی در گرمای سخت تابستان و سرمای شدید زمستان مسئولیت نگهداری از راه های کشور را بر عهده دارند، به عنوان روز «راهدار» تعیین شده است.

عملیات برفروبی در گیلان دشوار است/لزوم نوسازی و کاهش عمر مفید ماشین آلات

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، با اشاره به آب و هوا و اقلیم خاص مناطق مختلف گیلان، تصریح کرد: اینگونه نیست که با شروع فصل زمستان شاهد بارش برف در گیلان باشیم لذا از هم اکنون ناوگان ماشین آلات راهداری ما در راهدارخانه های نقاط کوهستانی و صعب العبور مستقر شدند.

وی با اشاره به نوع خاص بارش برف در گیلان تصریح کرد: برف در مناطق سردسیر ریز، سبک و خشک است و نیازی به بارش باران ندارد و رطوبت کم هوا تبدیل به برف می شود، اما با کاهش تنها دو درجه زیر صفر دما در جلگه گیلان، حتما بارش برف داریم، زیرا گیلان اشباع از رطوبت است و باران تبدیل به برف می شود و لذا شدت برف در واحد زمان زیاد است و برخورداری گیلان از چنین اقلیمی عملیات برفروبی را دشوار می کند.

نازک کار ادامه داد: از تعداد کل ۲۴۵ ماشین آلات راهداری زمستانی ناوگان استان، ۲۲ دستگاه بلدوزر، ۳۶ دستگاه گردیدر، ۴۵ دستگاه لودر، ۴ دستگاه برفخور، ۵۸ دستگاه برفروب، ۱۴ دستگاه نمکپاش، ۲۹ دستگاه کامیون، ۱۰ دستگاه کامیونت و ۵۶ دستگاه خودروی کمکدار سبک است.

وی با بیان اینکه ۱۶ راهدارخانه ثابت، ۹ راهدارخانه سیار سطح استان تحت مدیریت ۱۶ اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در شهرستان ها هستند، عنوان کرد: امسال ۴۱ اکیپ مجهز شامل ۲۷۴ دستگاه ماشین آلات سبک، نیمه سنگین و سنگین به همراه ۴۸۲ نفر راهدار و اپراتور دستگاه ها به راهدارخانه ها اعزام شدند.

نازک کار نقاط صعب العبور و گردنه های گیلان را بالغ بر ۳۵۸ کیلومتر اعلام کرد و گفت: محوریت عملکردی ۲۵ راهدارخانه ثابت و سیار استان در گستره همین ۳۵۸ کیلومتر است و سایر اکیپ ها در ادارات راهداری شهرستان ها با پرسنل مجرب و آماده به کار به صورت شبانه روزی مستقر هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان از استقرار ستاد مرکزی عملیات راهداری زمستانی در رشت خبر داد و تصریح کرد: دپوی ماشین آلات و قطعات یدکی و ساماندهی، مدیریت، برنامه ریزی، نظارت، کنترل و هدایت اکیپ های راهداری در مقر اداره ماشین آلات صورت می گیرد.

نازک کار بر لزوم نوسازی و کاهش عمر مفید ماشین آلات ناوگان عملیات اضطراری جهت بازدهی بیشتر تاکید کرد و افزود: با جذب اعتبارات از طریق ستاد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به عنوان منبع ملی و از طریق استانداری گیلان، می خواهیم توان و بازدهی اکیپ های راهداری را بالا ببریم.

مینی بوس با ۲۸.۸ سال بالاترین میانگین عمر ناوگان را در اختیار دارد

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به فعالیت ۱۶۸ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا در گیلان اظهار کرد: ۱۲۶ شرکت حمل و نقل مسافر، دو شرکت حمل و نقل بین المللی کالا و یک شرکت حمل و نقل بین المللی مسافر در استان مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی استان، متذکر شد: ۷ هزار و ۹۳۵ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی شامل ۲ هزار و ۵۳۴ دستگاه در بخش مسافر و ۵ هزار و ۴۰۱ دستگاه در بخش کالا مشغول انجام وظیفه هستند. همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی در بخش مسافر شامل ۱۸۸ دستگاه اتوبوس، ۷۶۳ دستگاه مینی بوس و یک هزار و ۵۸۳ دستگاه سواری است.

نازک کار از مینی بوس به عنوان یکی از موثرترین و فعال ترین ماشین آلات ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر در سطح استان نام برد و گفت: مینی بوس با ۲۸.۸ سال بالاترین میانگین عمر ناوگان عمومی حمل و نقل مسافر را به خود اختصاص می دهد.

وی میانگین عمر ناوگان حمل و نقل کالا در گیلان را ۱۹.۰۸ سال دانست و گفت: میانگین عمر در بخش سواری ۸.۸ سال است که در بخش اتوبوس و سواری پایین تر از میانگین کشوری هستیم و ظرایط خوبی داریم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۲۰۹ راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومی استان گیلان مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: ۸ هزار و ۱۷۸ راننده فعال در بخش کالا و ۴ هزار و ۳۱ راننده فعال در بخش مسافر داریم.

