استاندار گیلان در همایش تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر

بخش عمده کارهای پژوهشی به درد کسی نمی‌خورد|پژوهشگر باید از کپی کردن فاصله بگیرد

استاندار گیلان گفت: بخش عمده کارهای پژوهشی به درد کسی نمی‌خورد و پژوهشگر باید از کپی کردن فاصله بگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مصطفی سالاری امروز در همایش تقدیر از پژوهشگران و فناوران برتر استان که در سالن الغدیر استانداری گیلان برگزار شد، گفت : رشد و توسعه استان را در اولویت کاری خود داریم تا با بالاترین بازدهی در هر حوزه‌ای گام برداریم.

وی افزود: تحقق این امر مشارکت همگان را می‌طلبد و نگاه علمی باید به کمک نهادهای اجرایی در گیلان بشتابد.

استاندار گیلان از تدوین برنامه‌های اولیه در زمینه توسعه و پژوهش خبر داد و ادامه داد: مباحث علوم انسانی باید بیش از بیش باید پرداخته شود.

وی با بیان اینکه مسائل کلان‌تر باید بهتر شناخته شوند و سهم علوم انسانی نباید کوچک و کمرنگ باشد، خاطر نشان کرد: در حوزه آزمایشگاه خوب کار می‌شود، اما در حوزه انسانی نیاز به کارهای بزرگتر داریم و نباید از آن غافل بشویم.

سالاری تصریح کرد: آمادگی داریم در حوزه بروکراسی پژوهشگران نظر بدهند و راهکار ارائه دهند تا آسیب ها رفع شوند.

وی با اشاره به تشکیل اتاق فکر و پیوند دانشگاه با توسعه استان گفت: به مسائل استان با توجه به ظرفیت‌های استان برنامه‌ریزی می‌شود.

دکتر مصطفی سالاری گفت: در حال حاضر ۲۸ کمیته تخصصی تشکیل شده است، تا بعد از تدوین برنامه نظارت داشته باشیم و برای بخش‌های مختلف به صورت اختصاصی به حوزه ها توجه کرده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: موضوعات پژوهشی را دانشگاهیان با دستگاه‌های اجرایی و مراکز تحقیقاتی می خواهیم اجرایی کنیم.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه باید راهکارها واقع‌بینانه باشد و با توجه به امکانات استان ارائه شود، تصریح کرد: بخش عمده کارهای پژوهشی به درد کسی نمی‌خورد و لازم است، پژوهشگران باید از کپی پیست کردن فاصله بگیرد.

وی افزود: هم پژوهشگران و دستگاههای اجرایی مطالبه‌گری باشد و در بحث اختراعات توجه شود که  چه اختراعی قابلیت تجاری‌سازی دارد.

سالاری گفت: ثبت اختراع به معنای این نیست که هر کاری برجسته برای تجاری سازی است و این امر نباید ما را گمراه کند.

وی افزود: اختراع خوب آن است که در بازار خوب جواب بدهد و از جامعه دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی انتظار داریم بین این موارد تفاوت قائل شوند.

استاندار گیلان تاکید کرد: در امر پژوهش باید در در حوزه علوم انسانی حرف زده شود و این پژوهش‌ها باید به راستی به درد جامعه بخورد.

وی با بیان اینکه موضوعات گسترده‌ پژوهشی که فهرست کردنش هم سخت است، نوعی هدر رفت سرمایه است افزود:باید عناوین درست انتخاب شود و دقت شود موضوعات متفرقه نباشند تا از بخش‌ها استفاده درست شود.

Share