رئیس شورا در هجدهمین جلسه شورا تاکید کرد:

حساب شهرداری رشت مسدود شد | اخبار برخی رسانه‌ها نگرانی‌هایی در بزرگان ایجاد کرده است

رئیس شورا مناسبت های هفته را پاس داشت و از تلاش های اعضای شورای شهر رشت برای پیگیری و رفع مشکلات شهر و شهروندان تقدیر نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هجدهمین جلسه صحن شورا عصر امروز ۲۷ آذرماه در تالار شورا برگزار شد.

رئیس شورا مناسبت های هفته را پاس داشت و از تلاش های اعضای شورای شهر رشت برای پیگیری و رفع مشکلات شهر و شهروندان تقدیر نمود.

امیر حسین علوی با اشاره به هفته پژوهش اظهار کرد: لازم است از پژوهش های کاربردی در توسعه شهر در مجموعه مدیریت شهری استفاده شود و وظیفه شوراست تا با دقت نظر بیشتری در این زمینه ورود نموده و بتوانیم از ظرفیت های علمی این شهر و استان برای رسیدن به رشد و توسعه استان استفاده نماییم.

امیر حسین علوی روز حمل و نقل را به زحمت کشان این قشر تبریک گفت و افزود: متاسفانه برخی از مسئولان از این نامگذاری این روز بی خبرند. وی به برخی از مشکلات رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل اشاره نمود و تصریح کرد: سالهاست قشر تاکسیران از تکثر و تردد خودروهای شخصی به عنوان مسافر کش گله دارند و برای رسیدگی به این مشکل کمتر پرداخته شده است.

علوی ضمن تقدیر از کمیسیون ترافیک، ابراز امیدواری کرد؛ تا با کمک دیگر اعضای شورا برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تلاش نمایند.

رئیس شورا در بخشی از سخنان خود به تخصیص اعتبار برای اعطای وام کم بهره در بودجه سال جاری به رانندگان تاکسی اشاره نمود و ابراز کرد: با وجود اینکه اعتبار لازم برای اعطای تسهیلات به رانندگان برای نوسازی تاکسی ها دیده شده است، ولی به دلیل شرایط مالی بد شهرداری هنوز نتوانسته ایم این وعده را محقق نماییم.

وی تصریح کرد: رانندگان تاکسی و اتوبوس با سختی و زحمت تلاش می کنند و لازم است ردیف های بودجه ویژه ای برای شرایط رفاه این قشر قرار دهیم.

رئیس شورا همچنین شهادت دکتر مفتح و وحدت حوزه و دانشگاه را هم یادآور شد و ابراز امیدواری کرد؛ در شب یلدا دل همه شهروندان شاد باشد و لازم است برای اقشار کم برخوردار نیز تلاش شود تا در این شب شاد باشند.

علوی افزود: سازمان فرهنگی شهرداری وعده داده بود در این شب برای کودکان بی بضاعت و ضعیف جشن بگیرد. و امیدواریم این وعده محقق شود. ضمن اینکه قشر ضعیف کارگری هم که در شهرداری شاغل هستند، در مصوبه بودجه هست و باید شورا مجوز دهد تا کارت هدیه ای برای شب یلدا برای کارکنان مصوب شده تا در روزهای آتی کارکنان بتوانند از این هدیه شب یلدا بهره مند شوند.

وی به غیر علنی بودن این جلسه اشاره نمود و تصریح کرد: امروز با همدلی و دقت بیشتری به کمک دیگر اعضای شورا به لوایح و طرح های رسیده رسیدگی می شود.

اخبار برخی رسانه‌ها نگرانی‌هایی در بزرگان ایجاد کرده است

علوی اختلاف نظر اعضای شورا در بررسی برخی لوایح را لازمه کار شورایی دانست و تاکید کرد: انعکاس برخی از این اختلاف نظرها در برخی از رسانه ها موجب سوء برداشت های متفاوتی شده است و برای بزرگان و دلسوزان این شهر تفکر دیگری ایجاد کرده است. نخبگان جامعه می دانند که بحث ها و جدل ها یک امر طبیعی است.

رئیس شورا همچنین گفت: گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه شورای شهر رشت به همت روابط عمومی تکمیل و در حال انتشار است و به زودی گزارش تصویری کمیسیون های تخصصی شورا نیز به اطلاع شهروندان می رسد.

