در بیست و نهمین همایش تخصصی توسعه

در بازار جهانی کسی برای ایران فرش قرمز پهن نمی‌کند | پژوهش به عنوان یک شاهراه مورد توجه قرار گیرد

فرهاد دژپسند، با بیان اینکه مقوله پژوهش نباید به عنوان یک امر «شیک» مورد توجه قرار بگیرد، گفت: پژوهش این زمینه را فراهم می کند که از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم زیرا فرصت‌ها دیر بدست می آیند و زود نیز می گذرند و پژوهش می تواند سبب توسعه کشور شود.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کیوان محمدی، در بیست و نهمین همایش تخصصی توسعه با موضوع تببین رویکردها و نقش پروهش و آینده نگری در توسعه کشور گفت: دکتر دژپسند از ستون‌های سازمان مدیریت برنامه ریزی است و بسیار خوشحال هستیم که در این جلسات حضور پیدا کردند.

محمدی با اشاره به اینکه جلسات توسعه در تیرماه سال ۹۵ به ابتکار مدیران و معاونین این سازمان برگزار شد، گفت: پیامد این جلسات در تدوین و تبیین برنامه ششم استان در ذیل ۳۳ کمیته تشکیل شد تا هرماه یک جلسه داشته باشیم.

وی افزود: این جلسات در ابتدا قرار بود کارگاه اموزشی باشد ولی به مرور گسترش پیدا کرد و بسیاری از مدیران و مسئولین پژوهشی در این جلسات شرکت کردند تا از نظرات و تجربیات همه برای برنامه ششم استان استفاده کنیم.

مقوله پژوهش نباید به عنوان یک امر «شیک» مورد توجه قرار بگیرد

فرهاد دژپسند، رییس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه بودجه کشور با بیان اینکه مقوله پژوهش نباید به عنوان یک امر «شیک» مورد توجه قرار بگیرد، گفت: پژوهش این زمینه را فراهم می کند که از فرصت‌ها به خوبی استفاده کنیم زیرا فرصت‌ها دیر بدست می آیند و زود نیز می گذرند و پژوهش می تواند سبب توسعه کشور شود.

وی ادامه داد: به پژوهش باید به صورت یک الزام در مسیر رشد و توسعه نگاه کنیم و اساسا وقتی می گویند «دانش بنیان بودن به عنوان یک رکن محسوب می شود» این یک ویترین نیست بلکه یک شاهرگ حیاتی است که می تواند تغذیه مولفه‌های رشد و توسعه را فراهم کند و به معنای واقعی می تواند بنیان های حرکت جامعه دانش بنیان را مستحکم نماید.

دژپسند با اشاره به اینکه دانش بنیان، دانش پژوهی نیست، اظهار کرد: دولت و مجلس در هر مقوله ای بخواهند تصمیم بگیرند مثل انتقال آب دریای عمان و خلیج فارس به استان مرکزی خیلی ازمولفه ها را در بر می گیرد.

اگر مطالعه و پژوهش نباشد طرح‌ها با بحران روبرو خواهند شد

رییس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه بودجه کشور با اشاره به اینکه  آیا بدون مطالعه می توان کار را انجام داد؟ گفت: اگر مطالعه و پژوهش نباشد طرح‌ها با بحران روبرو خواهد شد.

دژپسند با بیان اینکه پژوهش و مطالعه از اساسی ترین الزامات تحقق و پیشرفت و توسعه متوازن در کشورهاست، تأکید کرد: باید بنیان ها را درست کنیم.

وی ادامه داد: دولت یازدهم و دوازدهم، پژوهش را به عنوان یک شاهراه مورد توجه قرار داد و این دولت به دنبال یک جامعه نوآور است.

در بازار جهانی کسی برای صادرات ما فرش قرمز پهن نمی کند

رییس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه بودجه کشور با بیان اینکه جامعه‌ای که قدرت طراحی، ساخت و تکثیر را نداشته باشد با یک تلنگر فرو می‌پاشد، اظهار داشت: در بازار جهانی کسی برای صادرات ما فرش قرمز پهن نمی کند.

وی عدم توجه کافی به طرف تقاضای علم و و فناوری، تعدد مراکز تصمیم کیری و سیاست گذاری، مشخص نبودن نظام تقسیم کار ملی، نبودن الگوی مناسب مدیریت پژوهشی در مراکز پژوهشی، کمرنگ بودن نقش بخش خصوصی، سهم نامناسب پژوهش از تولید ناخالص، ضعف در همکاری های بین اللملی و سرمایه گذاری خارجی، تنگناهای و چالشهای فرهنگی و آموزشی و اطلاع رسانی و تنگناها و چالش های حقوقی را از چالش‌های اساسی و تنگناها در سالهای ۹۵ و ۹۶ دانست و گفت: مهمترین اقدامات در لایحه بودجه سال ۹۷ حمایت از پارک‌های علم و فناری است و اعتباری بالغ بر ۳۹۰۰ میلیارد ریال به معاونت علمی و فناوری ریس جمهوری اختصاص داده شده است.

پژوهش نهادینه نشده است

دژپسند افزود: با توجه به اینکه بر روی گنج نشسته ایم اما چرا پژوهش به رشد صنعت کمک نکرده است؟ چون پژوهش نهادینه نشده است و به انجام پژوهش به عنوان یک امر اجتناب ناپذیر توجه نداشته ایم.

رییس مرکز پژوهش و آینده‌نگری سازمان برنامه بودجه کشور گفت: در اقتصادهای پیشرفته و کشورهای صادرات محور، بیشترین سهم تامین مالی پژوهش ها مربوط به شرکت و واحدهای صنعتی است و بیشترین سهم پژوهش‌ها زا نیز پژوهش‌های تجربی و نیز پژوهش‌های کاربردی تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه در کشور ما بر اساس آمار یونسکو ۵۶ درصد به پژوهش ها اختصاص داده است، گفت: باید به توسعه پژوهش فکر کنیم و باید مدیران بدانند که رضا شاه نیستند که با عصای خود پروژه‌ها را هدایت کند بلکه باید یک مدیر دانش بنیان باشند و کارها را پیش ببرد.

 

Share