در یک میزگرد مطرح شد

رشت مقصد گردشگری در افق ۲۰۲۰ | نقش پیاده‌راه و بی‌آر‌تی در کاهش ضریب اشغال هتل‌های رشت

عضو شورای شهر رشت با اشاره به برگزاری جشنواره شب‌های فرهنگی رشت در برج میلاد تهران گفت: در این مراسم در سال ۲۰۲۰ رشت به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  میزگرد فرهنگی با موضوع “رشت مقصد گردشگری در افق ۲۰۲۰” عصر امروز در رشت برگزار شد.

“رشت مقصد گردشگری در افق ۲۰۲۰” / زیرساخت‌های مناسب گردشگری در گیلان وجود ندارد

محمدحسن عاقل‌منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت در این نشست با تسلیت شهادت امام حسن عسکری(ع) گفت: با بهره گیری از سیره و شیوه رفتاری امامان معصوم می‌توانیم بهترین رهنما برای مردم در جهت رشد و ارتقای فرهنگی جامعه به معرفی کنیم.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به اینکه برگزاری چنین میزگردهایی سبب یافتن مشکلات در بخش گردشگری می‌شود، گفت: تشکیل چنین میزگردهایی باعث میشود که مشکلات فرهنگی و راه حل‌های مناسب گردشگری مطرح و حل شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورها نفت ندارند اما بسیار توسعه یافته شده اند، گفت: یکی از از راه‌های توسعه این کشورها ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای گردشگری است و صنعت توریسم را گسترش دادند.

عاقل‌منش با طرح این سوال که چرا گیلان از گردشگری عقب افتاده است، عنوان کرد: عقب ماندگی ما از قبل انقلاب تا کنون ادامه دارد و مازندران به علت نزدیگی به پایتخت توانست زیرساخت‌های مناسب را ایجاد کند ولی گیلان تاکنون نتوانسته است در صنعت پر رونق گردشگری اقدام مناسبی انجام دهد.

وی ادامه داد: همه دلسوزان و مسئولان با همدلی و هم فکری در زمینه گردشگری می‌توانند کارهای مثبتی برای استان و شهر رشت انجام دهند تا شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

عضو شورای شهر رشت با اشاره به برگزاری جشنواره شب‌های فرهنگی رشت در برج میلاد تهران گفت: در این مراسم در سال ۲۰۲۰ رشت به عنوان مقصد گردشگری انتخاب شده است. از همان زمان برای تحقق این شعار کار کردیم و امیدواریم رشت در سال ۲۰۲۰ نقطه گردشگری تبدیل شود. NGOها و تشکل های مردمی بهترین مسیری برای تحقق این شعار خواهند بود.

به گزارش دیارمیرزا، عاقل‌منش با بیان اینکه ستادهایی برای برآورده کردن شعار ۲۰۲۰ باید تشکیل شود، افزود: باید در این چند سال باقی مانده بتوانیم کارهایی در زمینه زیرساختهای گردشگری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه جاذبه‌های شهر رشت در گمنامی به سر می‌برند، گفت: برای مکان‌های دیدنی شهر رشت تابلوهای راهنمای مناسبی وجود ندارد. با همکاری استانداری و دیگر سازمانهای مربوطه باید لوگوهای اداری و بنرها با شعار  ۲۰۲۰ رسیدن گیلان و رشت برای گردشگری انتخاب شود زیرا همین سبب درگیر شدن همه ادارات خواهد شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت متذکر شد: صنعت گردشگری باعث رونق اشتغال و توسعه پایدار استان و شهر رشت خواهد بود.

عاقل‌منش با بیان اینکه شورای پنجم فضای آرامی را برای سرمایه‌گذار فراهم کرده است، جذب سرمایه‌گذار ضرورت توسعه شهر رشت است.

وی در مورد کارگروه گردشگری نیز اظهار کرد: برای تشکیل این کارگروه با مسئولان مربوطه دیدارهایی در حال انجام است و به زودی این مهم تشکیل خواهد شد.

*بازپرداخت ۳ ساله بزرگترین جنایت بانکی در حق هتل‌داران است

حسن مهرور رئیس هیات مدیره جامعه هتل داران استان گیلان نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: تعرفه‌ هتل‌ها توسط سازمان گردشگری کشور تعیین می‌شود. هتلداری تنها صنعتی است که ۳۲۰ نوع کالاهای خدماتی را مصرف می‌کند و بزرگترین کارخانه‌های کشور نبضشان در گرو فعالیت هتل‌ها است.

وی با تکذیب گرانفروشی گفت: شهرهای رقیب در کنار شهر رشت فعالیت دارند و رشت قبل از انقلاب ۲۷ هتل را از دست داد. مسافران رشت نیز بیشتر برای کارهای اداری و بازرگانی به این شهر می‌آیند و ۳۰ درصد از مسافران نیز گردشگر هستند.

