در همایش استانداران سراسر کشور

جهانگیری: دولت به عهدی که با مردم بسته پایبند است

جهانگیری گفت: تدبیر و امید یک شعار برای تکرار کردن نیست. رنگ و مشخصه این دولت این است که کارهایش بر اساس تدبیر انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا معاون اول رئیس جمهوری با بیان این که دولت بر عهد و پیمانی که با مردم بسته ، پایبند است، گفت: دولت در راه تحقق این پیمان ها گام برمی‌دارد و به وعده های انتخاباتی خود عمل می کند.

اسحاق جهانگیری عصر سه شنبه در همایش استانداران سراسر کشور افزود: مهمترین رسالت ما این است که به وعده‌های رئیس‌ جمهوری که در انتخابات داده است، عمل کنیم تا محقق شود.
جهانگیری ادامه داد: تدبیر و امید یک شعار برای تکرار کردن نیست. رنگ و مشخصه این دولت این است که کارهایش بر اساس تدبیر انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: نمایندگان دولت در استان ها استانداران هستند؛ بنابراین باید در سطح ملی و در سطح استان‌ها تلاش کنیم که مشکلات مردم را کاهش بدهیم تا گره از زندگی مردم باز شود.

معاون رییس جمهوری خاطر نشان کرد: مهمترین اقدام دولت این است که امید را در کشور افزایش دهد؛ امید مردم را نسبت به آینده تضعیف نکنیم و کاری کنیم که مردم تغییر را در زندگی خود ببینند و احساس کنند که در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای کشور بهتر شده و آینده بهتری پیش روی کشور است.

وی تاکید کرد: مهمترین اقدام دولت در شرایط کنونی این است که رضایت مردم را به دست آورد.

جهانگیری در ادامه به موضوع اشتغال اشاره کرد و گفت: من از مجموع عملکرد بانک ها در واحدهای کوچک و متوسط راضی هستم. امسال هم برای این مساله ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار گذاشته شده است. برای طرح هایی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، ۱۰ میلیارد برای نوسازی بخش صنعت منابع بانکی پیش بینی شده است.

وی خطاب به استانداران گفت: طرح هایی که فکر می کنید امکان حیات شان نیست به بانک ها معرفی نکنید. ما نمی خواهیم سرنوشت این طرح زودبازده و ضربتی باشد. سیاست های خوب گذشته رد می شوند و می روند اما درباره طرح های بد صحبت نمی شود تا آسیب شناسی شوند.

جهانگیری گفت: با پول نمی توانیم مساله اشتغال را حل کنیم بلکه با تدبیر می توانیم حل کنیم؛ در اشتغال باید تولید و سرمایه گذاری اتفاق بیفتد. باید بخش خصوصی فعال و تولید داخل ایجاد شود.
وی تصریح کرد: امسال به دلیل تغییر دولت و تغییر و تحول وزیران و استانداران یک مقدار این کار کند شده است. البته گزارشی که دیروز بانک ها دادند خوب بود چون در جلسه سال گذشته تصمیم گرفتیم که واحدهای کوچک و متوسطی که بانک می تواند خودش با آن ها حل کند، دلیلی ندارد که در استانداری در نوبت کارگروه قرار بگیرند.

وی با اشاره به بودجه ۹۷ گفت: برای اولین بار ردیف های بودجه ای شفاف شد و جوانان با استفاده از فرصت فضای مجازی، همه چیز را بیرون گذاشتند. در برخی جلسات دوستان عصبانی بودند که چرا این چنین شده و دارند علیه دولت جوسازی می کنند. من گفتم حالا این که جوسازی هست یا خیر کاری ندارم اما ما بالاخره این پول ها را می دادیم.

وی اضافه کرد: اگر این شفافیت نبود هیچ کسی هم نمی فهمید و ما این پول را می دادیم و سال بعد یا ما یا مجلس آن را بیشتر می کردیم. یا آن کسی که این پول را می گیرد افتخار می کند یا اگر زشت می داند بیاید و پول را پس بدهد.

وی گفت: هر کسی فکر می کند که نباید از دولت پول بگیرد، بیاید اعلام کند. ما هم با طیب خاطر پس می گیریم و در جاهای دیگر خرج می کنیم اما اگر پول را می گیرند، این قدر علیه دولت جوسازی نکنند.

