استاندار گیلان با حضور در سیاهکل:

ساخت ویلا قطعاً مورد حمایت ما نیست | گردشگری اولویت اصلی مدیران گیلان است

نماینده عالی دولت در گیلان گردشگری را اولویت اصلی مجموعه‌ی مدیران استانی عنوان کرد و گفت: از طریق تسهیلات موجود در طرح اشتغالزایی روستایی و طرح تکاپو از فعالان این حوزه حمایت می‌کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا استاندار صبح امروز در دومین روز از سفر به شهرستان سیاهکل در نشست هم‌اندیشی با بخشداران، شهرداران، دهیاران و شوراهای اسلامی این شهرستان گفت: تقویت زیرساخت ها بویژه در نقاط روستایی رونق گردشگری را به دنبال دارد.

دکتر مصطفی سالاری در این نشست با ابراز خرسندی از حضور در جمع خدمتگزاران مردم افزود: باتوجه به اینکه اشتغالزایی و رونق اقتصادی جزء انتظارات به حق مردم است، موظف هستیم در این مسیر گام‌های اساسی برداریم.

وی با اشاره به اینکه وظایف شهرداران و دهیاران صرفاً محدود به مسائل عمرانی نیست خاطر نشان کرد: شهرداران و دهیاران باید در کنار پرداخت به مسائل عمرانی تمرکز بیشتری بر موضوعات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.

نماینده عالی دولت در گیلان پرداختن به مسائل معیشتی مردم را از موارد ضروری حال حاضر عنوان کرد و اظهار داشت: اگر امکانات بسیار در حوزه‌های عمرانی فراهم شود، اما مردم برای گذراندن زندگی روزمره ی خود با مشکل مواجه باشند این اقدامات عمرانی تأثیرگذار نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه‌ی اشتغالزایی برنامه‌ریزی گسترده‌ای را آغاز کردیم گفت: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی که خوشبختانه امسال توسط قانون‌گذار مصوب شده، در حوزه‌‌ی گردشگری و کشاورزی سیاهکل به عنوان ۲ ظرفیت مهم این منطقه می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد.

استاندار گیلان احداث واحدهای بوم‌گردی را از اقدامات مؤثر در اشتغالزایی حوزه‌ی گردشگری دانست و افزود: باتوجه به ایجاد کارگروه بوم‌گردی در استان گیلان، آمادگی لازم درخصوص هرگونه همکاری در این حوزه وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: ساخت ویلا و استفاده‌های محدود در طول سال قطعاً مورد حمایت ما نیست و از افرادی که به منظور اشتغالزایی نسبت به ایجاد واحدهای بوم‌گردی اقدام کنند از آنان با پرداخت تسهیلات و معافیت‌های مختلف حمایت می‌کنیم.

دکتر سالاری با اشاره به ایجاد شرکت‌های بازاریابی و هماهنگی برای جذب گردشگران و حضور آنان در واحدهای بوم‌گردی اظهار داشت: این شرکت‌ها به منظور آموزش‌های هتل‌داری، نظارت بهداشتی با شرکت‌های موجود در این حوزه همکاری می‌کنند و در این مسیر می‌توان از افرادی که خود دارای هتل هستند و یا جوانان و دهیاران بهره‌مند شد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه‌ی گردشگری از واحدهای اقامتی، هتل‌ها، رستوران‌ها و مجموعه‌های دیگر این بخش نیز حمایت می‌کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان گردشگری را اولویت اصلی مجموعه‌ی مدیران استانی عنوان کرد و گفت: از طریق تسهیلات موجود در طرح اشتغالزایی روستایی و طرح تکاپو از فعالان این حوزه حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه‌ی کشاورزی از هر ظرفیت ملی و استانی برای حمایت از کشاورزان استفاده می‌کنیم اظهار داشت: در برخی از مناطق با تدبیر و برنامه‌ریزی صحیح می‌توان با جایگزینی محصولات می‌توان به کشاورزان همانند طرح تسطیح ارازی و آبیاری قطره‌ای کمک شایان توجه‌ای کرد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه برای افزایش واحدهای بوم‌گردی و اقدامات اساسی در حوزه‌ی گردشگری به ویژه نقاط روستایی نیازمند تقویت زیرساخت‌ها هستیم گفت: تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه، اینترنت در کنار حفظ چهره‌ی روستا از اقدامات اساسی است که باید انجام گیرد.

وی افزایش خدمات مورد نیاز گردشگران را در توسعه‌ی گردشگری بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: بخش عمده‌ای از خدمات براساس جمعیت تعریف می‌شود که با رونق گردشگری شاخص سرانه‌ی جمعیت تغییر می‌کند و نیازهای جدید در مناطق گردشگری تعریف می‌شود.

دکتر سالاری اظهار داشت: در بیان مشکلات و پیشنهادات دهیاران غالباً آنتن‌دهی تلفن همراه و اینترنت از موارد اعلام شده است.

