در سفر هیات ایرانی به کره جنوبی انجام شد؛

قدردانی وزیر بهداشت از «یانگوم»+ عکس

وزیر بهداشت از سرمایه‌گذاری کره جنوبی در ایران در حوزه سلامت خبر داد و اعلام کرد که قرارداد ساخت سه بیمارستان در ایران با سرمایه‌گذاری کره جنوبی منعقد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سید حسن هاشمی درباره هدف از سفر هیات ایرانی وزارت بهداشت به کره جنوبی توضیح داد و گفت: این سفر پاسخی به دعوت وزیر بهداشت کره جنوبی بود که همراه با تعدادی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انجام شد. زمینه‌های همکاری زیادی بین دو کشور وجود دارد. همچنین گفت‌وگوهای فراوانی بین کارشناسان انجام شده است.

وی ادامه داد: فرصت‌هایی زیادی در زمینه سرمایه گذاری مشترک در حوزه‌ ساخت بیمارستان، تجهیزات پزشکی، صنعت دارو و آموزش و پژوهش  فرصت‌های مناسبی برای هردو کشور وجود دارد. کره جنوبی در این بخش رشد خوبی داشته و به همکاری با ایران بسیار علاقمند است. برای ایران نیز فرصت خوبی است که از دانش و تجربه آنها استفاده کنیم.

هاشمی همچنین اضافه کرد: بخش خصوصی دو کشور از فرصت سرمایه‌گذاری فراهم شده به ویژه توسط بانک‌های کره جنوبی حداکثر استفاده را خواهند برد. در حال حاضر قرارداد ساخت سه بیمارستان منعقد شده و فرصت مناسبی برای ایران است تا از آنچه کره سرمایه گذاری می‌کند، اشتغال ایجاد کند. امیدوارم در این سفر بتوانیم گام‌های بعدی را در قالب تفاهمنامه تعریف کنیم و در آینده نزدیک شاهد ارتقای روابط بین دو بخش سلامت ایران و کره جنوبی باشیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه قرار نیست همه خدمات را دولت ارائه کند، تصریح کرد: علاقمند هستیم بخشی از خدمات را بخش خصوصی ارائه کند. برای آن هم راهکارهای جدیدی تعریف کردیم. در تبصره ۱۹  لایحه بودجه ۹۷ به صورت شفاف مشخص شده است که بخش خصوصی بین المللی یا داخلی می‌تواند  برای ارائه خدمات حوزه سلامت که بیشتر معطوف به درمان است سرمایه گذاری کند. این کار تعرفه‌های متفاوتی خواهد داشت. علاوه بر آن بخشی که مربوط به دولت و بیمه‌ها است و باید از محرومان مراقبت و خدمات سطح یک ارائه شود،  بهتر از گذشته ادامه پیدا می‌کند.

وی بااشاره به علاقمندی کره جنوبی به سرمایه‌گذاری در ایران، بیان کرد: امیدوارم ایران بتواند از این فرصت نه تنها در ارتباط با کره جنوبی، بلکه با چین، ژاپن و برخی کشورهای اروپایی حداکثر استفاده را ببرد. این حق مردم است که بتوانند از خدمات بهتر بهره‌ مند شوند. نیاز به رقابت وجود دارد و ما نیز به عنوان دولت باید فرصت شکل گیری این رقابت را فراهم کنیم؛ چون در این رقابت کیفیت خدمات محک می‌خورد و برای مردم انتخاب‌های متعددی ایجاد می‌شود. برای رفع کمبودها و ایجاد اشتغال و سرمایه‌های بیرونی حوزه سلامت هم این قابت‌ها باید فعال باشد.

هاشمی همچنین در بازدید از مجتمع بیمارستانی ۲۵۰۰ تخته severence  دانشگاه یونسه‌ای سئول،  از آن به عنوان بهترین بیمارستان کره جنوبی یاد کرد و گفت: بین ایران و کره جنوبی سابقه روابط قدیمی وجود دارد و نامگذاری دو خیابان در تهران و سئول به نام پایتخت های دو کشور بیانگر رابطه عمیق دو کشور است. در ایران نیز ۶۰ دانشگاه علوم پزشکی و ۹۰۰ بیمارستان عمومی وجود دارد ۹۰ درصد داروی مورد نیاز کشور را خودمان تامین می کنیم و اگر شرایط تحریم نبود موقعیت بهتری در جهان و منطقه داشتیم.  در برخی از بیمارستان‌های ایران سالانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیوند کبد و تعداد بیشتری پیوند پانکراس، ریه و روده انجام می‌شود و در رشته چشم پزشکی هم سالانه شش هزار پیوند قرنیه داریم.

به گفته وی تحصیل ۲۰۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی در کشور در کنار ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در علوم پزشکی باعث شده است که رتبه اول کشورهای منطقه و رتبه ۱۶ جهان از نظر تحقیقات را داشته باشیم.

هاشمی با تاکید بر اینکه زمینه‌های همکاری زیادی بین مراکز پزشکی دو کشور وجود دارد، افزود: در جریان پیشرفت‌های چشمگیر کره جنوبی در زمینه تجهیزات پزشکی هستم و از تجربیات این کشور در این زمینه  استفاده می‌کنیم. ما در حوزه بهداشت و آموزش پزشکی نیز می توانیم همکاری های خوبی داشته باشیم.

وزیر بهداشت در این سفر از “لی یونگ ئه” بازیگر نقش “یانگوم” در سریال “جواهری در قصر” به دلیل کمک انسان دوستانه ۵۶ هزار دلاری به زلزله زدگان غرب کشور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در سئول تقدیرکرد. هاشمی و هیات همراه در این بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان دانشگاه یونسه‌ای سئول بازدید کرد و از نزدیک در جریان توسعه پزشکی کره جنوبی و همچنین تجهیزات و امکانات این بیمارستان قرار گرفت. شرکت در نشست همکاری‌های بهداشتی و پزشکی، بازدید از بیمارستان یونسه‌ای سئول، بازدید از بیمارستان ملی سئول، ملاقات با وزیر بهداشت کره جنوبی و بازدید از نمایشگاه تولیدات پزشکی سامسونگ از جمله برنامه‌های سفر سه روزه وزیر بهداشت به کره جنوبی است.

Share