استاندار گیلان

باید گردشگری ساماندهی شود | بوم گردی موجب ایجاد شغل پایدار است

استاندار گیلان گفت: باید گردشگری را ساماندهی کنیم زیرا اگر آن رها شود به محیط‌زیست، کشاورزی، معماری، فرهنگی و مسائل اجتماعی آسیب‌های فراوانی را خواهد زد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، مصطفی سالاری در جلسه بوم گردی استان گیلان در سالن غدیر استانداری گیلان با تقدیر از اهتمام متصدیان و مدیران استانی در خصوص نهادینه‌سازی آن در  گیلان اظهار کرد: برای تحقق این هدف باید همه مراحل کار از اول متمرکزشده تا به بهره‌برداری و نتیجه مطلوب بیانجامد.

وی بابیان اینکه این مهم می‌تواند نویدگر آغاز یک تحول جدی در اقتصاد استان گیلان و یک حرکت عظیم در مسائل اجتماعی و فرهنگی استان باشد، خاطرنشان کرد: بعد از گذشت بیش از ۵۰ روز از آغازین روز تصمیم‌گیری احقاق این مهم، تلاش بیش از تصور همکاران استانی ستودنی و  شایسته تقدیر است.

استاندار گیلان دهیاران را از مؤثرترین گروه‌ها در ترویج بومی‌گرایی و ترغیب مسافران و گردشگران به اقامتگاه‌های روستایی عنوان کرد و افزود: برای انجام این کار بزرگ باید میزان درستی کار و اثرگذاری آن در بخش‌های مختلف را موردتوجه قرار دهیم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان میراث فرهنگی و محیط‌زیست را از سازمان‌های مهم و تأثیرگذار در این مقوله دانست و تصریح کرد: باید گردشگری را ساماندهی کنیم زیرا اگر آن رها شود به محیط‌زیست، کشاورزی، معماری، فرهنگی و مسائل اجتماعی آسیب‌های فراوانی را خواهد زد.

وی با تأکید بر اینکه واحدهای حوزه گردشگری در دست‌ساخت و واحدهای موجود جهت تغییر کاربری به هتل داران و مجتمع سازان آسیبی نخواهد زد بیان کرد: اگر ما بتوانیم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشیم می‌توانیم گردشگرانی را که خدمات گران‌تری از ما می‌خواهند به استان جذب کرده و با ترغیب آن‌ها به واحدهای بوم گردی، هتل‌ها و مجتمع‌های گردشگری موجبات ایجاد شغل‌های پایدار را در استان فراهم‌سازیم.

سالاری علاوه بر توجه به ظرفیت روستاها به بهره‌برداری از طرح سالم‌سازی دریا جهت شنا گردشگران اشاره کرد و افزود: در این طرح‌ها علاوه بر حضور مسافران و گردشگران جهت شنا کردن می‌توان با برگزاری بازی‌های ساحلی و متنوع گردشگران را به حضور در  استان گیلان ترغیب کنیم.

وی با اشاره به راه‌اندازی راه‌آهن استان گیلان گفت: اگر حمل‌ونقل هوایی نیز گسترش پیدا کند مسافران رغبت بیشتری را برای سفر به استان خواهند داشت.

استاندار گیلان بابیان اینکه بعد از ورود مسافر به استان، انتقال مسافران در استان یکی از مسائل خوب اشتغال‌زایی است گفت: شرکت‌هایی می‌توانند ماشین‌های مالکان را به‌عنوان اجاره بدون راننده به مسافران کرایه دهند که این طرح، پایه‌گذار اشتغال‌زایی مناسبی در استان خواهد بود.

سالاری با اذعان به اینکه اگر محل روستاها را درست انتخاب کنیم و آن را به‌درستی تبلیغ کنیم شاهد حضور بیشتر مسافران خواهیم بود، خاطرنشان کرد: در این طرح نه‌تنها هتل‌ها و مجتمع‌ها ضرر نخواهند کرد بلکه کمک شایان توجهی برای درآمدزایی بیشتر آن‌ها خواهد بود.

وی نتیجه این کار را احیای معماری سنتی و معرفی هنرهای بومی عنوان کرد و افزود: احیای صنایع‌دستی و محصولات کشاورزی رشد چشمگیری خواهد داشت.

استاندار گیلان بابیان اینکه دهیاران نقش بسیار جدی در این مقوله ایفا خواهند کرد گفت: اگر روستاها طرح بوم سازی را در روستاهای خود ایجاد کنند، اگر با موانع برخوردار باشند، رفع آن در اولویت استان قرار خواهد گرفت.

نماینده عالی دولت در استان گیلان با اذعان به اینکه قصد نظارت دولتی برای این امور را نداریم تصریح کرد: می‌خواهیم مردم خودشان به‌وسیله خود نظارت همه امور را بر عهده بگیرند و با مدیریت بهتر  شاهد شکوفایی چرخه اقتصادی در استان گیلان باشیم.

سالاری با تأکید بر اینکه ویلا سازی‌ها و حضور مسافران در ویلاهای خصوصی مانع چرخش اقتصادی در استان گیلان شده است بیان کرد: باکم کردن ویلا سازی‌ها در استان گیلان رغبت برای بهره‌مندی از اقامتگاه‌های سنتی، هتل‌ها و مجتمع‌ها افزایش پیداکرده و موجبات ایجاد شغل پایدار برای جامعه خواهد بود.

Share