مهرور با اشاره به اینکه باید کاری کنیم تا میهمان‌ها را در رشت نگه داریم، افزود: به هتل بیمارستانها باید توجه بیشتری شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه اقامت در هتل‌ها به زیر ۵۰ درصد رسیده است، اذعان کرد: سرمایه گذاران باید توسط مسئولان حمایت شوند. بازپرداخت ۳ ساله بزرگترین جنایت بانکی در حق هتل داران است. بسیاری از هتل‌ها را بانک‎ها به تصرف خود درآورده‌اند و همین امر باعث شده است که دلسردی در بین هتل داران ایجاد شود.

رئیس هیات مدیره جامعه هتل داران استان گیلان یادآور شد: به روشن بودن چراغ‌های هتل توجه نکنید زیرا بسیاری از هتل داران با بیمه و مالیات درگیر هستند. ارزش افزوده سبب فروپاشی هتل ها شده است. از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که مالیات بر ارزش افزوده از هتل‌ها برداشته شود.

مهرور با بیان اینکه نیازمند یک ستاد برای رونق گردشگری در گیلان و رشت نیازمند یک ستاد است، تصریح کرد: در این ستاد از اساتید دانشگاه‌ها، مسیولان مربوطه و جامعه هتل داران و با برنامه‌ای به نام افق چشم انداز گردشگری پر رونق برای شهرستان رشت باید تشکیل شود.

وی در ادامه با انتقاد از اجرای طرح بی‌آر‌تی اظهار کرد: این طرح ۱۱ هتل را تحت شعاع خود قرار داده است و سبب خالی شدن آنها شده است.

*نقش پیاده‌راه و بی‌آر‌تی در کاهش ضریب اشغال هتل‌های رشت

به گزارش دیارمیرزا، ابوالقاسم مخیری عضو هیات مدیره جامعه هتل داران گیلان نیز در ادامه جلسه گفت: همه ما امید داریم بازنگری مناسبی در بی ارتی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بایدی کار کنیم تا که گردشگر در شب نیز در شهر اقامت کند، افزود: بسیاری از مسافران فقط در روز و به صورت گذری به رشت می آیند و رشت تبدیل به محل گذر مسافر شده است.

مخیری ادامه داد: مشکل ورود مسافرین به بافت پیاده راه نیز حل شد و با تفاهمنامه شهرداری مرکز و مناطق، مسافرین برای ورود به پارگینگ هتل می‌توانند از پیاده راه فرهنگی عبور کنند.

وی با بیان اینکه پیاده راه باعث رکود اقامتی شده است، افزود: قبل پیاده راه در نیمه دوم سال ضریب اشغال هتل‌های شهر رشت توسط مسافرین ۸۵ درصد بود اما بعد پیاده راه به ۲۵ درصد رسید و سرمایگذار انگیزه لازم برای ادامه کار را ندارد.

مخیری با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذار باید مشوق‌هایی در نظر گرفته شود، گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی صفر درصد، برداشتن ارزش افزوده از هتل داران از جمله مواردی است که سبب مسافرت ارزان خواهد شد.

*خلا استفاده از ظرفیت راهنمایان گردشگری

محمود حارث رئیس کانون صنفی راهنمایان گردشگری گیلان نیز در ادامه جلسه اظهار کرد: راهنمای گرشگر موضوع بسیار مهمی در گردشگری است. انجمن گردشگری یکی از فعالترین انجمن‌ها است و کمیته‌های زیادی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های موجود بیمه راهنمایان گردشگری است، افزود: نزدیک به ۴ هزار نفر در بخش گردشگری فعالیت می‌کنند که هنوز بیمه نیستند.

رئیس کانون صنفی راهنمایان گردشگری گیلان متذکر شد: وقتی شیراز، کرمان، اصفهان، یزد و آذربایجان را با گیلان مقایسه کنیم خلا راهنما را متوجه می‌شویم. حدود ۳۷۶ نفر راهنمای کارت دار در استان داریم که ۱۵۰ نفر آنها عضو انجمن هستند.

وی ادامه داد: جشنواره‌های بزرگی در رشت برگزار شد اما راهنمایان گردشگری در جریان نبودند و این نقص بزرگی است.

حارث با اشاره به عنوان شهر خلاق خوراک شناسی اظهار کرد: شهر رشت امتیاز شهر خلق خوراک یونسکو را دارد و می‌توان با کمک راهنمایان گردشگری از این مقوله برای جذب گردشگر بیشتر  استفاده کرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه مراکز اطلاع رسانی در استان دست کسانی است که تخصص ندارند، تصریح کرد: انجمن صنفی راهنمایان گردشگری می‌توانند به عنوان مشاور در سازمانها و اداراتی که متولی این صنعت هستند، حضور پیدا کنند و تجربه خود در اختیار همه قرار دهد.

Share