وی افزود: در ضمن اگر پولی را می گیرند به مدیر بالادستی گزارش بدهند که پولی که گرفتید خرج چه کارهایی کردید و نروند از این پول ها حقوق های آن چنانی بدهند تا بعد ما را متهم کنند که حقوق نجومی می گیرید.

وی در ادامه گفت: مهمترین سرمایه ما سرمایه اجتماعی است و بعضی تلاش می کنند به هر قیمتی شده مردم را نسبت به آینده نگران کنند.

جهانگیری یادآور شد: من در اوایل دولت یازدهم گفتم دولت یازدهم سه وظیفه مهم و اصلی برعهده اش است یکی بازگشت به قانون که امروز هم رییس جمهور در کنفرانس حقوق شهروندی بر روی قانون تاکید کردند که در واقع قانونمند اداره کردند کشور بود. دوم مبارزه با فساد و سوم تقویت حس دولت داری در میان مردم است.

معاون اول رییس جمهوری گفت: جامعه باید احساس کند که دولت دارد. باید کاری کنیم که مردم احساس کنند، دولتی دارند که خواسته های آنها را محقق می کند، تقویت حس دولت داری یعنی این حس در مردم پیدا شود که دولت به جد پیگیر مطالبات آنهاست. تدبیر امور و تقویت امید اجتماعی در کشور اتفاق بیفتد. تقویت حس دولت داری یعنی این که عزم و اراده امور اجرایی کشور و اقدام به سرعت در بین مسوولین جدی شود.

وی گفت: اگر ما وظایف مان را این گونه انجام دادیم حس دولت داری در مردم تقویت می شود تضعیف حس دولت داری در مردم منجر به آشفتگی می شود و منجر به خودرایی و گروه های خودسر می شود. گروه های خودسر وقتی ایجاد می شود که احساس کنند دولت ضعیف شده است.

جهانگیری افزود: مبنای کار ما در مقطع فعلی باید تامین رضایت مردم باشد و دولت از تمام ابزارها استفاده کند رنج مردم کم شود.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: ما چه در اقتصاد و چه سیاست و چه اجتماع نباید مداخله بی جا در امور مردم کنیم و نباید آنجا که باید دخالت کنیم رها کنیم.

وی در ادامه یادآور شد: من در چند روز گذشته گفتم مدیران بی انگیزه ای وجود دارند که دنبال این هستند که ببیند فلان نهاد نظارتی چه گفت، بگویند نکنید، بگویند چشم. بعد بگویند شما گفتید نکنید چشم ما نمی کنیم.
جهانگیری گفت: مسوول اجرایی مسوولیت قبول می کند که تصمیم بگیرد. مسوولیت قبول می کند که گره ها را باز کند. قرار نیست که کسی در تصمیم گیری او دخالت کند.

معاون اول رییس جمهوری افزود: آن قدر باید به خود اطمینان داشته باشد که من تصمیمی که می گیریم کاملا قانونمند است و در هر مرجعی می توانم از آن دفاع کنم.

وی تاکید کرد: باید حتما تصمیم ها بجا باشد. نگذاریم فرصت خدمت به مردم هدر برود. دولت در تصمیم گیری ها باید آنجایی که قانون اساسی داده، جای خود بنشیند و تصمیم بگیرد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: دولت نباید جای قوای و دستگاه های دیگر بنشیند و در کار آنها دخالت کند؛ نه اجازه دهد که کسی جای دولت بنشیند. هیچ دستگاه های دیگر نباید در مسایل دولت دخالت کند و دولت باید قانونمند باشد.

وی تاکید کرد: در مقطع فعلی مسوولیت اصلی ما این است که توانمندی دولت را به نمایش بگذاریم. وقتی ما می توانیم از همه تنگناها عبور کنیم با توجه به شرایط منطقه و کشور را به مقصد مطلوب برسانیم که دولت ما دولت توانمند باشد.
وی گفت: دولت توانمند، نظام را توانمند می‌کند و اشتباه است که عده ای فکر می‌کنند با دولت ضعیف می توان نظامی قدرتمند داشت‌ حتما اگر دولت ضعیف شد نظام هم ضعیف می شود.

Share