رئیس شورا همچنین خواستار اجرایی شدن طرح شورایاری ها شد و اظهار کرد: ایجاد طرح شورایاری مصوبه شورای قبل را دارد و بدون برگزاری انتخابات نیز این اتفاق شدنی است و مردم از ما انتظار داند که طرح مصوب شده شورایاری ها را اجرایی نماییم. ایجاد این شورایاری می تواند منجر به وفاق بیشتر ما باشد. اکنون ظرفیت سرای محلات در ۱۵ ناحیه ما وجود دارد و انتظار می رود کمیسیون فرهنگی شورا این طرح را اجرایی نموده به نحوی که تمام اعضای شورا به نسبت معین و مشخص در تصمیم گیری های آن سهیم باشند. زیرا شورایاری های می تواند سطح مشارکت های عمومی را بالا ببرد.

علوی تاکید کرد: سال آتی باید تلاش نماییم تا در برخی مصوباتی که مغفول مانده است، جهش داشته باشیم. از جمله اجرای طرح شورایاری و بهتر است که مردم را هم در اجرای برنامه ها سهیم نماییم. نخبگان هم باید در حوزه مدیریت شهری سهیم باشند تا سرنوشت این شهر را که مردم به ما سپرده اند، به دست همین مردم و مشارکت تمامی شهروندان اداره نماییم.

رئیس شورا، جایگاه شورای شهر رشت را بسیار بالا ارزیابی نمود و اظهار کرد: بسیاری از مدیران دیگر دستگاه ها روی شورای پنجم حساب ویژه ای باز می کنند. ما هم تلاش کردیم شان و جایگاه شورا را به آن برگردانیم. و از دیگر اعضای محترم شورا انتظار داریم با همیاری هیات رئیسه کمک کنند تا بسیار قوی تر از قبل عمل نماییم.
وی به عنوان نمونه اظهار کرد: مطالعات رودخانه ها را شهرداری انجام داده است و اگر اعتبار آن به جای دیگر ادارات به شهرداری تخصیص یابد، می توانیم در رفع مشکلات این شهر و بخصوص ساماندهی و احیای رودخانه ها بهتر عمل کنیم.

علوی همچنین از روسای کمیسیون های تخصصی شورا و همچنین نمایندگان شورا در شوراهای سازمان ها خواست تا در حضور خبرنگاران گزارشی از عملکرد حوزه فعالیت خود را ارایه دهند.

از وظیفه نظارتی خود عدول نمی کنم

رئیس کمیسیون توسعه و عمران شهری شورا در جلسه عصر امروز اظهار کرد: شورای پنجم از نظر بنده به عنوان یک شهروند نوید بخش است. شورا امروز مسیری را طی کرده که امروز همه داشته های خود را گذاشته تا در قالب یک مجموعه با تجربه و پیشکسوت برای توسعه و رفع معضلات شهر تلاش نمایند.

رضا رسولی اظهار کرد: در شهری کار می کنیم که آسیب زیاد است. این شهر ظلم زیاد دیده و در چند سال گذشته روزهای خوش کم دیده و شاید دلیل آن جاه طلبی و غلبه سیاسی کاری بر کار اجرایی بوده است. هرچند شورای چهارم را هم بسیار مستعد می دیدم ولی برخی رفتارها منجر شده برای شهر مفید نباشد. طبیعتا در شورای پنجم انتظارات ویژه ای وجود دارد. شهرداری را انتخاب کردیم که نگاه ما این بود که کارهای بزرگی در شهری که مدیریت کرده انجام داده است.

وی نصرتی را فردی با تجربه خواند و افزود: ایشان اهل قشون کشی یارگیری و زد و بند نیست و هنوز هم امید ما همین است. ما به ایشان فرصت می دهیم اما در یک بازه زمانی مشخص به عنوان یک عضو شورا وارد روال قانونی پیگیری حق و حقوق مردم شده و نظارت و مطالبات مردم را پیگیری می کنم.

رسولی، در بخش دیگری از نطق خود خطاب به ریاست شورا گفت: برخی از لوایح مرتبط با کمیسیون عمران متاسفانه به این کمیسیون ارجاع نشده است و در ارجاع لوایح باید ساختار فنی تری لحاظ شود.

وی به طرح توسعه ای در حوزه آب و فاضلاب اشاره نمود و خواستار ارجاع ان به کمیسیون عمران شد.

