رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت خبرداد

ثبت تصاویر خرس قهوه‌ای در شفت و احتمال حمله به دام‌های بدون چوپان

زمانی گفت: از آنجایی که قبل از شروع فصل زمستان، خرس ها به شدت تغذیه می‌کنند از عموم دامداران تقاضا داریم که دامهای خود را در هنگام شب به نزدیک روستا و دامداریهای خود انتقال دهند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا تصاویر و فیلم خرس قهوه ای در منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی شهرستان شفت ثبت شد.

رضا زمانی رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت با اعلام این خبر گفت: در پی گزارش دامداران منطقه خرمکش مبنی بر حمله وحوش به دامهای اهلی و تلفات یک راس گاو، کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شفت پس از حضور در منطقه و بررسی مسیرهای گذار و آثار ردپای حیات وحش، نسبت به نصب دوربین تله ای (camera trape) در منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاهمزگی نمودند. پس از ۱۰ روز جمع آوری و بازبینی دوربین‌ها، تصاویر و فیلم یک قلاده خرس قهوه ای، ۴ قلاده شغال و یک راس گراز وحشی به ثبت رسیده بود.

 زمانی تصریح کرد: ثبت فعالیت‌های شبانه خرس قهوه ای با نام علمی ursus arctus  یکی از بزرگترین گوشتخواران ایران می‌باشد وزن آنها به حدود ۵۰۰ کیلوگرم هم میرسد. خرس ها از غذاهای مختلف گیاهی و حیوانی تغذیه می کنند. به لانه های زنبور عسل و کندوهای آنها دستبرد زده و عسل آنها را می خورند.

وی گفت: خرس قهوه ای یکی از گونه های شاخص جنگلهای هیرکانی می‌باشد. با توجه به ثبت تصویر و فیلم خرس قهوه ای برای خسارت دیدگان ناشی از حمله این گونه در منطقه تشکیل پرونده و به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال گردید. با توجه به اینکه خرس قهوه ای جز گونه های حمایت شده کشور می‌باشد شکار آن ممنوع می باشد و جریمه هر قلاده خرس پانصد میلیون ریال می باشد.

 زمانی در پایان گفت: از آنجایی که قبل از شروع فصل زمستان، خرس ها به شدت تغذیه می‌کنند از عموم دامداران تقاضا داریم که دامهای خود را در هنگام شب به نزدیک روستا و دامداریهای خود انتقال دهند و از رها کردن دام بدون چوپان در مناطق جنگلی خودداری نمایند. از آنجاییکه حفاظت از گونه‌های تنوع زیستی استان وظیفه همگان می‌باشد، از عموم مردم خصوصأ ساکنین حاشیه جنگل و جنگل نشینان تقاضا داریم تا هرگونه مشاهده وحوش را به اداره حفاظت محیط زیست شفت اطلاع رسانی نمایند.

Share