وزیر جهاد کشاورزی

بازار برنج تحرک خوبی دارد| از تولید ابریشم بعنوان یک فعالیت مکمل اقتصادی حمایت می‌کنیم

محمود حجتی، با اشاره به واردات برنج و طرح موضوعاتی مبنی بر رکود بازار این محصول افزود: با مجموع سیاست‌گذاری‌ها اعم از تعرفه و محدودیت‌های زمانی، طوری برنامه ریزی می‌کنیم که آسیبی به تولیدکنندگان نرسد و بازار، منجر به رکود نشود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا وزیر جهاد کشاورزی در پایان نشست بررسی وضعیت نوغان که با حضور استاندار و مجمع نمایندگان استان در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به پایان فصل برداشت برنج در استان های شمالی کشور، بازار کنونی این محصول را دارای تحرکی خوب عنوان کرد و به شالیکاران اطمینان داد برنامه ریزی‌های به سمتی است که آسیبی به آنان وارد نشود.

 محمود حجتی، با اشاره به واردات برنج و طرح موضوعاتی مبنی بر رکود بازار این محصول افزود: با مجموع سیاست‌گذاری‌ها اعم از تعرفه و محدودیت‌های زمانی، طوری برنامه ریزی می‌کنیم که آسیبی به تولیدکنندگان نرسد و بازار، منجر به رکود نشود ضمن آنکه خبر دارم اکنون، بازار برنج تحرک خوبی دارد.

وی تصریح کرد: به طور جدی این سیاست را دنبال می کنیم که به دلیل محدودیت منابع آبی، غیر از استان های شمالی، کشت برنج در استان دیگری صورت نگیرد و نه تنها از آن حمایت نمی کنیم، بلکه محدودیت هایی هم داریم.

وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت توجه به تجهیز و نوسازی اراضی استان های شمالی تاکید و خاطرنشان کرد: سال گذشته بین هفت تا هشت هزار هکتار از اراضی شالیزاری، تجهیز و نوسازی شد و امسال نیز تا حال حاضر، این مهم در حدود هفت هزار هکتار انجام شده و امیدواریم تجهیز و نوسازی اراضی به بیش از ۱۰ هزار هکتار برسد.

مهندس حجتی انجام تجهیز و نوسازی اراضی را زمینه ساز رونق کشت دوم و مکانیزاسیون کشاورزی هم در ارتباط با نشاء برنج و هم ورود کمباین به زمین های کشاورزی و برداشت مکانیزاسیون محصول دانست.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنانش، به صنعت ابریشم اشاره و بیان کرد: طی دهه های اخیر، تولید ابریشم به دلایل مختلف کاهش یافته بود ولی اکنون، با در نظر داشتن نظرات مسئولان ذیربط و نمایندگان گیلان در مجلس، چند کار میدانی باید انجام شود که یکی از آنها، بستر تولید در ارتباط با توتستانهاست.

وی با تصریح اینکه کار پرورش ابریشم باید بعنوان یک درآمد تکمیلی در کنار سایر فعالیت‌های کشاورزی مورد توجه باشد، گفت: طی سال های اخیر بالغ بر ۳۰۰ هزار نهال را بین پرورش دهندگان توزیع کرده ایم ضمن اینکه محدودیت های مربوط به تخم نوغان نیز رفع شده و هم از خارج وارد می شود و هم مرکز تحقیقات ابریشم کشور، آن را توزیع می کند.

 حجتی با تاکید بر لزوم توجهی فزون تر به صندوق سرمایه گذاری حمایت از تولید ابریشم گفت: با مکانیسم‌هایی، باید با رقابتی کردن محصول و تعیین تعرفه های حمایتی، از تولید ابریشم بعنوان یک فعالیت مکمل اقتصادی حمایت شود.

Share