محمود صادقی:

دچار تّلی از فساد شده‌ایم | آیا مجلس عصاره فضایل ملت است یا عصاره فضایل شورای نگهبان؟

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه فساد فساد می‌آورد، همان طور که فقر فقر می‌آورد؛ تصریح کرد: برخی می‌گویند اگر دستی به فاسدها بزنیم همه کارها خواهد خوابید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، محمود صادقی در نشست علنی امروز (۲۶آذرماه) در نطق میان دستور خود “چالش در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور” را ابر چالش بزرگ امروز کشور که بر چالش‌های دیگر سایه انداخته و بسترساز و کانون چالش‌های دیگر شده، توصیف کرد و گفت: نهادهای مستقر حاصل از این نظام تدبیر، منجر به استقرار یک نظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده است که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجب رویش یک اقتصاد رانتی، انگلی و فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیده، قلدر و باجگیر شده است.

بودجه امسال همچنان مبهم و غیرشفاف

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توزیع نامناسب اعتبارات در بودجه سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است و سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود؛ در بودجه امسال نیز اگرچه قدم‌هایی برای شفافیت برداشته شده اما همچنان سازو کارهای مبهم و غیرشفاف در بودجه وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه تکالیف مختلفی که برای شفافیت در ادوار گذشته مجلس ایجاد شده ازسوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود، اضافه کرد: ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه، دولت را مکلف می‌کند بستر الکترونیکی معاملات و بانک‌های اطلاعتی به روز شده و تجمیع شده را ایجاد کند.

صادقی اضافه کرد: ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه ششم دولت را مکلف می‌کند سامانه ثبت و اعلام عمومی پرداخت‌های بخش عمومی را ایجاد کند و فازهای شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود.

رسیدگی به دارایی مقامات همچنان در انتظار آیین نامه‌ای

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر اینکه “رسیدگی به دارای مقامات و مسئولان و کارگزاران مصوب مجلس نهم”، همچنان در انتظار آیین نامه‌ای به سر می‌برد، گفت: قوه قضاییه مکلف به تدوین آن ظرف ۶ ماه بود اما هنوز خبری نیست.

رئیس قوه قضاییه می‌گوید؛ سپرده‌ها به حساب شخصی نمی‌رود، پس باید پرسید کجا هزینه می‌شود؟

وی با بیان اینکه تاکید مکرر در اصل۵۳ قانون اساسی ازسوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود، اظهارکرد: رئیس قوه قضاییه می‌گوید سپرده‌ها و سود آن‌ها به حساب شخصی وارد نمی‌شود؛ سلمنا؛ پس باید پرسید کجا هزینه می‌شود؟ آیا تاکنون یک صورت حساب به دیوان محاسبات داده‌اید؟

صادقی ادامه داد: چرا به تکلیف خودتان در برابر دیوان محاسبات عمل نمی‌کنید؟ چرا به اذن رهبری استناد می‌کنید؟ رهبری فرموده‌اند مطابق موازین شرعی و قانونی؛ آیا مگر قانون تکلیف نمی‌کند دستگاه‌ها همه ساله به دیوان محاسبات حساب پس دهند چرا حساب پس نمی‌دهید؟ چرا از رهبری هزینه می‌کنید؟ چرا اعتقادات مردم به نظام ولایت فقیه را متزلزل کرده‌اید؟

دچار تّلی از فساد شده‌ایم

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس بیان کرد: برخی از همکاران می‌گویند؛ این پیگیری‌ها بی‌فایده است چراکه اگر تنها دستی به فاسدها بزنیم همه کارها خواهد خوابید، گفت: ما دچار تّلی از فساد شده‌ایم، فساد فساد می‌آورد، همان طور که فقر فقر می‌آورد.

۱۳۰هزار میلیارد تومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه افرادی گردش می‌کند

وی با بیان اینکه چرا در این مجلس اراده‌ای برای برخورد با مفساد وجود ندارد، تصریح کرد: چرا از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم، آیا شما نمایندگان اطلاع درآید که ۱۳۰هزار میلیارد تومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه افرادی گردش می‌کند؟ حتی اگر نامشان افشا عمومی نشده باشد ما نمایندگان که باید مطلع باشیم!

آیا مجلس عصاره فضایل ملت است یا عصاره فضایل شورای نگهبان؟

صادقی خطاب به نمایندگان مجلس با بیان اینکه بیاید شفافیت را از مجلس آغاز کنیم، تصریح کرد: آیا مجلس عصاره فضایل ملت است؟ یا ما عصاره فضایل شورای نگهبان هستیم، بیاید شفافیت را از مجلس آغاز کنیم چراکه نظام مالی مجلس غیرشفاف است چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس ادامه داد: آیا شما نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ای مجلس هستید؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی سالانه ارائه نمی‌شود؟ در حالی که حسابرسان دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابررسی می‌کنند و ایراداتی می گیرند، اما رئیس دیوان همه را خط زده و مردود می‌شمارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه باید اراده و عزم جدی در همه نهادهای کشور اعم از قوه مقننه، قوه مجریه، قوه قضایه برای مقابله با فساد ایجاد شود، تصریح کرد: ممکن است عده‌ای بگویند؛ ردصلاحیت‌های شورای نگهبان بر حسب مصلحت اندیشی و خیراندیشی است، اما این مسئله مانع از حضور نمایندگانی با شجاعت لازم برای برخورد با فاسدان در مجلس شده است.

Share