رسولی همچنین افزود: طرح شفاف سازی ساختار شورا و شهرداری که بخشی کنترل پروژه ای هست و باید در حوزه عمرانی و برنامه ریزی عمرانی به این کمیسیون ارجاع شود. همچنین لایه ارزش منطقه ای باید در کمیسیون عمران نیز مورد بررسی قرار گیرد. لایحه ارزش منطقه ای دقیقا مربوط به کمیسیون ماده صد هست و انتظار می رود این لایحه به کمیسیون عمران نیز جهت بررسی ارجاع شود.

پروژه های عمرانی اولویت دار هنوز به شورا گزارش نشده است

فاطمه شیرزاد نیز در نطق پیش از دستور جلسه، روز حمل و نقل را به تلاشگران این عرصه تبریک گفت و اظهار کرد: تاکسیداران زحمات زیادی برای این شهر می کشند ولی هنوز در نوسازی تاکسیرانی نتوانسته ایم گام های مثبتی برداریم.

عضو شورا ابراز کرد: هرچند در شورای گذشته تلاش های زیادی شد و به نتایجی هم نزدیک شدیم ولی در اجرا متوقف ماند. از رئیس کمیسیون ترافیک انتظار می رود، تلاش بیشتری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی داشته باشند و همچنین به رفاه رانندگان تاکسی هم توجه بیشتری شود.

سخنگوی شورای شهر رشت همچنین گفت: وضعیت آسفالت شهر رشت اصلا قابل قبول نیست و همه شهروندان در همه سطوح و اقشار از این وضعیت انتقاد کرده و از وضعیت آسفالت شهر بسیار ناراضی هستند.

وی در مورد درب های منهول فاضلاب ها هم تذکرداد و گفت: عدم همسطح سازی این منهول ها موجب تصادف می شود. حتی در کوچه ها نیز وضعیت نامناسبی ندارند و حرکت شهرداران مناطق در رسیدگی به حوزه مدیریتی خود بسیار ضعیف است و آیا در حوزه تحت امر خود پیاده روی می کنند؟! مسئولان نواحی هم دارند تلاش می کنند ولی برخی از مسئولان نواحی نیاز به بازنگری دارند و مدیری که نمی تواند به وظیفه خود برای رفع مشکل به درستی عمل نمایند باید شهردار بازنگری داشته باشد. نوارهای حفاری هم با وجود تذکرات مکرر همچنان در سطح شهر هویداست و پر شدن آن توسط شرکتهای حفار هنوز نامشخص است.

شیرزاد به بودجه سال آتی اشاره نمود و تصریح کرد: بودجه سال آتی باید عملیاتی بسته شود و باید طبق زمان بندی ۱۵ بهمن مصوب شود. از بدو ورود در شورای چهارم به شهردار و مدیران تابعه هم عرض کردم که بحث بودجه را جدی بگیرند تا به شکل رسمی وارد صحن شورا شود و تذکرات و موارد مورد تاکید شورا در بودجه دیده شود.

عضو شورا همچنین خطاب به شهردار تذکر داد: قرار بود شهردار محترم پروژه های عمرانی را با اولویت به شورا گزارش دهد ولی فقط شفاهی در شورا گزارش داده است و هنوز مشخص نیست کدام پروژه ها در حال اجرا و تکمیل است.

شیرزاد به وضعیت پرسنلی که سنوات ایشان برای بازنشستگی اعمال نشده است، اشاره نمود و افزود: شهرداری باید به رفاهیات بازنشسته ها رسیدگی نماید. هنوز معوقات بازنشسته ها داده نشده است.چند روز هم هست که حساب شهرداری مسدود شده است.

عضو شورا در بخشی از تذکرات خود به ماموریت های پی در پی شهردار به خارج از استان اشاره نمود و افزود: شهردار ماموریت های زیادی می روند، توصیه می شود در حوزه کاری خود بیشتر حضور داشته و بیشتر به امورات شهر برسند. امروز نگهبانان ما حقوق مهر ماه را دریافت کرده اند. این وضعیت قابل قبول نیست. نگهبانها امروز و پاکبانها در روزهای اخیر حقوق دریافت کرده اند و باید به نحوی باشد که در فاصله زمانی حداکثر یک هفته همه کارکنان حقوق دریافت نمایند.

Share