صابر عاشری

سهام عدالت یا توهین به ملت!؟

اینکه طرح در دولت نهم به درستی برنامه ریزی نشده یا اینکه دولت تدبیر و امید در اجرای آن کاهلی می کند مهم نیست، مهم این است که اگر مسوولین قرار نیست برای مردم کاری بکنند لااقل زخمی بر زخم های مردم اضافه نکنن

سهام عدالت

در آبان ماه سال ۸۵ بود که پس از تصویب هیأت وزیران دولت نهم به ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد موضوع آیین نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع «سهام عدالت» اجرایی شد.

دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرد و قرار بود با این طرح ثروت و درآمد کشور به صورت متعادل بین مردم توزیع گردد و تمامی مردم در اقتصاد کشور نقش داشته باشند اما نه تنها این آرمان ها صورت نگرفت بلکه هرچه از زمان تصویب سهام عدالت می گذشت مردم به ناکارآمد بودن این طرح مانند بسیاری از طرح ها در دولت های مختلف با جناح های سیاسی متفاوت، شدند.

در دولت تدبیر و امیدِ حسن روحانی که قرار بود پس از گذشت ده سال مردم نتیجه طرح دولت نهم را ببینند نیز بارها در خصوص سهام عدالت صحبت شد و پس از چند بار اعلام زمان‌های مختلف برای واریز سود سهام عدالت به حساب مردم اما این وعده عملی نشد.

حال سهام عدالتی که قرار بود نقش یک مُسَکِن را در اقتصاد خانوار اقشار ضعیف بازی کند و به عنوان نوعی یارانه در اختیار مردم قرار گیرد هر از چند گاهی با اعصاب مردم بازی می کند.

طرحی که قرار بود براساس اصل ۴۴ قانون اساسی بر کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد منجر شود، سبب کاهش اعتماد مردم به دولت ها و طرح های آنها شده است.

اینکه طرح در دولت نهم به درستی برنامه ریزی نشده یا اینکه دولت تدبیر و امید در اجرای آن کاهلی می کند مهم نیست، مهم این است که اگر مسوولین قرار نیست برای مردم کاری بکنند لااقل زخمی بر زخم های مردم اضافه نکنند و با اظهار نظرهای متفاوت و وعده های توخالی به شعور مردم توهین نکنند.

به قول سعدی شاعر برجسته ایران:

امیدوار بود آدمی به خیر کسان   مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان

صابر عاشری

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share