نازک کار ادامه داد: همچنین حدود ۶ میلیون و ۵۷ هزار تن کالا توسط ۴۳۰ هزار و ۲۵۳ دستگاه/تردد در هشت ماهه امسال از استان گیلان حمل شده است که رشد ۶.۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به جابجایی زوار اربعین حسینی، تاکید کرد: طبق برنامه ریزی های صورت پذیرفته، تعداد ۸ هزار و ۲۳۱ زائر اربعین از استان گیلان با ۲۶۶ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری به مرزهای  غرب کشور اعزام شدند. همچنین ۸ هزار و ۷۲۳ نفر از زائران کشورهای آذربایجان، گرجستان و داغستان روسیه برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در سال جاری از مرز زمینی آستارا وارد کشور شده و با استفاده از ۱۲۷ دستگاه اتوبوس، ۲۰ دستگاه مینی بوس، ۱۱ دستگاه ون و ۷۱ دستگاه سواری به مرز شلمچه رفتند.

ممنوعیت تردد ناوگان ۵۰ سال به بالا از سال ۹۷

وی از ممنوعیت تردد ناوگان با میانگین عمر ۵۰ سال به بالا در جاده های کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: این رای به استناد بند ٧ و ١٢ ماده ٧ قانون تغییر نام وزارت راه و ترابری و با توجه به راى شماره ٢۶٠ الى ٢٧٧ مورخ ٨٠/٠٨/٢٠ هیئت عمومی دیوان عدالت ادارى و همچنین با عنایت به تصویب قانون هواى پاک تصویب شده است که در مرحله اول از ابتدای سال ۹۷ صدور بارنامه برای ناوگان باری ۵۰ سال و بالاتر ممنوع می باشد. البته ناوگان فوق سنگین تا اطلاع ثانوی از شمول این امر مستثنی است.

نازک کار، با بیان اینکه تعداد ۱۲ باب مجتمع خدماتی – رفاهی در حال بهره برداری به منظور ارائه خدمات به کاربران جاده ای در استان وجود دارد، اظهار کرد: همچنین تعداد ۱۱ مجتمع خدماتی – رفاهی نیز در حال احداث می باشد که فاز عملیاتی دو مجتمع در سال ۹۶ آغاز شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان به بهره برداری از تعداد ۳۴ دستگاه پل عابر پیاده در محورهای مواصلاتی برون شهری استان اشاره کرد و افزود: در این بین ۲۶ دستگاه با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۸ دستگاه با اعتبار دولتی صورت پذیرفته است و در حال حاضر نیز ۶ دستگاه نیز توسط بخش خصوصی در حال احداث است.

انسان، راه و وسیله نقلیه سه مولفه اصلی در سوانح جاده ای

وی در بخش دیگری از سخنان خود انسان، راه و وسیله نقلیه را سه مولفه اصلی در سوانح جاده ای دانست و گفت: ارتقای فرهنگ ترافیکی بر عهده مجموعه پلیس راه است، اما سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در جهت هم افزایی و هماهنگی با پلیس راه برای نجات جان و مال مردم گام برمی‌دارد لذا طرح ایمن سازی مدارس حاشیه راه ها را اجرا کردیم که امسال ۹۵ مدرسه حاشیه راه های استان را شامل شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، همچنین از اجرای طرح ارتقای ایمنی عابرین و موتورسواران خبر داد و گفت: ۵۰ روستا در سطح استان در سال جاری تحت پوشش این طرح قرار گرفت و بالغ بر ۱۳ هزار کلاه ایمنی در سطح روستاها توزیع کردیم.

فعالیت سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور

به گزارش دیارمیرزا، نازک کار، با اشاره به افزایش مسافرین و تردد خودروها در سطح راه ها، خاطرنشان کرد: پلیس راه نمی تواند با نیروی انسانی این حجم از تردد را کنترل و ساماندهی کند لذا نیازمند سامانه های کنترل ترافیک مجهز هستیم. هم اکنون سامانه های هوشمند کنترل و ثبت تخلفات رانندگی در طول راه های استان در حال بهره برداری است. ۱۱ سامانه در سال ۹۵ در سطح استان به بهره برداری رسید.

وی متذکر شد: البته سامانه های جدید فقط نظارت تصویری ندارند، بلکه سرعت متوسط خودروها را بر حسب زمان محاسبه می کنند و همچنین تصویر راننده و پلاک خودرو نیز قابل احصاست و به صورت آنلاین به مراکز پلیس راه منتقل می شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با اشاره به فعالیت سامانه های ثبت تخلفات عبور و مرور در محورهای آزادراه قزوین – رشت، جاده قدیم رشت – لوشان، محور رشت – فومن و محور فومن – سراوان، متذکر شد: طی هشت ماهه سال جاری، ۴۴ هزار و ۲۳۷ مورد تخلف سرعت توسط سامانه های ثبت تخلف سرعت مستقر در محورهای مواصلاتی استان به ثبت رسبده است که میزان تخلف ثبت شده در سال ۹۵ نیز بیش از ۷۰ هزار و ۱۷۰ مورد بود.

نازک کار با بیان اینکه در حال حاضر محورهای برون شهری استان مجهز به ۲۲ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور می باشد افزود: ۳۷ سامانه ترددشمار نیز در ۷۴ محور رفت و برگشت استان فعال است.

وی در پایان با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور عضو کنوانسیون حمل و نقل جهانی است، یادآور شد: اگر رانندگان به علائم راهنمایی و رانندگی گوش فرا دهند، هرگز دچار حادثه نخواهند شد. براساس این کنوانسیون نباید مانع بیش از یک اینچ در طول جاده ها وجود داشته باشد، اما به واسطه فرهنگ غلط ترافیکی حاکم بر راه ها، از سال ۸۶ از سرعتکاه‌ها در جاده استفاده کردیم تا سرعت را به صورت فیزیکی کاهش دهیم.

Share