در جشنواره هفته پژوهش و فناوری شهرستان بندرانزلی عنوان شد

حضور پررنگ گیلان در نمایشگاه بین‌المللی هفته پژوهش تهران

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی هفته پژوهش تهران با حضور مقامات کشوری و ملی اظهار کرد: مسئولیت برگزاری این نمایشگاه بر عهده استان گیلان است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جشنواره هفته پژوهش و فناوری شهرستان بندرانزلی در سالن پایانه مسافربری دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان برپا شد(گزارش تصویری)

مهم ترین مولفه توسعه مردم هستند

امیر محمدپور مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری گیلان و دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان گیلان در این مراسم با تبریک هفته وحدت اظهار کرد: پژوهش باید پایه و اساس و پشتوانه تصمیم گیری‌ها در استان و کشور باشد.

وی با تاکید بر لزوم انجام تحقیقات کاربردی تصریح کرد: پژوهش‌هایی که در سطح استان و ادارات مختلف انجام می‌گیرد باید برای حل یک معضل استان باشد و باید این امر در اولویت قرار گیرد.

محمدپور با بیان اینکه هر روز برای ما باید روز پژوهش باشد، افزود: در اصل هفته پژوهش برای این است که در این هفته اولا بتوانیم یک تبادل اطلاعات و ارزیابی از یک سال گذشته داشته باشیم و دوما قدردان زحمات پژوهشگران و محققین عزیز باشیم.

مدیرکل دفتربرنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری گیلان یادآور شد: هفته پژوهش و فناوری در سطح استان فرصت مناسبی است که توجه و تمرکز کافی روی ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری صورت پذیرد.

دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره هفته پژوهش و فناوری استان گیلان ادامه داد: این نمایشگاه سبب ایجاد فرصت تعامل بین ذی‌نفعان حوزه پژوهش و فناوری می‌شود.

وی در خصوص اهداف این هفته نیز اظهار کرد: شناسایی توانمندی‌های پژوهش و فناوری مراکز تحقیقاتی، شناسایی و تجلیل از پژوهشگران برتر، امکان تجاری سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری در قالب فن بازار، فراهم کردن فضای همکاری بین پژوهشگران، نهادینه کردن پژوهش در سطح جامعه و استان و برقراری ارتباط مراکز صنعتی، تولیدی با مراکز تحقیقاتی از جمله این اهداف است.

محمدپور با تاکید بر اینکه حرکت رو به جلو، تنها راه توسعه واقعی و درون زا در نظام اسلامی دستیابی به علم و فناوری است، گفت: علم و فناوری را با پول نمی‌توان خرید بلکه بدست آوردن آن نیازمند تلاش، کار و سرمایه گذاری صحیح است.

مدیرکل دفتربرنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری گیلان با تایکد بر اینکه مهم ترین مولفه توسعه مردم هستند، افزود: پژوهشگران و نخبگان هم از افراد اثرگذار جامعه هستند فلذا بر این قشر تکلیف است که جامعه را در مسیر صحیح هدایت کنند.

تحقیق و پژوهش به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود

فرماندار شهرستان بندرانزلی در این مراسم با تاکید بر اهمیت منابع انسانی اظهار کرد: نیروهای متخصص، هوشمند و خلاق از ابزار و تکنولوژی لازم استفاده می‌کنند تا امکانات را به استخدام توسعه کشور در آورند و همه اینها مربوط است یه بحث تحقیق و پژوهش. چنانچه بخواهیم به توسعه همه جانبه و پایدار دست پیدا کنیم از مقوله‌های بسبار پر اهمیت که باید در اولویت قرار بدهیم بحث تحقیق و پژوهش است.

میرشمس مومنی زاده تصریح کرد: به عبارت دیگر اعتقاد داریم راه توسعه همه جانبه و پایدار از طریق توسعه علمی می‌گذرد و توسعه علمی نیز محصول پژوهش و تحقیق است. چیزی که ما در عصر حاضر از آن به عنوان توسعه دانش بنیان یا توسعه دانایی محور نام می‌بریم.

وی افزود: بنابراین شرایط ایجاب می‌کند که ما بحث تحقیق و پژوهش را به یک فرهنگ عمومی تبدیل کنیم. مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران با نگاهی پر رنگ تر و عمیق تر به این موضوع نگاه کنند و دانشگاه‌ها نیز پژوهش را در اولویت قرار دهند.

فرماندار انزلی گفت: برنامه‌هایی که در سطح استان یا کشور به مناسبت هفته پژوهش به اجرا در می آید گامی ارزشمند در جهت فرهنگ تحقیق و پژوهش است و امیدوارم تا بتوانیم قله‌های بلند افتخار علم و فناوری در عرصه جهانی را فتح کنیم.

حضور پررنگ گیلان در نمایشگاه بین المللی هفته پژوهش تهران

مجید متقی طلب رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان در این مراسم با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: از فرماندار محترم بندر انزلی و روحیه‌ای که در ارتباط با همکاری با مراکز علمی و پژوهش دارند قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه چنین نمایشگاهی به جز رشت تنها در انزلی برگزار شده است متذکر شد: امیدواریم که در سال‌های آینده در کل استان برگزار شود.

متقی طلب، در خصوص دلیل اصلی برگزاری هفته پژوهش اظهار کرد: اگر چرخه علم و فن آوری بخواهد نتیجه بدهد ما نیاز به چنین رویدادهایی داریم. یکی از موضوعات مهم در ارتباط با بحث پژوهش و تحقیقات این است که به یک نتیجه برسد و چنین رویدادی کمک می‌کند که به آن هدف مهمی که به دنبال آن هستیم دست یابیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان گیلان در ادامه با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی هفته پژوهش تهران با حضور مقامات کشوری و ملی اظهار کرد: مسئولیت برگزاری این نمایشگاه بر عهده استان گیلان است و گیلان مجری بزرگ ترین رویداد علم و فن آوری کشور است.

وی افزود: هفته قبل از سه محصول فن‌آور با حضور استاندار رونمایی شد و نکته جالب آن این بود که همزمان با رونمایی، قرارداد فروش آن نیز با حضور بخش خصوصی انجام شد.

متقی طلب در پایان اظهار کرد: در نمایشگاه سال گذاشته تهران ۱۵.۴ میلیارد تومان قرارداد از ۷۰ میلیارد قرارداد منعقد شده مربوط به استان گیلان بود.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی،محمدحسین قربانی ،جبار کوچکی نژاد،مهرداد لاهوتی،حسن خسته بند،محمود شکری، ولی داداشی, محمدصادق حسنی, محمدمهدی افتخاری, کاظم دلخوش, منوچهر جمالی, اسدالله عباسی

Share