آثار روانی بنزین گران

حق‌شناس: مردم آثار افزایش‌های قبلی قیمت بنزین را ندیدند

یک کارشناس اقتصادی گفت: «آنچه باعث نگرانی مردم درباره افزایش قیمت بنزین شده، این است که افزایش های قبلی تاثیری بر زندگی مردم نگذاشت».

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هادی حق شناس در گفت وگو با خبرآنلاین با اشاره به نرخ تورم تک رقمی ،اظهارداشت:«واقعیت این است، که در شروع به کار دولت یازدهم افزایش قیمت بنزین اثر ناچیزی بر نرخ تورم گذاشت،اما باید توجه داشت که تورم نقطه به نقطه در شروع به کار این دولت یعنی شهریور ۹۲ به میزان ۴۷ درصد بود که این رقم در ابتدای دولت دوازدهم تک رقمی شد».

وی افزود:«مقایسه این دو رقم نشان می دهد که  سرعت رشد قیمت ها کاهش یافته است و البته به این معنا نیست که گرانی وجود نداشته است».

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برخی اعتراض ها بر این نکته تاکید دارد که این کاهش نرخ تورم در زندگی مردم احساس نمی‌شود،گفت:«تورم مجموع قیمت اقلام مختلف است،بنابراین ممکن است یک قلم از کالاها گران و یای یک قلم تغییر قیمتی چندانی نداشته باشد،اما به معنای واقعی و از منظر علمی این عدد تک رقمی درست است».

او افزود:«علت اینکه کاهش نرخ تورم در زندگی مردم احساس نمی شود، ریشه در تقویت نشدن قدرت خرید مردم در سالهای گذشته دارد؛ یعنی با وجود تورم ۹ درصدی قیمت ها سالی ۹ درصد اضافه شده اما قدرت خرید مردم به همان نسبت افزایش نیافته است به همین دلیل تورم ۹ درصدی احساس نمی شود».

حق شناس گفت:«اگر قدرت خرید مردم تقویت می شد،الان شاخص های رفاهی بهبود پیدا کرده بود.به همین دلیل هم هست که آقای رییس جمهور می گوید در بودجه سال آینده تصمیم این است که فقر مطلق ریشه کن شود».

او اضافه کرد:«این سخن به این معناست که تورم در دهک های پایین درآمدی از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد مورد حمایت قرار بگیرند.»

آثار روانی بنزین گران

این کارشناس بودجه در ادامه با اشاره به آثار روانی قیمت بنزین اظهارداشت: «واقعیت این است که آثار روانی قیمت بنزین بیش از بخش واقعی اقتصاد است،یعنی آثار واقعی همان یک یا ۲ درصد بیشتر نیست اما در عمل ممکن است بزرگ دیده شود».

وی افزود:«ممکن است مردم بگویند وقتی در آذر۸۹ قیمت بنزین ۴ برابر شد و قیمت بنزین سوپر ۷ برابر شده،این افزایش ها قرار بود سبب بهبود زندگی مردم شود،اما در عمل این اتفاق نیفتاد پس این افزایش هم منجر به ایجاد اشتغال نخواهد شد».

حق شناس تاکید کرد: «در واقع انتقاد مردم این است که افزایش ۴ برابری قیمت بنزین در سال ۹۲ منجر به تورم ۴۰ درصدی شد و نگرانی آنها ازاین بابت است که افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان این تجربه را تکرار کند».

او با بیان اینکه قرار بود به دنبال هدفمندی یارانه ها بخشی از درآمد ناشی از هدفمندی صرف حمایت از تولید  و ایجاد اشتغال شود که چنین نشد،گفت:«چون این اتفاق نیفتاده، موج منفی به دنبال این موضوع ایجاد شده است».

عضو سابق کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در مجلس ششم و هفتم،عنوان کرد: «دولت از افزاش قیمت بنزین درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی را پیش بینی کرده و قرار است این درآمد صرف اشتغال شود،اما با توجه به ۴۲۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت و رقم یک تریلیون و ۱۲۴ میلیارد تومانی  بودجه کل کشور،عدد ۱۷ هزار میلیارد تومان چندان بزرگ نیست».

او اضافه کرد:«آنچه سبب ابهام در هزینه شدن این درآمدها برای اشتغال شده این است که در هیچ سالی حتی زمانی که درآمد نفت افسانه ای بود، منابع حاصل از فروش نفت صرف اشتغالزایی نشده است و به همین دلیل تورم انتظاری ناشی از این افزایش پیش بینی می شود».

حق شناس با طرح این پرسش که آیا دولت چاره ای جز افزایش قیمت بنزین ندارد،خاطرنشان کرد: «دولت باید تلاش کند این ۱۷ هزار میلیارد تومانی که از افزایش قیمت بنزین بدست می آورد به سمت تولید ببرد تا مردم آثار آن را ببینند».

Share