بی‌توجهی آشکار به رای دیوان عدالت اداری

دریافت غیرقانونی آبونمان از شهروندان توسط شرکت گاز استان گیلان

با انتشار رأی دیوان عدالت اداری در روزنامه رسمی، دستور لغو آبونمان از قبوض گاز ابلاغ شده است اما شرکت گاز گیلان همچنان از مشترکان آبونمان دریافت می‌کند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در حالی که هیات عمومی دیوان عدالت اداری رای به ابطال دریافت آبونمان ثابت ماهیانه برای مشترکین گاز طبیعی توسط ادارات گاز استانی داده بود اما شرکت گاز استان گیلان بدون توجه به این حکم همچنان از شهروندان آبونمان دریافت می‌کند.

در بخشی از رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری که در تاریخ ۲۴ مرداد سال جاری رسانه‌ای شده بود آمده است:

«مطابق بند (ب) و تبصره ۱ ماده ۱ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب سال ۱۳۸۸ مقرر شده است که قیمت گذاری گاز طبیعی با رعایت شرایط مندرج در مقررات مزبور بر عهده دولت است و مجوزی برای اخذ آبونمان گاز طبیعی پیش بینی نشده و ادعای دولت مبنی بر اینکه آبونمان جزیی از قیمت گاز مصرفی می‌باشد، منطبق با قانون نیست زیرا آبونمان از کلیه مشترکین اعم از اینکه گاز مصرف کرده باشند یا خیر، اخذ می‌شود در صورتی که قیمت گاز مصرفی فقط از مصرف کننده دریافت می‌گردد. از طرفی بر اساس ماده ۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۶۰ قانون الحاق موادی به قانون یاد شده دریافت هرگونه وجه توسط دستگاه های اجرایی، منوط به تصویب قانون است و چون مشخصاً قانون خاصی برای اخذ آبونمان وجود ندارد، بنابراین بخشنامه شماره ۱۹۱۳۱/۹۱/۰- ۲۰/۶/۱۳۹۱ دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها مبنی بر برقراری آبونمان ثابت ماهیانه برای مشترکین گاز طبیعی مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می‌شود».

در همین راستا قبوض گاز شهروندان گیلانی درحالی توسط ماموران گاز در پس از رویت ارقام کنتور مشترکان صادر می‌شود، همچنان بخش آبونمان قرار دارد و مشخص نیست دلیل دریافت غیرقانونی این مبلغ توسط شهروندان گیلانی به استناد کدام ماده قانونی صورت گرفته و مهمتر از آن اینکه آیا شرکت گاز گیلان اساسا ارزشی برای احکام دیوان عدالت اداری قائل است؟! این رفتار غیرقانونی درحالی صورت گرفته که در مهرماه سال جاری با انتشار رأی دیوان عدالت اداری در روزنامه رسمی، دستور لغو آبونمان از قبوض گاز نیز ابلاغ شده است.

Share