وی با بیان اینکه برخی مشکلات در یک موعد زمانی مشخص و بدون اولویت باید توسط دستگاه‌ها انجام گیرد گفت: برخی از اقدامات در سطح روستا امکان‌پذیر نیست و صرفه‌ی اقتصادی ندارد که باید به مردم اطلاع داده شود و برخی از مشکلات نیز براساس اولویت تعیین شده در یک زمان‌بندی مشخص انجام می‌گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: حضور مدیران در شهرستان‌ها باعث می‌شود تا منابع‌ای که مربوط به مردم است براساس نظر آنان با برنامه‌ریزی مدیریت شود و برای خدمت‌رسانی به آنان استفاده گردد.

وی گفت: در زمان توزیع اعتبارات و تصمیم برای این بخش قطعاً نگاه ویژه‌ای به مطالبات دهیاران خواهیم داشت.

استاندار گیلان اظهار داشت: باتوجه به اینکه تعاونی دهیاران باید برای خودشان درآمدزایی کنند در واگذاری پروژه‌های عمرانی و گردشگری از ظرفیت آنان استفاده و حمایت می‌کنیم.

وی به اقدامات مؤثر و مطلوب صورت گرفته در گازرسانی به روستاهای بالای ۲۰ خانوار اشاره کرد و گفت: درخصوص روستاهایی که جمعیت کمتر از ۲۰ خانوار داررند و هزینه‌ی گازرسانی به آنان فراتر از مبلغ تعیین شده نباشد پیگیری‌های لازم برای گازرسانی به آنان را انجام می‌دهیم.

دکتر سالاری به تلاش‌های صورت گرفته در آبرسانی روستایی نیز اشاره و خاطر نشان کرد: هزینه‌ی اتصال به خط جلگه از مناطق کوهستانی اقتصادی نیست و درخصوص روستاهای نزدیک به یکدیگر با احداث مجتمع به آنان آبرسانی می‌شود.

وی افزود: باتوجه به پراکندگی موجود در مناطق کوهستانی و هزینه‌ی بالای آبرسانی با حفر چاه و راهکارهای دیگر آبرسانی به آنان صورت می‌گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به احداث کارخانه سیمان گفت: باتوجه به اینکه برای افراد مجاور این کارخانه اشتغالزایی صورت گرفته باید به تداوم تولید این کارخانه کمک کرد.

وی اظهار داشت: با اقدامات همچون راه جایگزینی برای تردد کامیون‌ها که اقداماتی نیز در حال انجام است می‌توان از آسیب‌های این مسیر جلوگیری کرد.

استاندار گیلان افزود: در این میان از سوی کارخانه‌ی سیمان سبز دیلمان باید بعد از اجتماعی خدماتی به مردم در حوزه‌ی بهداشت، آموزش و حوزه‌‌ی ورزشی انجام گیرد.

وی افزود: خدمات قابل ارائه به مردم از سوی کارخانه سیمان سبز دیلمان باید از طریق کمیته‌ی برنامه‌ریزی شهرستان ساماندهی شود.

دکتر سالاری با بیان اینکه تنها راه رفع مشکلات موجود در خصوص زباله‌ی استان استقرار زباله‌سوز است گفت: درخصوص پرداخت قسط اول زباله‌سوز مستقر در سراوان و همچنین استقرار زباله سوز در مناطق شرق و غرب استان در حال پیگیری هستیم.

وی بر ضرورت در اختیار گذاشتن مدارس بلااستفاده به حوزه‌ی گردشگری تأکید و تصریح کرد: باتوجه به اینکه این اقدام اشتغالزایی بسیاری را در پی دارد، گزارشی از مدارس بلااستفاده‌ی موجود در استان بویژه در مناطق گردشگری در شورای آموزش و پرورش طرح شود و در این خصوص تصمیم‌گیری کنیم.

وی همچنین شهرداران را ملزم به ارائه طرح توسعه‌ی شهر در افق پنج ساله به معاونت عمرانی استانداری کرد و گفت: طرح ارائه شده باید شامل وظایف تعریف شده‌ی شهرداری‌ها و نیز برنامه‌ریزی برای آینده را شامل شود.

نماینده عالی دولت در گیلان مدیران دستگاه‌های اجرایی را ملزم به حضور در شهرستان‌های استان به صورت یکروز کامل برای بررسی مشکلات حوزه‌ی کاری خود کرد و افزود: این سفرها باید با هماهنگی فرماندار برگزار شود و مدیران دستگاه‌های اجرایی تاریخ‌های پیشنهادی خود را برای هر شهرستان به استانداری تحویل دهند تا حضور آنان منظم و با یکدیگر تداخل نداشته باشد.

وی برضرورت معرفی ظرفیت‌ها و تسهیلات موجود از طریق اداره کل هماهنگی امور اقتصادی با اولویت گردشگری و کشاورزی به فرماندار، شهرداران، اعضای شوراها و دهیاران تأکید کرد و گفت: باید تلاش شود با پرداخت این تسهیلات اقدام خاصی در سطح شهرستان‌ها انجام گیرد.

در این نشست فرماندار، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، شهرداران و برخی از دهیاران شهرستان به بیان مشکلات موجود در شهرستان پرداختند و مدیران کل دستگاه های اجرایی نیز پاسخ‌گوی مشکلات، راهکارها و زمان رفع آن بودند.

در پایان این نشست از امیرمحمد زریابی و زهرا قاسم‌نیا ۲ نفر از دانش آموزان ممتاز شهرستان سیاهکل توسط استاندار گیلان تقدیر شد.

Share